וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מולר שובר שתיקה: לא יכול לומר שטראמפ לא ביצע פשע

החוקר המיוחד אמר בהתייחסות פומבית ראשונה לדוח כי "אם היינו בטוחים שנשיא ארה"ב לא ביצע פשע - היינו אומרים את זה". זאת, לאחר שסירב לקבוע חד-משמעית אם טראמפ ניסה לשבש את החקירה. על האפשרות שיעיד בקונגרס אמר: "הדוח הוא עדותי". טראמפ הגיב: "התיק סגור"

רויטרס

החוקר המיוחד רוברט מולר הצהיר היום (רביעי), בפעם הראשונה שבה הוא מדבר בפומבי מאז פרסום דוח החקירה בחודש אפריל, כי הוא אינו יכול לומר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לא ביצע פשע. "אם היינו בטוחים שהוא לא ביצע פשע, היינו אומרים את זה", הוא אמר בהצהרה קצרה שמסר בנושא ההתערבות הרוסית הבחירות לנשיאות ב-2016.

מולר הוסיף שהעמדתו לדין של טראמפ מעולם לא הייתה אופציה עבורו ועבור צוות החוקרים שלו, כשהוא מציין שהנחיות משרד המשפטים האמריקני אוסרות על העמדה לדין של נשיא מכהן. "העמדתו לדין של הנשיא לא הייתה אופציה שהיינו יכולים לשקול", הוא הסביר בפני הכתבים. "הגענו למסקנה שלא נגיע לקביעה, לאחד משני הכיוונים, לשאלה האם הנשיא ביצע פשע".

בנוגע לאפשרות שיעיד בפני הקונגרס אמר החוקר המיוחד כי "הדוח היא עדותי". מולר, שלא לקח שאלות, אמר כי הדוח המתפרס על פני 448 עמודים "מדבר בעד עצמו". הוא סירב לענות לשאלות והסביר: "אני לא מאמין שזה ראוי שארחיב מעבר למה שאמרתי היום ומה שמכילה עבודתנו הכתובה".

עוד בנושא הדוח של מולר:
טראמפ: לא אשתף פעולה עם הדמוקרטים עד שיפסיקו עם החקירות
דיווח: היועץ המשפטי בבית הלבן סירב לומר שטראמפ לא שיבש חקירה
בדרך לקרב עם הדמוקרטים: טראמפ חסם את שחרור דוח מולר המלא

רוברט מולר. רויטרס
"לא יכולים לקבוע שטראמפ לא ביצע פשע". מולר, היום/רויטרס

בתגובה לדבריו, טראמפ צייץ בטוויטר כי "שום דבר לא השתנה מאז דוח מולר. לא היו ראיות מספיקות ולכן, במדינה שלנו, אדם חף מפשע. התיק הזה סגור! תודה".

עוד באותו נושא

חבר קונגרס רפובליקני ראשון קורא להדחת טראמפ

לכתבה המלאה

"הכדור בידיים שלנו, קונגרס"

יו"ר ועדת המשפט בבית הנבחרים, ג'רולד נאדלר הדמוקרטי, התחייב להגיב לפשעים והשקרים של טראמפ. "בהתחשב בכך שהחוקר המיוחד מולר לא היה יכול להודיע על אישומים פליליים נגד הנשיא, זה נופל לידי הקונגרס להגיב על הפשעים, השקרים ושאר העוולות של הנשיא טראמפ - וכך נעשה", אמר נאדלר. גם חבר בית הנבחרים ג'סטין איימש, הרפובליקני היחיד שהודיע על תמיכתו בהדחת טראמפ, צייץ בטוויטר: "הכדור נמצא במגרש שלנו, קונגרס".

עם זאת, כל תהליך הדחה יהיה מלכוד עבור הדמוקרטים - הם אמנם שולטים בבית הנבחרים, שבו צריך רוב רגיל, אך לאחר מכן ההכרעה עוברת למשפט הדחה בסנאט, שם נדרשת תמיכתם של שני שלישים מהסנאטורים. לרפובליקנים יש רוב, ואף אחד משורותיהם לא הביע תמיכה בהדחת טראמפ, לפחות בשלב זה.

בדוח שפרסם, מולר קבע כי לא הייתה קנוניה בין הקמפיין של טראמפ לבין מוסקבה, אבל הוא סירב להכריע אם טראמפ שיבש את החקירה והותיר זאת בידי התובע הכללי וויליאם בר. טראמפ הצהיר שתוצאות החקירה מטהרות את שמו, כשהוא כרגיל מצייץ בטוויטר שמדובר בציד מכשפות, למרות שבדוח מפורטים עשרה מקרים שמהם עולה שהוא ניסה לשבש את החקירה.

החקירה הניבה אישומים נגד עשרות מעורבים, בהם יועציו הבכירים של טראמפ וסדרת אישים וחברות מרוסיה - בהם מנהל הקמפיין לשעבר פול מנפורט, שמרצה עונש מאסר בגין עבירות כספים, וכן עורך דינו לשעבר מייקל כהן שהחל לאחרונה לרצות את עונשו בגין עבירות פיננסיות ומתן עדות שקר לקונגרס.

נשיא ארה"ב טראמפ במסיבת עיתונאים בטוקיו, יפן, 27 במאי 2019. רויטרס
"שום דבר לא השתנה". טראמפ/רויטרס

בכיר בבית הלבן אמר לרשת NBC כי הממשל לא הופתע מההודעה על הצהרתו של מולר, אולם לא ברור אם הבית הלבן ידע מראש את תוכנה. מאז פרסום הדוח, מחוקקים דמוקרטים ניסו להשיג את הדוח המלא ואת הראיות שעומדות בלב החקירה, אך משרד המשפטים לא שיתף עמם פעולה.

במקביל, ועדת המשפט של בית הנבחרים פועלת גם כדי להביא את מולר להעיד בשימוע. מוקדם יותר החודש, טראמפ הביע את התנגדותו לאפשרות שמולר יעיד בפני הקונגרס, אך ההחלטה תלויה בתובע הכללי. הדמוקרטים תקפו את בר והאשימו אותו בהצגת ממצאי הדוח של מולר באור לא נכון. בר סוקר בימים אלה את מקורותיה של החקירה, על רקע חשדותיו של טראמפ כי ממשל הקודם, של הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה, החל בה בשנת 2016.

(עדכון ראשון: 16:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully