וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ארה"ב: לישראל יש זכות לספח חלקים מהגדה המערבית

דיוויד פרידמן אמר בריאיון כי "בנסיבות מסוימות, אני חושב שישראל זכאית לשמור על חלק מהגדה המערבית, אבל לא סביר שאת כל השטח". הוא אף האשים את ההנהגה הפלסטינית בהפעלת "לחץ מסיבי", כלשונו, על אנשי עסקים, כך שיימנעו מלהגיע לפסגה הכלכלית בבחריין

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן אמר כי ישראל זכאית לספח חלק משטחי הגדה המערבית - כך פורסם היום (שבת) בניו יורק טיימס. פרידמן התייחס בריאיון שהעניק למגזין בשבוע שעבר בירושלים להבטחת הבחירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו להתחיל בסיפוח יישובים יהודיים בגדה, ואמר כי "בנסיבות מסוימות, אני חושב שישראל זכאית לשמור על חלק מהגדה המערבית, אבל לא סביר שאת כל השטח".

עם זאת, פרידמן סירב לומר מה תהיה עמדת הממשל בוושינגטון, אם נתניהו יממש את הבטחת הבחירות שלו ביהודה ושומרון וכי ישראל תספח שטחים באופן חד צדדי. "אין לנו איזושהי עמדה עד שלא נבין באילו תנאים, למה זה הגיוני, למה זה טוב לישראל, למה זה טוב לאזור ולמה זה לא יוצר יותר בעיות מלפתור אותן", אמר. "אלה כל הדברים שאנחנו רוצים להבין, ואני לא רוצה לשפוט מראש".

עוד בוואלה! NEWS:
השימוע של ביבי והגישור של שרה: גם מנדלבליט לא רוצה כתב אישום
שגריר ארה"ב בשיחות סגורות: תכנית השלום תוצג בסוף אפריל
מחליפו של אפי נוה לא מוותר על החברות עמו: "יש לו זכויות"

טקס לציון שנה לשגרירות ארה"ב בירושלים במעמד נתניהו ופרידמן, מלון מצודת דוד, ירושלים, 14 במאי 2019. ראובן קסטרו
השגריר פרידמן ונתניהו/ראובן קסטרו

בריאיון האשים פרידמן גם את ההנהגה הפלסטינית שהפעילו "לחץ מסיבי" לדבריו על אנשי עסקים כדי למנוע את השתתפותם בוועידה הכלכלית שהממשל האמריקני יוזם בבחריין, כסנונית ראשונה לקראת "עסקת המאה" ולהגדלת הפעילות הפיננסית ברשות. הוא הוסיף על התכנית שפרסומה מתעכב, כי היא נועדה לשפר את איכות חייהם של הפלסטינים, אך לא סביר שתוביל במהירות לפתרון באזור.

"אין כמעט מנהיג עסקים פלסטיני שרוצה להימנע מלהיפגש עם כמה מקרנות ההון הגדולות בעולם, כאשר נושא הדיון מוגבל למתן כסף לפלסטינים", אמר. "אני יודע ממקור ראשון, הם רוצים לבוא". הוא אמר כי גם ברחוב הפלסטיני ישנו "רוב שקט" בעד התכנית, שיוכלו לעמוד אל מול הפקידים הפלסטינים.

עוד באותו נושא

כינוס "עסקת המאה" בבחריין: כישלון ידוע מראש

לכתבה המלאה
נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך מפגש מנהיגים ברמאללה 20 בפברואר 2019. רויטרס
לא מוכנים לזה יותר. אבו מאזן/רויטרס

בריאיון, פרידמן המשיך להטיל את האשמה בקיפאון המדינה על הצד הפלסטיני. "היו כמה הצעות נדיבות במיוחד לפלשתינאים שדחו", אמר. הוא אמר כי לרשות יש רקורד בעייתי בכל הקשור לזכויות אדם. "ההנהגה הפלסטינית היא באמת הקושי כרגע", אמר. עם זאת, הסתייג ואמר כי "ישראל עשתה טעויות משלה".

בהמשך הוא הגן על מה שהוגדר בריאיון כגישה הישראלית של מקל ללא גזר לפלסטינים. לדבריו, זה "מבוסס על המציאות. הם הביאו את המקלות האלה על עצמם". הוא אף הזכיר כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כינה אותו "בן כלב". "במשך יותר מדי זמן הדברים הללו התקבלו בהשלמה בוושינגטון. היום אנחנו אומרים - לא, זה לא מגניב, לא מוכנים לכך".

"לא נהפוך דברים לגרועים יותר"

השגריר אמר כי תכנית השלום מונעת מהאמונה שסכנות הטמונות לישראל - בלבנון, סוריה, עזה ואיראן -גדולות הרבה יותר מאשר בתקופת הסכם אוסלו בתחילת שנות ה-90. "הדבר האחרון ביותר שהעולם צריך הוא מדינה פלסטינית כושלת בין ישראל לירדן", ציין. לדבריו, הוא לא מאמין שהתכנית תגרום לתגובה אלימה מצד הפלסטינים.

הוא הוסיף כי עסקת המאה לא תפורסם אם הממשל יחשוב שהיא תזיק יותר מאשר שתועיל. "אנחנו לא רוצים להפוך דברים לגרועים יותר", אמר. "המטרה שלנו היא לא להראות כמה אנחנו חכמים על חשבון בטיחותם של אנשים".

נשיא ארה"ב ברק אובמה במסיבת העיתונאים האחרונה שלו בבית הלבן , 18 בינואר 2017. AP
תקף את הנשיא לשעבר. אובמה/AP

בנוסף לכך, פרידמן האשים את הממשל בתקופתו של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה, שאישר את החלטת האו"ם מ-2016 שגינתה את ההתיישבות הישראלית כ"הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי. כמו כן יצא נגד אובמה שצידד בטיעונים הפלסטינים לפיהם "כל הגדה המערבית ומזרח ירושלים שייכים להם".

(עדכון ראשון: 14:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully