וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ייתכן שהצדדים ידחו אותה": השיחה החשאית של פומפאו על עסקת המאה

3.6.2019 / 4:54

לוושינגטון פוסט הגיעה הקלטה ממפגש של שר החוץ עם מנהיגים יהודים, שבו נתן הערכה מפוכחת לסיכויי הצלחת ההסכם. "יכול להיות שבסופו של דבר, אנשים יגידו, 'זה לא מקורי במיוחד, זה לא עובד במיוחד בשבילי'". טראמפ על המצב הפוליטי: "ישראל צריכה לקחת את עצמה בידיים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו העריך כי ייתכן שתכנית השלום במזרח התיכון של טראמפ תידחה על ידי הצדדים - כך דווח הלילה (שני) בוושינגטון פוסט. בעיתון נאמר כי ההערכה המפוכחת של פומפאו לגבי סיכויי ההצלחה של "עסקת המאה" ניתנה בפגישה עם מנהיגים יהודים ביום שלישי האחרון, עוד בטרם התקבלה ההחלטה לפזר את הכנסת, שככל הנראה תדחה בכמה חודשים לפחות את פרסום החלק הפוליטי של התכנית.

דבריו של פומפאו בשיחה הסגורה היו ההערכה הנרחבת ביותר של בכיר בממשל טראמפ לגבי תכנית השלום שנחשפה עד כה. הוא אמר כי "אפשר לטעון" שלא ניתן להוציא לפועל את יישום התכנית וייתכן שהיא "לא תקבל מומנטום". עם זאת, הוא הביע תקווה שהתכנית לא תידחה כלאחר יד. "התכנית עשויה להידחות. יכול להיות שבסופו של דבר, אנשים יגידו, 'זה לא מקורי במיוחד, זה לא עובד במיוחד בשבילי', כלומר 'יש שני דברים טובים ותשעה דברים רעים, אני בחוץ", אמר פומפאו.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשמע אופטימי יותר, אך רמז לדחייה אפשרית בפרסום תכניתו. "אני חושב שיש לנו סיכוי טוב, אבל נראה מה יקרה", אמר הלילה טרם המראתו לביקור בבריטניה.

לקריאה נוספת בנושא
נתניהו: התקרית אתמול לא תעצור אותנו; טראמפ: חבל על מה שקרה בישראל
חשש משותף מאיראן: בחריין מתקרבת לישראל, גם במחיר של זעם ציבורי
גרינבלט על עסקת המאה: טעות מצד הפלסטינים לא להגיע לבחריין

שר החוץ של ארה"ב פומפאו בשוויץ, 2 ביוני 2019. רויטרס
פרסום העסקה יידחה? פומפאו/רויטרס

טראמפ התייחס לכישלון הרכבת הממשלה ואמר כי ישראל "צריכה לקחת את עצמה בידיים". הנשיא הוסיף כי "ביבי נבחר ועכשיו הם צריכים לעבור שוב את כל התהליך הזה? אנחנו לא שמחים לגבי זה". לדבריו, המצב בארץ "מבולגן".

במקביל, חתנו ויועצו של הנשיא, ג'ארד קושנר, התראיין לרשת HBO והמשיך להימנע מלפרט אודות פרטי תכנית השלום. עם זאת, אמר כי הוא "חושב שלפלסטינים מגיעה הגדרה עצמית". כשנשאל אם הפלסטינים מסוגלים להתנהל תחת ממשלת עצמאית וענה: "נצטרך לראות לגבי זה. אני מקווה שעם הזמן הם יצליחו. הם צריכים מערכת משפט הוגנת, חופש עיתונות, חופש ביטוי וסבלנות לכל הדתות" כדי שאפשר יהיה "להשקיע" בשטחיהם.

עוד באותו נושא

פסגת מדינות האסלאם במכה: "מגנות את התמיכה הבינלאומית בכיבוש"

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 3 ביוני 2019. רויטרס
המצב בארץ "מבולגן". טראמפ, הלילה/רויטרס
"אני מבין למה אנשים חושבים שזאת הולכת להיות עסקה שרק הישראלים יכולים לאהוב"

בהמשך פגישתו עם הבכירים היהודים, שר החוץ ציין כי חשיפת פרטי התכנית התעכבה במשך זמן רב. "לקח לנו יותר זמן לחשוף את התכנית שלנו משחשבתי - אם לנסח את זה בקלילות", אמר פומפאו. במטרה לשלוט בציפיות לסיום הקונפליקט הישראל-פלסטיני, טען כי "אין שום הבטחה שאנחנו אלה שנצליח לפצח את זה. אני מקווה שכולם ייקחו חלק פעיל ברצינות".

פומפאו הכיר בהשערה הרווחת כי העסקה עשויה להיות חד-צדדית לטובת הממשלה הישראלית. "אני מבין למה אנשים חושבים שזאת הולכת להיות עסקה שרק הישראלים יכולים לאהוב", הסביר. "אני מקווה שכולם יתנו מקום להקשיב ולהתיישב מעט".

מאז הכריז הנשיא על תכניתו לפתור את הקונפליקט ארוך השנים, ארצות הברית נקטה בצעדים תקיפים המתנגדים לפלסטינים, כולל ההכרה בירושלים כבירת ישראל, צמצום מימון לרשות הפלסטינית וסוכנות הפליטים של האו"ם, וכן ההכרה בריבונות ישראלית ברמת הגולן.

ההערכה הכנה ביותר על עסקת המאה

שני משתתפים בפגישה אמרו כי הם עזבו עם הרושם שפומפאו אינו אופטימי לגבי הצלחתו של ההסכם. "הוא לא היה בטוח בשום אופן שהתהליך יכול להוביל למסקנה מוצלחת", ציין אחד מהם. לעומתו, אלן קאר, שליח משרד החוץ האמריקני למלחמה באנטישמיות שנוכח במפגש גם כן, אמר כי הוא חשב ששר החוץ "סיפק הערכה מלאת תקווה".

אהרון דיוויד מילר, מנהל משא ומתן לשעבר בנושאי המזרח התיכון עבור רפובליקנים ודמוקרטים, הוסיף כי דבריו של השר בפגישה היו "ההערכות החושפניות והכנות ביותר בנוגע לתכנית ששמעתי עד כה". לדבריו, "העובדה שפומפאו כל כך בקלות הודה שהתפיסה, וסביר שגם המציאות - שהתכנית בנויה ומתייחסת בעיקר לישראלים - מרשימה".

פומפאו מצדו, אמר כי ממשל טראמפ מעולם לא חשב כי להצליח להשיג הסכם שלום מתמשך יהיה קל. "אנחנו לא מצויים באשליות שאנחנו הולכים להופיע עם הדבר הזה ואז כולם יגידו, 'לאן ללכת בשביל טקס החתימה'", העיד. "זה לא עובד בצורה הזאת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה ראשונה לאחר החלטה על בחירות, 30 במאי 2019. אמיל סלמן, הארץ, אתר רשמי
הבחירות החוזרות עלולות לדחות את פרסום התכנית. נתניהו/אתר רשמי, אמיל סלמן, הארץ

אם הבית הלבן מעוניין להימנע מלחשוף את תכנית השלום במהלך קמפיין בחירות רגיש עבור נתניהו, יהיה עליו להמתין לפחות עד הצפי להקמת ממשלה בנובמבר. אלא שאז, ממשל טראמפ יהיה שקוע עמוק במאמציו להיבחר שוב בבחירות 2020.

בקמפיין הבחירות האחרונות נתניהו התחייב לספח את ההתנחלויות אם ייבחר. זאת אף על פי שהמהלך נחשב בעיני רוב הקהילה הבינלאומית כבלתי חוקי. כחלק מהתכנון, ההסכם דן כיצד להגיב אם הממשלה הישראלית אכן תחליט לספח את ההתנחלויות - צעד שנראה בעיני רבים כגזר דין מוות עבור פתרון שתי המדינות.

תכנית שלום שמכירה את זכותה של ישראל לריבונות על שטחים מסוימים בגדה המערבית, עלולה לתמוך בסיפוח. לדברי פומפאו, אם ישראל תלך לכיוון של סיפוח, הממשל האמריקני יחל לשקול "מה יהיו הדרכים הטובות ביותר להשיג את התוצאות שאנחנו חושבים שהן בעד טובתן של אמריקה וישראל".

נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך מפגש מנהיגים ברמאללה 20 בפברואר 2019. רויטרס
מחרים את הפסגה הכלכלית בבחריין. אבו מאזן/רויטרס

ברקע התנגדות הפלסטינים לעסקה, שאל אחד המשתתפים בפסגה את פומפאו אם נעשים ניסיונות לרתום אותם בכל זאת. "כל אחד ימצא משהו לשנוא בנוגע להצעה", ענה שר החוץ. עם זאת, הוא הוסיף כי כולם, כולל הפלסטינים, "יימצאו משהו שהם יגידו שזה משהו שאפשר לבנות עליו".

בכירים ברשות הפלסטינית רואים בתכנית הבית הלבן כמשוחדת נגדם באופן בלתי נמנע. לאחרונה אמר יו"ר הרשות אבו מאזן כי עסקת המאה והפסגה הכלכלית בבחריין שתתקיים בסוף החודש יכולות "ללכת לעזאזל". מטרתה של הוועידה היא לעודד את ההשקעות בפלסטינים, אולם אבו מאזן הודיע כי יחרים אותה.

פומפאו אמר כי אם כוויית תצטרף, כל מדינות המפרץ הפרסי ייוצגו בבחריין "לפחות כדי להקשיב". לדבריו, קשה לצפות מהן להצטרף באופן מלא לתהליך כשאפילו לא ראו את התכנית כולה. מילר הוסיף כי "אי אפשר להתחיל בהתפתחות כלכלית מבלי לפתור את נושאי הביטחון והפוליטיקה שמובילים לצמיחה כלכלית ותעסוקה".

(עדכון ראשון: 01:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully