וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת טרור בסרי לנקה: 156 הרוגים ומאות פצועים בפיגועים במלונות וכנסיות

ארבעה מלונות וכנסיה הותקפו בבירה קולומבו, ועוד שתי כנסיות בערים אחרות, בזמן ציון חג הפסחא. בין ההרוגים - 35 אזרחים זרים. זו המתקפה הקשה ביותר מאז תום מלחמת האזרחים, והנוצרים מהווים מיעוט קטן בה. הממשלה תכנס דיון חירום: "מתקפות פחדניות"

צילום: רויטרס

מתקפת טרור בסרי לנקה - עדכונים אחרונים:

  • לפחות 156 הרוגים בסדרת פיגועים בבתי מלון וכנסיות במדינה
  • בין ההרוגים גם 35 אזרחים זרים
  • שום ארגון לא קיבל אחריות על המתקפה הקטלנית
  • משרד החוץ: לא ידוע על נפגעים ישראלים

לפחות 156 בני אדם נהרגו היום (ראשון) וכ-500 נוספים נפצעו בסדרת פיגועים במלונות ובכנסיות בסרי לנקה, חלקם בבירה קולמבו - כך מסרו גורמי רפואה ומשטרה. לפי אחד הגורמים, בין ההרוגים 35 אזרחים זרים. במשרד החוץ אמרו כי לא ידוע על נפגעים ישראלים. לפי שעה, שום ארגון לא קיבל אחריות על המתקפה המתוזמנת, שהתרחשה בזמן חג הפסחא, והקטלנית ביותר מאז תום מלחמת האזרחים לפני עשור. לפי אחת ההשערות, ייתכן שארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אחראי לה.

ארבעת המלונות שהותקפו - בהם שנגרי לה, סינמון גרנד וקינגסברי ואחד הסמוך לגן החיות הלאומי - היו בבירה קולומבו, ושלוש כנסיות הותקפו - אחת בבירה ובנגומבו ובבטיקלואה. חג הפסחא הוא אחד המועדים המרכזיים ביותר בלוח השנה הנוצרי. גורם ביטחוני, שדיבר בעילום שם, אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי ששת הפיצוצים הראשונים התרחשו כמעט בו-זמנית, ושלפי החשד לפחות שניים מהם בוצעו על ידי מחבלים מתאבדים. שני פיצוצים נוספים התרחשו בשעות הצהריים.

עוד בעולם:
מצרים הולכת לקלפי: משאל עם על הארכת כהונת א-סיסי
מרד ההכחשה: מאות פעילים למען הסביבה נעצרו בלונדון
חיות ומזמזמות: 200 אלף הדבורים של נוטרדאם ניצלו מהשריפה

נעל של אחד הנפגעים בפיצוץ בכנסייה בפרבר של קולומבו, סרי לנקה, 21 באפריל 2019. רויטרס
הממשלה קוראת לתושבים לשמור על איפוק. זירת הפיצוץ בכנסיית סנט אנתוני, היום/רויטרס

כ-6% בלבד מאוכלוסייתה של סרי לנקה, שרובה בודהיסטית, הם קתולים, אבל הם נתפסים ככוח מאחד במדינה מפני שהם כוללים חברים מקבוצת הרוב הסינהלזית והמיעוט הטמילי. המדינה טרם החלימה ממלחמת האזרחים ארוכת השניים בין הממשלה לבדלנים מקרב הטמילים, שהוכרעה באלימות רבה לפני יותר מעשור.

המלחמה בין הממשלה לבין ארגון הנמרים הטמילים, שרצו להקים מדינה עצמאית למיעוט הטמילי, הסתיימה ב-2009 אחרי 26 שנים עקובות מדם. בין 70 ל-80 אלף נהרגו במהלכה, ושני הצדדים מואשמים בפשעי מלחמה ובהפרות חמורות של זכויות אדם.

מוקדי הפיגועים בסרי לנקה. עיבוד תמונה
מוקדי הפיגועים בסרי לנקה/עיבוד תמונה

גורם במשטרה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי רק בכנסייה אחת, בסנט סבסטיאן שבנגומבו, מצפון לקולומבו, נהרגו יותר מ-50 אנשים, כשתמונות מהמקום הראו גופות שרועות על הקרקע ואת גג המקום הרוס. בכלי תקשורת מקומיים דווח כי 25 נהרגו במתקפה בכנסייה בבטיקלואה שבמזרח המדינה.

במלון שנגרי-לה, המסעדה שבקומה השנייה ספגה נזקים כבדים. התקרה והחלונות התפוצצו, והשולחנות נראו הפוכים כשמעליהם תלויים כבלים קרועים. לפי סוכנות הידיעות אי-פי, במקום היו לפחות שלוש גופות מכוסות בסדינים לבנים.

פינוי גופה מכנסיית סנט אנדרו, קולומבו, סרי לנקה, 21 באפריל 2019. רויטרס
פינוי גופה מהכנסייה שהותקפה בבירה קולומבו/רויטרס

גורם ביחידה לנטרול פצצות של המשטרה בקולמבו אמר כי אחד הפיצוצים היה בכנסיית סנט אנתוני בבירה. "האנשים שלנו מסייעים בפינוי הנפגעים", אמר. אלכס אגילסון, שהיה בסמוך לאחד המבנים שהתפוצצו בבירה קולומבו, סיפר לסוכנות הידיעות אי-פי כי המבנים באזורים הסמוכים הזדעזעו מהפיצוץ.

בנק הדם המרכזי במדינה אמר כי הוא עמוס בפניות לתרומות דם והודיע לאזרחים שאין צורך בעוד נוספות עד להודעה חדשה.

קציני צבא סרי לנקה עומדים לפני המשמר הקדוש של אנטוניוס הקדוש, כנסיית קוצ'יקאדה לאחר פיצוץ בקולומבו, אפריל 2019. רויטרס
כוחות בכנסיית סנט אנתוני אחרי הפיצוץ, היום/רויטרס

הנשיא מייטריפלה סיריסנה קרא לתושבים להישאר רגועים ולתמוך בחקירה של הרשויות. הוא הורה לכוח משטרה מיוחד ולצבא לחקור מי עומד מאחורי הפיגועים ומה המניעים שלהם. בנוסף לכך, כוחות צבא נפרסו ברחובות והאבטחה תוגברה בנמל התעופה הבינלאומי של קולומבו. כל בתי הספר ברחבי המדינה יהיו סגורים מחר ומחרתיים, לאור החשש מפיגועים נוספים.

תיעוד מאחת הכנסיות שהותקפו

ראש הממשלה רניל ויקרמסינג'ה קרא לכינוס חירום של מועצת הביטחון של המדינה בהמשך היום. "אני מגנה בחריפות את המתקפות הפחדניות נגד אזרחינו היום", כתב ראש הממשלה בחשבון הטוויטר שלו. "אני קורא לאזרחי סרי לנקה להישאר מאוחדים וחזקים בזמן טראגי שכזה. אנא הימנעו מלהפיץ דיווחים וספקולציות לא מאומתים. הממשלה נוקטת צעדים מידיים כדי להשתלט על המצב".

שר האוצר מנדלה סאמראווירה אמר כי המתקפות הן ככל הנראה "ניסיון מתואם ליצור פחד, כאוס ואנרכיה". לדבריו, "חפים מפשע רבים נהרגו". הרשה דה סילבה, שר אחר, תיאר "מראות מחרידים" בסנט אנתוני. "חלקי גופות היו פזורים בכל מקום", אמר.

ברשת BBC דווח כי שר בממשלה אמר כי "אין לנו מושג" מי עומד מאחרי הפיגועים וכי לא היו התרעות מודיעיניות. בשלב זה, שירותי הביון רק מעריכים כי ארגון טרור זר ביצע את הפיגועים.

קציני צבא סרי לנקה עומדים לפני המשמר הקדוש של אנטוניוס הקדוש, כנסיית קוצ'יקאדה לאחר פיצוץ בקולומבו, אפריל 2019. רויטרס
כוחות מחוץ לכנסיית סנט אנתוני, היום/רויטרס

הנוצרים במדינה מתארים זה זמן רב אפליה ואלימות נגדם. לפי הברית האוונגליסטית הנוצרית הלאומית של סרי לנקה, המייצגת כ-200 כנסיות וארגונים נוצריים במדינה, בשנה שעברה תועדו 86 מקרים של אפליה, איומים ואלימות נגד נוצרים, ומתחילת השנה הנוכחית תועדו 26 תקריות כאלה.

בדוח שיצא בשנת 2018 על זכויות אדם בסרי לנקה, מחלקת המדינה של ארצות הברית ציינה כי קבוצות נוצריות וכנסיות דיווחו כי הופעל עליהן לחץ להפסיק פעולות פולחן שונות אחרי שהשלטונות תייגו אותם כ"התאספות בלתי מורשת". עוד ציין הדוח, תוך ציטוט מקורות לא מזוהים, כי נזירים בודהיסטים מנסים באופן קבוע לסגור מקומות נוצרים ומוסלמים שמתקיים בהם פולחן.

הארכיבישוף של סרי לנקה, הקרדינל רנג'ה, אמר כי ''זה יום מאוד עצוב לכולנו. אני רוצה להביע את צערי ואת תמיכתי לכל המשפחות התמימות שאיבדו מישהו היום וגם לכל אלה שנפצעו והפכו לחסרי כל''. עוד הוסיף רנג'ה כי ''אני מגנה בכל כוחי את המעשה הזה גרם לכל הרבה מוותר וסבל לאזרחי סרי לנקה''. הארכיבישוף קרא לממשלה לזהות את התוקפים, ''להעניש אותם ללא רחם, כי רק חיות יכולות להתנהג כך''.

גם הקהילה המוסלמית במדינה גינתה את שרשרת הפיגועים. "אנו מתאבלים על מותם של חפים מפשע כתוצאה ממעשיהם של גורמים קיצוניים ואלימים הרוצים ליצור פילוג", מסרה מועצת המוסלמית של סרי לנקה.

מפקד מ-2012 הראה כי האוכלוסייה של סרי לנקה מונה 22 מיליון איש, מתוכם 70% בודהיסטים, 12.6% הינדים, 9.7% מוסלמים ו-7.6% נוצרים. בשנה שעברה נרשמו עימותים בין בודהיסטים למוסלמים, כשכמה ארגונים בודהיסטיים קיצוניים האשימו את המוסלמים בכך שהם מאלצים אזרחים להתאסלם.

חיילים מחוץ לכנסיית סנט אנתוני, קולומבו, סרי לנקה, 21 באפריל 2019. AP
חייל סמוך לאחת הזירות בקולמבו, היום/AP

ברחבי העולם גינו בחריפות את הפיגועים, שהתרחשו כחודש אחרי הטבח במסגדים בניו זילנד. "המתקפות נגד כנסיות ומלונות בסרי לנקה הן מזעזעות, ואני מביעה את הסימפטיה העמוקה ביותר לאלו שנפגעו בטרגדיה", כתבה ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בטוויטר. "עלינו לעמוד יחד ולהבטיח שאף אחד לא צריך להתפלל בפחד".

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי אמר כי הוא "מגנה בתקיפות את הפיצוצים המזעזעים בסרי לנקה. אין מקום לברבריות כזו באזור שלנו. הודו עומדת בסולידריות עם אזרחי סרי לנקה. מחשבותיי עם המשפחות ואני מתפלל למענם של הפצועים".

הנשיא ראובן ריבלין אמר כי זהו "פשע נתעב". לדבריו, "כולנו ילדי האלוהים, ומתקפה נגד דת אחת היא מתקפה נגד כולנו. ישראל שולחת את תנחומיה למשפחות הקורבנות ומאחלת החלמה לפצועים".

(עדכון ראשון: 7:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully