וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "לא צריך להיגרר לבחירות מיותרות"; ליצמן: "לא מפחדים"

נתניהו אמר בישיבת הממשלה כי "ברצון טוב אפשר לפתור את הבעיה", לאחר שליברמן שב על הצהרתו כי לא יתפשר בנושא חוק הגיוס. מזכירות הליכוד תתכנס מחרתיים כחלק מהיערכות לבחירות, ואילו ליצמן הדגיש כי אינו חושש מבחירות. לוין: הושגה הסכמה עם כל המפלגות חוץ מליברמן

עריכה: ניר חן

קיפאון במו"מ הקואליציוני | כל הפרטים:

  • ליברמן לחברי הליכוד: הפסיקו לשקר; להעביר את חוק הגיוס
  • ליצמן: לא בטוח שרק חוק הגיוס מונע הקמת ממשלה
  • לנתניהו נותרו ארבעה ימים להציג ממשלה
  • בליכוד נערכים לביטול הפריימריז כחלק מאפשרות לבחירות חוזרות
  • נתניהו לשרי הליכוד: החרדים הלכו 90% לקראת ליברמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) כי "ברצון טוב אפשר לפתור את הבעיה, אם רוצים לתעל את זה לכיוון מסוים. לא צריך לגרור את המדינה לבחירות מיותרות". נתניהו אמר את הדברים בפתח ישיבת הממשלה וסירב להשיב לשאלה אם בליכוד יגישו הצעה לפיזור הכנסת.

נתניהו מחויב על פי חוק להציג לנשיא ראובן ריבלין קואליציה עד ליום רביעי, ולפי שעה מתקשה נוכח התנגדותו של ליברמן להצטרף לממשלה אם לא יאושר חוק הגיוס בניסוחו הנוכחי. מזכירות הליכוד צפויה להתכנס מחרתיים כדי לבטל את הפריימריז לרשימה וליו"ר במקרה שייערכו בחירות חוזרות.

לדברי גורמים בליכוד הכוונה היא להיערך לאפשרות של פיזור הכנסת בחירות חוזרות, אך הגורמים טענו שטרם הוחלט סופית ללכת על בחירות ואומרים כי מדובר בהיערכות לקראת תרחיש זה. ייתכן שמדובר בצעד שנועד ללחוץ על ליברמן והחרדים בלבד להתגמש לקראת המועד הסופי להרכבת הממשלה.

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן: פנו אלי מתוך הליכוד ללכת למסלול של ממשלה אחרת
ליברמן ממשיך לחדד עמדות: "חייבת להיות הסכמה עם רה"מ על עזה"
פגישת נתניהו וראשי הסיעות הסתיימה: "נקים ממשלת 60 ח"כים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 26 במאי 2019. אמיל סלמן, הארץ
נתניהו בישיבת הממשלה, הבוקר/הארץ, אמיל סלמן

בליכוד מדגישים גם כי "נתניהו מגבש פתרון שיאפשר הקמת ממשלת ימין יחד עם חוק הגיוס. במידה וליברמן ימשיך להתעקש על הפלת הממשלה, הליכוד החל בהיערכות לקראת בחירות". בתום ישיבת הממשלה זומנו שרי הליכוד לפגישת עדכון אצל נתניהו, והשר יריב לוין עדכן כי הושג סיכום על נושאי דת ומדינה עם ש"ס, יהדות התורה ואיחוד מפלגות הימין. נתניהו אמר כי "החרדים באו 90% לקראת ליברמן. אפשר לפתור את המשבר, אבל כנראה לא רוצים".

השר צחי הנגבי יצא מהישיבה וצייץ בטוויטר "אלירז שדה, נא להתייצב דחוף! מקימים את מטה הליכוד לבחירות אוקטובר 2019". בתגובה למשבר יתכנסו הערב גם כמה אדמו"רים חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, המובילים קו קיצוני נגד פשרות בחוק הגיוס.

ליברמן: "לא התחייבנו להתבטל בפני הליכוד"

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן פנה הבוקר לחברי הליכוד וקרא להם להתחייב להעביר את חוק הגיוס בקריאה שנייה ושלישית. בהודעה שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו כתב ליברמן: "לא צריך לחפש מתחת לפנס, ולא צריך לחפש מניע נסתר. אני פונה לחבריי בליכוד, תפסיקו לשקר לעם ישראל ולומר שישראל ביתנו מחפשת סיבות לא להיכנס לממשלה"

"תתחייבו להעביר את חוק הגיוס בקריאה השנייה והשלישית בנוסח המקורי ותראו איך הכול מסתדר. נסו אותנו", הבהיר ליברמן. בהודעתו כתב ליברמן כי "לאחר הבחירות, כפי שהתחייבנו, המלצנו לנשיא המדינה על בנימין נתניהו כמועמד להרכיב את הממשלה. יחד עם זאת, לא התחייבנו להתבטל בפני הליכוד ולא התחייבנו לוותר על העקרונות הבסיסיים שלנו".

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו בישיבת הסיעה הראשונה ביום השבעת הכנסת, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
ליברמן/ראובן קסטרו
ליברמן: "הבהרתי שלא יהיו שום ויתורים בנושא חוק הגיוס"

עוד הוסיף ליברמן כי "בכל הופעה שלי לפני הבחירות, תוך כדי הבחירות וגם אחרי הבחירות הבהרתי באופן שאינו משתמע לשני פנים, שלא יהיו שום ויתורים בנושא חוק הגיוס, שהובא להצבעה בקריאה ראשונה כפשרה ממלכתית, מאוזנת ומוסכמת על המפלגות החרדיות".

בהמשך הודעתו תקף ליברמן את ראש הממשלה בנימין נתניהו וכתב כי "כאשר מדברים על התחייבויות ועל ממשלת ימין, כדאי לזכור שבנימין נתניהו חתום בחתימת ידו על הסכם קואליציוני עם ישראל ביתנו משנת 2009 בו התחייב על מיגור שלטון חמאס".

עוד כתב יו"ר ישראל ביתנו כי "נתניהו הוא שחתום בחתימת ידו על הסכם קואליציוני עם ישראל ביתנו משנת 2016 בו התחייב על תמיכה בחוק עונש מוות למחבלים, חוק שהוא בעצמו טרפד בהמשך. נתניהו הוא זה שטרפד פינוי בניה פלסטינית בלתי חוקית בחאן אל-אחמר ובסוסיא, למרות אישור בג"ץ".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בפתח ישיבת הממשלה כי מפלגתו לא צריכה להתגמש בנושא חוק הגיוס, וכי הוא לא בטוח שחוק הגיוס בלבד מונע הקמת ממשלה. "אני אזכיר לכם שיש לי 20 מנדטים ביחד עם השותפים, למישהו אחר פחות. לפי ההתנהגות נראה לי שיש עוד דברים". אמר ליצמן. עוד אמר, כי איננו חושש מבחירות חוזרות.

יו"ר סיעת דגל התורה ח"כ משה גפני אמר לרשת ב' כי "ליברמן לא רוצה את נתניהו כראש ממשלה. כל מה שהוא עושה לא קשור לחוק הגיוס, זה תירוץ. הרי אם הוא היה רוצה חוק נורמלי, היה צריך לדון עליו. ליברמן לא רוצה את נתניהו על רקע פרסונלי. אנחנו ממש לא רוצים מדינת הלכה, זה רק במוחו הקודח של ליברמן".

הרב משה גפני בעצרת תמיכה ביהדות התורה, ירושלים, 8 באפריל 2019. שלומי גבאי
"גם ש"ס באותה עמדה". ח"כ גפני/שלומי גבאי

"הוא מתנהל כאילו אנחנו בדיקטטורה", הוסיף גפני. "מאז ימי בית שני לא היה מישהו נגד כל דבר ביהדות כמו ליברמן. אין שינוי ביני לבין ליצמן. עמדתנו שווה, אף אחד לא יותר קיצוני מהשני. אנחנו שנינו באותה דעה. זו המצאה של ליברמן שרוצה להדביק לחסידות גור תווית קיצונית. לא יהיה הבדל ביני לבין ליצמן".

גפני הדגיש כי "גם ש"ס באותה עמדה וגם איחוד מפלגות הימין. אף אחד לא רוצה מדינה שבה לא יהיו לומדי תורה. אנחנו לא רוצים בחירות כי זה לא ישנה דבר אבל אנחנו לא חוששים מכך. אנחנו הולכים לבחירות רק בגלל סיבה אחת - ליברמן לא רוצה את נתניהו. נקודה".

בכירים ביהדות התורה: לא נישאר בממשלה אם חוק הגיוס יאושר

יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן הגיש בתחילת הכנסת הצעת חוק לפיזורה. מדובר בהצעה היחידה של ח"כ בקואליציה המסתמנת של נתניהו, וככל שיחליט לפזר את הכנסת, ייתכן וישתמש בה. פולקמן אמר לוואלה! NEWS כי ההצעה הוגשה ללא קשר "למשבר פוליטי כלשהו".

מלבד הצעת החוק, גם כל סיעות האופוזיציה הגישו הצעות החוק לפיזור הכנסת, בנוהל שהוא כמעט קבוע בתחילת כל כנסת. הצעת חוק לפיזור הכנסת הן הצעות חוק פרטיות שיש להעביר אותן בכנסת בשלוש קריאות תוך דיונים בין הסיעות בכנסת על מועד הבחירות.

אתמול בשעות הערב דחו בכירים ביהדות התורה את האפשרות שהציע ליברמן לפיה הם יצאו במהלך ההצבעה על חוק הגיוס ממליאת הכנסת וכך יאושר החוק ללא שינויים כפי שהוא דורש. בשיחה עם וואלה! NEWS אמרו במפלגה: "אמרנו בכנסת הקודמת שאם החוק יאושר בקריאה שניה ושלישית בנוסח הנוכחי המקורי שלו, לא נישאר בממשלה. זו לא אופציה מבחינתנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישיבת סיעת יהדות התורה, ארכיון/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריהם, "ליברמן קיבל ארבעה מתוך חמישה תנאים שהוא הציב, שיואיל בטובו להתפשר בחוק הגיוס. אין חוק אחד בכנסת שנכנס ויוצא באותו נוסח. גם ליצמן, גפני ודרעי הביאו שורה ארוכה של דרישות במו"מ הקואליציוני, הם קיבלו הכל? לא. אז אפשר לבוא בטענות רק לליברמן. הדרישה שלנו מוכרת מאז ומתמיד". ביהדות התורה אומרים כי טרם נקבעה פגישה עם נציגי הליכוד או הועבר להם פתרון שיוכלו להציג לאדמו"רים ולרבנים".

(עדכון ראשון: 10:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully