וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי לרצות את טראמפ: מקסיקו שולחת אלפי חיילים לגבול עם גואטמלה

7.6.2019 / 19:55

בעוד השיחות עם ארה"ב נמשכות בניסיון להגיע להסכם, הבטיחה ממשלת השמאל המקסיקנית להקשיח את מדיניותה כלפי מהגרים אחרי שכבר עצרה מאות בני אדם. בשווקים העולמיים חוששים מהאפשרות שטראמפ יממש את איומיו ויעלה את המכסים על המדינה השכנה לקראת הבחירות לנשיאות ב-2020

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מקסיקו הודיעה על כוונתה לשלוח אלפי חיילים לגבול הדרומי שלה, בעוד השיחות עם ארצות הברית נמשכות בניסיון לבלום את המתיחות הגואה בין המדינות. עם זאת, לא ברור האם הבטחותיה לרסן את ההגירה יספיקו כדי לשכנע את הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לבטל את איומיו בהטלת מכסים על סחורות מהמדינה השכנה.

טראמפ הזהיר כי ביום שני הקרוב תיכנס לתוקף עלייה של 5% במכסים על הייצוא ממקסיקו אם היא לא תעלה מדרגה במאמצים לבלום את העלייה במספר המהגרים המגיעים ממדינות מרכז אמריקה. בשווקים העולמיים תולים אופטימיות בשיחות, המתקיימות בנושאי סחר והגירה, ומקווים שהן יקרבו את הצדדים להגיע להסכם.

לקריאה נוספת:
עם מספר טלפון בנעליו: ילד בן 3 אותר לבדו בגבול ארה"ב-מקסיקו
המחנות מתפוצצים: טראמפ איים, ומקסיקו מחריפה את המאבק במהגרים
בשל התגברות ההגירה: טראמפ יפסיק את הסיוע לגואטמלה, הונדרוס ואל סלבדור

מאות מהגרים ממרכז אמריקה חוצים את הכביש המהיר ליד סיודד הילדגו אחרי שחצו את הגבול בין גואטמלה למקסיקו ב-5 ביוני 2019. AP
מאות מהגרים ממרכז אמריקה חוצים את הכביש המהיר בסמוך לגבול בין גואטמלה למקסיקו, השבוע/AP

השיחות בין הצדדים התחילו בוושינגטון ביום רביעי, בהשתתפות ממשלת מקסיקו, קבוצות עסקיות מארצות הברית וחברים רבים ממפלגתו הרפובליקנית של טראמפ, בניסיון להגיע להסכם שימנע את המכסים המאיימים על השווקים הפיננסיים. סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס אמר כי מקסיקו הציעה "יותר" ביום חמישי מאשר ביום הראשון לשיחות, אך ההחלטה בנוגע לכך תלויה בטראמפ, שחוזר היום מביקור באירופה. "הייתה תנועה מהצד שלהם. זה היה מעודד", אמר פנס. "השיחות צפויות להימשך בימים הקרובים".

דוברת הבית הלבן שרה סנדרס אמרה היום כי ממשל טראמפ לא שינה את דעתו בנוגע להטלת המכסים על מקסיקו ביום שני הקרוב. "העמדה שלנו היא עדיין זהה ואנחנו מתקדמים עם הטלת המכסים. הם ייכנסו לתוקפם ביום שני", אמרה סנדרס לכתבים באירלנד, שם נמצא טראמפ בסיום ביקורו באירופה. "הם עברו תהליך משמעותי לאורך הימים האחרונים, הפגישות התנהלו היטב אבל אנחנו עדיין בדרך להטלת המכסים ביום שני".

מוקדם יותר היום אמר בכיר בבית הלבן כי ישנה עוד "דרך ארוכה לעשות" בשיחות בין ארצות הברית ומקסיקו על הנושא. אולם, אם המשא ומתן יצליח, עשוי טראמפ בכל זאת לשנות את דעתו ולא להטיל את המכסים. "אני סבור שיש את היכולת, הם השיחות ימשיכו להתקדם, שהנשיא יוכל לבטל זאת בנקודה מסוימת לאורך סוף השבוע", אמר מארק שורט, ראש הסגל של סגן הנשיא מייק פנס.

עוד באותו נושא

טראמפ הטיל מכסים על מקסיקו: עד לעצירת ההגירה הבלתי-חוקית

לכתבה המלאה
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור במסיבת עיתונאים במקסיקו סיטי ב-7 ביוני 2019. רויטרס
ממשלת השמאל במקסיקו הקשיחה את המדיניות נגד מהגרים. אוברדור, היום/רויטרס

בתוך כך, ממשלת השמאל של נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור הודיעה מוקדם יותר על חסימת חשבונות הבנק של 26 בני אדם בשל חשד לעסקאות סחר בני אדם, בנוסף למעצרם של 350 מהגרים שחצו את הגבול למדינה - בהם שני פעילים בולטים למען זכויות אדם. שר החוץ של מקסיקו, מרסלו אברארד, אמר לכתבים כי ממשלת מקסיקו הציעה לשלוח 6,000 מאנשי המשמר הלאומי שלה כדי לאבטח את הגבול הדרומי שלה עם גואטמלה.

אוברדור אמר היום כי מקסיקו רוצה לשמור על דיאלוג ועל ידידות עם ארצות הברית, ושהתמשכות השיחות הן סימן טוב. "אני אופטימי לגבי הגעה להסכם", הוא אמר. עם זאת, לדבריו, "בעיות הגירה לא ייפתרו באמצעות כוח".

לקראת הבחירות שיתקיימו בארצות הברית ב-2020, שבהן יתמודד טראמפ על כהונה נוספת לנשיאות, הוא נחוש להציג התקדמות בהבטחת הקמפיין שלו לנקוט מדיניות קשה נגד הגירה. בראד פרסקל, מנהל הקמפיין של טראמפ לבחירות ב-2020, צייץ ביום חמישי: "מקסיקו שלחה נציגים לוושינגטון ברגע שטראמפ הכריז על המכסים האפשריים. אנחנו מצפים שיותר ממיליון בני אדם יגיעו לגבול הדרומי שלנו השנה. הדמוקרטים משחקים עם הגבול. הנשיא לא!".

אם המכסים ייצאו לפועל, ארצות הברית תהיה במלחמת סחר עם שתיים מהשותפות המרכזיות שלה - מקסיקו וסין. ביום חמישי הודיע טראמפ כי הוא יחליט החודש אם לממש את איומיו להטיל מכסים על סחורות מסין בשווי 300 מיליארד דולר. הבנק המרכזי בארצות הברית וקרן המטבע הבינלאומית הזהירו כי המתחים בנושא הסחר והעלאת המכסים מסכנים את הכלכלה האמריקנית והעולמית. בנוסף לכך, מומחים הזהירו מפני מיתון אפשרי במקסיקו, שחוותה ירידה בדירוג האשראי שלה לאור המצב.

(עדכון ראשון: 19:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully