וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקנסות מגולגלים לרוכשים - והקבלנים לא משלמים את מחיר תאונות הבנייה

מתחילת השנה הוציא משרד העבודה והרווחה 545 צווי בטיחות והוטלו 924 קנסות, בעוד החברות ערערו על 95% מהם. רק ביום חמישי הועבר ממשרד העבודה מכתב לרשם הקבלנים ובו רשימה של 5 קבלנים שמפרים הוראות בטיחות באופן שיטתי. בפועל, מתחילת השנה נערכו 9 שימועים בלבד

עריכה: שניר דבוש

הקטל בענף הבנייה נמשך היום (ראשון) עם מותם של ארבעה פועלים מקריסת המנוף ביבנה, בעוד שבינתיים מתקיימים שימועים מעטים בלבד לקבלנים שמפרים הוראות בטיחות - ואילו הם מצדם מגלגלים את עלויות הקנסות לידי רוכשי הדירות. מתחילת שנת 2018 נהרגו 61 בני אדם כתוצאה מתאונות בענף הבנייה, בהם 58 פועלים בניין ושלושה עוברי אורח. החל מתחילת השנה הנוכחית נהרגו 35 בני אדם בתאונות עבודה, מתוכם 20 בענף הבניין.

קריסת המנוף היום, שאירעה באתר של פרויקט "יבנה הירוקה" של חברת רמי שבירו וחברת הבת "נאות שמיר", הביאה את משרד העבודה ואת יחידת פלס במשטרה לקיים דיון חירום דחוף תחת שר העבודה והרווחה חיים כץ. במהלך היום עוכבו לחקירה 17 בעלי תפקידים הקשורים לאתר העבודה בחשד למעורבות באסון, ש-11 נחקרו באזהרה. ארבעה מהם שוחררו למעצר בית והיתר שוחררו בסיום חקירתם.

לקריאה נוספת בנושא
כשל טכני או טעות אנוש? חקירת אסון קריסת המנוף ביבנה
אתר הבנייה שגבה את חייהם של חמישה בני אדם: "מעלימים עין"
הכבאי שחילץ את הלכודים מהמנוף: "נעמד בין שמים וארץ ולא זז"

קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. ניב אהרונסון
ארבעה פועלים נהרגו. זירת קריסת המנוף ביבנה, היום/ניב אהרונסון

בעקבות האסון, גורמים בענף הבנייה אומרים כי אין נוהל בישראל לפירוק ולהרכבת עגרוני צריח. לטענת הגורמים, מאז שנת 1969 - במשך 50 שנה - משרד העבודה את התקנות בנושא הפעלת עגורן באתרי בנייה.

הגורמים טוענים החוק אינו מתייחס כלל להרכבה ולפירוק של עגורנים, אלא רק להפעלתם. "החוק אינו קובע מי מוסמך להרכיב או לפרק עגורן צריח באתר בנייה. אין תקנה כיצד להרכיב או לפרק עגורן צריח. החוק לא מחייב לעבור השתלמויות או לפעול על פי הנחיות. היצרן החוק גם לא מסדיר פרוטוקול בטיחות לפירוק או הרכבת עגרוני צריח".

עוד באותו נושא

גיל נהרג מקריסת המנוף ביבנה: "אדם נפלא שמסור למשפחתו"

לכתבה המלאה

הפרות נהלים שיטתיות

משנת 2018 הוטלו 924 קנסות על חברות הבנייה, שעלותן נאמדת בסכום של 30 מיליון שקלים. אלא שסכום זה כלל לא מרתיע את חברות הבנייה, שמציפות את משרד העבודה בשורת עתירות וערעורים על מתן הקנסות.

במשרד העבודה והרווחה אומרים כי על 95% מכלל הקנסות הוגשו ערעורים שעמם עליהם להתמודד. בסוף חודש נובמבר, החל נוהל של סגירת אתרי בנייה ללא הגבלת זמן, עד לתיקון הליקויים בכל אתר שבו נמצא ליקויים מסכני חיים. כך, מאז נובמבר נסגרו 300 אתרים, וזאת בהשוואה לשנת 2018 שבה נסגרו 200 אתרים.

מתחילת השנה הוציא משרד העבודה והרווחה 545 צווי בטיחות באתרי בנייה שונים ברחבי הארץ בשל ליקויי הבנייה. רק ביום חמישי האחרון הועבר ממשרד העבודה מכתב לרשם הקבלנים שבו רשימה של חמישה קבלנים שמפרים הוראות בטיחות באופן שיטתי. רשם הקבלנים רשאי להזמין אותם לשימוע, להשעות את הרישיון שלהם או להתנות אותו, כאשר הסנקציה הגבוהה ביותר היא הורדת הסיווג שלהם.

פנייה לנקיטת אמצעי משמעת- אסום. צילום מסך
המכתב שנשלח על אחת מחברות הבנייה/צילום מסך

בפועל, במשרד השיכון טוענים כי נערכו תשעה שימועים לקבלנים בשנה האחרונה. כתוצאה מאותם שימועים, בוטלו שני רישיונות לחברות הקבלניות, אחת מהן סורבה לרישום ועל אחת הוטל קנס כספי.

בפנייה נשלחו חמישה מכתבים לגבי חמש חברות - א.י אסום החברה הקבלנית לבניין בע"מ, א.א. סעיד, האחים אוזן והאחים בוסקילה. זאת, בגין הפרות צווי בטיחות, אי הודעה על פעולות בנייה, אי מינוי מנהל עבודה או ליקויים מבניים בפיגומים. חלק מהקבלנים קיבלו עיצומים, אך ממשיכים לזלזל בהוראות הבטיחות. בפנייה, התבקש רשם הקבלנים להפעיל את סמכותו נגד חברות אלה.

באחד המכתבים, שנשלח על ידי מנהל תחום בטיחות רן כהן, נכתב על חברת א.י אסום: "המנהל מצא כי הם חורגים בדרך קבע מדרישות חוקי ותקנות הבטחות בעבודה. הריני מבקש להעביר לעיונך את פרטי הליקויים וצווי הבטיחות הנוגעים לחברה שבנדון, על אתריה השונים. ליקויים אלה כוללים הימנעות שיטתית כמעט ממינויי מנהלי עבודה באתרי החברה, ליקויים חוזרים ונשנים על בטיחות העובדים, על פיגומים זקפים, אי גידור פתחים וכיוצא בזאת. התנהלות זו, בעיקר על רקע העובדה שבמדובר בקבלן בסיווג גבוה המאפשר לו לבנות בהיקפים ובמורכבות גבוהה, נחשבת לחמורה לדעתו של מנהל הבטיחות, ועל כן אבקשך לבחון בהקדם הפעלת סמכותך בהתאם לחוק רשם הקבלנים".

"אין הרתעה"

גורם בכיר בענף הבנייה אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי צריך לנקוט ביד קשה באמצעים כלכליים נגד היזמים וחברות הבנייה כדי להתמודד עם ריבוי התאונות בענף. "לצערנו, אין הרתעה. משרד העבודה והמשטרה כשלו בטיפול במכת המדינה הזו", אמר. "כרגע, מה שקורה שכל הקנסות, עיכובי הבנייה, לא נופלות על הקבלנים ויזמי הקבלן אלא מגולגלים לרוכשי הדירות שהם בני הערובה יחד עם פועלי הבניין מהכישלון של הממשל בטיפול בסוגיה".

אולם, גורם במשרד העבודה דוחה את הטענות ואומר כי "יש פה אחריות של כלל הרשויות. כלל הגורמים הרלוונטיים צריכים לשלב ידיים, ביניהם רשם הקבלנים, הרשויות המקומיות, המשטרה והפרקליטות יחד איתם, שצריכים לעשות עבודה משותפת".

אתר הבנייה בחריש בה נפל אל מותו פועל בניין בן 40. איחוד הצלה
אתר בנייה בחריש שבו נפל אל מותו פועל, בחודש מרץ האחרון/איחוד הצלה

מאז הרפורמה במשרד העבודה והרווחה, שנחתה מול משרד האוצר בשיתוף ההסתדרות, נקלטו עד כה 19 מפקחים נוספים ויותר מעשרה נמצאים בהליכי קליטה.

במשטרה מודים כי יחידת פלס, שהוקמה לפני חצי שנה, היא המפלג הקטן ביותר בלהב 433 ומונה חוקרים בודדים בלבד. עד היום, היא ניהלה שלושה תיקים של גרימת מוות ברשלנות באתרי בנייה, בהם התאונה ביבנה והתאונה שאירעה ביום חמישי בבני ברק. התאונה הנוספת שנחקרת היא מותו של פועל בחודש אפריל באתר בנייה ברמלה.

"יחידת פלס מופעלת אך ורק במקרים שבהם נדרשת מומחיות בחקירת תאונות העבודה באתרי בניין", אומר גורם באגף החקירות של המשטרה. "ביתר תאונות העבודה באתר בניין, מי שמנהל את החקירות הן היחידות האזוריות של המשטרה, קרי תחנות המשטרה והיחידות המרחביות".

שינוי בענישה וסגירת אתרים ממושכת

יחידת פלס ביצעה שורת מבצעים הקשורים לבטיחות בבנייה כדי למנוע את התאונה הבאה, ואף הוגשו כמה כתבי אישום. אולם, עדיין לא נגזר דינו של אף אחד מהקבלנים.

עד היום העבודה התחלקה בין המשטרה לבין משרד העבודה בנוגע לחקירת תאונות עבודה ותאונות בניין. גם פעולות האכיפה למניעה נעשו במגרש של משרד העבודה, שבסמכותו להטיל קנסות, להגיש כתבי אישום ואף לסגור מנהלתית אתר בנייה.

עם זאת, יזמי הבניין למדו להתגונן עם הגזירות של משרד העבודה. לדברי גורמים בענף, לתמחור הקנסות באתרי הבנייה מוכנסים בחישוב עלויות הבניין. כך, במקרה של חריגה מנהלי הבטיחות, עלות הקנס עוברת לכיסם של רוכשי הדירות, בדיוק כפי שעושים הקבלנים במקרים של תשלום דמי חסות לכנופיות שדורשות להפעיל שומרים באתרי בנייה. במקרים אלה, הקבלנים כבר חישבו את העלויות הנוספות בהוצאות הבנייה - כך שמחיר הדיור עלה בהתאם.

הזירה בה פועל תושב טול כרם נפל ונהרג בנפילה מגובה באתר בנייה ברחוב אבא הלל סילבר בנתניה 10 בינואר 2018. דוברות מד"א, אתר רשמי
אתר בנייה שבו פועל נהרג בנתניה, בחודש ינואר/אתר רשמי, דוברות מד"א

הקבלנים לוקחים בחשבון גם את האפשרות של צווי סגירה באתרי הבנייה, ולכן הם מוסיפים תקופת ביניים של השעיה, בין שלושה חודשים לחצי שנה, במועד מסירת הדירות. לפי גורמים בענף הבנייה, רק שינויי בצווי ענישה באמצעות חקיקה עשוי לשנות את המצב. זאת, על מנת שהענישה לא תגלגל בסופו של דבר לצרכן שרוכש את הדירה והופך לבן ערובה של הקבלן.

אמנם, בשנה האחרונה גדלה יחידת האכיפה של משרד העבודה, אך גם היום מספר הפקחים אינו מספק בהשוואה להיקף הבנייה. לדברי הגורמים בענף הבנייה, המגבלה המוטלת על פרק הזמן הקצוב לסגירת אתר בנייה, עד חודש ימים, איננה מרתיעה את הקבלנים. הגורמים מוסיפים כי רק הפעלת לחץ כלכלי מסיבי - כמו חילוט ערבויות, ביטול תקופת המתנה למסירת דירות או הארכת משך סגירת אתרי הבנייה - יכולה להשפיע. כמו כן, גם הטלת קנסות אישיים נגד יזמים כך שלא יוכלו לגלגל אותם על רוכשי הדירות עשויה לשנות את המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully