וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים זועמים על שגריר ארה"ב: סיפוח חלקים מהגדה - פשע מלחמה

סוכנויות הידיעות, יואב איתיאל וטל שלו

9.6.2019 / 4:20

ברשות הפלסטינית גינו את דברי דיוויד פרידמן וטענו כי חשף את החזון מאחורי תכנית השלום של ממשל טראמפ. עריקאת כינה את וושינגטון "שותפה לפשע תכניות ההתיישבויות הישראליות", ובכיר פתח הוסיף כי האמירה "מקבעת את הכיבוש". בכיר בארה"ב: "לא דנים בנושא ההתנחלויות"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אמירתו של שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן כי ישראל זכאית לספח חלק משטחי הגדה המערבית עוררה אתמול (שבת) סערה בקרב הפלסטינים. בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, קרא למנהיגי העולם הערבי להחרים את הפסגה הכלכלית בבחריין על רקע דברי השגריר, שחושפים לטענתו את החזון האמריקני לגבי סיפוח השטחים המהווה "פשע מלחמה תחת החוק הבינלאומי". לדבריו, כל מדיניות מסוג זה משולה ל"שותפות ארצות הברית לפשע תכניות ההתיישבות הישראליות".

בכיר פתח, חוסיין אל-שייח, טען כי אמירתו של פרידמן רומזת על פרטי תכנית השלום של הממשל האמריקני, שטרם נחשפו. לדבריו, "הצהרותיו של השגריר האמריקני בישראל על זכותה של ישראל להחזיק בחלק מהגדה המערבית חושף את האמת על התכנית הסופית והקונספירציות שנרקמו נגד המטרה הפלסטינית, ומקבעת את הכיבוש על אדמתנו".

בראיון שפורסם אתמול בניו יורק טיימס התייחס השגריר להבטחת הבחירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו להתחיל בסיפוח יישובים יהודיים בגדה. "בנסיבות מסוימות, אני חושב שישראל זכאית לשמור על חלק מהגדה המערבית, אבל לא סביר שאת כל השטח", אמר. עם זאת, סירב לומר מה תהיה עמדת הממשל האמריקני אם נתניהו יממש את התחייבותו.

בתוך כך, סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה בכיר אמריקני שאמר כי "ישראל לא הציגה לארצות הברית תכנית לסיפוח חד-צדדי מצד ישראל של חלקים מהגדה המערבית". לדבריו, לא מתנהל דיון בנושא זה.

לקריאה נוספת בנושא
"ייתכן שהצדדים ידחו אותה": השיחה החשאית של פומפאו על עסקת המאה
חשש משותף מאיראן: בחריין מתקרבת לישראל, גם במחיר של זעם ציבורי
פסגת מדינות האסלאם במכה: "מגנות את התמיכה הבינלאומית בכיבוש"

שגריר ישראל באו"ם דיוויד פרידמן, אירוע של הou לכבוד העברת השגרירות 14 במאי 2018. הלל מאיר/TPS, מערכת וואלה! NEWS
דבריו התקבלו בזעם. פרידמן/מערכת וואלה! NEWS, הלל מאיר/TPS

בתוך כך, שר החוץ הצרפתי, ז'אן איב לה דריאן, מתח ביקורת על ניסיונות ארצות הברית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני וכינה את צעדי הממשל "מאמץ שלא יכול להעניק שלווה". בביקורו במרוקו שב לה דריאן והזכיר את התנגדות צרפת והאיחוד האירופי להכרה האמריקנית בירושלים כבירת מדינת ישראל. לדבריו, העמדה הזאת "מצביעה" על כך ש"עסקת המאה" - תהא אשר תהא - לא תוביל לכך ששני הצדדים יהיו מרוצים. לעומתו, שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה אמר כי ארצו לא תנקוט עמדה רשמית בנושא עד לפרסום התכנית.

גם במערכת הפוליטית היו מי שגינו את אמירתו של השגריר. יו"ר רשימת חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, פנה לפרידמן וכתב: "הנה מסר להחזיר לאיש הכתום בחדר הסגלגל: הפתרון היחיד שיבטיח ביטחון וכבוד לישראלים ופלסטינים הוא סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל. סיפוח חד צדדי הוא פשע מלחמה".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) כתבה כי "הממשל האמריקני הנוכחי הוא בן ברית קרוב של הימין בישראל וחזון הסיפוח. עסקת המאה מאיימת לרסק את השאיפה למדינה פלסטינית. אסור להעביר את התכנית". חברת הכנסת תקפה את השגריר והוסיפה כי "זאת עוד הוכחה להעדפה הפרו-ישראלית של האמריקנים, בזמן שהם מציגים את עצמם כמתווכים. ממשל טראמפ הוא לא מתווך לגיטימי עבור הקונפליקט".

עוד באותו נושא

שגריר ארה"ב: לישראל יש זכות לספח חלקים מהגדה המערבית

לכתבה המלאה
יו"ר הוועד הפועל של אש"ף סאיב עריקאת בביקור בעמאן בירת ירדן, 29 בינואר 2018. AP
תקף את פרידמן. עריקאת/AP

גם חבר מפלגתם, ח"כ עופר כסיף, גינה את דבריו של השגריר ואת הממשל האמריקני. "דברי ההבל של שגריר ארה"ב בישראל בעניין סיפוחם של שטחים כבושים מבהירים מה פשר מדיניות America first של הנשיא טראמפ: אין משפט וחוק בינלאומי ואין החלטת או"ם כמו 242. רק האימפריה האמריקאית קובעת את המותר והאסור".

עוד הוסיף כסיף כי "לא ממשלת ישראל ולא ממשל ארצות הברית יסתירו את האמת: הגדה המערבית, רצועת עזה וירושלים המזרחית הם שטחים פלסטינים כבושים שישוחררו ויוחזרו כחוק לבעליהם במסגרת הסכם שלום צודק".

"פרידמן הוא סוס טרויאני בשליחות הימין המחבל באינטרסים של ישראל ובסיכוי לשלום"

יו"ר מרצ, תמר זנדברג, מסרה כי "כל עוד פרידמן הוא שגריר ארצות הברית לישראל ולא למדינת ההתנחלויות, עליו לדעת שסיפוח הוא אסון למדינת ישראל. השגריר לא נמצא כאן על מנת לסייע לזרוע ההתנחלויות הקיצונית והמשיחית, שפועלת כדי לסכל כל אפשרות לחיים של שלום וביטחון וללא כיבוש". לדבריה, "שלום הוא האינטרס של ישראלים ופלסטינים שחיים כאן, גם אם הממשל האמריקאי החליט לשרת את הימין הקיצוני בלבד".

תנועת שלום עכשיו קראה לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להדיח את השגריר בעקבות דבריו. "השגריר פרידמן הוא סוס טרויאני בשליחות הימין המתנחלי המחבל באינטרסים של ישראל ובסיכוי לשלום", מסרו. "דבריו הקיצוניים וחסרי האחריות של פרידמן, רגע לפני פרסום תכנית השלום של הנשיא טראמפ, אינם מותירים מקום לספק - על הנשיא האמריקאי, אם בכוונתו לשמש כמתווך הוגן, להורות לפרידמן לארוז את חפציו עוד הערב".

בנייה שטחים התנחלות אבני חפץ. ראובן קסטרו
"סיפוח הוא אסון למדינת ישראל"/ראובן קסטרו

בראיון המשיך פרידמן להאשים את הצד הפלסטיני בקיפאון המדיני. השגריר ציין כי "היו כמה הצעות נדיבות במיוחד לפלסטינים שנדחו". הוא הוסיף כי "ההנהגה הפלסטינית היא באמת הקושי כרגע", אך הסתייג ואמר כי "ישראל עשתה טעויות משלה".

ברקע הפסגה הכלכלית שתתקיים בבחריין בסוף החודש הדגיש השגריר כי תכנית השלום לא תפורסם אם הממשל ימצא כי תזיק יותר מאשר תועיל. לדבריו, "אנחנו לא רוצים להפוך דברים לגרועים יותר. המטרה שלנו היא לא להראות כמה אנחנו חכמים על חשבון ביטחונם של אנשים".

(עדכון ראשון: 20:02, 8/6)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully