וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופא שמאשר קנאביס עזב - ומאות חולים ברמב"ם נותרו בלי פיתרון

11.11.2018 / 11:38

מאות מטופלים חשים חסרי אונים לאחר שהרופא היחיד שניפק רישיונות לקנאביס רפואי בביה"ח - עזב. כעת עליהם לשגר טפסים ולהמתין ימים ארוכים לקבלת רישיון. "במקום להתרכז בטיפול מחשבותינו מופנות להליך בירוקרטי", סיפרה חולת סרטן

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: הענקת רישיונות לבתי מרקחת ברחבי הארץ למכירת קנאביס רפואי)

רפורמת הקנאביס הרפואי, שהייתה אמורה להקל באופן משמעותי על סבלם של החולים, יצאה לדרך כבר בחודש אפריל. אולם לוואלה! NEWS נודע כי בשבועות האחרונים מאות מטופלים שהגיעו לבית החולים רמב"ם שבחיפה הופתעו לגלות כי פרופסור גיל בר סלע, סגן מנהל המערך האונקולוגי ומנהל המרפאה האונקולוגית ומי שהיה בעל הסמכות היחידה בבית החולים לחתום על רישיונות שימוש בקנאביס הרפואי - הודיע על עזיבתו. עם מעברו למרכז רפואי אחר, לא יהיה מי שיחליפו ויוכל לחתום על רישיונות השימוש בקנאביס הרפואי לחולים ברמב"ם.

ע', חולה בסרטן המתגוררת באזור הצפון, נחשפה להשלכות עזיבתו של בר סלע כשהגיעה לבית החולים כדי לחדש את הרישיון שלה לקנאביס הרפואי. "נאמר לנו כי עד החודשים ינואר-פברואר לא יהיה רופא שיהיה רשאי לחתום על הרישיונות", סיפרה לוואלה! NEWS. "האופציה היחידה לעדכון הרישיון היא שליחת טפסים למשרד הבריאות שיעברו לחתימה ביחידת יק"ר - היחידה לקנאביס לרפואי". לדבריה, מדובר בהליך ארוך שעלול להוסיף נדבך משמעותי לסבלם המתמשך של החולים.

"צריך להמציא הרבה יותר טפסים בהליך מול היק"ר", מסבירה ע'. "במענה הקולי של היחידה נאמר כי נדרשים כ-20 ימי עסקים עד שהמסמכים בכלל נקלטים במערכת ואז צריך לחכות להחלטת הוועדה. מדובר בבזבוז זמן יקר מאוד עבור חולים אונקולוגיים".

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת הצוללות: ראיות לתיווך לשוחד נגד מקורבו של נתניהו עו"ד שמרון
טבח בקליפורניה: 12 הרוגים בירי במסעדה באזור לוס אנג'לס; היורה מת
"הילדים בבית, מפחדים": דניאל בטיפול נמרץ אחרי קטטה בבי"ס בדרום

קנאביס רפואי. אילן, תצפית TPS
מקל באופן משמעותי על סבלם של החולים. קנאביס רפואי/תצפית TPS, אילן

ע' וחולים נוספים שמטופלים ברמב"ם ונדרשים לעדכן את רישיונותיהם ניסו לחשוב על דרכים אלטרנטיביות להשגת האישור לקנאביס רפואי, אולם גם ניסיונות אלו עלו בתוהו. "פנינו למרכזים רפואיים סמוכים כמו המרכז הרפואי לגליל בנהריה, אך נענינו כי הם מנפיקים רישיונות רק לחולים המטופלים אצלם", אמרה.

מטופלי רמב"ם חשים כעת שנותרו במבוי סתום. "אנחנו מתמודדים עם כל כך הרבה דאגות ומכאובים", מעידה ע'. "במקום להתרכז בטיפול עצמו המחשבות שלנו מופנות להליך הבירוקרטי הזה. אנחנו לא מבקשים צ'ופר ואין לנו בקשה חריגה - רק עזרו לנו לקבל את מה שמגיע לנו. תקלו עלינו ואל תקשו".

תפרחות לאחר קטיף בשלבי ייבוש. צילום: ד"ר נירית ברנשטיין,
פרחי קנאביס/צילום: ד"ר נירית ברנשטיין

קנאביס רפואי אינו תרופה, אינו רשום כתרופה ויעילותו ובטיחותו בשימוש למטרות רפואיות טרם הוכחו. עם זאת, מחקרים שונים טוענים כי הוא מהווה פתרון יעיל למחלות ומצבים רפואיים רבים, בין היתר לשיכוך כאבים, צמצום התקפים אפילפטיים, מניעת התקפי חרדה ומזעור נזקי מחלת הסרטן והטיפולים הכימותרפיים.

בכל הסדר הנוגע לשימוש בקנאביס למטרות רפואיות, המדינה מחויבת בקיום קפדני של הוראות פקודת הסמים המסוכנים ועל פי תקנות האמנה היחידה לסמים נרקוטיים. רק חולים במחלות דוגמת סרטן, קרוהן, קוליטיס, טרשת נפוצה, פרקינסון, תסמונת טורט, אפילפסיה, פוסט טראומה, איידס ומחלות סופניות רשאים להתחיל בתהליך קבלת הרישיון. במסגרת הרפורמה הוכשרו עד היום כ-100 רופאים על ידי היחידה למתן רישיונות שימוש בצמח המרפא.

המרכז האונקולוגי החדש ע"ש פישמן ברמב"ם. צילום חוץ.. מיקי קורן, ספק 500
"נעשו פעולות דחופות למציאת פתרון". המרכז האונקולוגי ברמב"ם/ספק 500, מיקי קורן

מבית החולים נמסר בתגובה: "בשבועות האחרונים, כאשר הסתבר שפרופסור בר סלע עוזב את בית החולים, נעשו פעולות דחופות למציאת פתרון למצב. בתיאום שנעשה מול משרד הבריאות בימים האחרונים, יוכלו מטופלי המערך לשוב ולקבל בקרוב אישור במסגרת בית החולים ולא בתהליך הארוך יותר במערכת יק"ר. במקביל שני רופאים נוספים יישלחו מטעם רמב"ם לקורס של משרד הבריאות שמסמיך מתן רשיונות לקנאביס רפואי. היחידה לטיפול תומך על צוותה המקצועי, ממשיכה בפעילותה הנרחבת".

במשרד הבריאות אישרו את הדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully