וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהקמת ממשלה עד בחירות: כל התרחישים האפשריים של נתניהו

בעוד ליברמן ממשיך להתבצר בעמדתו, יפעל ראש הממשלה לקדם את חוק פיזור הכנסת לפני יום רביעי בחצות הליל. עם זאת, באופוזיציה מעדיפים לתת הזדמנות להרכבת ממשלה חלופית ועשויים לעכב את תכניתו. בליכוד חוששים מהאפשרות שהכדור יחזור לריבלין, שיטיל את המשימה על ח"כ אחר

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לקדם היום (שני) את הצעת החוק לפיזור הכנסת. ההערכה בכנסת היא כי המליאה תאשר היום בקריאה טרומית ובקריאה ראשונה את ההצעה, ועד לאישורה הסופי, יימשכו הלחצים על יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להתפשר בסוגיית הגיוס ולהצטרף לממשלה העתידית.

לפי לוח הזמנים המתוכנן, הבוקר הניח ח"כ מיקי זוהר את ההצעה לפיזור הכנסת, ב-11:00 ייפגש נתניהו עם ראשי הסיעות הממליצות כדי לדון בהקמת הבחירות ובצהריים נשיאות הכנסת תאשר את ההצעה. אחר הצהריים, כשעה לאחר פתיחת הדיונים במליאת הכנסת, חברי הכנסת יצביעו עליה בקריאה טרומית. כדי לאשר את הצעה בשתי הקריאות הראשונות, נדרש רוב רגיל בלבד.

לאחר אישורה בקריאה טרומית, יחלו עליה דיונים בוועדה מיוחדת שתוקם במיוחד, ובסופן, ההצעה תעלה להצבעה נוספת בקריאה ראשונה. התאריך המוצע הוא ה-3 בספטמבר, אולם החרדים מתנגדים לו. תאריך נוסף שעלה בשיחות הוא ה-27 באוגוסט.

לקריאה נוספת בנושא
ש"ס נגד ליברמן: לא דובר אמת בנושא הגיוס ולא מעוניין בפתרון
נתניהו הציע לשרים "לרצ'רץ'" את כחלון בליכוד, השרים התנגדו
הפשרה שתפתור את המשבר? כך יאשרו החרדים את חוק הגיוס הקיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 26 במאי 2019. אמיל סלמן, אתר רשמי
פחות משלושה ימים לסיום הרכבת הממשלה. נתניהו/אתר רשמי, אמיל סלמן

זוהר מתכנן להמשיך בדיונים על הצעת החוק ביום שלישי מתוך מטרה לאשר אותה בקריאה שניה ושלישית לפני רביעי בחצות הלילה, הזמן שבו נתניהו אמור להשיב לנשיא ראובן ריבלין את המנדט שקיבל להרכבת הממשלה. לקריאה שניה ושלישית נדרש רוב של 61 ח"כים.

"נפעל להעברת החוק לפיזור הכנסת עד לקריאה ראשונה", אמר ח"כ זוהר לוואלה! NEWS. "ביום שלישי נערוך דיונים בהצעת החוק וביום רביעי נאשר אותה בקריאה שניה ושלישית, בתקווה ובשאיפה כי איווט ליברמן יתעשת עוד קודם". זוהר הודה כי המטרה היא למנוע מהנשיא להטיל על מועמד אחר להרכיב את הממשלה הבאה.

לדבריו, "נעביר את החוק כדי שאף חבר כנסת אחר לא יקבל מהנשיא את המשימה להרכבת הממשלה. בחירות יגרמו לכך שמפלגות קטנות יינזקו באופן משמעותי, והליכוד רק יצמח מזה". נתניהו מתכוון לקדם את התוכנית לפיזור הכנסת במלואה רק אם ליברמן ימשיך להתבצר בעמדתו, אבל למרות זאת, לא בטוח שהוא ישיג את הרוב לכך. רוב סיעות האופוזיציה, בהן כחול לבן, מרצ והעבודה, מעדיפות לתת הזדמנות להרכבת ממשלה חלופית על פני פיזור הכנסת.

עוד באותו נושא

מתווה הגיוס של נתניהו אושר ע"י החרדים; ליברמן דחה את ההצעה

לכתבה המלאה
ועידת הכנסת 21 במאי 2019. יצחק הררי, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נעביר את החוק כדי שאף ח"כ אחר לא ירכיב את הממשלה. זוהר/אתר רשמי, יצחק הררי, דוברות הכנסת

כך תצביע האופוזיציה

ח"כ אחמד טיבי הודיע כי יתמוך בבחירות חוזרות, אך מאוחר יותר הבהיר כי ייפגש עם ראשי סיעות האופוזיציה כדי לגבש עמדה משותפת לכולן. גורם בכחול לבן אמר כי המפלגה לא שוללת אפשרות כי גם בליכוד ובסיעות אחרות בקואליציה יש ח"כים שלא ימהרו לתמוך בפיזור הכנסת.

לרשות האופוזיציה קיימים כלים נוספים שבאמצעותם תוכל לעכב את פיזור הכנסת לפני שנתניהו אמור להחזיר את המנדט לנשיא. במצב כזה, לנתניהו עומדת האפשרות להציג לנשיא המדינה ממשלה של 60 ח"כים. לאפשרות הזו יש שני מכשולים מרכזיים: התנגדותו של יו"ר כולנו משה כחלון והצהרתו של ליברמן כי יצביע נגד ממשלה כזו.

עם זאת, ייתכן ורק ההודעה של נתניהו לריבלין תאפשר לו מרחב תמרון של כמה ימים נוספים עד להשבעת ממשלה כזו בפועל. בסביבתו של נתניהו פעלו לאתר ח"כ מכחול לבן או מהמפלגות הערביות כדי שיהיה רוב רגיל להשבעת ממשלת 60, אך עד כה לא הצליחו ולכן הסיכויים שתושבע ממשלה כזו הם נמוכים.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מצביע בירושלים, 9 באפריל 2019. מארק ניימן לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
הכדור יעבור אליו? ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן לע"מ

תרחיש אחר הוא שהכדור יעבור לנשיא לסבב התייעצויות נוסף. ריבלין יוכל להטיל את המשימה להרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת שאינו נתניהו או להודיע ליו"ר הכנסת שאין סיכוי להרכבת ממשלה, ויש לקבוע מועד לבחירות חדשות לכנסת ה-22. אם יושג הרוב הנדרש לפיזור הכנסת, הבחירות צפויות להתקיים בתוך שלושה חודשים.

(עדכון ראשון 06:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully