וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין מבהיר: בסמכות הכנסת להחליט על פיזורה

בעוד המגעים למניעת בחירות נמשכים, הודיע נשיא המדינה שיאפשר לנתניהו למצות את הזמן להרכבת הממשלה. בינתיים, מסתמן רוב בכנסת לקיום הבחירות ב-17.9. לוואלה! NEWS נודע כי הסיעות החרדיות העלו כאפשרות את 29.10, אך "בליכוד סרבו בטענה כי שהתאריך קרוב לשימוע של רה"מ"

צילום: רוני כנפו, עריכה: איתי עמרם

קשיים במו"מ הקואליציוני - עדכונים אחרונים:

  • ריבלין: אאפשר לנתניהו למצות את הזמן, מקווה שלא ניקלע לבחירות
  • ח"כ מיקי זוהר: מסתמן רוב לבחירות ב-17.9
  • ח"כ מקלב: "אנחנו מתקרבים במהירות לפיזור הכנסת"
  • הוועדה המיוחדת בכנסת המשיכה לדון בחוק בנוגע לפיזורה
  • אגף התקציבים באוצר: עלות בחירות נוספות - כ-475 מיליון שקלים לכל הפחות

בצל המאמצים למנוע בחירות, נשיא המדינה ראובן ריבלין הבהיר היום (שלישי) כי הוא יאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו למצות את הזמן להרכבת הממשלה, עד מחר בחצות. "הנשיא יאפשר לו למצות את הזמן שניתן לו בחוק כשהוא מקווה שלא ניקלע, חלילה, למערכת בחירות נוספת", נמסר מבית הנשיא. "בסמכותה של הכנסת, על פי לשון אותו החוק ממש, להחליט על פיזורה. לאור זאת, הכנסת על חבריה, כנציגת הריבון, הוא העם, תישא בהשלכות ההחלטה בהמשך דרכה".

במהלך היום נמשכו דיוני הוועדה המיוחדת בכנסת בהצעת החוק לפיזורה לקראת אישורה לקריאה שנייה ושלישית. עד כה אין תאריך מוסכם לבחירות הבאות, ככל שיתקיימו לבסוף. ח"כ מיקי זוהר אמר כי למרות התנגדות הסיעות החרדיות, "תאריך הבחירות המסתמן הוא ה-17 בספטמבר י"ז אלול תשע"ט". זוהר אמר לוואלה! NEWS כי "יש על כך הסכמה הכי רחבה שניתן היה להשיג". גורם חרדי אמר בתגובה: "אנחנו מתנגדים לזה".

לקריאה נוספת:
מאמצים אחרונים למנוע בחירות: נתניהו נפגש עם נציגי החרדים
נתניהו יבקש מהליכוד: לבטל את הפריימריז ולשלב את כחלון
יחסי האהבה/שנאה עם ליברמן עלולים למוטט את מגדל הקלפים של נתניהו

טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל - הדלקת נר הזיכרון, במעמד :ריבלין, נתניהו, אדלשטיין, חיות, כוכבי, ומוטי כהן, הכותל המערבי,7 במאי 2019. ניב אהרונסון
"מקווה שלא ניקלע למערכת בחירות נוספת". ריבלין/ניב אהרונסון

עם זאת, לתאריך 17 בספטמבר יש רוב בכנסת בשל הסכמתן של רוב סיעות האופוזיציה וכן של ישראל ביתנו. לוואלה! NEWS נודע כי ביממה האחרונה הסיעות החרדיות העלו כאפשרות את התאריך 29 באוקטובר אך לטענת גורם במפלגות החרדיות, "בליכוד סרבו לתאריך הזה בטענה כי זה קרוב לשימוע של ראש הממשלה".

היועמ"ש לכנסת עו"ד איל ינון הבהיר בדיון בוועדה המסדרת בכנסת כי חוק פיזור הכנסת גובר על מלאכת הרכבת הממשלה הבאה, ולדבריו גם אם הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על מועמד אחר אחרי יום רביעי בחצות, ברגע שחוק פיזור הכנסת יאושר סופית במליאה, זה יעצור כל הליך להרכבת הממשלה של כל מועמד".

במשרד האוצר אומרים כי עלות בחירות נוספות מוערכת בכ-600 מיליון שקל. זאת, בנוסף לעלות יום שבתון נוסף למשק בגובה 1.1 מיליארד שקלים. מתוך העלות המדוברת, מימון מפלגות לבחירות מוערך בכ-195 מיליוני שקלים אליהם יש לצרף את יתרת העלות המוערכת של הבחירות לכנסת ה-21 העומדת על 405 מילון שקלים הכולל את תקציב ועדת הבחירות (255 מיליון שקלים). ביאן ותד מאגף התקציבים באוצר אמר בדיון בוועדה המיוחדת בכנסת כי "הסכום מצריך מקור תקציבי שאין, והיום אנחנו בחריגה. על הממשלה להצביע על מקור תקציבי לכך וזה יהיה רק מצמצום פעילות הממשלה".

עוד באותו נושא

לקראת בחירות? הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה בקריאה ראשונה

לכתבה המלאה
מיקי זוהר בועדת הכנסת 27 במאי 2019    מיקי זוהר. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
התאריך המסתמן 17 בספטמבר. ח"כ זוהר בוועדה/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

ביהדות התורה הביעו פסימיות בנוגע להצלחת המגעים המתקיימים במאמץ למנוע בחירות נוספות. "כמה שזה נראה הזוי, לא סביר ודימיוני אבל אנחנו מתקרבים במהירות לפיזור הכנסת", אמר. "מה שהכי תמוה זה שיש שוויון נפש אצל אלו שגורמים לכך".

מקלב תקף את ליברמן שלדבריו מערים קשיים על הקמת הקואליציה, ואמר כי "הוכח סופו על תחילתו, על דבר פעוט מפילים ממשלה?". לדברי מקלב, "יש הרבה הוכחות שחלקן יתבררו בהמשך שזה לא החרדים וחוק הגיוס אלא הניסיון להקים ממשלה ולא על ידי נתניהו. ההצהרות החוזרות והנשנות שלו לא מוכיחות אחרת".

אורי מקלב. ראובן קסטרו
"מתקרבים במהירות לפיזור הכנסת". מקלב/ראובן קסטרו

נתניהו נועד אמש עם נציגים מטעם הסיעות החרדיות, השר לשעבר אריאל אטיאס מש"ס ועם מוטי בבצ'יק, עוזרו האישי של סגן השר יעקב ליצמן. בפגישה שארכה זמן ממושך השתתף גם חבר צוות המשא ומתן מטעם הליכוד נתן אשל, ועלו בה כמה רעיונות לסיום המשבר הפוליטי כדי למנוע הליכה לבחירות.

הרעיונות שהועלו בפגישות היו בעיקר סביב המחלוקת הפוליטית הקשה בין הסיעות החרדיות לליברמן בסוגיית הגיוס. הפגישה התנהלה ברוח טובה ולפי גורם פוליטי, פחתו במקצת הסיכויים לבחירות אבל לא נמצא פתרון באופק. השיחות עם הצדדים יימשכו גם במהלך היממה הקרובה.

מנגד ליברמן ממשיך להתבצר בעמדתו וטען כי חוק הגיוס הוא "סימפטום להקצה חרדית". מהליכוד נמסר היום כי "לא נקבעה פגישה ואין כרגע שום התקדמות עם ליברמן. הוא דוחה כל הצעה ומנסה למשוך זמן".

ועדת הכנסת, ירושלים 28 במאי 2019. אתר רשמי
הוועדה המיוחדת בכנסת, היום/אתר רשמי

מתווך נוסף בין נתניהו לליברמן הוא שמואל חייק, איש עסקים המתגורר בלונדון המקורב מאוד ליו"ר ישראל ביתנו. חייק שב הלילה לישראל בניסיון אחרון לפתור את משבר הקמת הממשלה. חייק עזב בסוף השבוע שעבר את הארץ לאחר הפיצוץ במגעים בין הצדדים, והוזעק כדי לסייע בפתרון המשבר. במהלך צפויים ניסיונות נוספים להפגיש בין נתניהו וליברמן פעם נוספת, בנוכחות המתווך חייק.

ליברמן מצדו, הגיב הבוקר לטענות בדבר קשיחותו במו"מ, ובפוסט שפרסם בפייסבוק תקף נגד מתווה הפשרה שהציע השר לשעבר אטיאס ואומץ על ידי נתניהו. "שמעתי הבוקר את דוברי הליכוד מדברים על 'הגמישות המופלאה' של המפלגות החרדיות שמוכנות להעביר את חוק הגיוס, אבל עם הסתייגות קטנה, שסוגית היעדים ופקיעת החוק יעברו להחלטת ממשלה ולא יהיו בחקיקה ראשית - זאת לא גמישות, זאת רמאות", כתב.

"חוק הגיוס הוא רק סימפטום של הקצנה חרדית, הכוללת בין היתר, סגירת מרכולים בשבת, גשר יהודית, חרם צרכני על מפעל פיניציה בירוחם וניסיון להפסיק את מכירת הכרטיסים בשבת בגן החיות התנ"כי". ליברמן הוסיף כי בכוונת ישראל ביתנו "להפיל את נתניהו ולא מחפשים מועמד אלטרנטיבי, אבל לא נוותר על העקרונות ועל ההבטחות שלנו לאזרחי מדינת ישראל".

(עדכון ראשון: 15:36)

משה כחלון ואביגודר ליברמן, במהלך מליאת הכנסת, ירושלים 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
ליברמן בכנסת, אתמול/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully