וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש משותף מאיראן: בחריין מתקרבת לישראל, גם במחיר של זעם ציבורי

1.6.2019 / 12:03

מדינת האי הקטנה שבמפרץ הפרסי תארח את הפסגה הכלכלית של ממשל טראמפ, ברקע הידוק היחסים עם ירושלים מול החשש מהשפעת טהראן על הרוב השיעי. למהלך יש התנגדות בקרב חלקים נרחבים בציבור, לפחות עד פתרון הסכסוך עם הפלסטינים. "זה רק עניין של זמן"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מכל המדינות בעולם הערבי שהיה אפשר לבחור לצורך אירוח הפסגה הכלכלית של עסקת השלום, נפל הפור על בחריין. לכאורה, זו בחירה מפתיעה. הממלכה הקטנה חוסה בצלן של מדינות המפרץ הגדולות יותר, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, או המשפיעות יותר, קטאר, או הידידותיות יותר לישראל, עומאן, שבה ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנה שעברה.

ואולם, בשנים האחרונות מובילה בחריין קו מעודן, ספק תומך, בישראל, כשהיא הולכת רחוק יותר בהשוואה לשכנותיה. זה לא בהכרח מאהבת בנימין, אלא משנאת איראן, שעל בחריין מהווה איום קיומי של ממש. להתקרבות לישראל יש מחיר - זעם בקרב חלקים בציבור על הממשלה ועל בית המלוכה, שלא שכח כיצד עמד להצטרף למשטרים ערביים אחרים ב"אביב הערבי" כשהמון של מפגינים דרש שינוי שלטוני.

המחאה העממית כשלה בזכות התערבות חיצונית של שכנותיה הגדולות של בחריין, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, ששלחו כוחות כדי לשמור על שושלת אל-חליפה. אבל התסיסה לא נעלמה, והיא בפוטנציאל בעבוע תמידי במדינה שבה רוב האוכלוסייה היא שיעית ואילו בית המלוכה הוא סוני. יצור הכלאיים הזה הוא כר פורה מבחינת איראן, שדרך הקהילות השיעיות השונות במזרח התיכון ומעבר לו מבקשת להרחיב את השפעתה האזורית.

לקריאה נוספת בנושא
נתניהו: התקרית אתמול לא תעצור אותנו; טראמפ: חבל על מה שקרה בישראל
גרינבלט על עסקת המאה: טעות מצד הפלסטינים לא להגיע לבחריין
סעודיה ואיחוד האמירויות תומכות בפסגה בבחריין: למען הפלסטינים

מלך בחריין עם יורש העצר של הערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בארמונו, נובמבר 2018. רויטרס
רוצה יחסים קרובים עם ישראל. מלך בחריין/רויטרס

זה לא אומר שכל השיעים בבחריין מזדהים עם איראן, אך זה נוח לשלטונות להשתמש בסכנה מטהראן כדי לדכא את האופוזיציה השיעית. בשנים האחרונות נשלחו לכלא בכירים באופוזיציה לתקופות מאסר ממושכות, ואזרחויותיהם של חלק ממתנגדי השלטון אף בוטלו. למרות הפגיעה המתמשכת בזכויות אדם, יחסיה של בחריין עם ארצות הברית עודם הדוקים וקרובים.

לבחריין יש חשיבות גדולה עבור ארצות הברית - היא מארחת את הבסיס של הצי החמישי, שאחראי על הפעילות הימית באזור המפרץ הפרסי האסטרטגי. המפרץ עלה לכותרות בחודש האחרון בעקבות שליחת נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" וספינות אמריקניות נוספות במטרה להרתיע את איראן, והוא יהיה זירת קרב לכל עימות עתידי בין המדינות השכנות, שכולם מקווים שלא יפרוץ.

"אם לא הכסף הרעיל, הנשקים והחיילים של איראן היינו קרובים יותר לפתור את המצב"

העדות לרצונו של מלך בחריין, חמד בן עיסא אל-חליפה, ביחסים גלויים עם ישראל גולמה בכמה יוזמות יוצאות דופן מצדו בשנים האחרונות. הוא מינה כשליח מיוחד את הרב האמריקני מארק שנייר, שסיפר לסוכנות הידיעות אי-פי כי הוא לא מכיר מנהיג אחד במפרץ שכל כך עסוק בנושא ביסוס היחסים עם ישראל וברתימת מדינות האזור ליוזמה. לדבריו, המלך אמר לו עוד ב-2016, בעת מפגש בארמון, כי "התקווה היחידה שלנו לקול ערבי מתון וחזק במפרץ היא ישראל חזקה".

המלך גם שלח משלחת בין-דתית לירושלים, לא הרבה זמן אחרי שטראמפ הכיר בה כבירת ישראל וקיבע בה את שגרירות ארצות הברית, לצלילי רעשי רקע זועמים של חלקים מהעולם הערבי והציבור המקומי. בשנה שעברה, אחרי תקרית עם כוחות איראניים בצפון, התייצב שר החוץ הבחרייני בגלוי לצד ישראל.

בפגישה סגורה בהשתתפות נתניהו ושרי חוץ ערבים אחרים בפסגת ורשה השנה, אמר שר החוץ חאלד בן אחמד אל-חליפה: "כתושבי האזור גדלנו על כך שהסכסוך הישראלי פלסטיני הוא הכי חשוב, אבל אז ראינו שיש אחד רעיל יותר. הכי רעיל בהיסטוריה המודרנית. איזו מדינה הרגה ופצעה הכי הרבה מאזרחינו? זו איראן. בנושא הפלסטיני ישראלי היו תהליכים - היה קמפ דיוויד, מדריד והזדמנויות רבות לפתור את העניין. אם לא הכסף הרעיל, הנשקים והחיילים של איראן היינו קרובים יותר לפתור את המצב. זה נושא שמונע מאיתנו התקדמות".

התוכן אמנם הודלף על ידי לשכת נתניהו לצרכים פוליטיים, והוסר במהרה, אך זה שיקף את הלך הרוח בבחריין ובארמון.

טקס חילופי מפקדים בבסיס הצי החמישי של צבא ארה"ב, בחריין, 6 במאי 2018. רויטרס
לבחריין חשיבות אסטרטגית עבור ארה"ב. טקס חילופי מפקדים בבסיס הצי החמישי/רויטרס

ולכן, בחריין היא בחירה כמעט מתבקשת בתפיסתו של ממשל טראמפ לאירוח הסדנה הכלכלית בין 25 ל-26 ביוני, גם אם הצלחתה מוטלת בספק. מנהיגי הממלכה כבר לא מתביישים לדבר בפומבי בעד ישראל, אפילו שהיחסים עדיין בוסריים. הפסגה הזו היא גשר לשדרוג הרומן, למרות המהמורות הלא מעטות בדרך.

בחודש שעבר יצאו תגובות נזעמות של ארגונים אזרחיים נגד ביקור משלחת ישראל בוועידת החדשנות בממלכה, כשגם הבית התחתון של הפרלמנט פרסם הצהרה המתנגדת לכך. עד שלא ייפתר הסכסוך עם הפלסטינים, יחסים חשופים וגלויים עם ישראל יהיו בגדר התססת השטח, גם אם לא מעט תושבים רואים באיראן איום גדול יותר.

לואי א-שריף הוא מהנדס ומורה בבחריין, שמעביר ביוטיוב גם שיעורים בעברית. בעוד שהוא תומך בהידוק היחסים עם ישראל, הוא מודע לקושי הציבורי לקבל זאת. "בבחריין עדיין רואים בישראל אויב, על אף שבית המלוכה לא", אמר לוואלה! NEWS. הוא הוסיף כי הסיכויים להצלחת הכינוס הכלכלי בארצו אינם גבוהים. "הפלסטינים יכשילו הכול כמו תמיד", אמר.

שיעור בעברית

הפלסטינים אכן הודיעו כי יחרימו את הפסגה בבחריין, כחלק מהתנגדותם המתמשכת למאמצי התיווך האמריקניים לאור סדרת הצעדים הפרו-ישראליים שעשה טראמפ בשנים האחרונות. העברת השגרירות לירושלים, קיצוצים בתקציבים האמריקניים לסוכנויות הסיוע ולאונר"א והקפאת העברת כספים בשל תמיכה במשפחות של מחבלים הובילו לנתק כמעט מוחלט בין וושינגטון לרמאללה, פרט להיבט הביטחוני.

בזמן שיועציו של הנשיא ומגבשי התכנית, ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט, ביקרו באזור פעמים רבות בחודשים האחרונים, הרשות הפלסטינית לא הייתה אחת התחנות שלהם. לאור ההתנכרות של אבו מאזן מהמהלך והלחצים שהפעיל על מדינות ערב כדי שלא יקבלו מתווה שלא יכלול מדינה פלסטינית עצמאית, נאלצה בחריין להתגונן ולהכריז כי הסוגיה הפלסטינית היא בראש מעיניה.

"נמשיך לתמוך באחינו הפלסטינים בהחזרת הזכויות הלגיטימיות שלהם באדמותיהם ובהקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים, לצד תמיכה כלכלית בעם הפלסטיני", הבהירו במשרד החוץ של בחריין השבוע. זה לא עזר לפייס את הפלסטינים, שאת התנגדותם מגבות רוסיה, סין, איראן וטורקיה. קטאר, שנעה בין כל העולמות, מתנדנדת.

"עסקים עם הציונים"

פאתן אל-חדד, עורכת דין שהשתתפה בוועידת החדשנות בחודש שעבר, סבורה שזה רק עניין של זמן עד שהיחסים בין בחריין לישראל יהיו גלויים לכל. "אני מקווה שזה יצליח", אמרה לוואלה! NEWS על הפסגה בחודש הבא ותיארה את קמפיין ההכפשות ברשתות נגד מי שהשתתף בכנס החדשנות בחודש שעבר או מתכנן להשתתף בפסגה הקרובה.

"הם הכפישו אנשים שהשתתפו, אחת מהן הייתה אני", אמרה. באחת הכרזות שפורסמו נגד ברשתות נכתב כי "מי שעושה עסקים איתה, עושה עסקים עם הציונים". לדבריה, "זה עצוב ורע לעסקים". עם זאת, אל-חדד הוסיפה כי מדובר בקבוצה שבעיקר מוציאה קיטור ברשתות החברתיות, ולא מעבר לכך. "אני מאמינה שזה רק עניין של זמן", אמרה על ההיתכנות של יחסים רשמיים בין ישראל לבחריין.

(עדכון ראשון: 30/05/19, 12:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully