וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוצר יציאות ושוטרים בכל מקום: חופשת הפסח באי שהפכה לסיוט

מאז מתקפת הטרור נמצאים התיירים הישראלים בסרי לנקה בחוסר ודאות, כשהם מסתגרים במלונות בשל העוצר ומקווים שיצליחו להגיע לשדה התעופה. להב ואשתו ענבר מספרים כי כישראלים יש להם ניסיון בהתמודדות עם פיגועים, וירדנה מעידה שהרחובות ריקים: "אי אפשר לצאת, כולם בלחץ"

צילום: רויטרס

סדרת הפיגועים בסרי לנקה - שבה נהרגו לפחות 207 בני אדם, בהם 35 אזרחים זרים - מזעזעת את מדינת האי שבדרום אסיה, וכן את התיירים הישראלים שנמצאים החל משעות הבוקר (ראשון) בחוסר ודאות. בינתיים הממשלה, שטרם חשפה מי עומד מאחורי הפיגועים הקטלניים, הטילה עוצר והגבילו את הגישה לרשתות החברתיות עד להודעה חדשה, כך שחלק מהתיירים לא יודעים אם יצליחו להגיע לטיסות שלהם.

להב קיסנר ואשתו הטרייה ענבר טסו לשם לפני עשרה ימים לירח הדבש שלהם, אך האירועים האחרונים עשויים לפגוע בתכניות שלהם. "צפוי עוצר כללי אז אנחנו מקצרים תכניות ונוסעים ישר למלון", סיפר להב, שנמצא עם אשתו בעיר גול שבדרום האי. "יש לנו טיסה מחר למלדיביים ואנחנו מקווים שלא יעשו לנו בעיות. הטיסה היא בבוקר וביקשו שנגיע ארבע שעות לפניה במקום שלוש שעות".

עוד בוואלה! NEWS:
מתקפת טרור בסרי לנקה: 156 הרוגים ומאות פצועים בפיגועים במלונות וכנסיות

להב קיסנר ואישתו ענבר בירח דבש בסרי לנקה. באדיבות המצולמים
"אתה רואה שינוי בהתנהגות של כולם, יותר חדים ומבוהלים". להב קיסנר ואשתו ענבר בסרי לנקה/באדיבות המצולמים
קציני צבא סרי לנקה עומדים לפני המשמר הקדוש של אנטוניוס הקדוש, כנסיית קוצ'יקאדה לאחר פיצוץ בקולומבו, אפריל 2019. רויטרס
עוצר כללי וחסימת רשתות חברתיות. קציני צבא בסרי לנקה, היום/רויטרס
"קיבלנו את זה כמו בארץ. באסה, אבל זה מה יש ועם זה צריך לנצח"

על הפיגועים הם הקטלניים שמעו מהמדריך שלהם. "הוא אמר שהיו שישה פיצוצים בקולומבי ובנגומבו. קיבלנו את זה כמו בארץ. באסה, אבל זה מה יש ועם זה צריך לנצח".

לדבריהם, הם לא קיבלה הנחיות מגורמי הביטחון לגבי שינוי התנהגותם או נקיטת אמצעי זהירות, אך להב מעיד כי "בתור ישראלים עם ניסיון, זה בדיוק מה שאנחנו עושים". הוא סיפר כי הם נמנעים מהתקהלויות ומחדרים שפונים לחזיתות בתי מלון.

"אתה רואה שינוי חד בהתנהגות של כולם", אמר להב. "יותר חדים ודי מבוהלים מההכרזה שהולכים לנתק את כל הרשתות החברתיות באי עקב כך שמפיצים הרבה 'פייק ניוז'".

"אתם לא זזים לשום מקום"

הקונסול הישראלי בהודו הודיע כי אין ישראלים המעורבים בכל שרשרת הפיגועים שהתרחשו היום ברחבי סרי לנקה. הוא הודיע כי "שדה התעופה פועל כרגיל ותיירים המבקשים לצאת את סרילנקה יכולים לעשות זאת כאשר המלונות בהם הם לנים מסדרים מול המשטרה את תנועתם הסדירה לשדה התעופה".

ירדנה אוקמן סיפרה כי היא הגיע לקולמבו לקראת הטיסה חזרה, אך מאז הכול השתבש. "בהתחלה, המדריך שליווה אותנו התקשר ואמר: 'אתם לא זזים מפה לשום מקום עד שאגיד שזה בסדר', והתחילו להתקשר מהארץ. אמרו שיש עוצר עד למחרת, ולא יכולנו ולנסוע לעיירה", סיפרה ירדנה. "אמרנו שנישאר במלון, אבל לא היה מקום. אנחנו מחפשים מלון כי אנחנו לא רוצים, וגם אי אפשר להגיע לקולמבו. הבנו שמי טס יכול לצאת גם בעוצר וששדה התעופה לא נסגר".

לסרי לנקה היא נסעה ביום הבחירות יחד עם עוד שלושה אנשים, קרובי משפחתה. את ליל הסדר הם העבירו בבית חב"ד יחד עם 250 ישראלים. "בת הדוד שלי שאלה אם זה לא מפחיד, מלא ישראלים יחד. אמרתי: 'מה, איפה אנחנו? מי יבוא לכאן?'".

ירדנה אוקמן. באדיבות המצולמים
"לא רק אנחנו הישראלים בלחץ". ירדנה אוקמן בסרי לנקה/באדיבות המצולמים
מוקדי הפיגועים בסרי לנקה. עיבוד תמונה
מוקדי הפיגועים בסרי לנקה/עיבוד תמונה

שר ההגנה אמר בשעות הצהריים כי נעצרו שבעה חשודים במעורבות במתקפה המשולבת, שרובה בוצעה על ידי מחבלים מתאבדים, ככל הנראה חברי ארגון טרור אחד. שום ארגון לא קיבל עוד אחריות על המתקפה הקשה ביותר במדינת האי שבאוקיינוס ההודי מאז תום מלחמת האזרחים ב-2009. לפי החשד, ייתכן שארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אחראי לפיגועים, אך ברשת BBC דווח כי שר בממשלה אמר כי "אין לנו מושג" מי עומד מאחורי הפיגועים וכי לא היו התרעות מודיעיניות.

"קצת מלחיץ העניין הזה", אמרה ירדנה. "אנחנו לא יודעים מה לעשות עם עצמנו. התקשרתי לבדוק מה עושים. לא רק אנחנו הישראלים בלחץ. התחברנו עם כל מיני אנשים מהעולם, כולם בלחץ. פה אומרים שזה דאעש. המנהל של המלון אומר שהם חושבים שזה דאעש".

קציני צבא סרי לנקה עומדים לפני המשמר הקדוש של אנטוניוס הקדוש, כנסיית קוצ'יקאדה לאחר פיצוץ בקולומבו, אפריל 2019. רויטרס
שום ארגון טרור לא קיבל אחריות על המתקפה. קציני צבא בסרי לנקה, היום/רויטרס
"בדרך כלל רועש, הכבישים שלהם משוגעים, ועכשיו שקט ויחסית ריק. הם מפחדים. זה לא הרחוב שאני מכירה"

לדבריה, "הם ניסו להרגיע אותנו בהתחלה, אבל אני רואה את החשש שלהם בעיניים. כשרצינו לצאת, מנהל המלון אמר שהכול סגור, אי אפשר לצאת ואי אפשר ללכת. ניסה להזהיר אותנו. אני חושבת שהם בלחץ".

היא יצאה לרחוב וסיפרה על הדממה שמשתררת ברחבי האי בעקבות העוצר: "בדרך כלל רועש, אין כלום. הכבישים שלהם משוגעים, ועכשיו שקט ויחסית ריק. הם מפחדים. זה לא הרחוב שאני מכירה. לא כמו בדרך כלל".

"כרגע מסתגרים בדירה"

יובל אוזן, בת 22 מרמת השרון, סיפרה שהיא הייתה בלחץ כששמעה על הפיגועים. ארבעה מחבריה היו אמורים לנסוע לשדה התעופה, אלא שאז הודיעו על עוצר והם נאלצו לוותר עליה, כשבינתיים מגיעות אליהם שמועות: "יש פה כמה שאמרו שאם נוסעים בכביש יורים על מכוניות. לא יודעת עד כמה זה אמיתי, אבל זה מה שאמרו לנו. כל מיני סרי לנקים הסבירו לנו שאין מה לדאוג, פשוט לא לצאת לרחוב ליתר ביטחון, שזה מסוכן. צריך להסתגר בדירה ולחכות".

יובל, שנמצאת יחד עם עוד שמונה ישראלים, סיפרה כי לא יצרו איתם קשר, אך "אימא של אחת הבנות יודעת את הפרטים. אמרו לנו שכדאי לא לצאת לא לטוס ולא להגיע לקולומבו, אבל לא יצרו קשר".

יובל אוזן, במהלך הטיול בסרי לנקה. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"אין לך מושג אם זה יגיע לפה". יובל אוזן בסרי לנקה/אתר רשמי, באדיבות המצולם
יובל אוזן, במהלך הטיול בסרי לנקה. באדיבות המצולם, אתר רשמי
צעירים ויתרו על טיסותיהם. יובל אוזן במהלך הטיול בסרי לנקה/אתר רשמי, באדיבות המצולם

בינתיים, היא מספרת, "יש כוננות ברחובות. שוטרים בודקים רכבים. זה מלחיץ, מרגישים מתוחים יחסית. אין לך מושג אם זה יגיע לפה".

"אנחנו הולכים לפי מה שהאנשים אומרים", הוסיפה. "כולם בלחץ ועדיין לא ידוע מי עשה את זה, אבל ברגע שידעו עוד פרטים נדע מה לעשות. כרגע אנחנו מסתגרים בדירה".

"שמעתי פיצוץ, הכול ממש פה מתחת"

הרב שניאור מיידנצ'יק מבית חב"ד בקולומבו סיפר כי אתמול ושלשום חגגו את הסדר יחד עם מאות ישראלים, אך היום הכול השתנה. "היה לנו סדר מאוד טוב, אנחנו עושים יומיים חג, והיום בבוקר שמעתי את הפיצוץ באחד המלונות שהוא במרחק כ-750 מטרים ממני", הוא סיפר. "הכול ממש פה מתחת. שמעתי את פיצוץ בבוקר, אחרי זה הבנתי שזה פיצוץ שהגיע כנראה מפיגוע בבית מלון קרוב".

לאחר מכן, הוא מספר כי הרחובות התמלאו בכוחות משטרה שמזהירים משוטטות ברחובות. "יש כוחות ביטחון ברחובות, אבל הרחובות סגורים לאחרים. יש עוצר, אין יוצא ואין נכנס. גם עשו פה מיסוך לטלפונים הסלולריים, אז קשר ליצור קישור".

קרוב משפחה של קורבן בהתפוצצות בקבר הקדוש של אנטוניוס הקדוש, כנסיית קוצ'יקאדה, אפריל 2019. רויטרס
יותר מ-200 נהרגו. אבל בסרי לנקה, היום/רויטרס

הרב מיידנצ'יק הוסיף כי פתחו במקום חדר מצב כדי לנסות לסייע לישראלים ולוודא שכולם בסדר. לדבריו, "לקראת מחר הדברים יתבהרו. אנחנו לא רגילים לדברים כאלה בסרי לנקה, זו מדינה מאוד מקבלת, אנשים מאוד טובים. מרגישים בטוח פה וזו מדינה שהיא גם מזמינה וגם יפה. אבל פתאום באמצע הדרך משהו קרה פה, טירוף שלא ברור מאיפה הגיע. גם בכנסיות וגם במלונות לא ברור מה עומד מאחורי זה".

(עדכון ראשון: 17:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully