וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הגיוס של נתניהו אושר ע"י החרדים; ליברמן דחה את ההצעה

מועצת גדולי התורה אישרה את מתווה חוק הגיוס. "פריצת דרך שמאפשרת להשלים את החוק - הכדור עבר לאביגדור ליברמן - אם יסכים, יש ממשלת ימין עוד הערב", אמרו בליכוד. מנגד, ליברמן דחה את ההצעה: לא נוותר על עמדתנו. במקביל: ראשי המפלגות במרתון שיחות עם נתניהו

צילום: רוני כנפו

קשיים במו"מ הקואליציוני - עדכונים אחרונים:

  • מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה את מתווה אטיאס
  • רה"מ: "הנחתי בפני השותפים הצעה לפתרון - אין שום סיבה לדחות את זה"
  • ליברמן דחה את המתווה וסירב להגיע לפגישה עם נתניהו
  • ראשי המפלגות במרתון שיחות בלשכת ראש הממשלה, ליברמן לא יגיע

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה הערב (ראשון) את מתווה הפשרה לפיו חוק הגיוס יאושר ללא יעדי הגיוס. על פי המתווה שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, טבלת יעדי הגיוס תאושר בנפרד בהחלטת ממשלה. גם סעיף שקובע כי החוק ייפקע אם לא יעמדו ביעדים יועבר להחלטת ממשלה.

מדובר במתווה שהציע השר לשעבר אריאל אטיאס, והיום אימץ אותו ראש הממשלה בנימין נתניהו.
בליכוד אמרו כי מדובר ב"פריצת דרך שמאפשרת להשלים את חוק הגיוס. כעת הכדור עבר לאביגדור ליברמן - אם יסכים, יש ממשלת ימין עוד הערב". למרות ההסכמות, בישראל ביתנו המשיכו לדחות את המתווה.

נתניהו החל בשעות הערב בסבב פגישות שיסתיים מחר בבוקר עם ראשי המפלגות הממליצות בלשכתו בירושלים כדי לסיים את הקיפאון בהקמת הקואליציה. "אני עושה עכשיו מאמץ אחרון להקים ממשלת ימין ולמנוע בחירות מיותרות", אמר נתניהו. "אני הנחתי בפני השותפים הצעה לפתרון. הוא מבוסס על העקרונות שהצבא קבע ועל הנתונים שהצבא קבע - אין שום סיבה לדחות את זה. אני רוצה לדבר עם ראשי המפלגות ולנסות יחד למנוע בחירות מיותרות".

לקריאה נוספת:
נתניהו: "לא צריך להיגרר לבחירות מיותרות"; ליצמן: "לא מפחדים"
ש"ס נגד ליברמן: לא דובר אמת בנושא הגיוס ולא מעוניין בפתרון

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך עצרה לתקשורת בהתייחסות למציאת גופתו של הנעדר זכריה באומל, משרד רה"מ, 3 באפריל 2019. רויטרס
מזמן את ראשי המפלגות כדי לפתור את המשבר. נתניהו/רויטרס

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הודיע כי לא יגיע לפגישה עם ראש הממשלה נתניהו. "עמדתי ידועה על חוק הגיוס, לא מוכן לשום שינוי", טען. נתניהו מחויב על פי חוק להציג לנשיא ראובן ריבלין קואליציה עד ליום רביעי, ולפי שעה מתקשה נוכח התנגדותו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להצטרף לממשלה אם לא יאושר חוק הגיוס בניסוחו הנוכחי. על פי המתווה המדובר שהוצע על ידי השר לשעבר אריאל אטיאס, חוק הגיוס של משרד הביטחון יאושר ללא טבלת יעדי הגיוס המופיעה בו, במקביל להביא לאישור הממשלה את אותה טבלה ולהעתיק את הסעיף שקובע כי אם לא יעמדו ביעדים החוק ייפקע לידי הממשלה.

למרות דברי הבכיר, על פי גורם פוליטי, ההערכה היא כי אם כל הסיעות החרדיות יביעו עליה הסכמה גורפת, יהיה ניתן להפעיל עליו לחץ שכן החוק יאושר ללא שינויים לפי דרישתו. עם זאת, בפועל אם יעדי הגיוס יאושרו במקביל בהחלטת ממשלה, הרי שתהיה לממשלה אפשרות לשלוט בהן בעתיד.‏

בתוך כך, לחברי הכנסת של הליכוד נשלחה הודעה לפיה הם "מתבקשים להיות מחר בשעה 16:00 במליאה להצבעה על חוק פיזור הכנסת". בהודעה נכתב עוד כי "הנוכחות חובה אין קיזוזים ואין היעדרויות". במקביל, סיעות האופוזיציה יתכנסו מחר בצהריים כדי לדון איך להצביע על חוק לפיזור הכנסת, ככל שיעלה להצבעה במהלך השבוע הקרוב. יש לציין כי כדי לאשר את החוק לפיזור הכנסת, המליאה צריכה לאשר את הצעת החוק בקריאה טרומית, קריאה ראשונה וקריאה שניה ושלישית. גם אם החוק יאושר מחר בקריאה טרומית, אין משמעות הדבר שהכנסת מתפזרת.

עוד באותו נושא

הפשרה שתפתור את המשבר? כך יאשרו החרדים את חוק הגיוס הקיים

לכתבה המלאה
אתר רשמי

הקיפאון במו"מ הקואליציוני - עדכונים שוטפים

21:45 - ראש הממשלה נתניהו נועד עם ראשי יהדות התורה, סגן השר ליצמן וח"כ משה גפני, כל אחד מהם בנפרד. הפגישות התקיימו במסגרת מרתון השיחות עם ראשי המפלגות במאמץ להקמת הקואליציה.

20:30 - יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' פנה לליברמן בטוויטר: "בניגוד להערכות שלך ושל רבים אחרים, כל המפלגות החרדיות, כולל אגודת ישראל, מתייצבות מאחורי הפשרה. עכשיו הכדור במגרש שלך. גלה אחריות ותן תשובה חיובית עוד הערב ויאללה בוא נקים ממשלת ימין טובה ונשנה את העולם". הוא הוסיף: "תעמיד בסיכון את כל הרפורמות האלה. טרפוד הסיכוי להקמת ממשלת ימין וסיכון המשך שלטון הימין הוא צעד חסר אחריות ואל תעשה אותו".

20:16 - למרות שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה את מתווה הגיוס, ליברמן מוסיף להתבצר בעמדתו. מישראל ביתנו נמסר כי "ההזמנות הערב למפגשים אישיים אצל רה"מ, כמו גם ההודעה ממועצת גדולי התורה 10 דקות לפני מהדורות הערב - אלו שני צדדים של מהלך אחד שנועד להפעיל לחץ על ח"כ ליברמן. תכליתו של המהלך היא להפיל את האשמה על ח"כ ליברמן ועל ישראל ביתנו כאשמים בבחירות חוזרות לכנסת. האמת שכל האשמה על בחירות חוזרות היא על הליכוד ועל העומד בראשה. לאחר ניסיון כושל להקים ממשלה בתנאים מיטביים היינו מצפים מרה"מ להפעיל לחץ על המפלגות החרדיות והרבנים העומדים מאחוריהן. אין בכוונתנו לוותר על עמדתנו העקרונית". במפלגה קראו לקבל את הצעת ליברמן מאתמול, לפיה החרדים ייעדרו מההצבעה על חוק הגיוס, אותו הוא דורש להעביר בדיוק בנוסח של הקריאה הראשונה.

20:05 - בליכוד בירכו על אישור המתווה על ידי מועצת גדולי התורה. "זאת פריצת דרך שמאפשרת להשלים את חוק הגיוס", אמרו בליכוד. "כעת הכדור עבר לאביגדור ליברמן - אם יסכים, יש ממשלת ימין עוד הערב".

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו בישיבת הסיעה הראשונה ביום השבעת הכנסת, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
דחה ראת המתווה. ליברמן/ראובן קסטרו

19:54 - מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה את המתווה שהציע השר לשעבר אריאל אטיאס בסוגיית הגיוס. זאת, כדי לפתור את המשבר בהקמת הקואליציה וסיים את הרכבת הממשלה.

19:37 - חברי כנסת של הליכוד קיבלו הודעה לפיה הם "מתבקשים להיות מחר בשעה 16:00 במליאה להצבעה על חוק פיזור הכנסת". בהודעה נכתב עוד כי "הנוכחות חובה אין קיזוזים ואין היעדרויות". כדי לאשר את החוק לפיזור הכנסת, המליאה צריכה לאשר את הצעת החוק בקריאה טרומית, קריאה ראשונה וקריאה שניה ושלישית. גם אם החוק יאושר מחר בקריאה טרומית, אין משמעות הדבר שהכנסת מתפזרת.

19:31 - סיעות האופוזיציה יתכנסו מחר בצהריים כדי לדון כיצד יצביעו על חוק לפיזור הכנסת, שיעלה להצבעה במהלך השבוע הקרוב.

השר יעקב ליצמן בישיבת הממשלה, 26 במאי 2019. אמיל סלמן, אתר רשמי
המתווה אושר על ידי מועצת גדולי התורה. סגן השר ליצמן/אתר רשמי, אמיל סלמן

17:57 - יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן דחה את הזמנתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישה עם ראשי הסיעות ואמר כי לא יגיע אליה, זאת במסגרת המאמצים להקים קואליציה. "עמדתי ידועה על חוק הגיוס לא מוכן לשום שינוי", אמר.

17:07 - ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הציע פתרון במאמץ אחרון למנוע בחירות וזימן את ראשי המפלגות למרתון פגישות. "אני עושה עכשיו מאמץ אחרון להקים ממשלת ימין ולמנוע בחירות מיותרות. אני הנחתי בפני השותפים הצעה לפתרון. הוא מבוסס על העקרונות שהצבא קבע ועל הנתונים שהצבא קבע - אין שום סיבה לדחות את זה. אני הולך להזמין הערב את כל ראשי המפלגות, אני רוצה לדבר איתם ולנסות יחד למנוע בחירות מיותרות".

(עדכון ראשון: 17:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully