וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליון מפגינים בהונג קונג נגד חוקי הסגרה לסין: "עניין של חיים ומוות"

10.6.2019 / 8:38

במחאה הגדולה ביותר בעיר מאז שבה לשליטת בייג'ינג לפני 20 הפגינו ההמונים נגד התכנית שתאפשר לסין לקבל לידיה חשודים. "זהו סוף המשחק עבור הונג קונג, זה חוק מרושע"

צילום: רויטרס

יותר ממיליון איש יצאו אתמול (ראשון) להפגין בהונג קונג נגד התכנית לאפשר להסגיר את תושבי האזור המיוחד אל סין - כך אמרו מארגני המחאה, הגדולה ביותר מאז שבה הונג קונג לשליטת בייג'ינג לפני יותר מ-20 שנה. מתנגדי החוקים חוששים כי סין תנצל אותם כדי לפעול נגד פעילים פוליטיים, ברקע השחיקה הגוברת בשנים האחרונות של המעמד האוטונומי המיוחד שממנו נהנתה הונג קונג מאז תום השלטון הבריטי ב-1997.

המחאה כוונה נגד המדיניות של מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, שפעלה לקידום התיקונים והעברתם לפני חודש יולי. דובר מטעם הממשלה אמר בתגובה למחאה כי ההצעות "התבססו על פי חוק" וכן כי הקריאה השנייה של החוק במועצה המחוקקת תחודש ביום רביעי כמתוכנן. לאחר ההפגנות, לאם הבהירה אף היא כי ממשלתה תמשיך בתהליך לחקיקת התיקונים לחוק ההסגרה שלה, חרף המחאה. היא אמרה לכתבים כי מדובר בחקיקה חשובה שתסייע להונג קונג לשמור על החוק ולמלא אחר מחויבויותיה הבינלאומיות. לדבריה, שומרי הסף יוודאו שזכויות אדם לא ייפגעו בגלל החקיקה החדשה.

עוד בעולם
רצח הישראלית באוסטרליה: הנאשם הודה במעשיו בשידור מהכלא
הסגרדה פמיליה מוקמת כבר 137 שנה, אך רק עכשיו קיבלה רשיון בניה
איראן למנהיגי אירופה: חדשו את יחסי המסחר עמנו, או תישאו בתוצאות

הפגנות במרכז הונג קונג נגד סין, 9 ביוני 2019. רויטרס
המפגינים בהונג קונג, אתמול/רויטרס

"יש 1,030,000 איש במחאה", אמר אחד המארגנים לקהל שהתאסף מחוץ לפרלמנט של הונג קונג וזכה לתשואות ולמחיאות כפיים מהקהל. רוקי צ'אנג, פרופסור בן 59, סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס: "זה סוף המשחק עבור הונג קונג. זה עניין של חיים ומוות. זאת הסיבה שהגעתי". לדבריו, "זהו חוק מרושע".

במשטרה נקבו במספרים נמוכים יותר, לאור שיטת הספירה השונה, ואמרו כי 240 אלף איש השתתפו בהפגנות בשיאן. "קולם של האזרחים לא נשמע", אמר הסטודנט איוון וונג בן ה-18 לסוכנות הידיעות הצרפתית. "החוק לא ישפיע רק על מעמדה של הונג קונג כמרכז כלכלי, אלא גם על מערכת החוק שלנו. יהיו לכך השלכות על העתיד שלי".

במשך כמה שעות צעדו המפגינים בחום כבד לבושים בלבן במחאה שקטה שכללה מגוון אנשים - מאנשי עסקים ועורכי דין לסטודנטים, דמויות פרו-דמוקרטיות וקבוצות דתיות. כמה מהם נשאו מטריות צהובות, סמל של המחאות הפרו-דמוקרטיות שהתקיימו ב-2014 והשתיקו את רחובות העיר במשך 79 ימים.

עוד באותו נושא

סין מהדקת שליטה: עונשי מאסר למנהיגי המחאה בהונג קונג

לכתבה המלאה
הפגנות במרכז הונג קונג נגד סין, 9 ביוני 2019. רויטרס
הפגנות הענק, אתמול/רויטרס

אחרי סיום ההפגנות, החלו להתפתח עימותים בין מאות מוחים למשטרה, שעשתה שימוש באלות ובגז מדמיע. המפגינים, שכמה מהם חבשו מסכות המגנות מפני זיהומים, ניסו לפרוץ לתוך מתחם המועצה המחוקקת והשליכו את מחסומי המשטרה. שוטרים ומפגינים נראו מאוחר יותר כשפניהם מכוסים בדם.

המתנגדים לחוק טוענים כי אזרחי הקולוניה הבריטית לשעבר ייחשפו למערכת המשפט הסינית הפגומה וכי הזכויות של האזור יוסיפו להישחק כפי שקרה תחת שלטונו של הנשיא שי ג'ינפינג. אולם לדברי התומכים, קיים אמצעי בטיחות שימנעו גירוש לסין של אלו העומדים בפני רדיפה דתית או פוליטית.

הפגנות במרכז הונג קונג נגד סין, 9 ביוני 2019. רויטרס
מפגינים בהונג קונג, אתמול/רויטרס

השינויים יאפשרו לרשויות בסין, טייוואן ומקאו לגרש חשודים בפשעים כמו רצח ואונס, אך הבקשות יידונו באופן פרטנית. בכירים בהונג קונג אמרו שהאמירה הסופית אם לאשר את הגירוש תהיה של בתי המשפט, וחשודים ברצח ואונס לא יגורשו. הממשלה ביקשה להרגיע את הציבור באמצעות כמה ויתורים, כולל הבטחה להעביר עריקים רק עבור עבירות עליהם מרצים עונש מקסימלי של שבע שנים לפחות.

הצעת החוק הגיעה בעקבות צעיר מקומי בן 19 שחשוד ברצח חברתו ההרה בת ה-20 בזמן חופשה משותפת בטייוואן בפברואר בשנה שעברה, לאחריה שב להונג קונג. בכירים בטייוואן ביקשו מהרשויות להסגיר את החשוד, אולם בהונג קונג אמרו כי אינם יכולים להיענות לבקשתם בגלל היעדר הסכם הסגרה בין המדינות. עם זאת, הממשלה בטייוואן אמרה שלא תבקש להסגיר את החשוד תחת הצעת החוק החדשה.

ממשלות זרות הביעו אף הן חשש מחוקי ההסגרה, והזהירו על פגיעה במעמדה של הונג קונג כמרכז סחר כלכלי. הן ציינו כי אזרחים זרים המבוקשים בסין עלולים להיתקע בהונג קונג.

(עדכון ראשון: 18:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully