וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמצים אחרונים למנוע בחירות: נתניהו נפגש עם נציגי החרדים

נתניהו נועד עם נציגי הסיעות החרדיות בניסיון למצוא פתרונות יצירתיים למשבר הגיוס המהווה מכשול להקמת הקואליציה. במהלך היום צפויים ניסיונות נוספים להפגיש בין נתניהו לליברמן, שטען כי חוק הגיוס הוא "עוד סימפטום להקצנה חרדית"

צילום: כאן 11, עריכה: איתי עמרם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך היום במאמצים אחרונים למנוע בחירות, זאת לאחר שההצעת החוק לפיזור הכנסת עברה בקריאה ראשונה. נתניהו נועד אמש (שני) עם נציגים מטעם הסיעות החרדיות, השר לשעבר אריאל אטיאס מש"ס ועם מוטי בבצ'יק, עוזרו האישי של סגן השר יעקב ליצמן. בפגישה שארכה זמן ממושך השתתף גם חבר צוות המשא ומתן מטעם הליכוד נתן אשל, ועלו בה כמה רעיונות לסיום המשבר הפוליטי כדי למנוע הליכה לבחירות. מנגד ליברמן ממשיך להתבצר בעמדתו וטען כי חוק הגיוס הוא "סימפטום להקצה חרדית".

הרעיונות שהועלו בפגישות היו בעיקר סביב המחלוקת הפוליטית הקשה בין הסיעות החרדיות לליברמן בסוגיית הגיוס. הפגישה התנהלה ברוח טובה ולפי גורם פוליטי, פחתו במקצת הסיכויים לבחירות אבל לא נמצא פתרון באופק. השיחות עם הצדדים יימשכו גם במהלך היממה הקרובה.

מתווך נוסף בין נתניהו לליברמן הוא שמואל חייק, איש עסקים המתגורר בלונדון המקורב מאוד ליו"ר ישראל ביתנו. חייק שב הלילה לישראל בניסיון אחרון לפתור את משבר הקמת הממשלה. חייק עזב בסוף השבוע שעבר את הארץ לאחר הפיצוץ במגעים בין הצדדים, והוזעק כדי לסייע בפתרון המשבר. במהלך צפויים ניסיונות נוספים להפגיש בין נתניהו וליברמן פעם נוספת, בנוכחות המתווך חייק.

לקריאה נוספת:
לקראת בחירות? הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה בקריאה ראשונה
פתאום נתניהו חושש מבחירות: ליברמן הצליח לכבול את הקוסם בשלשלאות
מהקמת ממשלה עד בחירות: כל התרחישים האפשריים של נתניהו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
מאמצים להביא לפגישה נוספת עם ליברמן. נתניהו, אתמול/ראובן קסטרו

ליברמן מצדו, הגיב הבוקר לטענות בדבר קשיחותו במו"מ, ובפוסט שפרסם בפייסבוק תקף נגד מתווה הפשרה שהציע השר לשעבר אטיאס ואומץ על ידי נתניהו. "שמעתי הבוקר את דוברי הליכוד מדברים על 'הגמישות המופלאה' של המפלגות החרדיות שמוכנות להעביר את חוק הגיוס, אבל עם הסתייגות קטנה, שסוגית היעדים ופקיעת החוק יעברו להחלטת ממשלה ולא יהיו בחקיקה ראשית - זאת לא גמישות, זאת רמאות", כתב. "חוק הגיוס הוא רק סימפטום של הקצנה חרדית, הכוללת בין היתר, סגירת מרכולים בשבת, גשר יהודית, חרם צרכני על מפעל פיניציה בירוחם וניסיון להפסיק את מכירת הכרטיסים בשבת בגן החיות התנ"כי". ליברמן הוסיף כי בכוונת ישראל ביתנו "להפיל את נתניהו ולא מחפשים מועמד אלטרנטיבי, אבל לא נוותר על העקרונות ועל ההבטחות שלנו לאזרחי מדינת ישראל."

עוד באותו נושא

נתניהו: "לא הצלחתי לשכנע את ליברמן להימנע מבחירות, אפשר עוד להתעשת"

לכתבה המלאה

הצעת החוק לפיזור הכנסת עברה אמש ברוב של 66 חברי כנסת, בעוד 44 התנגדו וחמישה נמנעו. לאחר האישור, וככל שיימשך המשבר במו"מ, מתכנן ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) לאשר את ההצעה גם בקריאה שנייה ושלישית לפני רביעי בחצות הלילה - הזמן שבו נתניהו אמור להשיב לנשיא ראובן ריבלין את המנדט שקיבל להרכבת הממשלה. לקריאה שנייה ושלישית נדרש רוב של 61 ח"כים.

מוקדם יותר אתמול אישרה הוועדה המיוחדת בכנסת את החוק לקריאה ראשונה, ולפיה הבחירות יתקיימו ב-17 בספטמבר. כפי הנראה, התוכנית היא להחליף את התאריך בהמשך לפני אישור סופי של הצעת החוק לפי הסכמה של כלל הסיעות, והקרב על התאריך הסופי יימשך גם היום ועד לפיזורה הסופי של הכנסת, במידה ולא תושג פשרה שתמנע בחירות חדשות. בעוד מפלגת השלטון והחרדים מעוניינים לקיים את הבחירות ב-27 באוגוסט או ב-3 בספטמבר, בישראל ביתנו מסרבים ומתעקשים על 10 או ב-17 בספטמבר. זאת בטענה שתאריך מוקדם יותר משחק לטובת החרדים, וחל בזמן חופשות הקיץ ותחילת שנת הלימודים.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בפתח ישיבת הסיעה, 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
המתווך הוקפץ מלונדון. ליברמן/ראובן קסטרו

אתמול בלילה נפגש נתניהו עם ליברמן בניסיון לפתור את המשבר, אולם בנאום שנשא לאחר מכן, הצהיר כי לא הצליח לשכנע אותו להימנע מבחירות חוזרות. הוא קרא לליברמן לשקול את הדברים והוסיף כי "הוויכוח הוא קוסמטי. יש פתרונות מצוינים ואם יש רצון ונכונות אפשר לפתור הכול תוך שתי דקות".

(עדכון ראשון: 07:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully