וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחנות מתפוצצים: טראמפ איים, ומקסיקו מחריפה את המאבק במהגרים

20.4.2019 / 15:01

הנשיא השמאלי לופס אוברדור הבטיח לשפר את המדיניות כלפי מהגרים, אך הלחץ של נשיא ארה"ב עשה את שלו. מתקני המעצר במקסיקו עולים על גדותיהם ומתן אשרות השהייה הופסק. "זה כמו המדיניות הקודמת, רק גרוע יותר"

צילום: רויטרס

ברקע הלחץ מצד וושינגטון, מקסיקו מנסה לחפות על הבטחותיה לשיפור היחס למהגרים ממרכז אמריקה, כשהיא מותירה מאות מהם תקועים במחנות עם תנאים ירודים ליד גבולה הדרומי של המדינה ומתמודדת עם האשמות במעצרים בלתי חוקיים.

נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור, הבטיח לנקוט מדיניות הומנית יותר כלפיהם עם כניסתו לתפקיד בחודש דצמבר האחרון. ממשלת השמאל בראשותו הנפיקה בינואר אלפי ויזות הומניטריות, כשהיא מעניקה למהגרים גישה למקומות עבודה ואפשרות לעבור לארצות הברית.

עם זאת, עם גל הכניסות למדינתו, החל שלטונו של לופס אוברדור להחזיר את השיטות הישנות המבוססות על אכיפת חוק נוקשה. על פי נתוני הממשלה, מקסיקו הפסיקה את מדיניות הוויזות הליברלית והגבירה את המעצרים של המהגרים הנעים צפונה. השינוי במדיניותה מגיע בצל הביקורת מצד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הזינו במספר מבקשי המקלט שמגיעים לגבול בין המדינות.

עוד על משבר המהגרים
בשל העליה במספר המהגרים: השרה לביטחון המולדת של טראמפ התפטרה
בשל התגברות ההגירה: טראמפ יפסיק את הסיוע לגואטמלה, הונדרוס ואל סלבדור
טראמפ: אם לא תופסק ההגירה ממקסיקו - אסגור בשבוע הבא את הגבול

מהגרים קובנים עם פקידי סוכנות ההגירה של מקסיקו כשהם ממתינים לבקשת מקלט ב-17 באפריל 2019. רויטרס
מהגרים מקובה עם פקידי סוכנות ההגירה המקסיקנית, רביעי/רויטרס

טראמפ, שצפוי להפוך את ביטחון הגבולות של ארצות הברית לנושא מרכזי בהתמודדותו על כהונה נוספת בבית הלבן ב-2020, הודיע שיגביל את הסחר עם מקסיקו אם לא תסייע בהאטת ההגירה אליה. בעוד שממשלתו של לופס אוברדור אמרה כי היא לא תגיב ל"איומים", גורמים המעורים במדיניות המקסיקנית, שהתבקשו שלא להזדהות, אמרו כי הלחץ האמריקני - שהיה כמעט יומיומי - גרם למשרדי הפנים והחוץ במקסיקו סיטי להקשיח את מדיניות הסוכנות המטפלת במהגרים במדינה.

הנתונים שפורסמו ברויטרס מעלים כי 12,746 מהגרים בלתי רשומים נעצרו בחודש מרץ, יותר משליש מהכמות שנרשמה בחודש פברואר ושני שלישים מאשר בחודש ינואר. הסוכנות עצרה גם את הנפקת הוויזות החדשות ב-28 בינואר, אחרי שטיפלה בכמעט 13 אלף אשרות, ברובן של אזרחי מדינות אמריקה הלטינית, שהגיעו באותו החודש למדינת המחוז שבגבול צ'יאפאס. כמה אלפי אשרות נוספות הונפקו בחודש בפברואר, אבל מאז - אף לא אחת.

עוד באותו נושא

העונש של טראמפ ליריביו בקונגרס: "נשלח מהגרים לאזורי הדמוקרטים"

לכתבה המלאה
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור במקסיקו סיטי ב-15 באפריל 2019. רויטרס
הבטיח להפוך את היחס למהגרים במקסיקו להומני יותר. לופס אוברדור/רויטרס

בסוכנות ההגירה המקסיקנית אמרו מוקדם יותר החודש בהודעה רשמית מטעמם כי היא נותרה פתוחה להנפקת ויזות הומניטריות בצ'יאפאס, עם עדיפות לנשים, ילדים וקשישים. ההחלטה לסגור את הלשכה המרכזית של הסוכנות בצ'יאפאס בחודש שעבר, בעיר טפאצ'ולה, אילצה רבים מהמהגרים לנסוע 105 קילומטרים צפונה כדי להגיע לעיירה מפסטפק, תוך התמודדות עם הטמפרטורות הלוהטות בדרך, בתקווה לקבל אשרת שהייה.

"זה טירוף שהם גורמים לנו לחכות כל כך הרבה. בשביל מה? בשביל כלום!" אמרה דייזי מלדונדו, בת 26 מהונדורס, שחנתה בשדה מול אצטדיון ספורט במפסטפק. על פי ארגוני זכויות, מאות גברים, נשים וילדים שהו השתמשו באצטדיון בתור מקלט במשך שלושה שבועות, עד שגורמים רשמיים הגיעו כדי לרשום אותם, מבלי לטפל גם בקבוצת המהגרים שנמצאת מעבר לכביש.

בהיעדר מים, סיוע רפואי או התייחסות מצד הממשלה, מלדונדו ואנשיה נותרו כשהם תלויים בסיוע זעום מצד המקומיים. בתה, מריסול בת ה-5, יללה מרעב לצדה במבנה מאולתר שנבנה מענפי עצי דקל יבשים.

שיירת זומבים

קואליציה המורכבת מ-12 ארגוני זכויות אדם וסיוע הומניטרי הפועלים בצ'יאפאס קראו למצב באזור "משבר הומניטרי", וטענו שהבלבול בנוגע לוויזות מחריף את מצוקתם של המהגרים. "הממשלה משתמשת בשיטות דכאניות, הדומות למדיניות הקודמת לשליטה ולגירוש, אבל בדרך הרבה פחות מסודרת", הסבירה סלבה לקרוס, רכז באחד מארגונים אלה. "במובנים מסוימים, זה גרוע יותר".

נציב סוכנות ההגירה, טונטיו גווילן לופס, אמר לאחרונה בריאיון שהסוכנות נוקטת מדיניות "קפדנית" יותר בדרום מקסיקו בגלל זרם המהגרים בצ'יאפאס. למרות זאת, הוא הכחיש את הלחץ האמריקני וטען שמקסיקו מקדמת מדיניות הגירה הומנית יותר.

מהגרים ממקסיקו חוצים בניגוד לחוק את הגבול לאל פאסו, טקסס, שבארצות הברית ב-17 באפריל 2019. רויטרס
מהגרים ממקסיקו חוצים את הגבול לארה"ב, רביעי/רויטרס

ההודעה על סגירת לשכת ההגירה המרכזית בטפאצ'ולה הגיעה לאחר ש-15 מהגרים מקובה הסתערו על המקום בזעם על כך שהם לא מקבלים טיפול מהיר יותר. אולם, ארגוני הזכויות חולקים על כך. בנוסף לכך, סגירת הלשכה יצרה צוואר בקבוק של בקשות לוויזה מצד המהגרים שנעו צפונה. הסוכנות טוענת שהפסיקה את עבודה לאחר שחלק מהמהגרים גרמו להפרעת הסדר, שחייבה את התערבות המשטרה, והרישום יחודש באתר אחר.

סילביה רודריגז, בת 26 מהונדורס, מספרת שגם מי שנרשמו בתוך האצטדיון, לא קיבלו אף הודעה מצד הסוכנות על כך שהם יקבלו אשרות הומניטריות, כמעט שבועיים אחרי תחילת התהליך. הסוכנות הודיעה כי היא לא תנפיק אשרות הומניטריות במפסטפק, אך המהגרים יוכלו לבקש אישור של שבעה ימים לביקור במדינות הגבול הדרומיות במקסיקו, מה שלא יאפשר מהם להתקדם צפונה משם.

מהגרים קובנים עם פקידי סוכנות ההגירה של מקסיקו כשהם ממתינים לבקשת מקלט ב-17 באפריל 2019. רויטרס
כ-60 מהגרים מקובה גורשו בחודש שעבר/רויטרס

למרות חוסר הוודאות, מהגרים רבים העדיפו להמתין לטיפול בבקשתם המשפטית לפני שיעשו זאת. מי שהיגרו לבדם ללא מסמכים מהווים פעמים רבות טרף לחוטפים או לשודדים, בנוסף לסכנה שיגורשו על ידי המשטרה.

אריק מוראסן, בן 18 מהונדורס, אמר שהוא נסע למפסטפק בלילה עם קבוצה של המגרים אחרים כדי להתחמק מפקידי ההגירה, במה שהוא כינה "שיירת זומבים". "פקידי ההגירה אוספים אותנו כמו חזירים", אמר מוראסן, המלווה בשני ילדיו.

דונלד טראמפ, 18 באפריל 2019. רויטרס
איים בהפסקת הסחר עם מקסיקו. טראמפ באירוע בבית הלבן, חמישי/רויטרס

במאמץ לבלום את הצטברות המהגרים בצ'יאפאס, בסוכנות ההגירה הודיעו החודש שאזרחי אל סלבדור, הונדורס וגואטמלה יוכלו להירשם לקבלת אשרה דרך קונסוליית מקסיקו במולדותיהם החל מסוף חודש מאי.

"היא ישנה על הרצפה"

בעוד שהסוכנות סגרה את משרדיה בטפאצ'ולה, מרכז המעצר באתר נותר פתוח. על פי הארגונים, משמעות העלייה במספר המעצרים בגבול היא שמרכז המעצר נותר כשהוא מוצף עם 1,700 בני אדם - מספר חריג, הכפול מזה שהאתר יכול להכיל.

על פי הטענות, פנסים בעין וחבלות ברחבי הגוף הפכו לנפוצים בשבוע שעבר, בגלל האלימות שמפעילה המשטרה שנכנסה למרכז המעצר כדי להשליט סדר. בסוכנות טעונים שהמהגרים שבמתקנים אינם עצורים, אלא מוחזקים בהם לצרכי התהליך, אך לטענת ארגוני הזכויות הם אינם חופשיים לעזוב לעיתים במשך ימים או אפילו שבועות.

מהגרים ממקסיקו בטקסס אחרי שחצו את הגבול לארצות הברית בניגוד לחוק ב-17 באפריל 2019. רויטרס
מהגרים ממקסיקו בטקסס לאחר שחצו את הגבול באופן לא חוקי, רביעי/רויטרס

לקרוס טוענת שלפחות 30 מהגרים נעצרו בניגוד לחוק במתקן בטפאצ'ולה, למרות שביקשו מקלט מוועדת הסיוע לפליטים במקסיקו. גם מהגרים רשומים רבים מגורשים לאחר שהם מגיעים למרכזים. מקסיקו גירשה כ-60 מהגרים מקובה בחודש שעבר - וביום שבת, 204 אזרחי הונדורס.

ריצ'רד פיונסה, אזרח אמריקני מקובה במוקר, אמר שאשתו אילדיס גומז מוחזקת במשך יותר מ-20 ימים במתקן אף שהיו לה מסמכים שהראו שהיא ביקשה לקבל מקלט. אשתו ביקשה לקבל מעמד של פליטה אחרי שהגיעה למקסיקו בחודש מרץ כדי להקל על המעבר שלה לארצות הברית, שם היא תכננה לבקש מקלט בשל דיכוי פוליטי בקובה. "היא בפנים, היא לא אוכלת היטב", אמר פיונסה. "היא ישנה על הרצפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully