וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לקרב עם הדמוקרטים: טראמפ חסם את שחרור דוח מולר המלא

8.5.2019 / 20:40

הבית הלבן אמר כי נשיא ארה"ב השתמש בזכותו הביצועית כדי למנוע את העברת החומרים החסויים של חקירת המעורבות הרוסית לקונגרס. הדמוקרטים שוקלים להאשים את התובע הכללי בביזוי, אך בממשל אמרו: "לא נציית להם"

.

הבית הלבן הפעיל היום (רביעי) פריבילגיה נשיאותית למניעת העברת דוח החקירה המלא של רוברט מולר לידי הדמוקרטים בקונגרס. המהלך צפוי להחריף את הקרב בין הנשיא דונלד טראמפ למחוקקים, והוא הוכרז בזמן שוועדת המשפט בבית הנבחרים הצביעה בעד האשמת התובע הכללי וויליאם בר בביזוי הקונגרס, בשל סירובו לשחרר את הדוח המלא.

יו"ר הוועדה, ג'רולד נדלר מניו יורק, אמר כי זהו סימן נוסף לכך שהנשיא מתעלם מהזכויות החוקתיות של הקונגרס. "בכל יום אנחנו לומדים על מאמצים חדשים של הממשל הזה לעכב את הקונגרס", אמר. "זה חסר תקדים".

דוברת הבית הלבן שרה סנדרס אמרה כי זאת תגובה "לניצול סמכות בוטה" של נדלר. "הבית הלבן והתובע הכללי לא יצייתו לדרישותיו הבלתי-חוקיות והפזיזות של היו"ר נדלר", אמרה. הפריבילגיה הנשיאותית היא הסמכות של הנשיא לשמור על מידע מבתי המשפט, הקונגרס והציבור כדי להגן על חשאיות תהליך קבלת ההחלטות של החדר הסגלגל.

במכתב ששלח בר היום לטראמפ הוא הסביר בר כי מסמכיו של מולר מכילים מיליוני עמודים של מידע מסווג ובלתי-מסווג. הוא אמר כי "ההחלטה הפתאומית של הוועדה להצביע על זילות" הקונגרס היא זו "שלא הותירה לך מספיק זמן כדי לשקול באופן מלא אם להשתמש בזכות הנשיאותית". בר אמר לטראמפ לנשיא שהוא צריך להשתמש עכשיו בפריבילגיה שלו, "עד להכרעה מלאה בעניין".

ויליאם בר, התובע הכללי במסיבת עיתונאים לקראת פרסום דו"ח מולר המלא, 18 באפריל 2019. רויטרס
הדמוקרטים בקונגרס זועמים. בר בשימוע, בחודש שעבר/רויטרס

הדמוקרטים בוועדה אומרים כי ממשל טראמפ רומס את חובתו של הקונגרס לפקח על הממשל. "זה פרק בהיסטוריה", אמרה חברת בית הנבחרים שילה ג'קסון לי מטקסס. "הנשיא מבקש להרוס את החוקה של ארצות הברית".

מולם, אמר הרפובליקני הבכיר בוועדה, דאג קולינס מג'ורג'יה, כי ההחלטה לקדם את האשמת התובע הכללי בביזוי היא "צינית, מרושעת, חסרת תועלת וחסרת אחריות". נדלר אמר מוקדם יותר כי סירובו של טראמפ לספק את הדוח המלא גורם ל"משבר חוקתי", המשאיר את הוועדה ללא ברירה אלא לקדם את המהלך נגד בר.

השיחות בין הדמוקרטים לבין משרד המשפטים קרסו ביום שלישי בשל הצו של הוועדה לקבל הגרסה המלאה של הדוח שחקר את המעורבות הרוסית בבחירות 2016 ואם טראמפ שיבש חקירה. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה מוקדם יותר כי הדמוקרטים הופתעו מהחלטת משרד המשפטים. לדבריה, אם הוועדה תאשר, כצפוי, את ההחלטה נגד התובע הכללי, "הצעד הבא" יהיה בסופו של דבר העלאתו בפני כל בית הנבחרים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נחת במרילנד, 27 באפריל 2019. רויטרס
מסרב לשחרר מסמכים לדמוקרטים. טראמפ/רויטרס

בר שחרר גרסה מצונזרת של מולר, אבל הדמוקרטים רוצים לראות את המסמך המלא, יחד עם הראיות הנלוות. משרד המשפטים דחה זאת, אך העניק לכמה מחוקקים לראות את הדוח עם פחות צנזורים. הדמוקרטים, מצדם, סירבו לראות את הגרסה הזו ומתעקשים לקבל גישה רחבה יותר.

אם בית הנבחרים אכן יצביע בעד ההצעה נגד בר, תישלח בקשה להעמדתו לדין של התובע הכללי לתובע במחוז קולומביה - גורם במשרד המשפטים שסביר להניח ידחה זאת ויגן על בר. הדמוקרטים יכולים גם לנסות לתבוע את משרד המשפטים עצמו כדי להשיג את הדוח של מולר, אולם תיק שכזה עשוי להימשך חודשים או אפילו שנים עד שיגיע לסיומו. חלק מחברי הוועדה אמרו כי הם ישקלו להטיל קנס על התובע הכללי אם הוא ימנע מהם את המידע. התובע הכללי האחרון שהואשם בביזוי הקונגרס היה אריק הולדר, תחת ממשלו של ברק אובמה, ב-2012.

טראמפ דחה שורת בקשות של הדמוקרטים בבית הנבחרים מאז פרסום הדוח של מולר, שנאבקים בבית הלבן בכמה חזיתות, כולל בקשות לקבל מסמכים פינססיים ואישיים של הנשיא. מהצד השני, הרפובליקנים התאחדו ברובם מאחורי הנשיא. מנהיג הרוב בסנאט, מיטץ' מקונל, אמר אתמול כי חקירתו של מולר היא "תיק סגור". הוא אמר כי הדמוקרטים "מתאבלים" על מסקנות הדוח, שהוגש אחרי כשנתיים של חקירה.

התובע המיוחד לשעבר רוברט מולר אחרי שיצא מכנסיה בוושינגטון, 24 במרץ 2019. רויטרס
לא האשים ולא זיכה. התובע המיוחד מולר, מרץ/רויטרס

מולר אמר כי הוא לא מצא ראיות כדי לבסס קשירת קשר של רוסיה וקמפיין טראמפ, אבל הוא גם לא הגיע למסקנה לגבי שיבוש החקירה מצד הנשיא. הוא לא קבע שהוא אשם, אולם הוא גם לא זיכה אותו. הדמוקרטים האשימו את התובע הכללי בעיוות דבריו בכך שקבע עוד בטרם הגשת הדוח המצונזר לקונגרס כי טראמפ לא אשם. ועדת המשפטים בבית הנבחרים כבר זימנה את מולר להעיד, אך טרם נקבע תאריך רשמי לכך.

גם עדות זו עלולה להגיע לקרב משפטי - בעוד שהתובע הכללי אמר כי הוא לא יתנגד להופעה של התובע המיוחד בפני הקונגרס, טראמפ התבטא נגד אפשרות זו. מולר, ראש ה- FBIלשעבר, הוא עובד משרד המשפטים, כך שהתובע הכללי יכול למנוע ממנו להעיד. ואולם, דובר מטעמו אמר אחרי הגשת הדוח שהוא אמור לעזוב את תפקידו "בתוך כמה ימים", אך זה טרם קרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully