וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשל טכני או טעות אנוש? חקירת אסון קריסת המנוף ביבנה

אחרי מותם של ארבעה פועלים ביבנה, עוכבו לחקירה 13 בעלי תפקידים בחברת הבנייה נאות שמיר ומנהליה זומנו לשימוע לקראת הוצאת צו סגירה לאתר. במשטרה בודקים אם שוחררו חלק מהפינים המקבעים את זרוע המנוף, אך בחברה מתנערים מאחריות: "העובדים הונחו לגבי נהלי הבטיחות"

עריכה: שניר דבוש

במשטרה חוקרים את קריסת המנוף באתר הבנייה ביבנה שגבתה היום (ראשון) את חייהם של ארבעה פועלים. 13 בעלי תפקידים בחברת הבנייה נאות שמיר בע"מ עוכבו לחקירה, והמשטרה זימנה את מנהליה לשימעו לקראת הוצאת צו לסגירת האתר. מחר בבוקר הם יגיעו למטה מרחב שפלה שברמלה. בין המעוכבים לחקירה - מנהלת החברה המשמשת כקבלן הביצוע עבור נאות שמיר.

החקירה, שהועברה למפלג "פלס" לחקירת תאונות עבודה בלהב 433, מתמקדת בשאלה מה גרם לזרוע האחורית של העגורן לקרוס עם המשקולות. החוקרים, בפיקודו של מפקד היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית תנ"צ אלי אסייג, בודקים אם כשל מבני גרם לאסון, או שמדובר בטעות אנוש, שבעקבותיה שוחררו חלק מהפינים המקבעים את זרוע המנוף.

על פי עדי ראייה, על העגורן היו שישה עובדים - חמישה של חברת הפירוק של העגורן, והמפעיל שלו. החלק האחורי של המנוף, עליו היו ארבעה פועלים, החל להתנדנד - ואז התנתק וקרס מטה. "צוות הקופים" של הימ"מ, יחידה המומחית בטיפוס, גלישה וחילוץ, נשלחה לזירה כדי לתעד את שברי המנוף ולנסות להבין מה גרם לקריסה.

עוד בנושא:
הכבאי שחילץ את הלכודים מהמנוף: "נעמד בין שמים וארץ ולא זז"

קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. ניב אהרונסון
זירת קריסת המנוף ביבנה, היום/ניב אהרונסון

הפועלים נהרגו באתר בנייה של פרויקט "יבנה הירוקה". חובשים ופרמדיקים של מד"א חילצו שלושה מהם כשהם ללא רוח חיים וקבעו את מותם בזירה. שלושה פועלים נוספים נלכדו על המנוף, ואחד מהם חולץ כעבור דקות ארוכות ללא רוח חיים. מבדיקה ראשונית של מפקחי משרד העבודה עלה כי באתר סיימו את השימוש בעגורן ופעלו כדי לפרקו. במהלך העבודה קרסו ככל הנראה משקולות המנוף, וצנחו מגובה של יותר מ-50 מטרים. הבדיקה העלתה עוד כי ארבעת ההרוגים היו על המשקולות בזמן הנפילה.

בחברת שבירו טוענים כי "התאונה קרתה כאשר עובדים של חברת 'רמא מנופים' עסקו בפירוק מנוף באתר, לאחר שהסתיימה העבודה בו, והוא פורק לצורך העברתו לחברה בחזרה מאחר שסיים עבודתו באתר. הרכבת המנוף, הפעלתו ופירוקו נעשים כולם על ידי חברת 'רמא מנופים' ובאחריותה הבלעדית".

החברה טענה כי היא "מקפידה על שמירת כל נהלי הבטיחות המחמירים באתר. מנהל האתר הנחה הבוקר את עובדי חברת 'רמא מנופים' בנהלי הבטיחות הנדרשים. איננו יודעים את הנסיבות שגרמו לתאונה". עוד ביקשו להדגיש כי חברת "רמא מנופים" היא "חברה חיצונית בעלת ניסיון וידע רב בתחום" ולדבריהם, "היזם, אסף כדורי שהוא גם מנהל האתר, מוסר בשעות אלה את כל המידע שברשותו בכדי לסייע בחקירת נסיבות התאונה".

עוד באותו נושא

אתר הבנייה שגבה את חייהם של חמישה בני אדם: "מעלימים עין"

לכתבה המלאה
קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. דובורת כב"ה רחובות, אתר רשמי
אתר הבנייה ביבנה, היום/אתר רשמי, דובורת כב"ה רחובות

"נאות שמיר" היא חברה חדשה שהוקדמה על ידי חברת שבירו ודוראל לצורך הפרויקט ביבנה, לאחר שבפברואר 2018 הוצא צו הפסקת עבודה לחברת שבירו ודוראל למשך חודש. משנת 2017 הוצאו לחברת שבירו שישה צווי בטיחות - מתוכם ארבעה באתר בנייה ברעננה, אחד באתר הבנייה בז'בוטינסקי ביבנה והשישי בנתניה. רק לפני חודש נהרג באתר הבנייה נהג משאית, איציק כהן בן ה-30, מהתחשמלות בעת שהגיע לפרוק סחורה במקום. כהן הותיר אחריו אישה ושני ילדים, בהם תינוק בן חצי שנה ופעוט בן שנתיים וחצי. האתר נסגר לשלושה ימים ולאחריהם חזר לעבודה.

בעמותת קו לעובד מאשימים כי חברת "נאות שמיר" לא הסיקו את המסקנות לאחר תאונת הפועל בחודש שעבר. "חברת נאות שמיר לא הסיקה את המסקנות, הרשויות לא עשו את עבודתן, וארבעה עובדי בניין שילמו היום בחייהם על כך. בתאונה בה נהרג כהן, נסגר האתר לשלושה ימים, ואחר כך הדברים חזרו לסדרם. האכיפה הרשלנית והפושעת של הרשויות עולה בחיי אדם, הכתובת הייתה על הקיר, ואיש לא עשה דבר".

קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. מד"א
זירת קריסת המנוף ביבנה, היום/מד"א

בקו לעובד הוסיפו כי "יש למצות את הדין עם כל האחראים המיניסטריאליים על הטרגדיה האיומה שהתרחשה היום, ומתרחשת יום יום בחיי משפחות רבות שיקיריהן רק יצאו לפרנס את משפחותיהן".

מתחילת השנה נהרגו 35 פועלים בתאונות באתרי בנייה. לפי נתוני קו לעובד מתחילת השנה חקרה יחידת פלס של המשטרה רק שתי תאונות עבודה. אחת מהן התרחשה בחמישי האחרון באתר הבנייה של קבוצת אשטרום והשנייה באתר בנייה ברמלה בחודש אפריל. בעקבות שורת האסונות שאירעו לאחרונה, שר העבודה חיים כץ זימן אליו לישיבת חירום את ראשי מנהל הבטיחות.

(עדכון ראשון: 16:51)

קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. דובורת כב"ה רחובות, אתר רשמי
זירת קריסת המנוף ביבנה, היום/אתר רשמי, דובורת כב"ה רחובות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully