וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת סרי לנקה: ארגון טרור מקומי אחראי לפיגועים, בסיוע רשת זרה

22.4.2019 / 13:54

הרשויות יכריזו על מצב חירום ברחבי המדינה, אחרי ש-290 איש נהרגו בסדרת המתקפות הממשלה. חוקרת את המחדל המודיעיני, ואיתרה מטענים ומנגנוני נפץ ברחבי המדינה. "הן בוצעו בסיוע רשת טרור בינלאומית, שבלעדיה זה לא היה אפשרי"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ארגון אסלאמסטי מקומי ביצע את הפיגועים בסרי לנקה, בסיוע רשת טרור זרה - כך אמר היום (שני) דובר הממשלה, בעקבות המתקפה הקטלנית שהרעידה את הבירה קולומבו וערים נוספות, וגבתה את חייהם של 290 איש. עוד יותר מ-500 איש נפצעו, אולם שום ארגון לא קיבל עוד אחריות על הפיגועים המשולבים, שרובם בוצעו על ידי מחבלים מתאבדים. בין ההרוגים היו 39 תיירים זרים, בהם אמריקנים, הודים, בריטים, טורקים וסינים.

הממשלה סבורה כי הארגון המקומי והלא מוכר ג'מיעאת תווחיד (NTJ) עומד מאחוריהם, ועד כה נעצרו 24 חשודים. "אנחנו לא מאמינים שהמתקפות האלו בוצעו רק על ידי אנשים מהמדינה הזו", אמר הדובר רג'ית'ה סנרנטה. "הייתה רשת בינלאומית של טרור, שבלעדיה המתקפות הללו לא היו מצליחות". בקולומבו קראו לקהילה הבינלאומית לסייע באיתור הקשרים הזרים לפיגועים, שבהם הותקפו בתי מלון וכנסיות, בזמן ציון חג הפסחא.

הוא אישר כי הרשויות הוזהרו מפני מתקפות אפשריות לפני כשבועיים, אך שב על דבריו של ראש הממשלה רניל ויקרמסינג'ה מאתמול ולפיהם הוא לא עודכן במידע שהיה עשוי לעזור בסיכולן. "ב-4 באפריל, 14 ימים לפני שהאירועים התרחשו, קיבלו מידע עליהם", אמר. "ב-9 באפריל, ראש סוכנות המודיעין הלאומית כתב מכתב שבו היו שמותיהם של רבים מחברי ארגון הטרור".

לקריאה נוספת:
מניין ההרוגים עלה ל-290: ממשלת סרי לנקה הוזהרה מפיגועים - אך לא פעלה
עשור של שקט הופר: הפיגועים בסרי לנקה מאיימים לפתוח את פצעי המלחמה
עוצר יציאות ושוטרים בכל מקום: חופשת הפסח באי שהפכה לסיוט

קרובי משפחה של קורבנות מגיבים פיצוץ מטען בקולומבו, אפריל 2019. רויטרס
קרובי משפחה של הרוגים בפיגועים בקולומבו, אתמול/רויטרס

בין הצעדים שעליהם הכריזה הממשלה בעקבות הפיגועים הקטלניים ביותר מאז תום המלחמה לפני עשור - הכרזה על מצב חירום ברחבי המדינה החל מחצות. מלשכתו של הנשיא מייטריפלה סיריסנה נמסר כי הפעלת הסעיף בחוקה הנוגע למצבי חירום יהיה תחום רק למאבק בטרור ולא יפגע בחופש הביטוי ובחירויות אחרות.

"סוכנויות המודיעין מדווח שארגוני טרור זרים עומדים מאחורי הטרוריסטים המקומיים. לכן, הנשיא מבקש עזרה מהמדינות הזרות", נמסר מלשכתו של הנשיא, ששב מחו"ל בעקבות ההתפתחוית הביטחוניות.

מצב החירום, שיעניק למשטרה וצבא סמכויות נרחבות לעצור ולחקור חשודים ללא צווי בית משפט, הוטל כמה פעמים בזמן המלחמה עם הבדלנים הטמילים, שנמשכה שלושה עשורים. הוא אף הוכרז למשך זמן קצר בשנה שעברה, בעקבות עימותים בין בודהיסטים למוסלמים.

בינתיים, כוחות הביטחון ממשיכים לחשוף מטענים וחומרי נפץ נוספים. בשעות הצהריים דווח על פיצוץ מכונית בסמוך לכנסייה במדינה בעת ניסיון לנטרל אותה, ובתחנה המרכזית בבירה קולומבו אותרו 87 מנגנוני נפץ. הבוקר הודיעה המשטרה כי מטען נפץ מאולתר נוטרל סמוך לנמל התעופה בבירה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"הטרוריסטים עשויים לתקוף שוב"

בסרי לנקה חוששים כי הפיגועים יובילו לחידוש מעשי האלימות האתנית והדתית במדינה, שטרם החלימה מהמלחמה בין הבדלנים הטמילים לבין הממשלה שהסתיימה רק ב-2009 וגבתה את חייהם של עשרות אלפי בני אדם.

אתמול אמרה המשטרה כי מסגד בצפון-מערב המדינה הותקף בבקבוק תבערה ושתי חנויות בבעלות מוסלמים במערבה הוצתו. הבוקר הזהירה ארצות הברית מפני פיגועים נוספים במדינה וקראה באזרחיה לנקוט במשנה זהירות.

"הטרוריסטים עשויים לתקוף עם התרעה קצרה או ללא התרעה", נאמר בהודעת מחלקת המדינה. בהודעה נמסר כי בין המטרות האפשריות הן יעדים תיירותיים, מוקדי תחבורה, קניונים, מלונות, בתי תפילה, נמלי תעופה ומקומות ציבוריים אחרים.

נזק בכנסיית סנט סבסטיאן הקתולית בנגמבו בעקבות פיצוץ , אפריל 2019. רויטרס
הריסות בכנסיה בעיר נגומבו, היום/רויטרס

הפיצוצים החלו בסביבות השעה 8:45 (שעון מקומי) בארבעה מוקדים בו-זמנית, אחד מהם בכנסיית סנט אנתוני בבירה, מוקד תיירות מרכזי בעיר. אלכס אגילסון, שהיה בסמוך למקום, סיפר לסוכנות הידיעות אי-פי כי המבנים באזורים הסמוכים הזדעזעו מהפיצוץ.

בכנסייה אחרת, בסנט סבסטיאן שבנגומבו, מצפון לקולומבו, נהרגו עשרות מתפללים, כשתמונות מהמקום הראו גופות שרועות על הקרקע ואת גג המקום הרוס. עשרות נהרגו גם במתקפה בכנסיית ציון בבטיקלואה שבמזרח המדינה.

במלון שנגרי-לה בבירה, המסעדה שבקומה השנייה ספגה נזקים כבדים. התקרה והחלונות התפוצצו, והשולחנות נראו הפוכים כשמעליהם תלויים כבלים קרועים.

בשעות הצהריים, פקדו שני פיצוצים נוספים את הבירה קולומבו. השביעי התרחש באזור דהיוולה, ליד גן החיות, ובו נהרגו לפחות שני אנשים. השמיני היה בעת פשיטה של כוחות מיוחדים, ושלושה שוטרים נהרגו. הממשלה לא פירטה כמה נהרגו בכל מקום.

(עדכון ראשון: 12:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully