וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת אירוע השבתת הרכבת: ועד העובדים לא הורה על "התחלות" המונית

6.6.2019 / 20:11

ההסתדרות פרסמה את הדוח שערך השופט סטרשנוב שבדק את הטענות להשבתת העבודה למשך שעתיים בשיא שעת העומס של יום שישי בחודש אפריל. השופט קבע כי היעדרות של שמונה עובדים היא חסרת תקדים, אך הם הכחישו כי מדובר בהתארגנות מתוכננת. ביקורת נמתחה על יו"ר הוועד אדרעי

הנהלת הרכבת הודיעה כי תנועת הרכבת תיעצר מהשעה 8:00 בשל מחלת עובדים/צילום: חדשות 12

ההסתדרות פרסמה היום (חמישי) דוח על השבתת תנועת רכבת ישראל בבוקר יום שישי 12 באפריל, עקב חמישה מנהלי תנועה (פקדים) ושלושה מתלמדים שהודיעו במפתיע על מחלה. הודעתם הובילה לשיבושים כבדים בתנועת הרכבות למשך שעתיים, במהלכן נמנע מאלפי נוסעים להגיע ליעדם. בעקבות זאת, יו"ר ההסתדרות, אמנון בר דוד, ביקש מהשופט בדימוס אמנון סטרשנוב לערוך דוח ביקורת שייבחן את האירוע ויעלה את מסקנותיו.

ממצאי הדוח עולה כי ההודעה על מחלה של מספר כה רב של עובדי הרכבת, לא מקרית ואינה מתקבלת על הדעת. יחד עם זאת, השופט קבע כי לא ניתנה הוראה כלשהי מוועד העובדים ל"התחלות" ההמונית. זאת מאחר וכל העובדים, לרבות מנהלי המשוא"ה (מתקן השליטה והפיקוד הארצי) שהעידו בפני השופט, הכחישו כי מדובר בהתארגנות מתוכננת, או שקיבלה הוראה מגבוה. לכך מצטרפת הכחשה נחרצת של יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי, כי היא או אדם מטעמה הורה לעובדים שלא להגיע לעבודה.

לקריאה נוספת בנושא
ברכבת דורשים לפטר את יו"ר ועד העובדים; אדרעי: "מסיתים נגדי"
משבר הרכבת: הצדדים נשלחו למו"מ, השביתות הוקפאו לחודשיים
ועד העובדים תובע את הנהלת הרכבת: "דברי בלע ופרסומים שקריים"

חיילים ואזרחים עולים לאוטובוס מחוץ לתחנת בנימינה, לאחר שנסגרה בעקבות שביתת ההנהלה. יואב איתיאל, יואב איתיאל
שיבושים כבדים בתנועת הרכבות במשך כשעתיים. חיילים ואזרחים ממתינים לאוטובוס/יואב איתיאל, יואב איתיאל

שני עובדי המשוא"ה שהודיעו בשעה שש בבוקר במפתיע על חופשת מחלה, ובגללם לא ניתן היה לאייש את משמרת הפקד, יועמדו לדין משמעתי. לצד זאת המליץ השופט סטרשנוב לתגבר את מצבת הפקדים. בהמלצתו כתב: "נוכחנו לדעת כי העובדים סובלים מעומס עבודה בלתי רגיל, משחיקה רבה ביותר, והם 'על סף קריסה'. לא נוכל אלא לתמוה על כך, שבניגוד למחלקות אחרות ברכבת, אין בקרב הפקדים כוננים קבועים אשר ניתן להזעיקם בכל עת, לרבות במקרה חירום, כפי שאירע ביום 12 באפריל 2019. הננו ממליצים אפוא, לקבוע כוננים גם לפקדים במשוא"ה, ולאשר להם לקבל תוספת כוננות".

השופט ביקר את ההתנהלות ועד העובדים, שנקט כלפי ההנהלה בלא פחות מ-40 צעדים ארגוניים שמשמעותם פגיעה בפעילותה התקנית של הרכבת. הוא הוסיף את החלטת בית הדין לעבודה בחיפה אשר הורה כבר ב-18 באפריל לחדול מצעדים ארגוניים אלה, ולפתוח במשא ומתן עם הנהלת הרכבת.

עוד באותו נושא

בוקר ללא רכבות: העובדים טוענים - "שמענו על השביתה מהתקשורת"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא ניתנה הוראה כלשהי מוועד העובדים ל"התחלות" ההמונית. אדרעי/מערכת וואלה!, צילום מסך

השופט סטרשנוב, מתח ביקורת קשה על התנהלותה של אדרעי, כמי שבמרבית הפעמים חוצה את גבולות הגזרה עליה ממונה ומתנהגת כמי שמנהלת בפועל את הרכבת. "מהעדויות ששמענו עולה כי בתקופה בת ארבע השנים בה גילה אדרעי לא הייתה יו"ר הוועד היה שקט תעשייתי, הרכבת פעלה ונרשם שיתוף פעולה בין ההנהלה לבין הוועד".

סרטשנוב התריע מפני התנהלות כזאת של היו"ר אדרעי, באומרו, "חוששני, כי חל כאן שיבוש מערכות מדאיג ביותר לגבי הבנת התחומים וגבולות הגזרה בין ועד העובדים לבין הנהלת הרכבת. מחובתה של הנהלת הרכבת לנהל את המערכת הסבוכה, ביעילות ובמיומנות, בעוד שמחובתו של ועד העובדים לוודא שהעובדים יעבדו, ולא ינהלו את הרכבת. זאת כמובן, תוך שמירת זכויותיהן המלאות של העובדים, דאגה לרווחתם, טיפול בתוספת כוח אדם לפקדים נוכח מצבם הקשה - אך כל זאת מבלי לשבש, שוב ושוב, את התנהלותה התקינה של הרכבת".

הנוסעים כבני ערובה לסכסוכים

לדבריו של סטרשנוב, דם רע זורם בין ועד העובדים לבין הנהלת הרכבת וזה הגורם העיקרי ליחסים העכורים בין שני הגופים הללו, אשר פוגע קשות בתקופה הכולל של הרכבת. הוא ציין את הוועד שקדם לנוכחי, כמי שהיה הרבה יותר ענייני ושיתף פעולה עם ההנהלה ובתקופתו הושג שקט תעשייתי בפעילות הרכבת.

לסיום מתח השופט ביקורת על התנהלות הוועד כמי שמשתמש בציבור הנוסעים כבני ערובה לסכסוכים חוזרים ונשנים. "לא מתקבל על הדעת, כי אזרחי ישראל, בכלל וחיילי צה"ל, בפרט ישמשו כ'בני ערובה' בסכסוכים חוזרים ונשנים בין הנהלת הרכבת לבין ועד העובדים, חדשות לבקרים", מסר. "מדובר בשירות חיוני מהמעלה הראשונה, אותו זכאים וחייבים אזרחי המדינה לקבל ללא תנאים, עיכובים או עיצומים - בין אם האחריות לכך רובצת לפתחם של עובדי הרכבת ובין אם, במקרים מסוימים, היא מוטלת על הנהלת הרכבת".

תחנת רכבת בנימינה הסגורה - 12/4. יואב איתיאל, יואב איתיאל
הודעה על השבתת הרכבות בתחנת בנימינה, 12 באפריל/יואב איתיאל, יואב איתיאל

מוועד עובדי הרכבת נמסר בתגובה כי "דוח ועדת הבדיקה שהוגש ליו"ר ההסתדרות קובע באופן מפורש, כי לא זו בלבד שלא הייתה הוראה כלשהי מצד ועד עובדי הרכבת 'להתחלות' או לפגוע בתנועת הרכבות ביום שישי ה-12 באפריל 2019, אלא ש'יו"ר ועד העובדים פעלה בנחישות וביעילות למציאת פתרון ולהבאת מחליפים', כלשון הדוח, במקום הפקדים שהודיעו על מחלה. הדוח אך מאשש ומאשרר את אשר טוען ומתריע עליו ועד העובדים והוא כי הפקדים הפועלים במרכז והשליטה והפיקוד הארצי כורעים תחת עומס העבודה בעוד הנהלת הרכבת מסרבת להגדיל את מצבת הפקדים למרות הגידול העצום בתנועת הרכבות תוך סיכון נוסעי הרכבת ותוך ניהול לקוי עליו גם עמד מבקר המדינה".

עוד מסרו בוועד כי "לא היתה כל הצדקה לעצור את תנועת הרכבות ולפגוע באלפי החיילים והנוסעים. ההחלטה על עצירת תנועת הרכבות נועדה רק כדי לייצר אירוע קיצוני שיאפשר מהלכים ציבוריים ופוליטיים נגד ועד העובדים והעומדת בראשו וכדי לנסות להסיט את השיח הציבורי מהמחדלים הקשים של הנהלת הרכבת כפי שעלו בדוח מבקר המדינה לעבר הוועד והעומדת בראשו. בימים אלו מתבררת תביעת דיבה שהגיש ועד עובדי הרכבת כנגד הנהלת הרכבת בגין הכפשות בתקשורת בדבר אחריות ועד העובדים לאירועי יום שישי ה-12 באפריל וברור, כי קביעות הדוח אך מחזקות את טענות הוועד".

הנהלת הרכבת: ועד העובדים - אחראי ישיר

ההנהלת הרכבת הדגישו כי "הדוח המדובר הוזמן על ידי ההסתדרות ובמימונה". בהנהלה אמרו בתגובה כי הם "מברכים על כך שהשופט הפריך מן היסוד את הטענה השקרית של הוועד, בדבר השבתה יזומה של ההנהלה. אנו שמחים כי גם כבוד השופט, בו אנו רואים את הגורם האובייקטיבי היחידי בוועדה, זיהה את האווירה הקשה שכללה תופעות בלתי חוקיות כגון 'התחלויות' עובדים ונטישת רכבות, אשר הובילו לפגיעה חמורה בנוסעי הרכבת, והגיעו לשיאן באותו יום שישי".

"הנהלת הרכבת רואה בוועד העובדים ובעומדת בראשו אחראיים ישירים לאווירה זו ולפגיעה הקשה שגרמה עוול למאות אלפי נוסעים", הוסיפו. "הנהלת הרכבת מצפה מוועד העובדים ומההסתדרות להמשיך ולשמור על שקט תעשייתי בשנים הקרובות, ולהמשיך במשא ומתן לטובת המשאב החשוב ביותר של הרכבת: עובדיה ונוסעיה".

(עדכון ראשון: 18:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully