וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שערורייתי ומזלזל": רמב"ם נותר ללא מנהל ובלי מועד לבחירת מחליף

31.1.2019 / 10:01

לוואלה! NEWS נודע כי מנהל ביה"ח הגדול בצפון יסיים את תפקידו, אך ועדת משרד הבריאות שהייתה אמורה לבחור את המועמד לתפקיד ביטלה את ישיבתה ומועד חדש טרם נקבע. ברמב"ם מתריעים כי החלטות קריטיות לחיי אדם יתעכבו. "מראה כמה נמוך בסדר החשיבות נמצאת בריאות הציבור"

רופאים בבית חולים רמב"ם לא הגיעו לעבודה, נובמבר 2011. ערן גילווארג
ללא מנהל. בית החולים רמב"ם/ערן גילווארג

מנהל בית החולים רמב"ם בחיפה, פרופסור רפי ביאר, יסיים היום (חמישי) את תפקידו, אולם טרם מונה לו מחליף. 5,000 העובדים, בהם כ-1,200 רופאים ו-1,600 אחיות, המטפלים בכאלף מאושפזים ב-60 מחלקות יוותרו ללא מנהל. כך יהיה המצב גם בשאר חלקי המרכז הרפואי, הכולל בית חולים תת-קרקעי לשעת חירום ומשמש כבית חולים על-אזורי המשרת למעלה משני מיליון אזרחים, חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, וכן את חיילי האו"ם וחיילי הצי השישי של צבא ארצות הברית.

לפני כחודשיים נערך מכרז לתפקיד מנהל בית החולים. ד"ר מיכאל (מיקי) הלברטל, אחד מסגניו של ביאר, מתמודד על התפקיד. מולו ניגש למכרז מועמד נוסף שנותר עד כה אלמוני ולא ידוע אם נותר במרוץ או פרש. ועדת בחינה של משרד הבריאות, בראשותו של מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב, הייתה אמורה להתכנס אמש כדי לבחור את המועמד שינהל את בית החולים. אולם ברגע האחרון בוטלה ישיבת הוועדה ומועד חדש טרם נקבע.

לקריאה נוספת בנושא
"נס שלא נכנס לקנה הנשימה": פעוטה מרחובות בלעה מגנט בצורת לב
טרגדיה בבית החולים בילינסון: רופא מת מדום לב במהלך משמרת
הכי הרבה סרטן, הכי מעט סוכרת: דוח פערי הבריאות בערי ישראל

פרופסור רפי ביאר, מנהל בית חולים רמב"ם, אפריל 2015. אדריאן הרבשטיין
מסיים את תפקידו. פרופ' רפי ביאר/אדריאן הרבשטיין

בבית החולים זועמים. רופאים העידו כי יום סיום עבודתו של פרופ' ביאר היה ידוע עוד לפני 67 שנה. זאת משום שביאר, שמונה לתפקיד ב-2006, הכריז תמיד כי יעבוד רק עד גיל הפרישה ולאחר מכן יתפנה לעיסוקים אחרים. ואכן, לפני ב-20 בינואר, חגג יום הולדת 67. היום חוגגים איתו הרופאים את פרישתו. סוד לא היה פה, גם לא הפתעה.

"זה שערורייתי, מקומם, וגם מזלזל ומבייש", אמר לוואלה! NEWS יו"ר ועד רופאי רמב"ם, פרופסור יהודה אולמן. "באופן ציני קבעו את מועד ועדת הבחינה ליום אחד בלבד לפני הפרישה, יום לפני מסיבת הסיום שאנחנו עורכים לו היום, וגם את זה ביטלו".

"ידוע לכל שלפני חילופים שום דבר גדול או ארוך טווח לא יוחלט", הוסיף אולמן. "מנהל כמו פרופ' ביאר, אחד הטובים שהיו לבית חולים במדינת ישראל, לא ייקבע מראש למחליפו החלטות קרדינליות כמו בחירת מנהלים, החלטות על הצטיידות, או תעדוף ברמה שנתית ורב-שנתית. החלטות כאלה צריכות להינתן מדי יום ממש מכיוון שהרפואה לעולם אינה קופאת על שמריה. רבות מההחלטות האלה התעכבו וימשיכו להתעכב עכשיו".

עוד באותו נושא

הרופא שמאשר קנאביס עזב - ומאות חולים ברמב"ם נותרו בלי פיתרון

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שערורייתי". פרופ' יהודה אולמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, "רמב"ם כמו כל בתי החולים האחרים במדינה נמצא בקשיים תקציביים שנגזרים עליו בגלל תת-תקצוב. כל המתמודדים בבחירות מדברים על זה שצריך לחזק את הבריאות כי השלטון הנוכחי בוחר לתקצב לתקצב אותנו בחוסר מתוך אידיאולוגיה, לצורך חיסכון כספי, ומתוך חוסר הבנה, שכן הטכנולוגיות והתרופות כל הזמן משתנות. זה מחייב עוד ועוד החלטות קרדינליות עם משמעויות תקציביות מחד, ומנגד חיי אדם, שאף מנהל בתקופת מעבר לא יבצע. זה המצב ברמב"ם בארבע השנים האחרונות ולכן כולנו חיכינו ליום הזה בקוצר רוח".

"על חפיפה מסודרת אין מה לדבר", אמר אולמן, "גם אם ייבחר סגן מנהל, בית החולים ראוי היה לתת למנהל היוצא ולמנהל הנכנס תקופת ביניים משותפת לחפיפה זה לצד זה ואנחנו הרי לא יודעים מי ייבחר, ייתכן שייכנס מישהו חיצוני. מצפים שייכנס למשרד אותו פינה פרופ' ביאר, ידליק את האור ויתחיל לנהל את בית החולים?". אולמן סיפר כי קיבל אמש אינספור טלפונים מרופאים ואנשי צוות אחרים ש"פשוט לא מאמינים שמישהו ברגע האחרון, באופן שרירותי, דחה ללא מועד חדש את בחירת המנהל החדש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בלי סוף החלטות שממתינות. בית החולים רמב"ם/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולמן הסביר כי מנהל של מחלקה גדולה בבית החולים צפוי לפרוש בקרוב, וועדה מייעצת מחכה למנהל הבא כדי להציג בפניו את מסקנותיה במי לבחור כיורשו. "שנים מחכים לפתיחת חדר ניתוח שביעי בבית החולים יום, וה-19 ברמב"ם, אולם ההחלטה הזו ממתינה וממתינה", טען. "יש בלי סוף החלטות כאלה שממתינות. כל אחד מבין את המשמעות של העיכובים האלה".

"אפשר היה לקיים את ישיבת הוועדה שעתיים קודם או שעתיים אחרי. אפשר לשלוח ממלא מקום או מחליף. לא ייתכן שהחלטה כזו, שאמורה הייתה להינתן בכל מקרה באיחור ומחכים לה חודשים ארוכים אם לא שנים, תתבטל בשל אירוע כזה או אחר", תקף פרופ' אולמן. "לכל בן אדם יש תחליף, ולכל שעה יש שעה אחרת ביום. זה מראה כמה נמוך בסדר החשיבויות נמצא בית החולים הזה ונמצאת בריאות הציבור בישראל". לדבריו, "אין ספק שהצוות עובד אבל האווירה אינה טובה וזה לא טוב".

יו"ר ועד רופאי רמב"ם קרא למנכ"ל משרד הבריאות "לא לבזבז זמן ולכנס באופן מידי ועדת בוחנים ראויה, כדי לשים קץ לתקופת הביניים הלא הבריאה הזו".

בבית החולים רמב"ם בחרו שלא להגיב.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ועדת הבוחנים נדחתה מנסיבות מצערות. מועד חדש יתואם בהקדם האפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully