וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת בחירות? הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה בקריאה ראשונה

בצל משבר חוק הגיוס, המפלגות נערכות לבחירות. התאריך המיועד: סוף אוגוסט או תחילת ספטמבר. ככל שיימשך המשבר במו"מ, בליכוד ינסו להעביר את ההצעה עד רביעי בחצות. גורם בישראל ביתנו תקף את רה"מ: "שיתעסק בלהחזיר את המדינה לשפיות". בליכוד הנחו: אש חופשית נגד ליברמן

צילום: כאן 11, עריכה: איתי עמרם

המו"מ הקואליציוני - כל העדכונים

  • בישראל ביתנו מתנגדים למועד הבחירות שהציעו הליכוד והחרדים
  • גורם בישראל ביתנו: "נתניהו החליט ללכת כבר לבחירות בכל מקרה"
  • ח"כים בליכוד הונחו: "אש חופשית נגד ליברמן"
  • הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה בקריאה ראשונה

ברקע אי ההגעה להבנות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן והמשבר במו"מ הקואליציוני, מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק לפיזור הכנסת. 66 חברי כנסת הצביעו בעד ההצעה, בעוד 44 התנגדו ו-5 נמנעו.

לאחר האישור, וככל שיימשך המשבר במו"מ, מתכנן ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) לאשר את ההצעה גם בקריאה שנייה ושלישית לפני רביעי בחצות הלילה - הזמן שבו נתניהו אמור להשיב לנשיא ראובן ריבלין את המנדט שקיבל להרכבת הממשלה. לקריאה שנייה ושלישית נדרש רוב של 61 ח"כים.

מוקדם יותר אישרה הוועדה המיוחדת בכנסת את החוק לקריאה ראשונה, ולפיה הבחירות יתקיימו ב-17 בספטמבר. כפי הנראה, התוכנית היא להחליף את התאריך בהמשך לפני אישור סופי של הצעת החוק לפי הסכמה של כלל הסיעות, והקרב על התאריך הסופי יימשך גם היום ועד לפיזורה הסופי של הכנסת, במידה ולא תושג פשרה שתמנע בחירות חדשות. בעוד מפלגת השלטון והחרדים מעוניינים לקיים את הבחירות ב-27 באוגוסט או ב-3 בספטמבר, בישראל ביתנו מסרבים ומתעקשים על 10 או ב-17 בספטמבר. זאת בטענה שתאריך מוקדם יותר משחק לטובת החרדים, וחל בזמן חופשות הקיץ ותחילת שנת הלימודים.

לקריאה נוספת בנושא
פתאום נתניהו חושש מבחירות: ליברמן הצליח לכבול את הקוסם בשלשלאות
טראמפ: מקווה שדברים יסתדרו בישראל ונתניהו יקים לבסוף ממשלה
מהקמת ממשלה עד בחירות: כל התרחישים האפשריים של נתניהו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
לקראת בחירות. נתניהו, אמש/ראובן קסטרו

"נתניהו החליט ללכת כבר לבחירות בכל מקרה", אמר גורם בישראל ביתנו. "הצעת הפשרה שלנו עומדת בעינה - במקום שנתניהו יתעסק בלתקוף אותנו, שיתעסק בלהחזיר את המדינה לשפיות ולהעביר את חוק הגיוס כפי שעבר בקריאה ראשונה".

ראש הממשלה ויו"ר ישראל ביתנו נפגשו במהלך הערב בניסיון לפתור את המשבר במשא ומתן הקואליציוני, אולם לטענת גורם פוליטי הפגישה הסתיימה בפיצוץ. בנאום שנשא לאחר מכן, הצהיר נתניהו כי לא הצליח לשכנע את ליברמן להימנע מבחירות חוזרות. הוא קרא לליברמן לשקול את הדברים והוסיף כי "הוויכוח הוא קוסמטי. יש פתרונות מצוינים ואם יש רצון ונכונות אפשר לפתור הכול תוך שתי דקות".

בתום ההצהרה התבקשו שרי וחברי כנסת מהליכוד "לא לתקוף את איווט עד להודעה חדשה". בהודעה נמסר כי "מתקיימים מאמצים. עדיין מקווים שליברמן יחזור בו, יקבל את הפתרון שמקיים את גיוס החרדים וימנע הפלת ממשלת ימין".

משה כחלון ואביגודר ליברמן, במהלך מליאת הכנסת, ירושלים 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
"לא מדובר בתיקונים קוסמטיים". ליברמן, אתמול/ראובן קסטרו

במקביל, יו"ר ישראל ביתנו תקף בחשבון הטוויטר שלו את ראש הממשלה. "לא מדובר בתיקונים קוסמטיים, מדובר בכניעה לחרדים", כתב. "אני חוזר על ההצעה שלי: בוא נעביר את החוק בקריה שניה ושלישית ללא שינויים בלי החרדים".

בתגובה, בליכוד שינו את עמדתם והודיעו לשרים ולחברי הכנסת: "לאחר הערכת מצב מחודשת - אש חופשית נגד ליברמן". בנוסף לכך, במפלגה איימו על ליברמן כי אם יתמיד בהתעקשותו על חוק הגיוס ואכן יהיו בחירות, הם מתכוונים להשקיע תקציבי קמפיין ופרסום רבים במגזר הרוסי במטרה לפגוע בו ישירות.

בעקבות זאת ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) כתב כי "במקום להורות על אש חופשית נגד חמאס, ראש הממשלה מורה על אש חופשית נגד אביגדור ליברמן".

בתוך כך, המתווך בין נתניהו וליברמן - שמואל חייק, איש עסקים המתגורר בלונדון המקורב מאוד ליו"ר ישראל ביתנו - חזר הלילה לישראל בניסיון אחרון לפתור את משבר הקמת הממשלה. חייק עזב בסוף השבוע שעבר את הארץ לאחר הפיצוץ במגעים בין הצדדים, והוזעק כדי לסייע בפתרון המשבר.

מיקי זוהר בועדת הכנסת 27 במאי 2019    מיקי זוהר. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"נועל את הדיון ויורד מהחוק". זוהר, אתמול/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

במהלך אתמול התכנסה הוועדה המסדרת בראשות ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) כמה פעמים בניסיון להגיע להסכמה על מועד הבחירות. את אחד הדיונים נעל זוהר בשל חוסר יכולת להסכים על תאריך. זוהר סינן בכעס: "אני נועל את הדיון ויורד מהחוק", ועזב את האולם.

(עדכון ראשון: 22:32, 27/5)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully