וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגום קרס בבניין רב קומות בחיפה: פועל חולץ מת מההריסות

22.4.2019 / 17:05

הפיגום שקרס היה מאונך לבניין מגורים בן 10 קומות בשכונת נווה שאנן בעיר, העובר שיפוץ. לכוחות החילוץ הצליחו להגיע לפועל, פארס יאסין מעראבה, שנקבר תחת גל ההריסות, כשהוא ללא רוח חיים. המשטרה החלה בחקירת האירוע, ונציג של משרד העבודה זומן לאתר. צפו בתיעוד הקריסה

צילום: מד"א
פיגום קרס בבניין בחיפה, 22  באפריל 2019. איחוד הצלה
זירת האירוע, היום/איחוד הצלה

פועל בן 28, פארס יאסין מעראבה, נהרג היום (שני) לאחר שפיגומים קרסו באתר בנייה ברחוב פרץ מרקיש בשכונת נווה שאנן בחיפה. כוחות הצלה סרקו את המקום ולא איתרו נפגעים נוספים בזירת האירוע. המשטרה החלה בחקירת נסיבות האירוע, ונציג של משרד העבודה זומן לאתר.

מדובר במבנה בן כעשר קומות אשר הפיגום שהיה מאונך לו קרס. על פי ההערכה הראשונית פעולות לפינוי הריסות הפיגום יארכו זמן רב. למקום הוזעקו חמישה צוותי לוחמי אש וכן רכב החילוץ הייעודי של תחנת חיפה, שהוזעקו אף הם כדי לסייע. לאחר עבודה ידנית מאומצת, הצליחו הכבאים להגיע אל פארס שנקבר תחת גל ההריסות, מערום קרשי הבניה ומוטות הברזל, והוא חולץ כשהוא ללא רוח חיים. כלב גישוש הובא למקום כדי לשלול קיומן של לכודים נוספים באירוע.

פאראמדיק מד"א שהגיע למקום, עופר ויניק, סיפר כי "כשהגענו ראינו ערימה של פיגומים שקרסו מגובה, מתחת לפיגומים נלכד גבר כבן 30 מחוסר הכרה עם פגיעה רב מערכתית, הוא היה ללא סימני חיים ולא נותר אלא לקבוע את מותו. הכוחות במקום סורקים ומוודאים שלא נלכדו פועלים נוספים, אנחנו ערוכים לטפל במקום". מפקד האירוע רב רשף מרזוק חמוד סיפר כי "מדובר במבנה מגורים העובר שיפוץ. הפיגום אשר הוצב בסמוך לו קרס לחלוטין וקבר תחתיו פועל, גבר כבשנות השלושים לחייו. הכבאים עמלים לחלצו מתחת לגל ההריסות, תוך פינוי כמויות גדולות של קרשים ומוטות ברזל".

מספר הפועלים שמתים בתאונות בענף הבנייה והתעשייה הולך וגדל. בפועל מתחילת השנה נהרגו 22 פועלים, מתוכם 12 בענף הבנייה. ב-2018 נהרגו 38 פועלי בניין, ו-37 בשנה שקדמה לה.

עוד בוואלה! NEWS:
ממשלת סרי לנקה: ארגון טרור מקומי אחראי לפיגועים, בסיוע רשת זרה
"אנטישמיות מימי הביניים": בובה בדמות יהודי הוכתה ונשרפה בפולין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההרוג. פארס יאסין, בן 28 מעראבה/מערכת וואלה!, צילום מסך
פיגום קרס בבניין בחיפה, 22  באפריל 2019. איחוד הצלה
זירת האירוע, היום/איחוד הצלה

כידוע, פיגומים מהווים חלק בלתי נפרד מהליך בניה של מבנים חדשים או שיפוץ ותחזוקה של מבנים קיימים (ביצוע עבודות צבע, טיח, חיפויי אבן וכד'). הפיגומים משמשים בבניית מבנים וכן בעבודות של בנייה הנדסית (הקמת גשרים, מנהרות וכד'). הפיגום נדרש במקרים בהם אין אפשרות לבצע באופן בטוח את עבודות הבנייה על גבי הקרקע או על גבי משטח עבודה קבוע.

לכן, על מנת שהפיגומים יהיו בטוחים לעובדים עליהם, לעובדים בסביבתם ולעוברי אורח, יש להשתמש בפיגומים המתאימים לייעודם, תקינים ובטוחים, וכמובן לשמור על קיום דרישות החוק בנושא שבאות להבטיח כל אלה. עבודה עם פיגומים שאינם בטיחותיים היא גורם משמעותי לתאונות עבודה, כולל תאונות קטלניות. בין הסיכונים העיקריים הקשורים לעבודה עם פיגומים ניתן למנות ליקויים בתכנון הפיגום, בחוזק הפיגום או בביסוסו, באופן התקנת הפיגום או פירוקו, שימוש לא נכון בפיגום (כמו העמסת יתר) פירוק חלקים מן הפיגום ותחזוקה לקויה של הפיגומים.

פיגום קרס בבניין בחיפה, 22  באפריל 2019. מד"א
פיגום קרס בבניין בחיפה, 22 באפריל 2019/מד"א

בינואר השנה אישרה ועדת העבודה הרווחה והבריאות בראשות ח"כ אלי אלאלוף אישרה את התקנות החדשות לפיגומים שהביא משרד העבודה והרווחה, במטרה ליצירת סביבה בטוחה יותר באתרי הבנייה ולמיגור תאונות של פועלי בניין, בכללן התאונות הקשות והקטלניות הנגרמות מנפילה מגובה.

השר חיים כץ פנה ליו"ר הוועדה, ח"כ אלי אללוף בבקשה לאשר את התקנות על אף פיזור הכנסת ועל אף המחלוקת בנושא והוא נעתר, וזאת מתוך הדחיפות והנחיצות להשלים את המהלך שיוביל לשיפור הבטיחות באתרי הבנייה. המהלך החל כשנתיים קודם לכן, ובמרכזו החלת התקן האירופי על פיגומים בישראל. התיקון קבע הסדרים שישפרו את רמת הבטיחות באתרי בנייה, תוך התמקדות בטיפול באחד מגורמי הסיכון העיקריים בענף זה והוא פיגומי הזקפים. התקנות נועדו להביא לשינוי משמעותי ברמת הבטיחות בכל הקשור לעבודה בגובה.

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מסביר כי "עבודה על פיגום היא מטבעה מסוכנת כי היא נעשית בגובה רב ולאורך זמן, בנוסף לסיכון בשימוש בכלי עבודה שהם לרוב כבדים ומסוכנים. יחד עם זאת ברור שלא ייתכן כי כמה ימי רוח יביאו לשני מקרים של קריסה: בחיפה היום שהובילה לתוצאות טראגיות וכמעט קריסה שאירעה אתמול בתל אביב". לדבריו, "מרבית התאונות מתרחשות בגלל עבודה עם פיגומים ישנים. הרבה מהפיגומים נמצאים בשוק במשך שנים, כלומר הם ישנים, וחלקם סובלים מבלאי חמור וחלודה. רצפת הדריכה של הפיגום הישן עשויה מעץ שעם השנים נהרס ונרקב. בנוסף אנחנו עדים למקרים רבים שבהם הרכבת הפיגומים נעשית בצורה של טלאי על טלאי, מחברים חלקי פיגומים מסוגים שונים, מאלתרים דברים שלא קשורים זה לזה והתוצאה חמורה ומסוכנת".

(עדכון ראשון: 14:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully