וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וושינגטון, יש לנו בעיה: אף אחד לא רוצה את "עסקת המאה"

21.5.2019 / 10:01

נראה כי אף מדינה ערבית גדולה לא מתעניינת בתכנית של ממשל טראמפ, העוסקת בקונפליקט הישראלי-פלסטיני, ורק ישראל מביעה נכונות. ירדן מתנגדת, מדינות המפרץ עסוקות במתיחות מול איראן - וגם אבו מאזן כבר לא מתרשם מהאיומים האמריקניים

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

"זו אינה עסקת המאה, זה בלוף המאה", אמר אתמול (שני) בכיר פלסטיני בעקבות פרסום כוונתה של ארצות הברית לכנס ועידה כלכלית בינלאומית לקידום הכלכלה הפלסטינית ב-25 ביוני בבחריין. בשיחה עם וואלה! NEWS, הסביר הבכיר כי האמריקנים נאלצים לעת עתה להסתפק באירוע מוגבל ומצומצם, שיעסוק באספקטים כלכליים, מאחר ואין לתוכנית אחיזה בעולם הערבי.

בכירים פלסטינים אחרים אמרו לכלי התקשורת השונים שבכוונת הרשות להחרים את הוועידה, וגם אנשי עסקים אמרו כי יימנעו ממנה. אחמד מג'דלאני, שר בממשלת מוחמד א-שתייה וחבר הוועד הפועל של אש"ף וכן אחד ממקורביו של הנשיא אבו מאזן, הצהיר בעמוד הפייסבוק שלו כי "כל פלסטיני שישתתף בוועידה ייחשב למשתף פעולה".

נביל אבו רדיינה, דוברו הרשמי של אבו מאזן, סייג ואמר כי רק הנשיא הוא שיקבע את עמדתה הסופית של הרשות בנושא ההשתתפות, אלא שניתן לשער שיהיה זה קשה מאוד לרשות הפלסטינית לשלוח נציג לוועידה שכזו לאחר שאחד מאנשיו הקרובים ביותר של אבו מאזן כבר מתאר כל משתתף פוטנציאלי מהצד הפלסטיני, "משת"פ של ישראל".

לקריאה נוספת
הפלסטינים: לא נשתתף בפסגה הכלכלית שמארגנת ארה"ב בבחריין
שליח טראמפ למזרח התיכון: "'תכנית המאה' לא תתפרסם לפני שבועות"
הפלסטינים: לא נשתתף בפסגה הכלכלית שמארגנת ארה"ב בבחריין

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בטקס האזכרה ליאסר ערפאת 11 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
נראה כי אף מדינה ערבית גדולה לא הסכימה להירתם לטובת "עסקת המאה". אבו מאזן/רויטרס, רויטרס

ואכן, לעת עתה נראה כי אף מדינה ערבית גדולה לא הסכימה להירתם לטובת "עסקת המאה" של ממשל טראמפ ובזו אחר זו, הן מסרבות לנוסחאות שמנסים לשווק הממשל האמריקני ושליחו ג'ארד קושנר.

ירדן ובראשה המלך עבדאללה, כבר הבהירה שאין לה שום כוונה לתמוך בתוכנית שלא תכלול תמיכה ברורה ברעיון הקמת שתי מדינות, ישראל ופלסטין, זו לצד זו, שבירתה ירושלים. מקהיר נשמעים קולות פחות נחרצים, אך גם שם ספק אם יש בכוונת הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי, להצטרף באופן ציבורי וגלוי למאמצי הממשל לקדם את "עסקת המאה".

עוד באותו נושא

מתקרבים לפרסום עסקת המאה: ארה"ב תקיים סדנה כלכלית לפלסטינים

לכתבה המלאה
יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית ג'ארד קושנר בארוחת ערב בוושינגטון, 2 במאי 2019. רויטרס
המדינות הערביות מסרבות לנוסחאות שמנסים לשווק הממשל האמריקני. קושנר/רויטרס

אחת האינדיקציות לבעיות שעומדות בפני התוכנית הזו היא עצם ההחלטה לכנס את הוועידה הכלכלית בבחריין. לכאורה מדובר בהוכחה שלפחות הנסיכות הערבית שותפה למאמצים האמריקניים. אולם, אם נזכור כי הממשל הודיע שיפרסם את פרטי התוכנית בתחילת החודש הבא וכעת עושה רושם שהוא מסתפק בכינוס ועידה כלכלית בסוף החודש, הרי שניתן לשער ש"וושינגטון, יש לנו בעיה".

ומה לגבי סעודיה ומדינות המפרץ? שם כבר עוסקים בבעיות אחרות. אחד היתרונות שעמדו לצד האמריקנים בנושא הפלסטיני היה חוסר ההתעניינות של מדינות ערב בסוגיה. אולם כעת היתרון הפך לחסרון. הסוגיה הבוערת ביותר כרגע עבור מדינות המפרץ ובראשן סעודיה, הן המתיחות עם איראן, והפגיעה במכליות נפט של איחוד האמירויות וסעודיה במה שנראה כמתקפה מתוצרת איראן.

פגישת נתניהו טראמפ בבנייני האו"ם 26 בספטמבר 2018. רויטרס
שיתוף פעולה. נתניהו וטראמפ נפגשים בבנייני האו"ם/רויטרס

בסוף החודש תתכנס פסגת חירום ערבית ולאחר מכן הוועידה האסלאמית, בעיקר כדי לדון במתיחות מול איראן. במילים פשוטות, לאף אחד אין יותר מדי רצון או יכולת לעסוק בכלל בתוכנית אמריקנית כזו או אחרת שעוסקת בקונפליקט הישראלי-פלסטיני. אבו מאזן, השוהה כעת בקטאר, לא ממהר להתרשם מאיומי וושינגטון להחרים אותו או להפסיק לו את הסיוע.

כך או כך, הסיוע של ארצות הברית לרשות הפלסטינית נפגע קשות, וקטאר כבר הסכימה לתרום להם כ-300 מיליון דולר (מתוך כ-480 מיליון המיועדים לעזה ולגדה), ולמלא את החור שנוצר בתקציב הפלסטיני. גם אבו מאזן יודע, שאולי יש פחות כסף בקופת הרשות, אך לפחות כל עוד המתיחות בין רמאללה לוושינגטון נמשכת, הפופולריות שלו במגמת עלייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully