וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים הולכת לקלפי: משאל עם על הארכת כהונת א-סיסי

20.4.2019 / 18:25

אזרחי מצרים יצביעו בשלושת הימים הקרובים על שינויים בחוקה שיאפשרו לנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי להמשיך ולכהן עד שנת 2030. האזרחים יצביעו גם על הרחבת סמכויות הצבא. השינויים סומנו על ידי מבקרי השלטון כצעד משמעותי לכיוון שלטון ריכוזי

צילום: רויטרס

אזרחי מצרים יצאו היום (שבת) לקלפיות להצביע על שינוי בחוקה שיאפשר לנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי להמשיך ולכהן עד שנת 2030. בנוסף לכך, הם יצביעו במסגרת משאל העם על הרחבת סמכויות הצבא. השינויים סומנו על ידי מבקרי השלטון כצעד משמעותי לכיוון שלטון ריכוזי.

עיתוי משאל העם הגיע בשיאו של משטר סנקציות. ממשלתו של א-סיסי עצרה אלפי אנשים, רובם אסלאמיסטים, אך גם פעילים חילונים בולטים. במהלכיו, הוא השיג לאחור את הישגי מאבק האביב הערבי לחופש וזכויות בשנת 2011. הקלפיות נפתחו ב-9:00 בבוקר וההצבעה תמשך שלושה ימים כדי לאפשר השתתפות מרבית.

מחוץ לקלפי מרכזי הסמוך לפירמידות בגיזה, נאספו כ-24 אנשים, רובם נשים מבוגרות, שהסתדרו אחת מאחורי השנייה, המתינו לתורן להצביע. ברחבי הבירה הורגשה אבטחה כבדה ונוכחות משטרתית סביב מוקדי ההצבעה.

לקריאה נוספת:
סיסי לכל החיים: הפרלמנט במצרים סלל את הארכת כהונת הנשיא עד 2030
סיסי מעלה את שכר המינימום והפנסיות: "אי אפשר לחכות עוד"

מצביעים בקהיר במשאל העם שמתקיים במצרים על השינויים בחוקה ב-19 באפריל 2019. AP
בחירות במצרים/AP

חג'ה חדיג'ה, עקרת בית בת 63, אמרה כי הגיעה בשביל ה"יציבות והביטחון" של מדינתה. "אנחנו אוהבים את סיסי, הוא עשה דברים רבים, הוא העלה את הפנסיות שלנו", אמרה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מצביע במשאל העם, 20 אפריל 2019. רויטרס, צילום מסך
א-סיסי מצביע בקלפי על הארכת כהונתו, היום/צילום מסך, רויטרס

ראש ממשלת מצרים, מוסטפא מדבולי, האיץ בבוחרים להגיע לקלפי. לדבריו, ההצבעה תשקף "את האווירה של יציבות ודמוקרטיה לה אנחנו עדים".

הטלוויזיה הממלכתית דיווחה כי סיסי עצמו הצביע ברובע הליופוליס שבקהיר, ליד המשכן הנשיאותי.
קולות מהאופוזיציה הושתקו במידה רבה וזאת כדי לקיים את משאל העם. התקשורת הפרו-ממשלתית הובילו במשך שבועות קמפיין שכותרתו "כן" להצביע בעד חובה פטריוטית.

מצביעים בקהיר במשאל העם שמתקיים במצרים על השינויים בחוקה ב-19 באפריל 2019. AP
בחירות בקהיר/AP

מאז תחילת החודש, הבירה המצרית מוצפת בכרזות המעודדות את האזרחים להצביע לטובת השינוי. רוב השלטים מומנו על ידי מפלגות פרו-ממשלתיות, מחוקקים ואנשי עסקים. מחוקקים בפרלמנט, שנשלט בידי בעלי בריתו של הנשיא, הצביעו ברוב של 531 קולות מול 22 מתנגדים בלבד. למחרת יצאה הודעה כי משאל העם יתקיים היום.

המבקרים שיצאו נגד השינויים המוצעים בחוקה טענו שהם מובילים את המשטר לכיוון סמכותני. בשנת 2013 הוביל הנשיא, מפקד הצבא לשעבר, את ההפיכה נגד הנשיא הנבחר הדמוקרטי הראשון של מצרים, מוחמד מורסי, בעקבות מחאות נגד שלטונו של איש "האחים המוסלמים" שנמצא במעצר מאז.

תחת שלטונו הוא הוביל דיכוי חסר תקדים, שלפי ארגוני זכויות אדם, הובילה למעצרם של עשרות אלפי אנשים. תומכיו של הנשיא טוענים כי היד הקשה שהוא מנהיג הינה הכרחית מול האיומים הביטחוניים הנשקפים למדינה, שחוותה גלי טרור ואלימות מאז אירועי "האביב הערבי" ב-2011, שהובילו להפלתו של השליט הוותיק חוסני מובארק.

אזרח מצרי שהצביע במשאל העם. 20 באפריל 2019. רויטרס
אזרח מצרי לאחר שהצביע במשאל העם, היום/רויטרס

שתי קבוצות בינלאומיות, ארגון זכויות האדם Human Rights Watch והוועדה הבינלאומית של משפטנים, הפצירו היום לממשלת מצרים לסגת ממשאל העם. "שלטון האוטוקרטיה של מצרים מגביר הילוך על מנת לגבש מחדש את מודל 'נשיא לכל החיים', האהוב על ידי דיקטטורים באזור, ושנוא על ידי אזרחיהם", אמר מייקל פייג', סגן ראש ארגון Human Rights Watch במזרח התיכון וצפון אפריקה.

א-סיסי נבחר לנשיא בשנת 2014, ונבחר שוב בשנה שעברה לאחר שכל המועמדים שלהם היה פוטנציאל בחירה גבוה נכנסו לכלא או שעזבו את המרוץ בשל לחצים שהופעלו עליהם.

השינוי בחוקה גם יאפשר לנשיא למנות שופטים עליונים ולעקוף השגחה משפטית דרך הטלת וטו על טיוטות של חוקים.

כרזה של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בקהיר, 16 באפריל 2019. רויטרס
כרזה של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי/רויטרס
מצביעים בקהיר במשאל העם שמתקיים במצרים על השינויים בחוקה ב-19 באפריל 2019. AP
משאל עם במצרים/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully