וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחליפו של אפי נוה לא מוותר על החברות עמו: "יש לו זכויות"

17.5.2019 / 10:10

עו"ד אבי חימי מנסה להתרחק מהריח הרע שדבק בלשכת עורכי הדין, אך גם מתעקש להזכיר ש"נעשו המון דברים טובים" בכהונת קודמו. בריאיון לוואלה! NEWS הוא מסביר למה דווקא הוא יכול להחזיר את אמון הציבור בלשכה. על בחינות ההסמכה אמר: "לא באתי להכשיל אף אחד"

עריכה: ניב מעוז

מעל הבחירות הקרובות לראשות לשכת עורכי הדין מרחפת דמותו של היו"ר הפורש, אפי נוה, שנאלץ לעזוב את התפקיד בשל שתי פרשות פליליות. חברו הטוב ומקורבו של נוה, עו"ד אבי חימי, נבחר בפברואר להחליפו עד הבחירות, שבהן הוא גם מתמודד. מאז, הוא מנסה ללכת על חבל דק: מצד אחד לא להתנער מהיו"ר לשעבר, ומצד שני לאותת שהוא מתרחק מדרכו.

כשהוא נשאל על הפרשות האחרונות והשפעתן על הלשכה, חימי בוחר דווקא למנות את מה שהוא רואה כהישגים של ארבע השנים האחרונות. "בקדנציה הזו לשכת עורכי הדין הפכה להיות רלוונטית, חזקה", הוא אומר. "לא היה דבר חקיקה בכנסת שלשכת עורכי הדין לא הייתה מעורבת בו. הבענו את דעתנו בכל מקום, הארכנו את תקופת ההתמחות, העמקנו את מה שקשור לאקדמיה. אני חושב שנעשו הרבה דברים טובים. בסופו של יום, אפי בחר להתפטר. אני חושב שהוא צדק בבחירה הזו שלו. יחד עם זאת, נעשו המון דברים טובים".

עוד בנושא:
לשכת עו''ד הכריעה: נציג לוועדה לבחירות שופטים - רק לאחר בחירות יו"ר
"לא צריכה פרוטקציה": בעולם המשפט הופתעו ממעורבות השופטת בפרשת נוה
עשרות מיליונים בשנה: לשכת עורכי הדין מסדירה את חלוקת הבוררויות

עו"ד אבי חימי 12 במאי 2019. ראובן קסטרו
על חבל דק. חימי/ראובן קסטרו
"בסופו של יום, הוא נמצא בפני התמודדות קשה. ואני מעולם לא זנחתי שום חבר"

בכל זאת, גם אתה עצמך אמרת שצריך להחזיר את אמון הציבור בלשכה.

"ברור. אמון הציבור נפגע. מצופה מראש לשכה לנורמות הכי גבוהות שקיימות, ואכן אפי הבין את זה והתפטר. מרגע שהוא התפטר צריך לדון ולעסוק בהישגים של הקדנציה. האיש מנהל קרב על חפותו ואני בניגוד להרבה אחרים סבור וחושב שאני לא צריך להיות לא החוקר שלו, ולא הפרקליט, ולא השופט ולא התליין שלו".

אתה גם חבר שלו ברמה האישית.

"מעבר לזה שאני חבר של אפי, ולאפי יש הרבה זכויות, אני אומר לך שאתה צריך לדעת שבסופו של יום, הוא נמצא בפני התמודדות קשה. ואני מעולם לא זנחתי שום חבר. כשאולמרט ישב בכלא וכל שועי הארץ הלכו לבקר אותו, לא אמרתם מילה וחצי מילה".

דווקא אמרו.

"אז אמרו. שיגידו. אצלי, ואתה יכול לרשום באותיות ענק - חברות זו גם אופציה. אני נותן להליך המשפטי להתנהל כסדרו. כמובן שההתפטרות של אפי לא באה אליי בהפתעה. אנחנו מדברים, ואני חושב שהוא נקט בצעד הנכון. אבל בסופו של יום אני גם לא מאלה שיגמדו מעשים טובים".

עוד באותו נושא

במקום אפי נוה: אבי חימי יכהן כראש לשכת עורכי הדין עד יוני

לכתבה המלאה
בכיר במערכת המשפט במהלך הארכת מעצרו בבית משפט השלום, ת"א 16 בינואר 2019. ראובן קסטרו
"מרגע שהוא התפטר צריך לדון ולעסוק בהישגים של הקדנציה". נוה/ראובן קסטרו

אלא שהתמיכה של חימי בנוה לא נשארה בגבולות החברות האישית. באוקטובר, אחרי התפוצצות פרשת ההברחה בנתב"ג ולפני שנודע על פרשת "מין תמורת מינוי", חתמו ראשי המחוזות, והוא ביניהם, על מכתב בו התייצבו מאחורי היו"ר החשוד בפלילים. חימי לא מתחרט על כך. להפך.

"הייתי חותם על המכתב שוב", הוא מבהיר. "אחרי פרשת תאילנד שוחחתי עם אפי וייעצתי לו ללכת לשימוע ולהתפטר מתפקידו. זה פן אחד, משום שחשבתי שהוא צריך להתמודד עם הפרשה הזו. המכתב נעשה בטרם הפרשה השנייה, שעדיין נחקרת ולא אתייחס עליה. לגבי נתב"ג, מדובר בכשל אישי שאסור לראש לשכה לעבור אותו. אין מחלוקת על זה ולא תשמע ממני הצדקה לעקוף מעבר גבול. יחד עם זאת, אנחנו בעולם שמדרגים חומרה של דברים. אז ברמה האישית-ציבורית זה חמור, זה כשל. ברמה הפלילית, כשאני בוחן את זה, אז אנחנו יודעים מה רמות הענישה וכמה כתבי אישום הגישו או לא הגישו.

"אתם צריכים להבין, העסק הוא פשוט: מי שרוצה שלא יהיה חברויות, ולא איזשהו זיקה בין אנשים, אז אני לא שם. קח את הדברים הטובים, והם רבים, שנעשו בקדנציה האחרונה - על זה גאוותי. על הכשל האישי אפי בחר להתפטר כי הוא בסופו של יום הבין שזו טעות".

מתמחים מוחים בפתח ביתו של עו"ד אורן אבלה בכפר ביל"ו, על בחינות לשכת עורכי הדין הקשות. ערים רחובות, מערכת וואלה! NEWS
"לא באתי להכשיל אף אחד". מחאת המתמחים/מערכת וואלה! NEWS, ערים רחובות

חימי, אגב, מונה במהלך הקדנציה של נוה להיות הממונה על הקמת מחוז המרכז, שעד אז היה חלק ממחוז תל אביב. בפועל, במשך כל הקדנציה האחרונה היחס אליו היה כראש מחוז לכל דבר, על אף שלא נבחר לתפקיד אלא מונה על ידי נוה. כעת, בנבחרת שרצה איתו לתפקיד ראשי המחוזות יש עוד שני ראשי מחוזות מכהנים, שנחשבים קרובים מאוד לנוה - יו"ר מחוז ירושלים אשר אקסלרוד, ויו"ר מחוז חיפה, תמי אולמן. שניהם, כמובן, היו חתומים גם כן על מכתב התמיכה ביו"ר החשוד.

בנבחרת שרצה איתך יש כמה מהאנשים הכי מקורבים לנוה. אז בעצם אולי הכל נשאר אותו דבר?

"תמי אולמן היא מעורכות הדין המובילות בישראל בתחום המשפט הפלילי", יורה חימי. "היא מוסד בעולם המשפט בתחום הפלילי. בקדנציה הקודמת ניצחה ב-87%, אין לזה אח ורע. והיא רואה בי כמועמד שלה לראשות הלשכה. אשר אקסלרוד סיים קדנציה שלישית, איש ותיק, מוערך, מקובל על כל גווני האוכלוסייה בירושלים - יהודים וערבים, חרדים ודתיים וחילונים. ממשיך לקדנציה רביעית. אני גאה שהוא רואה בי מועמד ראוי לראשות הלשכה".

מלבד אולמן ואקסלרוד, רצים עם חימי שני שמות חדשים: עו"ד דוד פורר, שם בולט בתחום הליטיגציה המסחרית, שרץ לראשות מחוז תל אביב, ועו"ד רומי קנבל, מתחום דיני המשפחה, שרצה לראשות מחוז מרכז.

לא מתחרט

"כל חבריי זה אנשים שהתחילו את החיים במורכבות מסוימת. זה מה שיפה במקצוע שלנו, שהשמיים הם הגבול"

חימי, בן 60, יליד קריית שמונה. בן הזקונים מתוך שבעה אחים. אחרי שהצליח להתקבל לפנימייה הצבאית של בית הספר הריאלי בחיפה, הלך לשירות צבאי בגולני, והשתחרר אחרי שש שנים בדרגת סרן. הוא למד משפטים באוניברסיטת תל אביב, ובמשך 29 שנותיו במקצוע רכש לו שם של אחד מעורכי הדין הפליליים הבולטים בישראל.

"כל חבריי זה אנשים שהתחילו את החיים במורכבות מסוימת", אומר חימי, שמרבה להזכיר את עברו. "זה מה שיפה במקצוע שלנו, שהשמיים זה הגבול. אני תוך כדי השיחה איתך יכול לקבל פנייה טלפונית לתיק הכי מעניין בארץ, ואני יכול לעשות אותו. בכל תחום משפטי - היופי הוא שבעבודה קשה ובהתמדה אתה יכול להגיע להישגים. לא צריך שמישהו ייתן לך שום מתנה".

חימי מתקשה לציין תיק אחד שזכור לו במיוחד, מבין מאות התיקים בהם ייצג. לבסוף הוא מציין שניים: את פרשת ניר סומך - קצין מג"ב שהורשע בהריגת שכנו, אך זוכה בבית המשפט העליון, שם נקבע כי עשה זאת מתוך הגנה עצמית; ואת המקרה של עו"ד גור פינקלשטיין, שהורשע בשורת עבירות אלימות קשות בבית המשפט המחוזי, אך זוכה מרובן בעליון. הוא הורשע לבסוף רק בעבירות שביצע מבין כותלי הכלא, ובהן קשירת קשר לרצח עדי תביעה בתיק.

ניר סומך ובני משפחתו ביציאה מבית המשפט העליון לאחר שזוכה ושוחרר מעונש מאסר. נועם מושקוביץ
"תיק אנושי ממדרגה ראשונה". ניר סומך ביציאה מבית המשפט, ב-2016/נועם מושקוביץ

למה דווקא אלה?

"ניר סומך זה קודם כל תיק אנושי ממדרגה ראשונה, שהסתיים בזיכוי בבית המשפט העליון. לגבי גור פינקלשטיין, הוא עו"ד מפורסם, מוכר, שהוגש נגדו כתב אישום של תשעה אישומים - החל בניסיון רצח וכלה בהנחת מטענים - ובסופו של יום בעליון הוא זוכה מכל כתב האישום המקורי, ונותרה הרשעה של עבירה שהוא עשה בתוך הכלא שצולמה ותועדה. זה ניצחון ענק".

יש תיקים שאתה מצטער שלקחת?

"לא".

עד כדי כך?

"מה יש לי להצטער? תמיד אני מסביר לעורכי דין צעירים. סנגור אחראי על העבודה, על האיכות, על הרצינות שלה - ועושה כמיטב יכולתו".

עו"ד אבי חימי 12 במאי 2019. ראובן קסטרו
"נוה בחר להתפטר כי הבין שזו טעות", חימי/ראובן קסטרו

כשחימי מזכיר את עורכי הדין הצעירים, טבעי להזכיר את אחד המאבקים המתוקשרים ביותר סביב הלשכה בשנים האחרונות: מאבק המתמחים סביב בחינות ההסמכה. שיעורי המעבר בבחינות צנחו בעשרות אחוזים, ושברו מדי בחינה שפל חדש, בייחוד מאז שינוי מתכונת הבחינה ב-2017. המתמחים טענו כי הלשכה עושה כל שבידה להקטין את מספר עורכי הדין החדשים, ולצמצם את התחרות עם עורכי הדין שכבר עוסקים במקצוע. לדבריהם, הבחינות נועדו להכשיל ולא היו הוגנות. בתום מאבק ציבורי, הפגנות מול ביתו של נוה ועתירות לבג"ץ, נערכה בחודש שעבר בחינה מיוחדת, בסופה הביעו מנהיגי המתמחים את שביעות רצונם מאופייה.

איילת שקד, במטה מפלגת הימין החדשש מלון שרתון סיטי טאוור, אולם ברקת 9 באפריל 2019. צילום: אהוד אמיתון/TPS, אתר רשמי
קידמה בחינה לסינון הסטודנטים כבר בסוף שנה א'. שקד/אתר רשמי, צילום: אהוד אמיתון/TPS

גם חימי עצמו מודה שהבחינות האחרונות לא היו מאוזנות. "אנחנו מדינת מטוטלת. כשאני הייתי סטודנט עברו 98%, ואז שינו את מתכונת הבחינה כי הרבה אנשים אמרו שזו בחינת זיכרון ושינון שלא מלמדת כלום. לכן הכנסנו פרק של בחינה מהותית, כולל ניסוח, ובמעבר הזה המטוטלת עברה לצד השני. כמו כל דבר במדינה, תפקידי הוא להחזיר אותה לאמצע".

"יש ערך אחד עליון שמלווה אותי משחר נעוריי - וזה הוגנות", הוא ממשיך. "אני רוצה שאנשים ידעו שהבחינה תהיה קשה, אבל הוגנת. שלא ישאלו מה נוסח השבועה בבית משפט ימי באיסלנד. ככל שאני יכול להשפיע, זה לא יהיה. אני אין לי קשר הרי לוועדה הבוחנת, אני ראש לשכה חודשיים וחצי. לא דיברתי איתם, אבל העברתי מסר שאני רוצה בחינה הוגנת. אני רוצה לא רק שבני אלים יעברו את המבחן, אלא שכל סטודנט רציני יוכל לעבור. לא באתי להכשיל אף אחד".

בראייה לעתיד, חימי תומך בעריכת בחינה שתסנן את הסטודנטים כבר בסוף שנה א' ללימודים - רעיון שקודם גם על ידי שרת המשפטים היוצאת איילת שקד. מי שלא יעבור, לא יוכל להמשיך בלימודים. "היה וזה לא ילך עם מוסדות החינוך", הוא אומר. "לשכת עורכי הדין יכולה להחליט שבסוף התואר, במקום בסוף ההתמחות, היא עושה מבחן. אני אעשה הכל כדי שהראויים יהיו עורכי דין, אבל שמצד שני אנשים לא יקדישו שנים ולא יוכלו לממש את החלום לזה".

"לשכת עורכי הדין צריכה להשמיע את קולה"

בסוף החודש שעבר החליטה המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לדחות עד לאחר הבחירות את בחירת הנציג שיחליף את נוה בוועדה לבחירת שופטים - אחד ממוקדי הכוח העיקריים של הלשכה. בכך קיבלה המועצה את הצעתו של חימי, שהודיע כי יקדם לתפקיד את שופט העליון בדימוס יורם דנציגר. לדבריו, לא ניתן היה לפתוח את רשימת המועמדים, ולכן תמך בדחיית הבחירה עד לאחר הבחירות.

נגד המהלך נמתחו שני סוגי ביקורת. ראשית, יש מי שטוענים כי חימי מנסה - על ידי מינוי דנציגר - להרחיק עצמו מהתדמית של יו"ר הלשכה הקודם, כמי שעירב כביכול שיקולים לא ענייניים בבחירת השופטים - אך לאחר הבחירות אין שום ערבות שהמינוי אכן יצא לפועל. ביקורת שנייה, והפוכה במידת מה, טוענת כי הכנסת שופט עליון בדימוס כאחד מנציגי הלשכה תפר את האיזון בוועדה. חימי דוחה בתוקף את שתי הביקורות.

השופט יורם דנציגר בדיון על המחבל האחראי על חטיפת הנערים בבית המשפט העליון, אוגוסט 2014. יואב דודקביץ'
"חוץ מהעסקנים כולם רוצים אותו". השופט בדימוס דנציגר/יואב דודקביץ'

"חוץ מהעסקנים כולם רוצים את דנציגר", תוקף חימי. "דנציגר היה 28 שנים עורך דין, התמודד על ראשות הלשכה (בשנת 2007, אך נאלץ לפרוש מהמרוץ בשל תאונת הדרכים בה היה מעורב שותפו למשרד. ד"ד). הלשכה קרובה ללבו והוא רואה בה גוף חשוב מאוד בחברה דמוקרטית. אחרי זה הוא מונה לבית המשפט העליון בתקופתו של דניאל פרידמן. למה? כי הוא אדם אמיץ בכל קנה מידה. הוא מסוגל לזכות בדעת מיעוט את זדורוב, והוא מסוגל להפוך הלכה מושרשת של אהרן ברק בדיני חוזים. הוא לא כבול לשום מערכת. הוא אדם עצמאי.

"וגם היינו צריכים לעשות איזשהו תיקון, נכון?", ממשיך חימי. "איך אתה עושה תיקון - מחליף עסקן בעסקן? או מביא איש שהוא מטאור משפטי, שלשכת עורכי הדין חשובה לו והוא מוכן להיכנס למאמץ הזה? זה האיש שאני רוצה בצומת הזו".

החלטה נוספת שקיבל חימי מאז נכנס לתפקידו נוגעת לגוף שכמעט אינו מוכר מחוץ לציבור עורכי הדין - מועדון הצרכנות "Extra Members", שעד לאחרונה היה משותף ללשכות עורכי הדין, רואי החשבון ויועצי המס. חימי הורה לאחרונה, באישור הוועד המרכזי של הלשכה, לסלק את אלפי רואי החשבון מהמועדון, לאחר שלטענתו לשכת רואי החשבון צברה חובות של כמיליון שקלים.

בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ
"כל מי שרוצה לפגוע בשלטון החוק, ייתקל בחומה בצורה". בית המשפט העליון/נועם מושקוביץ
"מי שרוצה לעלות עם D9 על בית המשפט העליון, אני לא עמם, ואני דוחה בכל תוקף את העניין הזה"

בלשכת רואי החשבון דוחים מכל וכל את הטענות. במכתב תגובה חריף שפרסמה הלשכה, נכתב: "אנו מקווים שלא בשל תקופת הבחירות בלשכת עורכי הדין או עקב היווצרות גירעונות לא מוסברים במועדון, יש המבקשים לייצר משברים". עוד כתבו רואי החשבון כי אין בסיס לטענות של עורכי הדין על חובות עבר, וכי דווקא לשכת עורכי הדין, שמנהלת את המועדון, התנהלה בחוסר שקיפות וסירבה להציג בפניהם נתונים.

בינתיים, מועדון החברים הולך וצובר כוח והשפעה בלשכת עורכי הדין, והשנה הוא שותף בהפקת אירוע הדגל של הלשכה - הכנס השנתי באילת. קשה להתעלם מכך ששני יושבי הראש המשותפים של המועדון, עורכי הדין ליאור שפירא ורועי אברהמוביץ', הוצבו במקומות השני והרביעי ברשימה של חימי לבחירות הקרובות. בחוברת ההטבות שהפיץ לאחרונה המועדון מופיעה בעמוד הראשון ברכה מטעם המועדון, ומתחתיה תמונותיהם של השלושה - שני היו"רים ויו"ר הלשכה.

זה כמעט הנושא היחיד בראיון שנראה שמוציא את חימי משלוותו, וכשאחד מיועצי התקשורת שלו מנסה להשחיל מילה, דבר שלא עשו משך הריאיון כולו, חימי מתפרץ לעברו ומבקש שלא יפריע. למרות זאת, קשה לחלץ מחימי תשובות פשוטות לגבי הטענות על חוסר שקיפות סביב המועדון והקשר הפוליטי ההדוק בין מנהליו ובין רשימתו של חימי בבחירות.

עורך דין ציון אמיר המייצג את המדריך מאסון השיטפון בערבה, בית משפט מחוזי באר שבע, 27 באפריל 2018. אלעד מלכה, מערכת וואלה! NEWS
מתמודד מולו. עו"ד ציון אמיר/מערכת וואלה! NEWS, אלעד מלכה

מי מפקח על הגוף הזה?

"זה גוף כלכלי, יש לו דירקטוריון שמפקח עליו. יש יועץ משפטי, והכל חשוף ופתוח", הוא אומר, אך מיד משנה את הנושא בחזרה ליתרונותיו של המועדון. "אני אומר לך, לפני חודש עשינו יריד מכירת מכוניות, מהמכונית הכי פשוטה עד להכי מפוארת, קיבלנו הנחות יותר טובות ממה ש'חבר' מקבל". כשהוא נשאל, בכל זאת, על שני היו"רים שמוצבים בצמרת הרשימה שלו, הוא בוחר לתקוף באריכות את הרשימה שמתמודדת מולו, בראשות ציון אמיר ואילן בומבך.

לבסוף, בתשובה לשאלה מה היה רוצה לשנות בלשכה, חימי מציין שלושה דברים: להגביר את השקיפות, לשפר את המקצועיות של עורכי דין דרך הוועדות המקצועיות של הלשכה, ולהגדיל את מעורבות הלשכה בנושאים שקשורים ל"צדק אוניברסלי". הוא מתכוון, בין היתר, לשוויון, אך גם לשלטון החוק.

"לשכת עורכי הדין צריכה להשמיע את קולה", הוא אומר. "מי שרוצה לעלות עם D9 על בית המשפט העליון, אני לא עמם, ואני דוחה בכל תוקף את העניין הזה. שלטון החוק והגנה על בית המשפט העליון זה לא משהו אמורפי. בית המשפט העליון מגן עליך שתוכל לכתוב מה שאתה רוצה, הוא מגן עליי, הוא מגן על כל תושבי ישראל, ומגן גם על עורכי הדין. אז אני אומר בפשטות: כל מי שרוצה לפגוע בשלטון החוק, ייתקל בחומה בצורה של לשכת עורכי הדין ושלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully