וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב דליפת גז דליק: כבישים נחסמו באזור מפרץ חיפה ובקריית חיים

18.5.2019 / 18:16

משעות הלילה דולף גז תעשייתי שמקורו במפעלי בז"ן שבמקום, וכוחות כיבוי עוסקים בבלימת הדליפה ובניטור החומר. תושבי האזור מתלוננים על ריחות חריפים המורגשים באוויר. בז"ן: "המפעלים פועלים בהתאם להנחיות משרד להגנת הסביבה". הייצור במפעל דור כימיקלים הופסק

עקב תקלה בצנרת שבין המפעלים דור ובזן, דלף גז. צוותים מטפלים בתקלה/צילום: המשרד להגנת הסביבה, עריכה: איתי עמרם

גז תעשייתי דולף מאז שעות הלילה (שבת) בחיפה, בצומת חלוצי התעשייה-יגאל ידין. אזור הצומתנסגר בהנחיית הכבאות על ידי המשטרה, ואין בשלב זה הנחיות או הוראות מיוחדות לציבור. נחסמו כבישים באזור קריית חיים ומפרץ חיפה וכבאיות נפרשו בכוננות. צוותי כוחות כיבוי והצלה, משטרה, המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים לאיכות סביבה חיפה ועיריית חיפה, מטפלים מאז שעות הלילה ב דליפת הגז בשעות האחרונות.

כמו כן, הובטח כי דיווח נוסף יינתן בהמשך על פי ההתפתחויות, אך בינתיים הורתה משטרת ישראל לרשות הכבאות לחדול מלדברר את האירוע וכי היא תופסת פיקוד על ההתקשרות עם התקשורת.

על פי הערכה, האירוע יימשך עוד שעות ארוכות, אולי אף ימים ועד כה איש לא לקח אחריות על מקור התקלה. מרשות הכבאות נמסר שעולה כי מדובר בגז מסוג C-4, שהינו גז תעשייתי שאחד ממאפייניו הוא שהוא כבד מהאוויר ומכאן שנטייתו היא להצטבר במקומות נמוכים. צוותי ניטור של רשות הכבאות ביצעו ניטור הערכים באזור ומהם עלה כי נמדדו ערכים גבוהים בשוחות החשמל והתקשורת שבאזור.

לקריאה נוספת
פיצוץ הגז באילת: מת מפצעיו הגבר בן ה-50; האישה במצב אנוש
הנשר המורעל שב לטבע רק כדי לספר את הפרק האחרון של מלך העופות בישראל

אזור דליפת הגז בחיפה 18 במאי 2019. רשות הטבע והגנים
כוחות כיבוי מזרימים מים לפיזור הגז, היום/רשות הטבע והגנים

"הגז הינו גז דליק, נפיץ ורעיל", מסרו והוסיפו כי "נעשה ניסיון לערפל את ריכוז הגז במים בשוחות, אך יש להבין כי מדובר באירוע מתמשך והגז מצוי בחלל הפתוח". גורמים בכבאות ממשיכים לקיים במקום הערכות מצב יחד עם כלל הגורמים בשטח ובמקביל ממשיכים צוותי הניטור לבצע מדידות ערכים בכדי לקבל תמונת מצב עדכנית כל העת.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי מהבדיקות שנעשו עד עתה עולה, כי הגז שדלף הוא גז תעשייתי הכבד מן האוויר. חברת דור כימיקלים מזרימה גז זה לחברת בז"ן באמצעות צנרת תת-קרקעית. עיקר הסכנה היא בשל היותו של הגז דליק, ועל כן כל הפעולות מבוצעות בפיקוח קפדני של כוחות הכיבוי.

גורם הבקיא בסיטואציה אמר לוואלה! NEWS כי "רק בתום הדחת התכולה בשני הקווים, יבוצע מבחן שלמות לכל קו בנפרד במטרה לאתר מי מהקווים הוא האחראי". גורם אחר בשטח מסר כי "עכשיו סגרו את הברזים והם מזרימים מים. הוא הדגיש, "נכון לרגע זה, לא ידוע מקור הדליפה ולא אותרה נקודת הדליפה".

עוד באותו נושא

מאות רופאים לא מוצאים חנייה בביה"ח רמב"ם - העירייה מתעלמת

לכתבה המלאה
אזור דליפת הגז בחיפה 18 במאי 2019. רשות הטבע והגנים
כוחות כיבוי מזרימים מים לפיזור הגז, היום/רשות הטבע והגנים

בהנחיית המשרד להגנת הסביבה, הופסקה באופן מידי הזרמת הגז בין המפעלים ובמקומה מוזרמים כעת מים בצינורות, במטרה לאתר את מקור הדליפה. הכוחות בשטח מבצעים ניטורים, מהם עולה כי רק בשוחות התקשורת והבקרה שליד הרמזורים בצומת נמדדים ריכוזים גבוהים. המשרד להגנת הסביבה יתחקר את האירוע, וינקוט בכל האמצעים הנדרשים ובכל כלי האכיפה העומדים לרשותו. כמו כן, הייצור במפעל דור כימיקלים הופסק.

חן, מורה תושב קריית חיים שיצא הבוקר ברכבו לכיוון חוף הכרמל ונאלץ לעקוף את החסימות אמר לוואלה! NEWS כי הריח מורגש לאורך קילומטרים ארוכים. מבז"ן נמסר כי "המפעלים פועלים בהתאם להנחיות משרד להגנת הסביבה". לשאלת וואלה! NEWS לגבי השפעת התקלה על הייצור בבתי הזיקוק, נמסר מקבוצת בז"ן לקונית: "מבצעים את ההתאמות הנדרשות".

אזור דליפת הגז בחיפה 18 במאי 2019. רשות הטבע והגנים
צוותים מטפלים בדליפת הגז/רשות הטבע והגנים

"אנחנו פעם אחר פעם מבינים את גודל הסיכון של החומרים המוחזקים במפרץ חיפה לציבור כולו", אמרה עו"ד שרית גולן-שטיינברג, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה. "מספיק שארגון טרור אחד יממש את האיומים שלו ויטיל עלינו טילים ומעגלי הסיכון הם רבים", הוסיפה וקראה לממשלת ישראל לאמץ את התכנית של תושב העיר, שר האוצר משה כחלון, למפרץ חיפה נטול חומרים מסוכנים.

חברת "דור כימיקלים" מסרה בתגובה כי "דור קיבלה הודעה על אפשרות של דליפה מקווים ובאופן מידי, בתאום עם בזן, הוזרמו מים לקווים. דור עובדת בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה, כיבוי אש, משטרה, איגוד ערים חיפה והעירייה. אם ובמידה שאכן קיים כשל בקו, הכנסת המים לקו והדחת תכולתו מבטלת כל אפשרות לנזק סביבתי ו/ או בטיחותי".

ראשת העיר חיפה, עינת קליש רותם, אמרה בתגובה כי "אין למפעלים האלה מקום לידינו, כל זמן שהזיהום נמשך, והתקלות חוזרות השכם והערב. אנחנו לא נסכים לחיות ליד שכנים מזיקים. אם וכאשר יהפכו לשכנים טובים, נוכל לקבל את נוכחותם בחיינו".

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) הגיבה על כך: ''מחדל לאומי במפרץ חיפה, נדרשת בדיקה מיידית של תשתיות התעשיה הפטרוכימית, ניטור אמיתי של המזהמים וענישה דרמטית. תושבי עוטף מפרץ חיפה הם פשוט בני ערובה". עוד הוסיפה כי "מדובר במאות אלפי אזרחים ישראלים שנאלצים לחיות בתוך סביבה מורעלת ולחוות קשיי נשימה וצריבות במקרה הטוב, ותחלואה, מוות וסכנה מיידית לאסון בסדר גודל בלתי נתפס במקרה הגרוע".



(עדכון ראשון: 11:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully