וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון: שמירה על עצמאות השופטים - אבן יסוד בדמוקרטיה

14.5.2019 / 10:59

ברקע הדיווחים כי הצעות להחלשת בית המשפט העליון עומדות בלב המו"מ הקואליציוני, אמרה חיות כי "העצמאות השיפוטית ואי התלות של השופטים הן אחת הערובות החשובות לכך שתישאר לפרט כתובת להגנה על זכויותיו". נתניהו אמר אתמול כי יפעל "להשבת האיזון בין הרשויות בישראל"

צילום: דוברות משרד המשפטים, עריכה: איתי עמרם

על רקע המשא ומתן הקואליציוני ומאמצי החקיקה המתוכננים לכנסת הבאה לביצוע שינויים במערכת המשפט, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הזהירה היום (שלישי) מפני החלשת המערכת ומהנזקים שהצעדים יסבו לדמוקרטיה הישראלית. "העצמאות השיפוטית ואי התלות של השופטים, ברמה המוסדית וברמה האישית, הן אחת הערובות החשובות לכך שתישאר בידי הפרט כתובת לפנות אליה לצורך הגנה על זכויותיו", אמרה חיות בנאום שנשאה בגרמניה. "השמירה על עקרון העצמאות ואי התלות של השופטים היא, אפוא, מאבני היסוד בכל משטר דמוקרטי".

חיות אמרה את הדברים בכנס השנתי ה-25 של עמותת המשפטנים ישראל-גרמניה ועמותת המשפטנים גרמניה-ישראל שנערך בנירנברג. היא ציטטה, בין היתר, מדבריו של השופט המנוח אלפרד ויתקון, שעלה מגרמניה לישראל ב-1935 והיה ממייסדי בית המשפט העליון בישראל. "לא פעם קרה בהיסטוריה של מדינות בעלות משטר דמוקרטי תקין", ציטטה חיות, "שקמו עליהן תנועות פשיסטיות וטוטליטריות למיניהן, והשתמשו בכל אותן הזכויות של חופש הדיבור, העיתונות וההתאגדות, שהמדינה מעניקה להן, כדי לנהל את פעולתן ההרסנית בחסותן. מי שראה זאת בימי הרפובליקה של ויימאר לא ישכח את הלקח".

נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות, בטקס פרישת שופט ביהמ"ש העליון אורי שהם, ירושלים, 2 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
חיות/ראובן קסטרו

נשיאת העליון, בת לניצולי שואה, הוסיפה עוד כי "במדינתו של העם הגרמני אשר חוקק את אחת החוקות המתקדמות ביותר להגנה על זכויות וחירויות אדם - חוקת ויימאר - התאפשרה פגיעה אנושה בזכויות האדם הבסיסיות ביותר תוך שימוש במשפט המדינה לקידום תפיסות עולם גזעניות והכשרת הפשעים שבוצעו נגד האנושות מכוח תפיסות אלה. משפטי נירנברג הנחילו לעולם את ההכרה בכך שחוקות - מתקדמות ככל שתהיינה - אינן מהוות בהכרח ערובה להגנה על כבוד האדם ועל זכויות הפרט".

"הבחירה לקיים את הכנס הזה באולם 600 של היכל הצדק בנירנברג היא מרגשת ובעלת משמעות סמלית עמוקה", אמרה חיות. "זאת משום שבשנות השלושים של המאה הקודמת בנירנברג התדרדרו החוק והמשפט לאחד מרגעי השפל הקשים בהיסטוריה האנושית . אך כאן בנירנברג שבו בעלות הברית ורתמו את החוק והמשפט למטרה שלשמה נועד מלכתחילה - עשיית צדק - והעמידו לדין את פושעי המלחמה תוך ביסוס רעיונות חדשניים וחשובים בחשיבה המשפטית, רעיונות אשר הפכו לאבני יסוד במשפט הבינלאומי והובילו להכרה בעבירות חדשות - פשעים נגד השלום, פשעים נגד האנושות ופשעים של השמדת עם".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ישיבת ממשלה,5 במאי 2019. רויטרס
"המדיניות שלי תמיד הייתה לשמור על בית משפט חזק ועצמאי". נתניהו/רויטרס

ראש הממשלה נתניהו אמר אתמול כי "המדיניות שלי תמיד הייתה לשמור על בית משפט חזק ועצמאי - אך אין זה אומר בית משפט שהוא כל-יכול". בציוץ בחשבון הטוויטר כתב נתניהו כי "בתקשורת מתפרסמות הדלפות מגמתיות ופרשנויות מעוותות שכוללות הצעות לא נכונות. כל זה נעשה כדי לזרוע פחד ולמנוע שינויים כלשהם, במטרה לבלום את השבת האיזון הדרוש בין הרשויות בישראל".

לדברי נתניהו, "האיזון הזה דרוש כדי להעביר חוקים שנפסלו או עוכבו בעבר. אלה חוקים שהציבור מצפה מאיתנו להעביר: גירוש משפחות מחבלים, עונש מוות למחבלים וחוק להוצאת מסתננים. אני נחוש לפעול ללא מורא למענכם, אזרחי ישראל. זאת הסיבה שבחרתם בי".

  • עוד באותו נושא:
  • אסתר חיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully