וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השימוע של ביבי והגישור של שרה: גם מנדלבליט לא רוצה כתב אישום

22.5.2019 / 17:49

ייתכן שעד אמצע ספטמבר כבר לא יכהן בתפקידו אחד משני האישים החשובים בישראל - מנדלבליט. אם רוצים, מוצאים עילת אי-התאמה ומפטרים אותו, או שגורמים לו להתפטר בגלל פסקת ההתגברות. אך אין צורך לרחם על היועמ"ש, שבחולשתו יעניק לזוג נתניהו הנחה גדולה

צילום: מתוך ה-FB של בנימין נתניהו

המכנה המשותף לשני האירועים המשפטיים הקשורים בשרה ובנימין נתניהו הוא מנהגו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לברוח מאחריות, ככל שעליו לקדם הליכים הנוגעים בבני הזוג.

דחיית השימוע, בניגוד להצהרות החגיגיות על כך ש-10 ביולי הוא המועד הסופי, המוחלט והאחרון שאין בלתו, קראו את שפתיו, עושה את מנדלבליט לפוליטיקאי מסוגו של החשוד נתניהו, שאין להאמין למילתו ושכדאי להתמקח איתו משל היה רוכל בשוק - מאחר שהוא להוט להיפטר מהסחורה, יישבר בחולשתו הגלויה ויעניק הנחה גדולה. זאת לא נדיבות, אלא רכרוכיות.

כך גם הגישור הפלילי שיחסוך לשרה משפט: התובע מתבייש כל כך בעדויות שיושמעו בבית משפט השלום בירושלים, בקלונה של ההתנהגות במעון ראש הממשלה, שהוא מוכן לפטור את הנאשמת בזיל הזול. זאת, על חשבון אזרחי המדינה שכספם בוזבז בידה והוסווה בקבלות מזויפות.

לקריאה נוספת בנושא
פרשת המעונות: מגעים מתקדמים לקראת הסדר עם שרה נתניהו
"מוותרים על החסינות שלנו": יוזמת הח"כים נגד החוק למען נתניהו
ח"כ זוהר הגיש מחדש לכנסת הצעה לתיקון חוק החסינות

אביחי מנדלבליט בכנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017 1. ראובן קסטרו
זאת לא נדיבות, אלא רכרוכיות. מנדלבליט/ראובן קסטרו

אילו התכוון מנדלבליט ברצינות להעמיד את נתניהו לדין, היה עושה זאת בשבוע הבא, בדיוק שלושה חודשים לאחר פרסום כתב החשדות ו-42 יום לאחר הבחירות לכנסת - היום האחרון להרכבת ממשלה בידי נתניהו. זה היה משנה את המצב המשפטי. נתניהו היה מנוע מלהחזיק בתיק נוסף, כגון הביטחון, כי שר אינו יכול לכהן תחת כתב אישום, ולעותרים לבג"ץ נגד השבעת ממשלה שבראשה נאשם - להבדיל מראש ממשלה שהמשך כהונתו מוגן בחוק גם כאשר הוא עומד לדין - היה נוסף טיעון חזק.

המחוקק לא רק התכוון בעליל להצמיד את אפשרות משפט ראש הממשלה להגבלת הכהונה לשבע שנים (ושכח למחוק את הראשונה כשמחק את השנייה), אלא גם לא חזה מצב של הסכמת רוב חברי הכנסת למועמד לראשות הממשלה בתקופת הביניים, לאחר כתב החשדות ולפני כתב האישום. עמדתו הערכית של מנדלבליט בעניין זה לא נשמעה.

מנדלבליט, בשיטת אוי לי מיוצרי (נתניהו) ואוי לי מיצרי (לעשות צדק ולהתקדם לבית המשפט העליון), נותן לעצמו עוד רבעון. אולי קביעת השימוע לצום גדליה תביא את נתניהו להודות בחטאיו ולהתחנן להסדר טיעון; הרי מדובר ביהודי הגון, בסך הכול, פה ושם סטה קצת מדרך הישר אך תיקיו הקודמים נסגרו ורישומיו הפליליים מתו בשיבה רעה בגלל סגירה בהיעדר ראיות. כך שבעשרת ימי תשובה בוודאי יודה, יעזוב וירוחם.

עוד באותו נושא

מנדלבליט לנתניהו: השימוע יידחה בשלושה חודשים ויתקיים באוקטובר

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך ישיבת הליכוד, כנסת, ירושלים 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
יודה בחטאיו ויתחנן להסדר טיעון? נתניהו/ראובן קסטרו

לפי מכתב יועצו הבכיר של מנדלבליט גיל לימון לפרקליטו של נתניהו עמית חדד, השימוע למעשה מיותר. לא יתווכחו שם על פרטי פרטים ואף לא על העובדות. כתב האישום יישאר בעינו, למעט אם בפי חדד - ומי מעמיתיו שאינם חדד ושאינם בטוחים כמותו ששכרם ישולם - תהיה תגלית מדהימה, מהפכנית, איינשטיינית, תורת יחסות חדשה. בשימוע שאלוהים ערך לקין עלתה שאלת האחריות העקיפה, השומר אחי אנוכי, אך לנוכח הראיות לא הוכחשה העבירה.

שום שימוע לא היה מאפשר ליגאל עמיר לטעון שפעל נגד יצחק רבין מתוך הגנה עצמית. זאת יציאה מידי חובה בגלל הסטטיסטיקה, המלמדת שהסיכוי לביטול טיוטת האישום בעקבות השימוע, שיהוי מופרז נוסף וערעור ביטחונם של עדים קיים ואף גבוה, אך רק בתנאי ששמו של החשוד אביגדור ליברמן.

בעצם, כותב לימון לחדד, אם יש לך קלף חדש בחפיסה, ג'וקר שהתביעה לא ראתה כשהשוותה את גרסאות נתניהו בחקירותיו לחומר האחר שהשיגה, שלוף אותו עכשיו, למה לחכות, ולכל המאוחר באמצע ספטמבר - מועד ההגשה בכתב של הטיעונים שיידונו בעל פה בתחילת אוקטובר. זה משכנע מאוד. חבל שמנדלבליט עצמו לא השתכנע ממה שהכתיב לעוזרו.

"ייסורי שרה"

ובינתיים, במגרש הרוסים, נמשכת הטרגיקומדיה "ייסורי שרה". לחתום או לא לחתום? להודות ולשלם, עם תספורת של עשרות אחוזים? מעט, אבל תקדימי. אז כן או לא? תם? ישולם?

גורמים משפטיים רמי-מעלה דיברו לאחרונה בשבחו העקרוני של הגישור הפלילי כאמצעי החוסך בזמנו היקר של בית המשפט, ואף טענו שגישורים רבים כאלה הוכתרו בהצלחה, ולפיכך אין להפלות לרעה נאשמת רק מפני שהיא שרה נתניהו. למרבה הבושה, כשהתבקשו נתונים לאישוש התחושה, הסתבר שאין במאגר רישומים כלשהם של שיעור הגישורים מכלל המשפטים ושל שיעור ההצלחות בהם; מה גם שהשופט שאמור לחסוך בגישור את זמנו של השופט היושב בדין כבר השקיע זמן נכבד בגישור. זה בעליל גישור אחד רחוק מדי.

אדם אחר היה קופץ על ההצעה ולא מרפה ממנה, שמא המדינה תתחרט, אבל קל להבין את רתיעתה של שרה מהסדר, קליל ככל שהינו במונחים כספיים לעומת ההוצאה שגרמה. הרגילו אותה ליחס אחר. בפרקים הקודמים של הסדרה, במשטרה, בפרקליטות ובבית הדין לעבודה, יצאה חינם אין כסף או שילמה לכל היותר 4,000 שקלים, תמורת בקבוקי המחזור שפדיונם נמסר לה ושהמדינה הוציאה על הטיפול בהם הרבה יותר.

עכשיו נתקלה במג"ד קשוח במילואים, עו"ד ארז פדן מפרקליטות מחוז ירושלים, המצדיע לאלוף מנדלבליט ומציית להנחיותיו אך אינו מוכן להתבזות לחלוטין. מה גם, שלאחר גישור שרה ולפי נוסחו יבוא גישור עושה דברה עזרא סיידוף, במגעי פדן עם סנגורו, עו"ד יהושע רזניק.

שרה נתניהו, במהלך משפטה,  בעניינן  ניפוח הוצאות המעון בבית משפט שלום, ירושלים 7 באוקטובר 2018. רויטרס
אדם אחר במצבה היה נענש פעמיים. נתניהו/רויטרס
טראמפ אמנם מרבה לגנות עבריינים זרים החודרים לארצו, אך ייתכן שבמקרה זה יסביר, שלא ככל העבריינים שרה

ברגע שתורשע, תיחשף שרה נתניהו לשתי תוצאות קשות. נכון יותר, אדם אחר במצבה היה נענש פעמיים. ראשית, פיטורים מעבודתה כפסיכולוגית ילדים במינהל החינוך של עיריית ירושלים. לא יעלה על הדעת שראש העירייה משה ליאון, איש חינוך וערכים, לפנים מנהל משרד ראש הממשלה שנחלץ בקושי מפרשת עמדי, ישאיר עבריינית מורשעת בתפקידה הרגיש, הנוגע בנפשות רכות, מרצונו או בהחלטת בג"ץ במענה לעתירה.

שנית, 212. מה אומר מספר זה לשרה נתניהו, אם להתעלם מיחידת מגלן של חביבה נפתלי בנט? נכון, קידומת הטלפון באזור מנהטן. זה יעד קבוע של משפחת נתניהו, במיוחד בזמן העצרת הכללית של האו"ם, הנפתחת השנה בדיוק ביום שקבע מנדלבליט לחדד למסירת התורה שבכתב לקראת השימוע. אבל אם שרה תורשע כעבריינית, היא תהיה פסולה לקבלת אשרת כניסה לארצות הברית. האשרה שבדרכונה, רגיל או דיפלומטי, תבוטל.

זה החוק, התקנון והנוהג - בעלי עבר פלילי אינם רצויים בניו יורק, או בכל עיר אמריקנית אחרת. אבל לא הכול אבוד. יש מוצא - סעיף שמספרו גם הוא 212 מאפשר לבקש פטור, בנימוקים שונים, כגון שלביקור המבוקש תכלית מוצדקת ושהתיירת אינה מסוכנת לציבור, והקונסול האמריקני רשאי להעניק אותו. טראמפ אמנם מרבה לגנות עבריינים זרים החודרים לארצו, אך ייתכן שבמקרה זה יסביר, הוא או שגרירו דיוויד פרידמן, שלא ככל העבריינים שרה. ותמיד, בשם ההדדיות, אפשר לבקש גם מארנון מילצ'ן, שישדל את מכריו בממשל לתת אשרה.

איש העסקים ארנון מילצ'ן. GettyImages
אפשר לבקש שישדל את מכריו לתת אשרה. מילצ'ן/GettyImages

כך, ייתכן שעד אמצע ספטמבר, לפני החגים, כבר לא יכהן בתפקידו אחד משני האישים החשובים ביותר בישראל. לא נתניהו - מנדלבליט. כפי שכבר תואר כאן אשתקד, בלי יועץ משפטי לממשלה אין מי שיחתום על כתב אישום נגד ראש ממשלה, ואם מאד רוצים, מוצאים עילת אי-התאמה ומפטרים את היועמ"ש, בלי למנות לו ממלא מקום, או שמציעים את התפקיד למשנה ליועץ רז נזרי.

לחילופין, גורמים לו להתפטר, בגלל מחלוקת מהותית עמוקה. הסוגיה: פסקת ההתגברות. מנדלבליט ייאלץ להגן על עמדת הממשלה בבג"ץ, ולהסתכן בבושת פנים מקצועית ובזעם עמיתיו לעתיד, או לסרב להגן ולספק בכך לנתניהו נימוק לפיטוריו. לא תהיה אז סיבה לרחם עליו: לו ולנתניהו רצון משותף שלא יהיה כתב אישום והוא ישמח להצטייר כקדוש מעונה, היורד לזמן מה מהבמה, לקול תשואות הקהל שאינו מבין ששיטו בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully