וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי מערכת המשפט תוקפים: לא רודפים איש; השיח משולח רסן

27.5.2019 / 11:29

חיות תקפה את החקיקה לצמצום כוח בית המשפט ופנתה לנתניהו, "מה נשתנה מאז שדיברת על בית משפט חזק?". היועמ"ש הוסיף כי "הטענה לפיה חוק החסינות נועד להתמודד עם לחצים שמופעלים עליי להגיש כתב אישום נגד רה"מ - חוטאת לאמת". פרקליט המדינה: "לא מנסים להפיל את נתניהו"

עריכה: תומר לוי וטל רזניק

כנס לשכת עורכי הדין באילת - עיקרי הדברים

  • נשיאת העליון: "שיח בוטה, עולב ומשולח רסן אפיין את הבחירות"
  • חיות תקפה: "כדי לשמור על מעמד הרשות השופטת - ראוי שלא תיגרר לשדה הפוליטי"
  • היועמ"ש על תיקי נתניהו: "ההחלטות התקבלו בצורה מקצועית וללא הטיה"
  • שי ניצן: "שום חוק שיחוקק בעתיד לא ימנע מהצדק והאמת לנצח"

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אמרה היום (שני) כי "לצערי רב המרחק בין הידברות מכובדת ובין השיח הבוטה, העולב ומשולח הרסן שאפיין את מערכת הבחירות לכנסת ה-21 ושממשיך ללוות גם עתה את המגעים להרכבת הממשלה", אמרה.

חיות הזכירה כי בטקס השבעתה, באוקטובר 2017, דיבר ראש הממשלה בנימין נתניהו על "הצורך בבית משפט חזק, עצמאי, ישר וחסר פניות", וכן על הצורך בהידברות פתוחה וכנה. "מאז אותו הטקס בבית הנשיא חלפה כשנה וחצי, ואני מבקשת לשאול מה נשתנה במהלך תקופה זו?", תהתה. "האם אירע מאז דבר מה המצדיק סטייה מעקרונות חשובים אלה?".

בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין באילת הוסיפה כי "בשיח זה בלטו וממשיכות לבלוט בחומרתן התבטאויות מצד גורמים שונים המופנות כלפי הרשות השופטת בכלל וכלפי בית המשפט העליון בפרט. בין התבטאויות כאלה ובין 'גישה מאוזנת וכבוד הדדי' והידברות שעליהם דיבר ראש הממשלה בטקס הצהרת האמונים שהזכרתי, אין ולא כלום".

עוד בוואלה! NEWS:
נשיאת העליון: שמירה על עצמאות השופטים - אבן יסוד בדמוקרטיה
תובע בורח מבשורה: מנדלבליט מחפש אליבי כדי לחמוק מנתניהו
פעילים חברתיים וחוקרים מצטיינים: טקס פרס ישראל לשנת תשע"ט

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות בטקס פתיחה, הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת, 27 במאי 2019. ליאב פלד, אתר רשמי
חיות בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין, היום/אתר רשמי, ליאב פלד

חיות המשיכה לתקוף הכוונה לחוקק את פסקת ההתגברות ואמרה כי "אני סבורה כי על מנת לשמור על מעמדה של הרשות השופטת כרשות ניטרלית וא-פוליטית, ראוי לה, ככלל, שלא להיגרר אל השדה הפוליטי גם כשהגורמים הפוליטיים עוסקים לאחר תום מערכת הבחירות במלאכת הרכבת הממשלה".

"אך האם על הרשות השופטת להתמיד בשתיקתה גם כאשר מנסים לשנות מן היסוד את מערך היחסים בינה ובין הרשויות האחרות ולפגוע פגיעה משמעותית בסמכויותיה?", הוסיפה חיות.

בסיום דבריה אמרה חיות כי "עשיתי ואמשיך לעשות כל שביכולתי על מנת שהרשות השופטת תמשיך למלא את התפקיד המוטל עליה ללא מורא ותשמור על מעמדה כרשות עצמאית ובלתי תלויה, ניטרלית וא-פוליטית. אני מצפה שהמערכת הפוליטית תקפיד מצדה לשמור את בתי המשפט מחוץ לשיח הפוליטי".

לאחר דבריה של חיות נשא דברים היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שאמר כי "אינני נמנה עם אלו החושבים שמערכת החוק והמשפט צריכה להיות חסינה לביקורת. מותר לבקר, מותר לבדוק, אך אסור לשפוך את התינוק עם המים".

ועדת החוקה - היועמ"ש מנדלבליט מגיע לוועדת החוקה בכנסת. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
"לא נכנע לשום לחץ". מנדלבליט/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

על חוק החסינות אמר מנדלבליט כי "על פי הטענה שהושמעה לאחרונה חברי הכנסת זקוקים לחסינות כדי שיוכלו להגן על עצמם לאור הרפורמות במערכת המשפט. אותו דובר גם הוסיף וטען כי החוק נועד להתמודד עם לחצים שמופעלים עליי להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה. דברים אלו חוטאים לאמת, בלשון המעטה".

היועמ"ש הוסיף כי "התביעה שבראשה אני עומד אינה רודפת איש, אלא רק את האמת והצדק. בכל הנוגע לתיקי החקירה של ראש הממשלה - כל ההחלטות התקבלו בצורה מקצועית וללא כל הטיה. גל של התבטאויות מצערות בזירה הציבורית והתקשורתית מבקשות לפגוע בלגיטימיות של ההחלטות שלנו - ולתייג אותנו בתיוגים פוליטיים, כאילו מאן דהוא קשר קשר כזה או אחר על מנת להשפיע על הזירה הפוליטית מתוך מוטיבציות זרות. טענות אלה הן הבל הבלים".

בכנס נשאה דברים גם שרת המשפטים איילת שקד שאמרה כי "אין רשות שהיא מעל הכללים ומחוץ למערכת האיזונים והבלמים". "אני קוראת לאלו הסבורים שכל תזוזה במערכת האיזונים היא קץ הדמוקרטיה - הפסיקו עם הבכי והנהי. דברו לגופו של עניין. יש תחושה שטענות חזקות מהצד השמרני נתקלות בחומה של דמגוגיה והפחדה. הדמוקרטיה הישראלית תוססת, חיה נושמת ובועטת וחזקה יותר מכל מבקריה ומכל מספידיה".

פרקליט המדינה: איש לא מפלה לרעה או לטובה את רה"מ

בהמשך נשא דברים פרקליטת המדינה שי ניצן שאמר על מועד השימוע לנתניהו כי "בכל מקרה אנו משתדלים לקצוב פרק זמן שמחד יאפשר הכנה נאותה לשימוע ומאידך יימנע משיהוי שלא לצורך. כך למשל היה בפרשת הולילנד, שבה, למרות שמספר העדויות שנגבו היה כמעט כפול ממספר העדויות שנגבו בשלושת תיקי ראש הממשלה ביחד, ולמרות שהחשוד דאז אולמרט ניהל במקביל משפט פלילי בתיק אחר, ושימוע בתיק שלישי, הוקצו, בסופו של דבר, ולאחר ארכות, שבעה חודשים לשימוע. מכאן ברור כי איש לא מפלה לרעה או לטובה את ראש הממשלה דהיום".

בהמשך הצטרף ניצן לדברים שאמרו קודמיו ודחה את המתקפה על מערכת המשפט. "כבר לקראת העברת תיקי החקירה מהמשטרה לפרקליטות ומיד לאחר מכן, חזינו בהתקפות נגד צוותי החקירה והשתלחויות אישיות נגד מפכ"ל משטרת ישראל הקודם. הטענה היתה כאילו בכירי המשטרה גיבשו את המלצתם בתיקים אלה משיקולים זרים".

ניצן הוסיף כי "לצערנו, כפי שהיה צפוי, עם העברת חומרי החקירה לבחינה בפרקליטות וגיבוש המלצותינו, התגברו ההתקפות כלפי הפרקליטות, ובייחוד כלפי פרקליטת המחוז האחראית לתיקים וכלפיי באופן אישי. ושוב, הטענה היתה כי גם אנו פועלים משיקולים זרים. משגיבש היועץ המשפטי לממשלה את המלצותיו ופירסמן ברבים, נוסף גם הוא לרשימת המותקפים - וראו זה פלא - גם ליועץ המשפטי לממשלה מיוחסים. שיקולים זרים".

"איני יודע אילו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך אני יודע שבכוונתנו לסיים את מלאכתנו ולהציג לציבור את עמדתנו הסופית, שתגובש אך ורק על פי הדין. שום חוק שיחוקק בעתיד לא ימנע מהצדק והאמת לנצח".

ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר בכנס המשך כי "יש פעמים רבות שגם אם יש ראיות, נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין. ההליך הפלילי נועד לשרת אינטרסים ציבוריים, הוא אינו מטרה בפני עצמה. לא פעם ההליך של מיצוי הדין עם מי שסרח נסוג בפני אינטרסים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully