וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן בעקבות סערת השגריר: "התפיסה של טראמפ תביא לשינוי"

9.6.2019 / 21:49

בהתייחסות ראשונה של שר בכיר לדברי פרידמן כי זכותה של ישראל לספח חלק משטחי הגדה, ארדן חיזק את הממשל האמריקני ותקף את ההנהגה הפלסטינית. לדבריו, "החלת החוק הישראלי על יישובים ביהודה ושומרון היא צעד בכיוון הנכון". בקטאר הביעו תמיכה בפלסטינים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

סערת שגריר ארה"ב בישראל - כל העדכונים:

  • ארדן: תפיסת העולם של טראמפ - היחידה שתביא לשינוי
  • קטאר: נתמוך בכל תכנית שלום שמקובלת על הפלסטינים
  • גרמניה וירדן: פתרון שתי המדינות הוא היחיד לסיום הסכסוך
  • פרידמן: ישראל זכאית לספח חלק משטחי הגדה המערבית

השר לביטחון פנים גלעד ארדן חיזק היום את דבריו של שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, לפיהם ישראל זכאית לספח חלק משטחי הגדה המערבית. לדברי ארדן, "תפיסת העולם של ממשל טראמפ, שאותה ביטא השגריר פרידמן, היא היחידה שאולי תביא לשינוי ותגרום לפלסטינים להבין שחרם על ישראל וארצות הברית ותמיכה בטרור ובהסתה לא יביאו אותם לשום הישג והם אלה שבעיקר יפסידו מסרבנות השלום".

עוד הוסיף השר כי "שנים מכרו לפלסטינים שהזמן פועל רק לטובתם ולכן (ומעוד סיבות) הם סירבו לכל הצעת פשרה. בעידן אבו מאזן כבר לא יהיה משא ומתן מדיני. רק אם המנהיגות הבאה של הפלסטינים תפנים יחד עם הציבור ברשות, שישראל והעולם לא יחכו להם, אולי תצמח שם מנהיגות שמוכנה גם לוויתורים פלסטיניים". ארדן הבהיר כי "החלת החוק הישראלי על היישובים ביהודה ושומרון הוא צעד בכיוון הנכון שיעביר את המסר הזה ויקדם שלום".

גם שר הכלכלה, אלי כהן, הביע תמיכה בשגריר האמריקני. כהן צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "פרידמן, ממש לא צריך להתנצל, כי הוא לא טעה - אפילו ברשות הפלסטינית מכירים בכך, גם אם הם לא מציינים זאת מפורשות. עתה, אחרי 52 שנה בשלה העת להחיל את הריבונות, בשלב הזה, בגושי ההתיישבות. בדומה לירושלים, במוקדם ובמאוחר גם מדינות נוספות יכירו בכך".

בראיון שפורסם אתמול בניו יורק טיימס התייחס השגריר להבטחת הבחירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו להתחיל בסיפוח יישובים יהודיים בגדה. "בנסיבות מסוימות, אני חושב שישראל זכאית לשמור על חלק מהגדה המערבית, אבל לא סביר שאת כל השטח", אמר. עם זאת, סירב לומר מה תהיה עמדת הממשל האמריקני אם נתניהו יממש את התחייבותו.

לקריאה נוספת בנושא
וושינגטון, יש לנו בעיה: אף אחד לא רוצה את "עסקת המאה"
"ייתכן שהצדדים ידחו אותה": השיחה החשאית של פומפאו על עסקת המאה
כינוס "עסקת המאה" בבחריין: כישלון ידוע מראש

השקת מטה 105 השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. יח"צ,
חיזק את דברי השגריר. ארדן/יח"צ

ברקע "עסקת המאה" של הממשל האמריקני, שר החוץ של קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני, אמר כי האמירות תקבל כל תכנית שלום במזרח התיכון שמקובלת על הפלסטינים. לדבריו, "לפי מה שאנחנו רואים, כרגע קיים נתק בין הפלסטינים לבין ארצות הברית. העמדה שלנו נשארת איתנה: אנחנו הולכים לתמוך בכל תכנית שהפלסטינים מוכנים לקבל".

במקביל, שר החוץ של גרמניה הייקו מאס אישר כי מדינתו תומכת בשתי מדינות כפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. במסיבת עיתונאים עם מקבילו הירדני איימן ספדי בעמאן, אמר מאס כי "אנחנו עדיין מסכימים כי הגעה לפתרון שתי מדינות באמצעות דיונים הוא הפתרון היחיד". ספדי הוסיף כי "אנחנו וגרמניה מסכימים כי פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחיד לסיים את הקונפליקט".

בסוף החודש תתקיים הפסגה הכלכלית בבחריין כחלק מעסקת המאה של ממשל טראמפ, אולם טרם ידוע מתי יפורסמו פרטיה הפוליטיים. בתוך כך, הפלסטינים כבר דחו את התכנית בטענה כי וושינגטון פועלת באופן חד צדדי לטובת ישראל.

פגישת שר החוץ של קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב במוסקבה, יוני 2017. AP
תומכים בפלסטינים. מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני/AP

אמירתו של שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן כי ישראל זכאית לספח חלק משטחי הגדה המערבית עוררה אתמול סערה בקרב הפלסטינים. בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, קרא למנהיגי העולם הערבי להחרים את הפסגה הכלכלית בבחריין על רקע דברי השגריר, שחושפים לטענתו את החזון האמריקני לגבי סיפוח השטחים המהווה "פשע מלחמה תחת החוק הבינלאומי".

לדבריו, כל מדיניות מסוג זה משולה ל"שותפות ארצות הברית לפשע תכניות ההתיישבות הישראליות".

שר החוץ של גרמניה הייקו מאס ושר החוץ של ירדן איימן ספאדי בעמאן, 9 ביוני 2019. רויטרס
מאס וספדי בעמאן, היום/רויטרס
"הצהרותיו של השגריר האמריקני על זכותה של ישראל להחזיק בחלק מהגדה המערבית חושף את האמת על התכנית הסופית"

בכיר פתח, חוסיין אל-שייח, טען כי אמירתו של פרידמן רומזת על פרטי תכנית השלום של הממשל האמריקני, שטרם נחשפו. לדבריו, "הצהרותיו של השגריר האמריקני בישראל על זכותה של ישראל להחזיק בחלק מהגדה המערבית חושף את האמת על התכנית הסופית והקונספירציות שנרקמו נגד המטרה הפלסטינית, ומקבעת את הכיבוש על אדמתנו".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) שלח מכתב לפרידמן בו כתב כי "סיפוח שטחים מהגדה המערבית הינו מנוגד לחוק הבינלאומי". עוד הוסיף כסיף כי "לא ישראל ולא העם הפלסטיני הם בני חסות של ארצות הברית. התערבותה של ארצות הברית בשנים האחרונות רק החמירה את הסכסוך ומנעה פתרון צודק במסגרתו סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית ריבונית לצד ישראל"

(עדכון ראשון: 18:53)

השגריר המיועד לישראל דיוויד פרידמן בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. רויטרס
הסערה נמשכת. פרידמן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully