וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתר הבנייה שגבה את חייהם של חמישה בני אדם: "מעלימים עין"

בחודש שעבר התחשמל למוות נהג המשאית איציק כהן, באותו אתר בנייה בו נהרגו היום ארבעה פועלים. אחיו מיכאל מאשים את חברת הבנייה והיזם רמי שבירו ברשלנות, לה כבר הוצאו בעבר שישה צווי בטיחות וצו הפסקת עבודה. היום עוכבו באתר הבנייה שמונה מנהלים בחברה

עריכה: שניר דבוש

קריסת מנוף ביבנה - כל העדכונים

  • ארבעה פועלים נהרגו מקריסת מנוף
  • שני פועלים נוספים חולצו מהמנוף כשמצבם קל
  • המנוף היה בתהליך פירוק, וחלקו קרס
  • 8 מנהלים בחברה עוכבו לחקירה
  • מתחילת השנה נהרגו 35 פועלים

באתר הבנייה ביבנה שבו נהרגו היום (ראשון) ארבעה פועלים מקריסת מנוף נהרג לפני חודש בלבד באותו הבניין נהג המשאית איציק כהן בן ה-30 מהתחשמלות בעת שהגיע לפרוק סחורה במקום. מיכאל כהן אחיו של הנהג מאשים כי מדובר ברשלנות בטיחות וכי חברת הבנייה נאות שמיר בע"מ והיזם רמי שבירו מעלימים עין.

בשיחה עם וואלה! NEWS לאחר האסון היום הוא אומר "אני פשוט הזדעזעתי ממה ששמעתי, עד מתי אפשר להעלים עין מרשלנות בטיחות, כמה אנשים צריכים למות כדי שיחקרו את היזם והקבלן". מותו של נהג המשאית בחודש שעבר התרחש כאשר הגיע לאתר הבנייה עם משאיתו והתחשמל מכבל של מנוף במקום. האתר נסגר האתר לשלושה ימים ולאחריהם חזר לעבודה.

עוד בוואלה! NEWS:
הכבאי שחילץ את הלכודים מהמנוף: "נעמד בין שמים וארץ ולא זז"

איציק כהן, אחד מהפועלים שנהרגו בקריסת המנוף ביבנה, 19 במאי 2019. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
"עד מתי אפשר להעלים עין מרשלנות בטיחות". איציק כהן/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

כהן הותיר אחריו אישה ושני ילדים בהם תינוק בן חצי שנה ופעוט בן שנתיים וחצי. לדברי אחיו, לאחר שנהרג באתר נטען כי הוא עבד בצורה לא בטיחותית. "עכשיו מעניין אותי לדעת מה תהיה התגובה של הקבלן עוד הפעם", תקף.

לטענתו, האירוע היום מלמד כי הקבלן שוב פועל בחוסר אחריות וכי יש לחקור את התאונות אחרת עוד פועל ישלם בחייו. "גם עכשיו הוא יטען שארבעת הפועלים עבדו בצורה לא בטיחותית? איפה האחריות שלו. יחידת פלס של המשטרה צריכה לחקור כל תאונה לגופה, בשביל מה היא קיימת. כמה אנשים יצטרכו לשלם בחייהם עד שהקבלנים יתחילו להתנהל כמו שצריך ולשמור על חיי העובדים שלהם - חיי הפועלים. מי שמנסה לחסוך בסוף משלם ביוקר".

מנהלי חברת הבנייה זומנו לשימוע לפני צו סגירה לאתר

חקירת תאונת העגורן ביבנה הועברה למפלג "פלס" לחקירת תאונות עבודה בלהב 433. שמונה בעלי תפקידים בחברת הבנייה עוכבו לחקירה ולאחר מכן, המשטרה זימנה את מנהליה לשימוע לקראת הוצאת צו סגירה לאתר הבנייה ביבנה.

לפי נתוני עמותת קו לעובד מתחילת השנה חקרה יחידת פלס של המשטרה רק שתי תאונות עבודה. אחת מהן התרחשה בחמישי האחרון באתר הבנייה של קבוצת אשטרום והשנייה באתר בנייה ברמלה בחודש אפריל.

החקירה מתמקדת בשאלה מה גרם לזרוע האחורית של העגורן לקרוס עם המשקולות. על פי עדי ראייה, על העגורן היו שישה עובדים - חמישה של חברת הפירוק של העגורן, והמפעיל שלו. החלק האחורי של המנוף, עליו היו ארבעה פועלים, החל להתנדנד - ואז התנתק וקרס מטה.

החוקרים, בפיקודו של מפקד היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית תנ"צ אלי אסייג, בודקים אם כשל מבני גרם לאסון, או שמדובר בטעות אנוש, שבה שוחררו חלק מהפינים המקבעים את זרוע המנוף. כרגע ממתינים החוקרים להגעת "צוות הקופים" של הימ"מ, יחידה המומחית בטיפוס, גלישה וחילוץ, שתגיע לראש המנוף כדי לתעד את שבריו ולהבין מה גרם לקריסה.

קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. ניב אהרונסון
אתר הבנייה ביבנה, היום/ניב אהרונסון
"חברת נאות שמיר לא הסיקה את המסקנות, הרשויות לא עשו את עבודתן"

בקו לעובד מאשימים כי חברת "נאות שמיר" לא הסיקו את המסקנות לאחר תאונת הפועל בחודש שעבר. "חברת נאות שמיר לא הסיקה את המסקנות, הרשויות לא עשו את עבודתן, וארבעה עובדי בניין שילמו היום בחייהם על כך. בתאונה בה נהרג כהן, נסגר האתר לשלושה ימים, ואחר כך הדברים חזרו לסדרם. האכיפה הרשלנית והפושעת של הרשויות עולה בחיי אדם, הכתובת הייתה על הקיר, ואיש לא עשה דבר".

"יש למצות את הדין עם כל האחראים המיניסטריאליים על הטרגדיה האיומה שהתרחשה היום, ומתרחשת יום יום בחיי משפחות רבות שיקיריהן רק יצאו לפרנס את משפחותיהן", נמסר מקו לעובד.

"נאות שמיר" היא חברה חדשה שהוקדמה על ידי חברת שבירו ודוראל לצורך הפרויקט ביבנה. בפברואר 2018 הוצא צו הפסקת עבודה באתר לחברת שבירו ודוראל למשך חודש. משנת 2017 הוצאו לחברת שבירו שישה צווי בטיחות - מתוכם ארבעה באתר בנייה ברעננה, אחד באתר הבנייה בז'בוטינסקי ביבנה והשישי בנתניה.

יו"ר ההסתדרות התייחס לתאונה ואמר כי מדובר ב"עוד תמרור אזהרה אחד מבין רבים מדי שכבר הוצבו לפנינו. כמה עוד פועלים ייפצעו וייהרגו עד שנבין שיש פה הפקרה אמיתית של חיי אדם? אני מצפה מהעומדים בראש חברות הבנייה, מהתאחדות בוני הארץ ומכל הנוגעים בדבר ליישם במהרה ובאופן מלא את ההסכם שנחתם עם ההסתדרות ומהמדינה ולפעול בחומרה על מנת להציל חיים".

ארבעה פועלים נהרגו הבוקר מקריסת מנוף באתר בנייה של פרויקט "יבנה הירוקה" ברחוב ביבנה. חובשים ופרמדיקים של מד"א חילצו מהמקום שלושה מהם כשהם ללא רוח חיים, וקבעו את מותם בזירה. שלושה פועלים נוספים נלכדו על המנוף, ואחד מהם חולץ כעבור דקות ארוכות כשהוא ללא רוח חיים.

קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. דובורת כב"ה רחובות, אתר רשמי
אתר הבנייה ביבנה, היום/אתר רשמי, דובורת כב"ה רחובות

מבדיקה ראשונית של מפקחי משרד העבודה עולה כי באתר סיימו את השימוש בעגורן ופעלו כדי לפרקו. במהלך העבודה קרסו ככל הנראה משקולות המנוף, וצנחו מגובה של יותר מ-50 מטרים. הבדיקה העלתה עוד כי ארבעת ההרוגים היו על המשקולות בזמן הנפילה.

בעקבות שורת האסונות שאירעו לאחרונה, ולאור העבודה שרק בשבוע האחרון מתו חמישה פועלים, זימן אליו שר העבודה חיים כץ לישיבת חירום את ראשי מנהל הבטיחות. מתחילת השנה נהרגו 35 פועלים בתאונות באתרי בנייה.

חברת הבנייה מתנערת מאחריות

מחברת שבירו נמסר בתגובה כי "התאונה קרתה כאשר עובדים של חברת 'רמא מנופים' עסקו בפירוק מנוף באתר לאחר שהסתיימה העבודה בו ופורק לצורך העברתו לחברה בחזרה מאחר וסיים עבודתו באתר. הרכבת המנוף, הפעלתו ופירוקו נעשים כולם על ידי חברת רמא מנופים ובאחריותה הבלעדית".

לדבריהם, "חברת נאות שמיר מקפידה על שמירת כל נהלי הבטיחות המחמירים באתר. מנהל האתר הנחה הבוקר את עובדי חברת רמא מנופים בנהלי הבטיחות הנדרשים. איננו יודעים את הנסיבות שגרמו לתאונה".

עוד הוסיפו כי "היזם , אסף כדורי שהוא גם מנהל האתר, מוסר בשעות אלה את כל המידע שברשותו כדי לסייע בחקירת נסיבות התאונה. חברת נאות שמיר מביעה צער עמוק על מותם של ארבעה בני אדם בתאונה הקשה".


(עדכון ראשון 13:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully