וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנטישמיות מימי הביניים": בובה בדמות יהודי הוכתה ונשרפה בפולין

22.4.2019 / 10:14

בעת חגיגות "יום שישי הטוב" שמציין את חג הפסחא, ערכו תושבים בעיירה פרוכניק מיצג שבו הוצגה דמות בעלת מאפיינים יהודיים סטריאוטיפיים. בקונגרס היהודי העולמי הביעו "סלידה וזעם". בתקרית אחרת, שגרירת ארה"ב ספגה נאצות כי איחלה חג פסח שמח

מפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ויקטור אורבן, 2019/צילום: לע"מ, עריכה: ניב מעוז

הקונגרס היהודי העולמי התבטא הבוקר (שני) בחריפות לאחר שבערב ליל הסדר נתלתה בובה בעלת מאפיינים סטריאוטיפים יהודיים בעיירה פרוכניק בפולין, שאף הוצתה כחלק מפולחן פסחא. הקונגרס הביע "סלידה וזעם" מהמקרה. רוברט סינגר, מנכ"ל הארגון שבסיסו בניו יורק, אמר כי "היהודים מודאגים מאוד מהמיצג המבהיל הזה של אנטישמיות מימי הביניים, שהובילה לאלימות ולסבל שלא ניתן לדמיין".

התושבים המקומיים, בהם ילדים, הכו ושרפו את הבובה בעיירה, בעת "יום שישי הטוב", שמתחיל את חג הפסחא והשנה התנגש עם ליל הסדר. הדמות הייתה לכאורה של יהודה איש קריות, שנתפס כבוגד שהוביל לצליבת ישו לפי האמונה הנוצרית. גם אזרחים מקומיים הביעו את סלידתם מהטקס, וחלקם פרסמו תמונות ברשת שהראו טקסים דומים שהתקיימו לפני מלחמת העולם השנייה.

סוגיית האנטישמיות בפולין, ששלושה מיליון מאזרחיה היהודים נרצחו בשואה, נותרה מקור למתיחות עם ישראל. חוק שעבר בסוף שנת 2017 הטיל עונשי מאסר על מי שיאשים את האומה הפולנית או את אזרחיה בשיתוף פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה, ורק בלחץ ארצות הברית וישראל הוא רוכך. בנוסף לכך, בפברואר ביטלה הממשלה הלאומנית את השתתפותה בפסגת מדינות מרכז אירופה בישראל, אחרי שממלא מקום שר החוץ ישראל כץ אמר כי "הפולנים ינקו אנטישמיות מחלב אמם".

לקריאה נוספת:
בערב ליל הסדר: הישיבה הגדולה ברוסיה הוצתה; צלבי קרס רוססו
"אסור לתת למציאות הזו להימשך": מכת הפשיעה האנטישמית בניו יורק
צרפת: אנדרטה לבית כנסת שנחרב ע"י הנאצים הושחתה בשטרסבורג

בובה של יהודה איש קריות בעיירה פרוכניק, פולין, 19 באפריל 2019. אנטוניה ימין, אתר רשמי
"מיצג מפחיד". הבובה שהוכתה ונשרפה, שישי/אתר רשמי, אנטוניה ימין

בתקרית נוספת מהימים האחרונים, שגרירת ארצות הברית בפולין, ז'ורז'ט מוסבכר, ספגה תגובות נזעמות ברשתות החברתיות אחרי שאיחלה חג פסח שמח, לצד ברכות לרגל חג הפסחא. בין המבקרים הייתה גם קריסטינה פבלוביץ', חברת פרלמנט ממפלגת "חוק וצדק" השלטת, שאמרה כי הציוץ של השגרירה הוא "פרובוקציה".

פעיל הימין הקיצוני רוברט בקייביץ', שמארגן מצעד עצמאות שנתי שאליו הצטרפו חברי ממשלה אשתקד, הטיח בשגרירה: "ישו מת וקם לתחיה גם עבורך, עבור עובדי האלילים ועבור היהודים הבוגדים".

אחרים באו להגנתה של השגרירה, והזכירו למי שתקף אותה כי פולין, שרוב אוכלוסייתה קתולית, היא גם בית לקהילה יהודית קטנה ששרדה את השואה. לפניה, היא הייתה הקהילה הגדולה ביותר באירופה.

מיכאל שצ'רבה, חבר פרלמנט מהאופוזיציה, הטיל חלק מהאשמה על מפלגת השלטון והאשים אותה בעידוד רגשי לאומנות במדינה לאור חוסר התגובה שלה לאירועים גזעניים ואנטישמיים בעבר.

עוד באותו נושא

במצעד בבלגיה: בובות חרדים ישבו על שקי זהב

לכתבה המלאה

הציוץ שעורר סערה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully