וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון ביבנה: ארבעה פועלים נהרגו מקריסת מנוף באתר בנייה

מותם של שלושה מהפועלים נקבע מיד לאחר קריסת המנוף ברחוב ז'בוטינסקי בעיר. שלושה פועלים נוספים נלכדו על המנוף. אחד מהם חולץ ללא רוח חיים, והשניים האחרים נפצעו קל. שמונה עובדי חברת הבנייה עוכבו לחקירה. פועל נוסף מת באתר הבנייה בחודש שעבר

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

קריסת מנוף ביבנה - כל העדכונים

  • ארבעה פועלים נהרגו מקריסת מנוף
  • שני פועלים נוספו חולצו מהמנוף כשמצבם קל
  • המנוף היה בתהליך פירוק, וחלקו קרס
  • מתחילת השנה נהרגו 35 פועלים

ארבעה פועלים נהרגו הבוקר (ראשון) מקריסת מנוף באתר בנייה של פרויקט "יבנה הירוקה" ברחוב ז'בוטינסקי ביבנה. חובשים ופרמדיקים של מד"א חילצו מהמקום שלושה מהם כשהם ללא רוח חיים, וקבעו את מותם בזירה. שלושה פועלים נוספים נלכדו על המנוף, ואחד מהם חולץ כעבור דקות ארוכות כשהוא ללא רוח חיים.

שני הפועלים הלכודים האחרים חולצו כשהם בהכרה ומצבם קל, בזמן שקרובי משפחות ההרוגים החלו להגיע למקום. במהלך העבודה בזירה נבדק חשש לחייו של פועל נוסף, שנקבר תחת ההריסות - אך הוא אותר חי.

"מדובר באתר גדול עם שני בנייני מגורים שבמרכזם עומד מנוף", סיפר פרמדיק מד"א אלון מלמה. "חלקו האחורי של המנוף התפרק וקרס. שלושה פועלים שהיו בסמוך נפגעו קשה מאוד. תוך כדי החילוץ ביצענו בדיקות רפואיות אבל הם היו ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותם. פועל נוסף שנלכד בגובה עשרות מטרים מחולץ ברגעים אלו על ידי כוחות הכיבוי".


עוד בוואלה! NEWS:
הקטל באתרי הבנייה: שני פועלים נפלו אל מותם בבני ברק ובפ"ת
עקב דליפת גז דליק: כבישים נחסמו באזור מפרץ חיפה ובקריית חיים
תאונה במתחם האירוויזיון: פועל נפצע קשה מנפילת עגלת תאורה

נפילה מגובה 50 מ': ארבעה פועלים נהרגו מקריסת חלקי 
מנוף באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי ביבנה. אתר רשמי
הפועל נלכד על המנוף/אתר רשמי

אתר הבנייה הופעל על ידי נאות שמיר בע"מ ומבדיקה ראשונית של מפקחי משרד העבודה עולה כי באתר סיימו את השימוש בעגורן והוא פורק על ידי חברת רמא מנופים ככל הנראה בצורה לא נכונה ולכן התרחשה התאונה. במהלך העבודה קרסו ככל הנראה משקולות המנוף, וצנחו מגובה של יותר מ-50 מטרים. הבדיקה העלתה עוד כי ארבעת ההרוגים היו על המשקולות בזמן הנפילה.

ההרוג הרביעי היה על צריח המנוף יחד עם שני פועלים נוספים. חקירת התאונה הועברה למפלג "פלס" לחקירת תאונות עבודה בלהב 433. שמונה בעלי תפקידים בחברת הבנייה עוכבו לחקירה, וחלקם ייעצרו בהמשך.

"מדובר בחילוץ מורכב", סיפר הכבאי קובי כהן שחילץ את הלכודים מהמנוף. "אדם נעמד בין שמיים וארץ, וכל העגון הזה היה מעוות. כל עליה אליו הייתה קשה. אתה נמצא בגובה, כל העגורן זז. היינו שלושה מחלצים, אחד כיוון ושניים הורידו אותו למטה לטיפול מד"א".

קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. מד"א
זירת האירוע, הבוקר/מד"א

"נלכד במנוף בין שמיים לארץ"

הפרמדיק גיא בובליל הוסיף ותיאר כי "שלושה פועלים כבני 30 שכבו על הקרקע בסמוך לאתר הבנייה עם פגיעות רב מערכתיות קשות, לאחר שנפגעו מחלקי מנוף שקרסו מגובה רב. ביצענו בדיקות אבל הם היו ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותם. פועל נוסף, גבר בשנות ה-20 לחייו, נלכד במנוף כשהוא מחובר לרתמה ונמצא בין שמיים לארץ".

"כוחות הכיבוי הצליחו להוריד את הפועל למרגלות המנוף תוך שימוש בחבלים כשהוא מחוסר הכרה וסובל מחבלה בפלג גופו העליון. בתוך זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותו", תיאר בובליל.

בחודש שעבר נהרג באותו אתר איציק כהן, פועל בן 30, שהתחשמל למוות במהלך העבודות. אחיו, מיכאל, אמר אחרי התאונה כי "פשוט הזדעזעתי ממה ששמעתי. עד מתי אפשר להעלים עין מרשלנות בטיחות? כמה אנשים צריכים למות כדי שיחקרו את היזם והקבלן. כשאחי נהרג טענו שהוא עבד בצורה לא בטיחותית. מה יטענו עכשיו? עוד ארבעה פועלים עבדו בצורה לא בטיחותית? המשטרה צריכה לחקור כל תאונה".

קריסת מנוף באתר בנייה ביבנה. אתר רשמי
זירת האירוע, הבוקר/אתר רשמי

מעמותת "קו לעובד" נמסר בתגובה כי "חברת 'נאות שמיר' לא הסיקה את המסקנות, הרשויות לא עשו את עבודתן, וארבעה עובדים בניין שילמו בחייהם על כך. רק לפני חודש איבד איציק כהן את חייו כשהתחשמל מכבל של מנוף באתר הבנייה. בתאונה בה נהרג כהן נסגר האתר לשלושה ימים, ואחר כך הדברים חזרו לסדרם. האכיפה הרשלנית והפושעת של הרשויות עולה בחיי האדם. הכתובת הייתה על הקיר".

האתר פעל בתחילה תחת חברת שבירו וחברת דוראל, אולם בפברואר 2018 הוצא לחברת שבירו צו הפסקת עבודה באתר למשך חודש. "נאות שמיר" היא חברת בת שהוקמה לצורך הפרויקט הספציפי הזה אחרי הוצאת הצו.

בעקבות שורת האסונות שאירעו לאחרונה, ולאור העבודה שרק בשבוע האחרון מתו חמישה פועלים, זימן אליו שר העבודה חיים כץ לישיבת חירום את ראשי מנהל הבטיחות. מתחילת השנה נהרגו 35 פועלים.

קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. מד"א
זירת האירוע, הבוקר/מד"א

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס לתאונה וכתב בטוויטר כי "מספר הנפגעים וההרוגים באתרי בניה בלתי נתפס. הבהרתי למשטרה שאני מצפה שחקירת האירועים תגיע לבירור האחריות הפלילים על הדרגים הבכירים ביותר בחברות הבנייה".

יו"ר ההסתדרות התייחס לתאונה ואמר כי מדובר ב"עוד תמרור אזהרה אחד מבין רבים מדי שכבר הוצבו לפנינו. כמה עוד פועלים ייפצעו וייהרגו עד שנבין שיש פה הפקרה אמיתית של חיי אדם? אני מצפה מהעומדים בראש חברות הבנייה, מהתאחדות בוני הארץ ומכל הנוגעים בדבר ליישם במהרה ובאופן מלא את ההסכם שנחתם עם ההסתדרות ומהמדינה ולפעול בחומרה על מנת להציל חיים".

(עדכון ראשון 10:17)

קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. מד"א
זירת האירוע, הבוקר/מד"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully