וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול אחרי ביטול: "המשטרה עושה את אותו תעלול בסגירת המסיבות"

10.6.2019 / 6:30

מארגני המסיבות שבוטלו השנה, בהם פסטיבל הדוף שאמור היה להתקיים בסופ"ש, מאשימים את המשטרה בהפחדת בית המשפט על ידי הצגת מידע מודיעיני במעמד צד אחד. "אין שום אפשרות למפיק להתגונן ולהפריך את החשש. בפעם הבאה כבר לא נעשה את זה בישראל. הבנו עם מי יש לנו עסק"

צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: תומר לוי

ביטול של פסטיבל ה"דוף" ברגע האחרון על ידי משטרת ישראל מצטרף לשורת ביטולים דומים בשנה האחרונה. בחודש מרץ ביטלה המשטרה מסיבה שהייתה אמורה להתקיים בחוף הכנרת, ובדצמבר סירבה לאשר מסיבה באזור עין גדי. בכל אחד האירועים צפויים היו להשתתף אלפי מבלים, ובכולם הסיבה הייתה מידע מודיעיני שלא הוצג למארגנים, וכביכול העלה חשש לסחר בסמים במהלך האירוע.

הפסטיבל היה אמור להתקיים זו השנה ה-16, מיום שישי עד אתמול (ראשון). כ-4,000 איש כבר קנו כרטיסים, אך ביום שלישי הודיעה המשטרה למארגנים כי היא לא מאשרת את האירוע בשל המידע המודיעיני. המארגנים עתרו לבית המשפט המחוזי ואף לעליון - אך אלו אישרו את החלטת המשטרה.
אחד המארגנים, ד"ר שחר צירקין, מספר שלצד עבודתו ביומיום כמרצה לביולוגיה, הפקת הפסטיבל מלווה אותו במשך כל השנה, כמו גם מאות אנשים מהארץ ומחו"ל שעובדים על האירוע. "אני מדבר על זה ויש לי כאב לב", הוא אומר.

רמי שמואל, היזם מאחורי האירועים שהמשטרה לא אישרה בעין גדי ובכנרת, שניהם מליין המסיבות "יוניטי", מתרעם גם הוא על ההחלטה. "ה'דוף' זה מפעל חיים", הוא אומר. "זה פסטיבל שמתקיים 15 שנה ברציפות, מעולם לא היו בו תקלות או נפגעים בנפש. מעולם הוא לא עלה לכותרות בנושא שלילי. נתנו לו להגיע שלושה ימים לפני פתיחת השערים. איך מדינה מתוקנת יכולה להתנהל בצורה כזו מול האזרחים שלה?".

לקריאה נוספת:
אלפים הפגינו בת"א במחאה על ביטול פסטיבל דוף בצפון; 15 נעצרו
בשל מידע מודיעיני: המשטרה ביטלה ברגע האחרון את "פסטיבל דוף"

הפגנה בתל אביב במחאה על ביטול פסטיבל הטראנס דוף, 8 יוני 2019. עיבוד תמונה
"מעולם לא היו בפסטיבל תקלות או נפגעים בנפש". המחאה על ביטול הפסטיבל בכיכר רבין, יום שישי בערב/עיבוד תמונה

"מהרגע שאתה פותח את הבקשה לאירוע ברשות המקומית אתה נדרש להשיג עשרות אישורים - נגישות, מכבי אש, מד"א ועוד"', הסביר צירקין. "גולת הכותרת היא אישור המשטרה. עמדנו בכל התנאים שהציבו לנו - אם זה כל מיני מצלמות חכמות שיש אולי שתי מערכות כאלה בארץ, או דברים הזויים אחרים. ב-2004 כשהתחלנו עם הפסטיבלים היו בו ארבעה שוטרים בשכר. עכשיו, למרות שהפסטיבל עם אותו אופי, הגענו השנה ל-60 שוטרים בשכר ששילמנו עליהם".

"כל ההתנהלות מולם השנה עברה בצורה חלקה", המשיך צירקין. "ניגשנו חודשיים מראש למשטרת טבריה והם אמרו לנו בפה מלא 'אתם מוזמנים'. העבודה איתם הייתה צמודה, והקצינים של משטרת טבריה עד הרגע האחרון שיתפו איתנו פעולה. ואז, בערך 72 שעות לפני האירוע, הודיעו לנו שבעקבות מידעים מודיעיניים החליטו לעצור את האירוע. לא חשפו בפנינו את המידע, כמובן".

עוד באותו נושא

סערת ביטול הפסטיבל: "סמים הוטמנו, סוחרים התברגו כעובדים"

לכתבה המלאה

"אפשר להבין שיש יד מכוונת"

התסכול של צירקין גדול. "משטרת ישראל עשתה את אותו תעלול שלוש פעמים ברציפות, ואנחנו הפעם הרביעית שאני יודע עליה", אמר (צירקין מציין גם הפקה שהמשטרה ביקשה לא לאשר, אולם לבסוף התקיימה תחת הגבלות מחמירות - ד"ד). "בכל אחד מהאירועים היו אמורים להיות אלפי אנשים. המשטרה לא רוצה את האירועים האלה כי היא מפחדת שאיזשהו מבלה ימות. זה משהו שקרה בעבר - גם אם לא אצלנו. לא משנה שגם במרתון ובמצעדי גאווה מתים אנשים. אף שוטר לא רוצה את זה על עצמו והם מונעים מפחד. לכן הם מוכנים ללכת כברת דרך ארוכה כדי לסגור את המסיבות האלה".

שמואל מצטרף לדבריו. "משטרת ישראל מגיעה עם טענות כאלה ואחרות על מידעים עוצמתיים שמושמעים במעמד צד אחד, ומטילה אימים על בית המשפט, בטענה שקצרה ידה מלהתמודד עם גורמי פשיעה שהולכים לסחור בסמים בפסטיבל", אומר שמואל. "באירועים שהמדינה מקיימת, לראייה האירוויזיון או מצעד הגאווה שהתקיים בירושלים - כל מערכת הביטחון, כולם היו על הרגליים מול כל אירוע פח"ע. כיפות ברזל, מה לא. אבל כשמדובר ביזם פרטי, שהוא גם נושא בכל העלויות, אין שום דבר שיניח את דעתה של משטרת ישראל, ואין שום אמצעים שמבחינתה יכולים למנוע את כניסתם של הסוחרים ולהבטיח את שלומם של הבליינים".

"לצערי", מוסיף צירקין, "שופט חכם ככל שיהיה, כשהמשטרה מציגה לו כזה דבר - לא יכול לקחת על עצמו את האחריות. לכן אני לא בא בטענות לבית המשפט, אלא למשטרה שמציגה את מיצגי השווא האלה פעם אחר פעם. ואפשר להבין שיש יד מכוונת. בפעם הבאה כבר לא נעשה את זה בישראל. הבנו עם מי יש לנו עסק".

הפגנה בתל אביב במחאה על ביטול פסטיבל הטראנס דוף, 8 יוני 2019. עיבוד תמונה
"אף שוטר לא רוצה את זה על עצמו". מפגינים בכיכר רבין על ביטול הפסטיבל/עיבוד תמונה

לדברי שמואל, מדובר בשינוי מגמה לעומת העבר. "זה עניין חדש", הוא טוען. "שהמשטרה למדה את נקודת החולשה של בית המשפט והיא משתמשת בכוח הבלתי הוגן ובלתי צודק בעליל של השמעת מידעים במעמד צד אחד, תוך הטלת אימים והפחדה של בתי המשפט. אין שום אפשרות למפיק להתגונן ולהפריך את החשש שלהם, ואין שום אפשרות סבירה למפיק להגיע איתם לעמק השווה, ולפתרון שיניח את דעתם כדי לא לפגוע פגיעה אנושה בזכויות יסוד כמו חופש העיסוק וחופש הפרט".

שמואל מזכיר גם אירוע טראגי שהתרחש לפני שנתיים, בו צעיר נהרג במסיבה שהפיק. "מדובר באירוע מאוד מצער", הוא אומר. "לאחר תחקיר של צה"ל והמשטרה נמצא שאותו צעיר נכנס למוצב צה"ל סמוך, עלה על הגג וקפץ למותו. בתחקיר עלה שלא דבק רבב בהפקה מבחינת עמידה בתנאי הרישוי. זה היה מקרה באמת מצער, שלא קשור בשום צורה לסמים, להפקה או לעמידה בתנאי הרישוי. אם היה כל חשד אחר אני מניח שהיינו נחקרים או מועמדים לדין, אבל לא היה כלום".

"אם מדברים על מקרי מוות", מוסיף שמואל, "אז תסגרו גם את צעדת 'שביל הבנים' שבשנה שעברה נהרג שם אדם. תסגרו את מרתון תל אביב שנהרג בו אדם, וכל שנה יש שם עשרות פינויים לבית חולים. תסגרו את כל המדינה הזאת".

עמוד האירוע של פסטיבל דוף, שבוטל. צילום מסך
"לא באים בטענות לבית המשפט, אלא למשטרה". עמוד האירוע בפייסבוק/צילום מסך

ממטה המחוז הצפוני של המשטרה נמסר שלשום בתגובה לטענות על ביטול הפסטיבל כי "משטרת ישראל פועלת במהלך כל ימות השנה לאפשר את קיומם של אירועים המוניים תחת כיפת השמיים, בהם אירועי תרבות, ספורט, פסטיבלים שונים ועוד. בהתאם, עם קבלת הבקשה לקיום האירוע, הבקשה נבחנה על ידי הגורמים המקצועיים במטרה לאפשר את קיומו של האירוע תוך שמירה על שלומם וביטחונם של אלפי המשתתפים הצפויים ליטול בו חלק".

"לצערנו, בבדיקות במשטרה שנערכו עלה כי קיומו של האירוע עלול לייצר סכנה מוחשית וממשית לשלום הציבור ומניסיון העבר מאירועים בהם קופחו חייהם של מבלים, הוחלט לדחות את הבקשה לקיום האירוע ולא לקחת סיכון מיותר, כי שלום הציבור וביטחונו חשובים מכל דבר אחר. המארגנים עתרו לשתי ערכאות שיפוטיות בבית המשפט המחוזי נצרת ולבית המשפט העליון נגד החלטה זו ונדחו. שופטת המחוזי בנצרת ציינה כי 'סבורני כי החלטת המשיבה בענייננו, עומדת במבחן הסבירות כאמור ואין להתערב בה. בחנתי את המידע המודיעיני שהיווה בסיס להחלטת המשיבה וקיבלתי מנציגי המשיבה הבהרות ביחס אליו. כעולה מן הפרוטוקולים החסויים המסומנים בחתימתי. נוכחתי כי מדובר במידע שמהימנותו גבוהה ואשר בהחלט מבסס את מסקנת הגורמים המופקדים על קבלת ההחלטה אצל המשיבה, כי צפוי להתקיים באירוע סחר בסמים מסוכנים, בהיקף משמעותי, אשר מקים חשש ממשי לשלום ציבור המשתתפים באירוע'".

במשטרה ביקשו לציין גם את החלטת שופט בית המשפט העליון: "הגעתי למסקנה כי נוכח המידע המודיעיני שהוצג, לא ניתן להקהות עוקצה של הסכנה באמצעים אחרים. בשורה התחתונה השתכנעתי כי קיים טעם טוב בבסיס סירובה של המשטרה וכי נוכח המידע המודיעיני שהוצג, אין מקום להתערב בשיקול דעתה שלא לאפשר את קיום המסיבה". במשטרה סיכמו כי "משטרת ישראל תמשיך לפעול לקיומם של אירועים המוניים תחת כיפת השמיים, בהם גם אירועי תרבות מעין אלו, אולם לא תתפשר על בטחונו, שלומו ובטיחותו של ציבור המשתתפים באירועים אלו ותנקוט בכל הצעדים הנדרשים מכוח החוק במטרה למנוע פשיעה חמורה שעלולה להוביל לפגיעה בציבור גם במחיר של ביטול האירוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully