וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זלזול בחיי אדם": משרד העבודה תקף את התנהלות רשם הקבלנים

3.6.2019 / 9:05

הממונה על זרוע העבודה דרש מבעל הסמכות לשלילת רישיונות קבלנים המפרים את נהלי הבטיחות להחמיר את האכיפה וההרתעה. למשרד הבינוי והשיכון הועברה לפני כשבועיים רשימת חברות שאינן פועלות לפי התקנות, אך טרם ננקטו נגדן תהליכים. "צריך לתלות את המפתחות ולפנות את מקומו"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה, מרדכי אלישע, שלח בסוף השבוע מכתב חריף למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס, בו קרא לו להחמיר את מדיניותו של רשם הקבלנים מול קבלנים המפרים את נהלי העבודה. לדבריו, מינהל הבטיחות נוקט נגד קבלנים אלו באמצעי האכיפה העומדים לרשותו, אולם רשם הקבלנים הוא בעל הסמכויות לפתיחת הליכי שימוע ושלילת רישיונות.

אל המכתב צירף אלישע רשימה של שישה קבלנים המפרים באופן קבוע תקנות בתחום הבטיחות. שמותיהם הועברו למשרד הבינוי והשיכון כבר לפני שבועיים, אך טרם ננקטו נגדם הליכים מכל סוג.

לקריאה נוספת בנושא
הפועל נהרג ביום הראשון לעבודה: קבלן נאשם בגרימת מוות ברשלנות
פיגום קרס בבניין רב קומות בחיפה: פועל חולץ מת מההריסות
תאונה קטלנית ביבנה: בן 31 התחשמל למוות באתר בנייה

קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. ניב אהרונסון
קריאה להחמרת המדיניות מול קבלנים המפרים את נהלי הבטיחות. המנוף שקרס ביבנה/ניב אהרונסון

במכתב, שכותרתו "קריאה נחרצת של רשם הקבלנים לפעילות נגד קבלנים מפרים", כתב אלישע כי "ריבוי ההרוגים בשבועות האחרונים מעיד כי אנו נמצאים כעת בשעת חירום הדורשת קביעת מדיניות מחמירה". הממונה על זרוע העבודה טען כי הוא "מצפה שכך יפעלו הרגולטורים הרלוונטיים, תוך שימוש נרחב בכלל הכלים העומדים לרשותם כדי לייצר אכיפה והרתעה מקיפים ובעלי השפעה, אשר ימנעו את הפצוע או ההרוג הבא".

עוד הוסיף אלישע במכתבו לדרייפוס: "אני פונה אלייך ומבקש כי תחמירו את מדיניותכם, תנקטו ביד קשה ותפעילו את שלל סמכויותיכם למול הקבלנים המפרים, בזמנים הקצרים ככל הניתן, עד שתופעת הזלזול בחיי אדם תפסק".

עוד באותו נושא

כשל טכני או טעות אנוש? חקירת אסון קריסת המנוף ביבנה

לכתבה המלאה
מסמך של מיגור תאונות עבודה בענף הבינוי. צילום מסך
המכתב ששלח הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון/צילום מסך
מסמך של מיגור תאונות עבודה בענף הבינוי. צילום מסך
מסמך של מיגור תאונות עבודה בענף הבינוי/צילום מסך

המכתב נשלח לאחר האסון הכבד באתר הבנייה של חברת רמי שבירו ביבנה בחודש שעבר, במהלכו נהרגו ארבעה פועלי בניין בעקבות קריסת מנוף. מתחילת 2019 נהרגו בישראל 36 בני אדם בתאונות עבודה, מתוכם 21 בתאונות בענף הבנייה.

בתוך כך, לאחרונה פורסם בוואלה! NEWS כי רשם הקבלנים ערך מתחילת השנה תשעה שימועים בלבד לקבלנים המפרים את תקנות הבטיחות. בעקבות שימועים אלו בוטלו רישיונות שתי חברות קבלניות. אחת מהן סורבה לרישום ועל השנייה הוטל קנס כספי.

"מסכנים את הפועלים שמופקרים אל מותם"

מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, ראובן בן שמעון, יצא אף הוא נגד התנהלותו של רשם הקבלנים. "פעילות רשם הקבלנים מועטה וכמעט איננה מורגשת, למרות חובותיו החוקיות וסמכויותיו הנרחבות ביצירת הרתעה נגד קבלנים עבריינים ומפרי חוק", אמר. "בעבר קראנו למבקר המדינה לפתוח בדיקה נגד רשם הקבלנים בחשד לרשלנות בטיפול בתאונות עבודה". כעת בכוונתו לפנות ליועץ המשפטי בממשלה בנושא.

"על פי המידע הקיים בפורום, רשם הקבלנים כמעט ולא נקט סנקציות נגד קבלן בשל מוות של עובד וגרימת חבלה חמורה, וגם כמעט ולא שלל רישיונות של קבלן באתרים שבהם ניתנו בפועל צווי בטיחות וצווי הפסקת עבודה בגין לקוי בטיחות חמורים", הוסיף בן שמעון. לדבריו, "הרשם מוסמך לנקוט אמצעי משמעת נגד קבלנים, הכוללים התראה, נזיפה, קנס, התניית הרישיון בפועל או על התנאי, וכן ביטול רישום הקבלן בפנקס הקבלנים".

בן שמעון פנה אל שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון, וקרא לה "לזמן את רשם הקבלנים ולדרוש פעולות אגרסיביות מידיות, או לחילופין לשים את המפתחות ולפנות את מקומו". עוד ציין כי "אותם קבלנים ממשיכים לעבוד באין מפריע ולסכן את הפועלים שמופקרים אל מותם".

שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא-ביטון בשבתרבות בבאר שבע, 2 במרץ 2019. אתר רשמי
שרת הבינוי והשיכון, שאשא ביטון/אתר רשמי

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי "מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה הוא האמון על תחום הבטיחות בענף הבנייה. בהתאם לסיכום שנקבע לאחרונה בין משרד הבינוי והשיכון למשרד העבודה, על מנת שרשם הקבלנים יוכל לקיים שימועים ולנקוט אמצעי משמעת כלפי קבלנים, מנהל הבטיחות נדרש להעביר לרשם הקבלנים חומרים ומידע מפורט לגבי קבלנים, שלפי העמדה המקצועית של מנהל הבטיחות, פועלים דרך קבע באופן המסכן חיי אדם".

במשרד ציינו כי "במהלך 2018 ותחילת 2019 זומנו תשע חברות, ונגד ארבע מהן ננקטו אמצעי משמעת, כולל ביטול רישום בפנקס הקבלנים". עוד הוסיפו כי "החלטות רשם הקבלנים נבחנות במבחן משפטי כולל בוועדת ערר בית משפט לעניינים מנהליים ואף בבית המשפט העליון. לפיכך, על ההליך המופעל נגד קבלן להיות סדור מסודר וזהיר. כאשר מדובר בפגיעה בנפש, הנושא מועבר לטיפולה של המשטרה, ורק כאשר יתקבל פסק דין חלוט רשם הקבלנים יוכל לפעול בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully