וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת ביטול הפסטיבל: "סמים הוטמנו, סוחרים התברגו כעובדים"

8.6.2019 / 15:53

לוואלה! NEWS נודע כי במשטרה עלה חשש ששקים המכילים סוגים שונים של סמים הוטמנו במתחם בחמת גדר בו תוכנן להתקיים פסטיבל הטראנס "דוף" וכי מפיצי סמים יצליחו לחדור לשטח כמפעילי דוכנים. המארגנים דוחים את הטענות. משטרת ישראל: "לא נתפשר על ביטחון הציבור"

צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: תומר לוי

אין גורם שיחשוף רשמית את החשש המוחשי והמיידי שעלה במידע המודיעיני הדחוף של משטרת ישראל ושמנע ברגע האחרון את קיום פסטיבל הטראנס "דוף" בחמת גדר. גם שופט בית המשפט העליון יצחק עמית נאלץ לקיים דיון חשאי עם המשטרה כדי ללמוד על המידע הסודי.

רק לאחר שעשה זאת, גם הוא השתכנע ופסק כי לא ייתערב בהחלטת בית המשפט המחוזי שדחה עתירה נגד המשטרה והמועצה האזורית עמק הירדן. לוואלה! NEWS נודע שהחשש הגדול שהיה למשטרה הוא סמים שהוטמנו מבעוד מועד באיזור מתחם הפסטיבל, וסוחרים שהצליחו להתברג לצוות התפעול וכמפעילי דוכנים.

במועצה האזורית עמק הירדן מתכוונים אחרי החג לזמן פגישה עם מפקד מחוז צפון במשטרה ולראות "כיצד מחזירים את העניין לשפיות". גורם במועצה שמכיר את הסיכונים הנשקפים מאירוע מסוג זה אמר כי "גם מבחינת המשטרה עדיף אירועים ברישיון על פני מסיבות פיראטיות. אני מבין שכל המידע הזה הגיע בדקה ה-90 אבל צריך למצוא את האיזונים בין רצונות של האנשים של קבוצות מסוימות לבין הצורך של המשטרה לשמור על הסדר הציבורי. הכי קל להיות במקום הזה שאומר 'לא'".

עוד בוואלה! NEWS
מאי פרץ ירד מהרכב ונדרס למוות: "הנשמה חייכה דרך העיניים שלו"
"שותף שתרם רבות": חבר מועצת כפר שמריהו נהרג בהתרסקות הדאון
בעיצומו של חודש הגאווה: המשטרה פשטה על סאונה גאה בת"א

פסטיבל דוף. צילום מסך
פסטיבל דוף/צילום מסך

עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן, מי שהייתה המשיבה לעתירה, לצד משטרת ישראל, הפתיע בתגובתו ודווקא הביע אכזבה על התוצאה. מדי יום הוא עובד עם המחוז הצפוני של המשטרה ומציין לשבח את הסיוע שהיא מגישה לו בחופי הכנרת המלאים בשבועות, את האבטחה והשמירה על הסדר שהגישה המשטרה בחג עיד אל-פיטר שזה עתה הסתיים ואת הפעילות השוטפת של שיתוף הפעולה באכיפת החוק בחופים השקטים שהוכרזו לאחרונה ובכלל בפעילות השוטפת ברחבי המועצה. הפעם, למרות הקושי, הגיב באופן אחר. "צר לי על השתלשלות האירועים שהובילה לביטול הפסטיבל ממש בדקה ה-90, ממש שעות ספורות לפני שהיה אמור להיפתח", אמר לוואלה! NEWS.

לדבריו, הביטול הסב נזק כבד גם למארגנים וגם לשורה שלמה של ספקים באזור שגם כך פרנסה בו לא מצויה בשפע. "איני נכנס לשיקולים שהובילו את משטרת ישראל לאסור על קיומו, אבל אני סבור כי היה ראוי שהדברים יעלו מבעוד מועד כדי שניתן יהיה למצוא הסדר שיאפשר גם את קיום הפסטיבל וגם את השמירה על הסדר הציבורי וביטחון הציבור".

עוד באותו נושא

אלפים הפגינו בת"א במחאה על ביטול פסטיבל דוף בצפון; 15 נעצרו

לכתבה המלאה

"מקומם שכך זה נעשה"

"אני לא מכיר את המידע המודיעיני על פיו פעלה המשטרה אבל אני סבור שמשטרת ישראל הייתה יכולה להתמודד עם כל חשד ולהיערך בהתאם כך שגם יימנע סחר בסמים כפי שתיארה המשטרה לבית המשפט וגם יתאפשר קיום האירוע", הוסיף גרינבאום. "אפשר היה לומר שדורשים עוד עשרה שוטרים ועוד שלושה או ארבעה בלשים, ואז אפשר היה להתמודד עם זה. מקומם שכך זה נעשה". עם זאת, גרינבאום אמר שהוא "מזמין כל יזם שרוצה לקיים אירוע סביב הכנרת או באיזור כולו", הוא מבטיח: "אנחנו במועצה האזורית נפעל לסייע לו כדי לצלוח את כל עניני הבירוקטיה, כולל התיאום עם משטרת ישראל".

במשטרה ביקשו להדגיש כי "המשטרה לא נגד פסטיבלים, גם בית המשפט הבין את זה וציין את זה. במקרה הזה הסתמן שזה כבר לא יהיה אפשרי". עוד ציינו כי "המשטרה עובדת גם עם הפסטיבלים שידועים כמוקדי רעש אלכוהול וסמים ומבצעת מניעה, אכיפה ואבטחה".

הפגנה בתל אביב במחאה על ביטול פסטיבל הטראנס דוף, 8 יוני 2019. עיבוד תמונה
הפגנת המחאה נגד סגירת הפסטיבל, בכיכר רבין בתל אביב אתמול/עיבוד תמונה
"כשאנחנו מקבלים מידע מודיעיני בנושא סחר בסמים תפקידנו לפעול גם אם זה לא נעים", הסביר קצין משטרה ותיק

גורם בכיר הבקיא בפרטי החקירה אמר לוואלה! NEWS כי הוא חולק על כך שמדובר בצעד של הרגע האחרון, וכי פרסומי הפסטיבל ציינו "רשיון משטרה" כשכלל לא היה כזה לאירוע הזה. "לפזר מסיבה של אנשים שתויים ומסוממים הרבה יותר קשה ומסוכן מאשר למנוע אותה". אמר. "ראית את הקושי למשטרה לפזר אותם בבטחה בתל אביב, אחרי שהשוטרים עשו טעות וגילו איפוק מול מתפרעים פחות 'מתודלקים'. תחשוב מה זה אומר מול 4,000 כאלה במקרה שהאירוע יוצא משליטה בחושך בשטח. גם אופציה כזו צריכה להילקח בחשבון. לטעמי אין מקום לפסטיבלים כאלה כלל".

"כשאנחנו מקבלים מידע מודיעיני בנושא סחר בסמים תפקידנו לפעול גם אם זה לא נעים", הסביר קצין משטרה ותיק. "יומיים-שלושה קודם התקבל מידע בעל משקל רב ממנו אנחנו לא יכולים להתעלם ושהתברר שלא נוכל למנוע. מדובר במתחם בשטח של מספר דונמים עם גידור חלקי. הסוחרים מתוחכמים וזה לא שהאנשים היו עוברים חיפוש בהפשטה, בנעליים, בגרביים או בתחתונים. אין בכלל סמכות לכך ואיך בכלל עושים חיפוש נניח אחרי בולי LSD אצל 4,000 אנשים עם תרמילים, צידנית, שק שינה ואוהל. וגם אם נניח לא הצליחו להכניס בשערים, איך אפשר בשטח שם למנוע גרב מלאה בחומרים כאלה שתיזרק פנימה מבחוץ על פי תיאום מראש ובזמן אמת".

הגורם במשטרה הזכיר צעיר שבספטמבר 2017 השתתף במסיבה במתחם חמת גדר, יצא מהאתר טיפס על קיר במוצב צבאי סמוך ונפל אל מותו וכן את המוות של שניים בפסטיבל נוורלנד. "בפסטיבל ההוא מכרו סמים רעים, צרכו חומרים עם אלכוהול, דברים הזויים. מעדיף ש-4,000 איש יבכו ששילמו 200 שקל ולא קיבלו פסטיבל, מאשר עוד אדם אחד ימות. ידוע שתמיד באים נגד המשטרה: כשנהרגים זה לא בסדר וכשמונעים את זה אז אנחנו לא בסדר".

מנגד, ד"ר שחר צירקין, מרצה לביולוגיה באוניברסיטת תל אביב, הנמנה עם מארגני הפסטיבל, תהה מהו אותו מידע מודיעיני עליו התבססה המשטרה. "הסיכון לא יכול לבוא ממישהו שבא מבחוץ לפסטיבל להביא סמים ולהיכנס, כי יש בדיקה קפדנית עם כלבנים שהמשטרה מאלצת אותנו לשכור", אמר. "כל אחד נבדק. אז מה המשטרה טוענת? לדעתי, היא טוענת שמישהו ממאות העובדים... שאולי הכניס כבר לחמת גדר שקים על גבי שקים של סמים, ועכשיו רק מחכה רשת ההפצה להיכנס ולכן לא ניתן לעצור את זה. אני מבטיח לך שזה מצג שווא. אין פה אף אחד שהכניס כמות של סמים. אלה אותם אנשים שאנחנו עובדים איתם שנים. לצערי, שופט חכם ככל שיהיה, כשהמשטרה מציגה לו כזה דבר - לא יכול לקחת על עצמו את האחריות. לכן אני לא בא בטענות לבית המשפט, אלא למשטרה שמציגה את מיצגי השווא האלה פעם אחר פעם. ואפשר להבין שיש יד מכוונת".

עמוד האירוע של פסטיבל דוף, שבוטל. צילום מסך
עמוד האירוע של הפסטיבל בפייסבוק/צילום מסך

ממטה המחוז הצפוני של המשטרה נמסר כי "משטרת ישראל פועלת במהלך כל ימות השנה לאפשר את קיומם של אירועים המוניים תחת כיפת השמיים, בהם אירועי תרבות, ספורט, פסטיבלים שונים ועוד. בהתאם, עם קבלת הבקשה לקיום הארוע, הבקשה נבחנה על ידי הגורמים המקצועיים במטרה לאפשר את קיומו של הארוע תוך שמירה על שלומם וביטחונם של אלפי המשתתפים הצפויים ליטול בו חלק".

"לצערנו, בבדיקות במשטרה שנערכו עלה כי קיומו של האירוע עלול לייצר סכנה מוחשית וממשית לשלום הציבור ומניסיון העבר מאירועים בהם קופחו חייהם של מבלים, הוחלט לדחות את הבקשה לקיום הארוע ולא לקחת סיכון מיותר, כי שלום הציבור ובטחונו חשובים מכל דבר אחר. המארגנים עתרו לשתי ערכאות שיפוטיות בבית המשפט המחוזי נצרת ולבית המשפט העליון נגד החלטה זו ונדחו. שופטת המחוזי בנצרת ציינה כי 'סבורני כי החלטת המשיבה בענייננו, עומדת במבחן הסבירות כאמור ואין להתערב בה. בחנתי את המידע המודיעיני שהיווה בסיס להחלטת המשיבה וקיבלתי מנציגי המשיבה הבהרות ביחס אליו.כעולה מן הפרוטוקולים החסויים המסומנים בחתימתי. נוכחתי כי מדובר במידע שמהימנותו גבוהה ואשר בהחלט מבסס את מסקנת הגורמים המופקדים על קבלת ההחלטה אצל המשיבה, כי צפוי להתקיים באירוע סחר בסמים מסוכנים, בהיקף משמעותי, אשר מקים חשש ממשי לשלום ציבור המשתתפים באירוע'".

בית המשפט קבע: "לא ניתן להקהות עוקצה של הסכנה"

במשטרה ביקשו לציין גם את החלטת שופט בית המשפט העליון: "הגעתי למסקנה כי נוכח המידע המודיעיני שהוצג, לא ניתן להקהות עוקצה של הסכנה באמצעים אחרים. בשורה התחתונה השתכנעתי כי קיים טעם טוב בבסיס סירובה של המשטרה וכי נוכח המידע המודיעיני שהוצג, אין מקום להתערב בשיקול דעתה שלא לאפשר את קיום המסיבה". במשטרה סיכמו כי "משטרת ישראל תמשיך לפעול לקיומם של אירועים המוניים תחת כיפת השמיים, בהם גם אירועי תרבות מעין אלו, אולם לא תתפשר על בטחונו, שלומו ובטיחותו של ציבור המשתתפים באירועים אלו ותנקוט בכל הצעדים הנדרשים מכוח החוק במטרה למנוע פשיעה חמורה שעלולה להוביל לפגיעה בציבור גם במחיר של ביטול האירוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully