וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור של שקט הופר: הפיגועים בסרי לנקה מאיימים לפתוח את פצעי המלחמה

22.4.2019 / 11:54

המדינה טרם החלימה מפצעי הסכסוך האתני-דתי בין הרוב הסינהלזי לבין הטמילים, שהסתיים רק ב-2009 אחרי עשרות אלפי הרוגים. בשנים האחרונות גם גברה המתיחות בין הבודהיסטים למוסלמים, וגם הנוצרים מתלוננים על אפליה. היסטוריה של מדינה מפולגת

צילום: רויטרס

סדרת הפיגועים שהחרידה אתמול (ראשון) את סרי לנקה הפרה את השקט היחסי ששרר במדינת האי שבאוקיינוס השקט מאז סיום מלחמת האזרחים לפני עשור. באותה תקופה של לחימה בין הבדלנים הטמילים לבין הממשלה, שנמשכה 26 שנה, פיגועים בבירה קולומבו היו דבר שבשגרה.

בין 70 ל-80 אלף בני אדם נהרגו בסכסוך בין הממשלה, שייצגה את קבוצת הרוב הסינהלזית, לבין "הנמרים הטמילים", שייצגו את המיעוט הטמילי שרצה להקים מדינה עצמאית בצפון-מזרח האי. שני הצדדים הואשמו בפשעי מלחמה ובהפרות זכויות אדם חמורות. רובם של הסינהלזים הם בודהיסטים, בעוד שהטמילים הם הינדו, מוסלמים ונוצרים. אפלייתם של הטמילים הצמיחה את ההתקוממות החמושה, שבמהלכה הצליחו הבדלנים להקים מדינה עצמאית דה פקטו.

המלחמה הוכרעה במאי 2009, כשלפי ההערכות עשרות אלפי טמילים נהרגו בחודשים האחרונים ללחימה בלבד.

לקריאה נוספת:
הפיגועים בסרי לנקה: 207 נהרגו בפיצוץ מחבלים מתאבדים
דרושים בני 45-18 חזקים נפשית. השכר: 200 דולר. התפקיד: תליינים

שוטרים וכמרים קתולים בזירת הפיצוץ בכנסייה נגומבו, סרי לנקה 21 באפריל 2019.. רויטרס
אנשי ביטחון וכמרים בכנסייה בעיר נגומבו, אחרי הפיצוץ, היום/רויטרס

גם לאחר מלחמת האזרחים, הפילוג הדתי לא התאחה, כשנזירים בודהיסטים קיצוניים הטיפו נגד מה שהם תפסו כאיום - המוסלמים, שהם כ-10% מאוכלוסיית סרי לנקה. הנהגת הבודהיסטים האשימה את המוסלמים בגיוס ילדים ובניסיון להגדיל את חלקם דרך חיתון מוסלמים עם נשים בודהיסטיות והתקפת מקדשים בודהיסטיים. המוסלמים הכחישו את הטענות, והעובדה שמוסלמים רבים היו בעליהם של עסקים קטנים במדינה, שיחקה תפקיד במתיחות האתנית והדתית.

בשנה שעברה התחולל גל של אלימות נגד מוסלמים במרכז סרי לנקה, שהוזן בשמועות שהופצו ברשתות החברתיות על תקיפת בודהיסטים. כנופיות של בודהיסטים פשטו על עיירות קטנות, ותקפו מסגדים וחנויות שבבעלות מוסלמית. הממשלה הכריזה על מצב חירום למשך זמן קצר והורתה על חסימת רשתות חברתיות, כולל פייסבוק ווטסאפ, כדי למנוע מהאלימות להתפשט.

כ-6% בלבד מאוכלוסייתה של סרי לנקה, שרובה בודהיסטית, הם קתולים, אבל הם נתפסים ככוח מאחד במדינה מפני שהם כוללים חברים מקבוצת הרוב הסינהלזית והמיעוט הטמילי. מפקד מ-2012 הראה כי האוכלוסייה של סרי לנקה מונה 22 מיליון איש, מתוכם 70% בודהיסטים, 12.6% הינדים, 9.7% מוסלמים ו-7.6% נוצרים.

עוד באותו נושא

מתקפת טרור בסרי לנקה: 156 הרוגים ומאות פצועים בפיגועים במלונות וכנסיות

לכתבה המלאה
קרוב משפחה של אחד ההרוגים פורץ בבכי לאחר ההודעה הקשה, קולומבו, סרי לנקה 21 באפריל 2019. רויטרס
קרוב משפחה של אחד ההרוגים מגיב למשמע החדשות, היום/רויטרס

הנוצרים במדינת האי שבאוקיינוס ההודי מתארים זה זמן רב אפליה ואלימות נגדם. לפי הברית האוונגליסטית הנוצרית הלאומית של סרי לנקה, המייצגת כ-200 כנסיות וארגונים נוצריים במדינה, בשנה שעברה תועדו 86 מקרים של אפליה, איומים ואלימות נגד נוצרים, ומתחילת השנה הנוכחית תועדו 26 תקריות כאלה.

בדוח שיצא בשנת 2018 על זכויות אדם בסרי לנקה, מחלקת המדינה של ארצות הברית ציינה כי קבוצות נוצריות וכנסיות דיווחו כי הופעל עליהן לחץ להפסיק פעולות פולחן שונות אחרי שהשלטונות תייגו אותם כ"התאספות בלתי מורשית". עוד ציין הדוח, תוך ציטוט מקורות לא מזוהים, כי נזירים בודהיסטים מנסים באופן קבוע לסגור מקומות נוצרים ומוסלמים שמתקיים בהם פולחן.

מוקדי הפיגועים בסרי לנקה. עיבוד תמונה
מוקדי הפיגועים בסרי לנקה/עיבוד תמונה

ראשי הקהילות הדתיות במדינה, שנשלטה על ידי בריטניה בעבר תחת השם ציילון, גינו את המתקפה האחרונה.

הארכיבישוף של סרי לנקה, הקרדינל רנג'ה, אמר כי ''זה יום מאוד עצוב לכולנו. אני רוצה להביע את צערי ואת תמיכתי לכל המשפחות התמימות שאיבדו מישהו היום וגם לכל אלה שנפצעו והפכו לחסרי כל''. עוד הוסיף רנג'ה כי ''אני מגנה בכל כוחי את המעשה הזה, שגרם לכל כך הרבה מוות וסבל לאזרחי סרי לנקה''. הארכיבישוף קרא לממשלה לזהות את התוקפים, ''להעניש אותם ללא רחם, כי רק חיות יכולות להתנהג כך''.

גם הקהילה המוסלמית במדינה גינתה את שרשרת הפיגועים. "אנו מתאבלים על מותם של חפים מפשע כתוצאה ממעשיהם של גורמים קיצוניים ואלימים הרוצים ליצור פילוג", מסרה המועצה המוסלמית של סרי לנקה.

(עדכון ראשון, 21.4, 17:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully