וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכירות הליכוד אישרה את שילוב כולנו ברשימה: "נהיה מעל 40 מנדטים"

לקראת אפשרות של בחירות, מזכירת הליכוד אישרה את הצעת רה"מ לביטול הבחירות המקדימות, חוק נורבגי מורחב וצירוף כולנו, עם שריון לכחלון במקום ה-5. שני ח"כים מהליכוד עתרו נגד הדיון. נתניהו: ככל שגדל הסיכוי לבחירות, גדל הסיכוי להקמת ממשלה

צילום: רוני כנפו, עריכה: איתי עמרם

הכנסת נערכת לבחירות | כל העדכונים

  • מזכירות הליכוד אישרה את הצעת נתניהו על צירוף כחלון וכולנו לרשימה
  • ההצעה כוללת בנוסף את ביטול הפריימריז לרשימה וליו"ר
  • כחלון ישוריין במקום ה-5, סער יידחק למקום 6
  • נתניהו למזכירות הליכוד: אם נשלב את כחלון נהיה מעל 40 מנדטים
  • רה"מ יצטרך לקבל את אישור המרכז או את אישור ועדת החוקה של הליכוד

מזכירות הליכוד אישרה היום (שלישי) את הצעת ראש הממשלה לקראת האפשרות של הקדמת הבחירות, שכוללת את ביטול הפריימריז לרשימה וליושב הראש, וכן שילוב של מפלגת כולנו. עם זאת, מדובר באישור טכני בלבד שכן על פי חוקת הליכוד - רק מרכז המפלגה רשאי לאשר החלטות מסוג זה. חברי הכנסת מיכל שיר ואריאל קלנר, שמוקדם יותר עתרו נגד הדיון, הצביעו נגד ההצעה.

לפי הצעתו של נתניהו, שבהמשך תובא לאישור מרכז המפלגה, לכחלון ולכולנו ישוריינו ארבעה מקומות ברשימת הליכוד - כחלון ישובץ במקום 5, אלי כהן במקום 15, יפעת שאשא ביטון במקום 29 ורועי פולקמן במקום 35. שיבוצו של כחלון במקום ה-5 יגרום לדחיקתו של ח"כ גדעון סער מחוץ לחמישיה הראשונה, וכעת הוא יהיה במקום ה-6. בנוסף לכך, חלק מהח"כים הנוכחיים, ובעיקר מי שמוקמו אחרי המקום ה-30 ברשימת הליכוד לכנסת ה-21, יידחקו לאחור.

שלושת הסעיפים שולבו בהצעה אחת, כדי לבלום התנגדויות אפשרויות של חברים בתנועה למהלך הקפאת הפריימריז והשריונים לכחלון. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע למזכירות הליכוד במלון קראון פלאזה בירושלים כדי לוודא את אישור ההצעה, הסביר כי יש להיערך לאפשרות של בחירות חוזרות. "אני במאמץ גדול מאוד להקים ממשלה. הפרדוקס הוא שככל שיודעים שאם לא נרכיב ממשלה נלך לבחירות, כך גדול הסיכוי שמשהו יקרה", אמר. הוא הוסיף כי "ייתכן שלא תהיה ברירה לבחירות חוזרות. לצורך זה אנחנו רוצים לשבץ את כחלון ואנשיו. השיבוץ הזה ייתן לנו כוח, את זה בדקנו. אנחנו נהיה יותר מ-40 מנדטים".

לקריאה נוספת:
יחסי האהבה/שנאה עם ליברמן עלולים למוטט את מגדל הקלפים של נתניהו
לקראת בחירות? הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה בקריאה ראשונה
פתאום נתניהו חושש מבחירות: ליברמן הצליח לכבול את הקוסם בשלשלאות

מזכירות הליכוד, נתניהו מציע את שיבוץ כולנו ברשימה, מאי 2019. אתר רשמי
כינוס מזכירות הליכוד, היום/אתר רשמי

בסיום הישיבה הודה נתניהו למזכירות על אישור ההצבעה. "ההליכה יחד כתף אל כתף הביאה לנו ניצחון ועוצמה גדולה. עמדנו מול התקשורת מול השמאל ומול ההתארגנויות, הלכנו יחד וניצחנו. אני נרגש מהאמון שנתתם לי במהלך הבחירות, במהלך השנים האחרונות ובישיבה הזאת. הולכים יחד מה שלא יהיה, ואם נלך יחד ננצח".

לדברי גורמים בליכוד ההצבעה במזכירות היא הצהרתית בלבד ונועדה להבטיח את תמיכתו של כחלון בפיזור הכנסת במידה והיא אכן בסוף תתפזר. במידה שלא יהיו בחירות מוקדמות - כולנו תישאר בשלב זה סיעה עצמאית ולא תתמזג עדיין לתוך הליכוד לסיעה משותפת, אך לפי ההערכה המהלך יקרה בחודשים הקרובים.

השר ישראל כץ נשאל אם המזכירות יכולה לקבל את ההחלטה. כץ הבהיר במענה לשאלה כי מזכירות הליכוד סוברנית לקבל את ההחלטה, וההחלטה התקבלה סופית. עם זאת, כבר הוגשה עתירה נגד חוקיות ההחלטה של שיר וקלנר וייתכן שיהיו עתירות נוספות.

עוד באותו נושא

נתניהו הציע לשרים "לרצ'רץ'" את כחלון בליכוד, השרים התנגדו

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
יצטרך לקבל את אישור המרכז. נתניהו/ראובן קסטרו

בהמשך ההצעה תצטרך לקבל את אישור המרכז או את אישור ועדת החוקה לעקוף את הגוף המוסמך. בכל מקרה, יו"ר מרכז הליכוד, חיים כץ, הבהיר כי הוא יכנס את ועדת החוקה ומרכז הליכוד בהמשך כדי להביא את ההצעות לאישור חברי המרכז, כפי שדורשת חוקת הליכוד. כחלון זימן את חברי כולנו לישיבת סיעה שהתקיימה במקביל לישיבת מזכירות הליכוד.

בפתח הישיבה אמר השר ישראל כץ כי לליכוד יהיו 40 מנדטים "אני לא נוטה לטעות, אולי יתנו לנו אפשרות למקצה שיפורים. אני מציע להחליט שלא לקיים פריימריז חדשים מאחר ומדובר בבחירות חוזרות שמנסים לכפות עלינו. חייבים לשדר אחדות למקרה שיכפו עלינו בחירות".

טרם אישור ההצעה ערך נתניהו שיחות שכנוע לח"כים בליכוד שהתנגדו לשילובו של כחלון ושלושה ח"כים נוספים מכולנו. בין היתר, נתניהו אמר כי בכנסת הבאה יעבור חוק נורבגי גדול - שאומר שבכל סיעה יכולים להתפטר שני שרים שייכנסו במקומם שני חברי כנסת - כך שלסיעה המאוחדת של הליכוד וכולנו יהיו ארבעה שרים שיתפטרו ובמקומם ארבעה ח"כים ייכנסו לכנסת.

הח"כים קלנר ושיר, המקורבת לגדעון סער, הגישו טרם ההצבעה עתירה לבית הדין של הליכוד נגד קיום הדיון במזכירות המפלגה. הם טענו כי אך ורק למרכז הליכוד יש את הסמכות לשנות את חוקת המפלגה או לאפשר שילוב של גוף פוליטי נוסף. אמש נפגשו כמה חברי כנסת צעירים מהליכוד שחוששים מתרחיש זה והם שוקלים את צעדיהם בהמשך, ובין היתר מאיימים להצביע נגד פיזור הכנסת במידה וההצעה לכחלון לא תצומצם.

משה כחלון ואביגודר ליברמן, במהלך מליאת הכנסת, ירושלים 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
ליברמן וכחלון, אתמול/ראובן קסטרו

שרת התרבות מירי רגב הביעה בתחילת השבוע הסכמה להקפאת הרשימה שתמנע את ההתמודדות המתישה בפריימריז ואמרה "אסור לגעת - תעשה קופי פייסט", אבל השמיעה התנגדות לשריון של כחלון ואמרה שזו טעות. השר זאב אלקין העיר כי עלולה להיווצר בעיה משפטית בשילוב ח"כים מכולנו ברשימת הליכוד אם לא מבוצעים בה שינויים אחרים, שכן שילוב של ח"כים מכולנו ידחק חלק מהח"כים של הליכוד למקומות האחוריים ברשימה. נתניהו השיב והבהיר את ההיגיון: "אם אתה לא נדיב לזה שאתה צריך אותו, אם אתה גרידי (תאב בצע - ט"ש) ורשע, אתה בעצם דוחף אותו למקום אחר".

בתוך כך, הוועדה המיוחדת שדנה בכנסת בהצעת החוק לפיזור הכנסת ה-21 המשיכה היום את דיוניה על הצעת החוק לקראת אישורה לקריאה שניה ושלישית. עד כה אין תאריך מוסכם לבחירות הבאות, ככל שיתקיימו לבסוף. ביאן ותד מאגף התקציבים באוצר אמר בדיון כי "משמעות הצעת החוק לפיזור הכנסת היא עלות של לכל הפחות 475 מיליון שקלים שמצריכה מקור תקציבי שאין, והיום אנחנו בחריגה. על הממשלה להצביע על מקור תקציבי לכך וזה יהיה רק מצמצום פעילות הממשלה".

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה אמר לוואלה NEWS: "כמה שזה נראה הזוי, לא סביר ודימיוני אבל אנחנו מתקרבים במהירות לפיזור הכנסת. מה שהכי תמוה זה שיש שוויון נפש אצל אלו שגורמים לכך". מקלב אמר על ליברמן כי "הוכח סופו על תחילתו, על פסיק נקודה מפעלים ממשלה? יש הרבה הוכחות שחלקן יתבררו בהמשך שזה לא החרדים וחוק הגיוס אלא הניסיון להקים ממשלה ולא על ידי נתניהו. ההצהרות החוזרות והנשנות שלו לא מוכיחות אחרת".

(עדכון ראשון: 11:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully