וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וליברמן נועדו: "הפגישה נגמרה בפיצוץ, נראה שהולכים לבחירות"

ההצעה לפיזור הכנסת אושרה בקריאה טרומית במליאה כש-65 תמכו ו-43 התנגדו. ראש הממשלה ויו"ר ישראל ביתנו נפגשו בניסיון לפתור את המשבר, ולדברי גורם פוליטי - לא הגיעו להסכמות. נתניהו ימסור הצהרה ב-20:00. במקביל תתקיים ישיבת ישראל ביתנו | עדכונים שוטפים

צילום: יקי אדמקר, ערוץ הכנסת, עריכה: איתי עמרם

המשבר בהקמת הממשלה - עדכונים אחרונים

  • ההצעה של ח"כ זוהר לפיזור הכנסת אושרה בקריאה טרומית
  • נתניהו וליברמן נפגשו; גורם פוליטי: "הפגישה הסתיימה בפיצוץ - נראה שהולכים לבחירות"
  • נתניהו ימסור הצהרה במקביל לישיבת ישראל ביתנו
  • ליברמן: "עמדתנו עקרונית - מזה הליכוד מפחד"
  • הסיעות הממליצות סיכמו עם נתניהו על בחירות ב-27.8; ישראל ביתנו מתנגדת לתאריך

המו"מ הקואליציוני עדיין תקוע, והכנסת נערכת לאפשרות של בחירות חדשות. ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו נפגשו היום (שני) בניסיון לפתור את המשבר. אולם, גורם פוליטי אמר שהפגישה ביניהם הסתיימה בפיצוץ - ונראה שהולכים לבחירות. בשעה 20:00 צפוי ראש הממשלה למסור הצהרה בכנסת.

הבוקר הגיש ח"כ מיקי זוהר את הצעת החוק לפיזור הכנסת, בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו. ההצעה אושרה בקריאה טרומית וההערכה היא כי היא תאושר גם בקריאה ראשונה. כדי לאשר את ההצעה בשתי הקריאות הראשונות, נדרש רוב רגיל בלבד. לאחר אישורה בקריאה טרומית, יחלו עליה דיונים בוועדה מיוחדת שתוקם במיוחד, ובסופן, ההצעה תעלה להצבעה נוספת בקריאה ראשונה.

ככל שליברמן ימשיך להתבצר בעמדתו, זוהר מתכנן להמשיך בדיונים על הצעת החוק ביום שלישי מתוך מטרה לאשר אותה בקריאה שנייה ושלישית לפני רביעי בחצות הלילה, הזמן שבו נתניהו אמור להשיב לנשיא ראובן ריבלין את המנדט שקיבל להרכבת הממשלה. לקריאה שניה ושלישית נדרש רוב של 61 ח"כים.

עוד בוואלה! NEWS:
מתווה הגיוס של נתניהו אושר ע"י החרדים; ליברמן דחה את ההצעה
ש"ס נגד ליברמן: לא דובר אמת בנושא הגיוס ולא מעוניין בפתרון
ליברמן ממשיך לחדד עמדות: "חייבת להיות הסכמה עם רה"מ על עזה"

מיקי זוהר בועדת הכנסת 27 במאי 2019    מיקי זוהר. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
חוק הגיוס לא יכול להיות הסיבה לבחירות. זוהר, היום/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

19:11

ליברמן אמר לאחר פגישתו עם נתניהו כי "הכול גן עדן". נתניהו סירב להגיב. בשעה 20:00, במקביל להצהרת ראש הממשלה, חברי הכנסת של ישראל ביתנו יתכנסו לישיבה.

19:05

גורם פוליטי אמר כי "הפגישה בין נתניהו לליברמן הסתיימה בפיצוץ - ונראה שהולכים לבחירות".

18:57

הסתיימה פגישתם של נתניהו וליברמן.

אביגדור ליברמן במליאת הכנסת, ירושלים 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת, היום/ראובן קסטרו

18:53

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזור הכנסת. 65 תמכו, 43 התנגדו.

במהלך הדיון עלה יו"ר כחול לבן בני גנץ לדוכן הנואמים ואמר: "שמענו הסברים על קושי במשא ומתן, יש את הוויכוח הישיר בין לימוד תורה לחוק הגיוס אבל יש דבר אחד שלא מזכירים - הכל בשביל לבנות מבצר משפטי למי שאינו נוכח כאן", כשהוא מתייחס לראש הממשלה בנימין נתניהו. לדבריו, "ברור לכולם שעל פי החוק אפשר להעביר את מלאכת הרכבת הממשלה לאדם אחר. אנחנו מתנגדים להצעת החוק ומבקשים להטיל עלינו להרכיב את הממשלה הבאה".

תוצאות ההצבעה על פיזור הכנסת, ירושלים 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
תוצאות ההצבעה על פיזור הכנסת/ראובן קסטרו

18:51

נתניהו ימסור הצהרה בשעה 20:00 בכנסת.

18:43

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קרא להצלחת המאמצים להקמת הממשלה. "מקווה שהדברים יסתדרו עם הרכבת הקואליציה בישראל ושביבי ואני נמשיך להפוך את הברית בין אמריקה וישראל לחזקה מתמיד", כתב טראמפ בטוויטר. "יש עוד הרבה מה לעשות!".

18:35

נתניהו וליברמן נפגשים בניסיון לפתור את המשבר. במקביל, במליאת הכנסת החל הדיון לקראת ההצבעה על הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית. השר זאב אלקין, נציג הממשלה, הציג את הדיון ואמר כי "הייתי מאד שמח להימנע מהמעמד הזה והיינו אמורים להיות כאן בדיון על השבעת הממשלה. אנחנו מביאים את החוק הזה לא בלב שלם ולא בנפש חפצה ומקווה שיימצא פתרון למשבר הזה. עם זאת, לא יהיה מנוס להמשיך בהליך החקיקה להקדמת הבחירות".

מליאת הכנסת, ירושלים 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת, היום/ראובן קסטרו

18:04

הוועדה המסדרת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת החוק שיאפשר להצביע על פיזור הכנסת באופן מיידי, למרות תקנון הכנסת שקובע כי הדיון בנושא יתקיים לא לפני שעברו 45 ימים מיום שהונחה. בעקבות זאת, היא צפויה לעלות לאישור בקריאה טרומית במליאה. הוסכם כי תאריך הבחירות ייקבע רק לפני אישור הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. בישראל ביתנו דרשו לקיים את הבחירות ב-10 או ב-17 לספטמבר, אך החרדים התנגדו.

בני גנץ במהלך נאומו במליאת הכנסת, ירושלים 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
גנץ במליאת הכנסת, היום/ראובן קסטרו

17:39

בדיון הוועדה המסדרת בכנסת מתפתח עימות קל בין הח"כים. "אין לנו מנהיג שיודע לשקר", אמר ח"כ מאיר כהן. ח"כ צביקה האוזר הוסיף: "למה אתם מתעקשים להקים ממשלה עם מישהו שדורש חסינות? בואו לממשלת אחדות, תשחררו את ראש הממשלה לשחרר את חפותו". ח"כ זוהר: "איזו ממשלה אתם יכולים להקים? עם הערבים? מי יישב איתם? צביקה האוזר?".

האוזר תקף בחריפות את ההצעה לפיזור הכנסת, וטען כי ההצעה נועדה למלט את ראש הממשלה מאימת הדין. "זה קרב מאסף לחסינות של ראש הממשלה שיעלה לציבור חמישה מיליארד שקלים", אמר.

17:29

היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון: "זה אירוע חוקתי יוצא דופן אבל אם החוק לפיזור הכנסת יתקבל, ייפסקו ההליכים להרכבת הממשלה".

17:20

ח"כ זוהר: "נוצר מצב ששני הצדדים לא מגיעים להסכמה ולכן אנחנו בהזדמנות הזו, תוך כדי שמקדמים את חוק פיזור הכנסת, קוראים לסיום המשבר הזה ולהגיע להסכמה כדי שנוכל להקים ממשלה בהתאם למה שהציבור שלח אותנו. אם לא נעשה את מה שהבטחנו לציבור, הציבור בעצמו עלול להעניש אותנו". לדבריו, "אני מקווה שהמו"מ ייגמר ונצליח להרכיב ממשלת ימין כפי שהציבור מצפה מאיתנו. זו לא יכולה להיות הסיבה לבחירות".

ועדת הכנסת 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
הוועדה המסדרת בכנסת, היום/ראובן קסטרו
ועדת הכנסת 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
"מי יישב עם הערבים? צביקה האוזר?". מתוך הוועדה המסדרת בכנסת, היום/ראובן קסטרו

17:15

יו"ר הוועדה המסדרת ח"כ מיקי זוהר בפתח הדיון: "אם הייתם אומרים לי ב-30 לאפריל שאנחנו נהיה בסיטואציה המוזרה בה אנחנו מבקשים לפזר את הכנסת, הייתי שולח אתכם להתאשפז באחד ממוסדות לחולי נפש בישראל. האירוע הזה מבחינתנו, הוא כורח המציאות. אנחנו לא מעוניינים בו, נקלענו אליו. עשינו ואנחנו עושים כל שביכולתנו להקים את הממשלה. אם מישהו היה אומר לאחד מהאנשים שיושבים פה, שחוק הגיוס עלול להיות טריגר לבחירות בקדנציה הבאה - אז זה היה נשמע מופרך".

17:13

הוועדה המסדרת בכנסת מתכנסת לדון בבקשת ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) למתן פטור מחובת הנחה להצעת חוק פיזור הכנסת ה-21. תקנון הכנסת קובע כי דיון על הצעת החוק יתקיים לא לפני שעברו 45 ימים מיום שהונחה על שולחן הכנסת. עם זאת, במידה והוועדה החליטה על קיצור תקופה זו, יהיה ניתן להצביע עליה באופן מידי. אם יינתן פטור מחובת ההנחה, מליאת הכנסת צפויה להצביע על הצעת החוק בקריאה טרומית מיד בתום הדיון. לפי הצעת החוק, הכנסת ה-21 תפוזר וייערכו בחירות בתוך שלושה חודשים.

16:34

לשכת ראש הממשלה: לא מכירים עדיין כי נקבעה פגישה עם ליברמן, אבל היא עשויה להיקבע בהמשך.

מליאת הכנסת, ירושלים 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת, היום/ראובן קסטרו

16:22

סגן השר יעקב ליצמן נשאל בכנסת "האם אנחנו לקראת בחירות?", והשיב: "כן". בהמשך נשאל אם קיים סיכוי שיהדות התורה תצא מהמליאה במהלך ההצבעה על חוק הגיוס, כפי שהציע ליברמן, והשיב: "בשום פנים ואופן לא". ליצמן תהה והוסיף האם "זה נקרא משא ומתן? זה נקרא משא ומשא. משא ומתן זה שהוא נותן משהו והצד השני נותן משהו. אף פעם לא ראיתי שהולכים לבחירות על פסיק".

15:57

יו"ר איחוד מפלגות הימין רפי פרץ פועל לקיום פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. לפי גורם המעורה בפרטים, הצדדים לא הביעו התנגדות. ליברמן נשאל מוקדם יותר בישיבת הסיעה אם יסכים להיפגש עם נתניהו והשיב: "יכול להיות שנפגש עם נתניהו היום או מחר, אין שום בעיה מבחינתי".

15:39

סיעת רע"ם-בל"ד בסיום ישיבתה: בהעדר אופציות ראויות נצביע בעד פיזור הכנסת בקריאה הטרומית.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בפתח ישיבת הסיעה, 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
ליברמן בישיבת הסיעה, היום/ראובן קסטרו

15:28

ח"כ זנדברג: "אם יש סיכוי להקים ממשלת מרכז שמאל בכנסת הזו נתנגד לפיזור הכנסת, אם נבין שהכיוון הוא ממשלת גדעון סער כחול לבן נעדיף את פיזור הכנסת".

14:58

החלה ההחתמה של ראשי הסיעות על פיזור הכנסת ה-21.

14:57

הליכוד: "ראשי כל הסיעות הממליצות מודיעים שברגע שליברמן יחתום על הסכם קואליציוני, יושלמו ההסכמים הקואליציוניים עם כל יתר המפלגות - על סמך ההבנות שכבר הושגו. אנחנו מזמינים את ליברמן להצטרף עוד היום ולא לתת את ידו להפלת ממשלת ימין".

14:35

ליברמן: "בבחירות אמרנו שאין לנו כוונה לוותר על העקרונות הבסיסיים בעמדת הגיוס. יהדות התורה העלתה הצעת חוק שניסתה להשוות בין לימוד תורה לשירות צבאי, ומאז התפתח כל הדיון. הבהרנו שלא נסכים לשום שינוי, שום פסיק, שום נקודה. כל בר דעת מבין שמדובר בעמדה עקרונית, ומכך הליכוד הכי מפחד".

"כדי להתמודד עם האמת שלנו, הליכוד מנסה באמצעות מכונת התעמולה האדירה שלהם לייצר נרטיב של נקמה אישית".

"ההאשמות שישראל ביתנו מונעת הקמת ממשלת ימין מכסות על השיכלון המחפיר שלה היה כמותו מאז הקמת המדינה. אני לא זוכר פעם אחת שמי שניצח בבחירות באופן כל כך נחרץ לא מצליח לגבש הסכם קואליציוני עם אף שותף. במקום להודות בכישלון, מנסים לגלגל את זה על מישהו. מדובר על ממשלת הלכה נטו, ואנחנו לא פרטנרים לממשלת הלכה".

"אני חוזר ואומר, אם הליכוד יביא חוק לפיזור הכנסת, אנחנו נתמוך. שלאף אחד לא יהיה צל של ספק, לא נתמוך באף מועמד אחר. כמה שיותר מאיימים, כמה שיותר לוחצים עליי, זה הופך יותר ומעניין ונותן לי יותר מוטיבציה".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בפתח ישיבת הסיעה, 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
ליברמן, בישיבת הסיעה/ראובן קסטרו

14:14

ח"כ יאיר לפיד נשאל אם כחול לבן תרוץ באותה מתכונת בבחירות הבאות ואמר כי "מה שאתם רואים עכשיו זה כחול לבן , כל השאר נדון בהמשך".

14:11

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בישיבת הסיעה כי "לא ניתן שתהייה פה עריצות". גנץ אמר כי מפלגתו תתנגד להצעה לפיזור הכנסת. גנץ הוסיף כי "אם היה מנהיג אחר, היה אפשר להקים ממשלת לאומית כהרף עין. שתיקת הכבשים בליכוד מביכה, הפחד משתק. אנחנו עדים לימים אפורים בדברי ימי הליכוד. גם להם יש אחראיות לעניין הזה. משלא הצליח נתניהו להרכיב את הממשלה, היה ראוי להעביר את המלאכה לכחול לבן".

14:06

בסיעות האופוזיציה החליטו להתנגד להצעת החוק לפיזור הכנסת.

13:40

יו"ר ש"ס דרעי: "סיכמנו, לצערי, על הגשת החוק לפיזור הכנסת. אני אומר לצערי כי לא הלכנו לבחירות כדי ללכת שוב לבחירות, הבוחר אמר את דברו. 65 מנדטים בחרו בנתניהו לראשות הממשלה וזה הרצון האמיתי של רוב העם. התאריך המועדף הוא מה שיותר מהר, 90 יום, שזה ה-27 באוגוסט".

"קריאה אחרונה לליברמן: עם ישראל לא צריך היום שוב בחירות. ראשית, זו הוצאה ענקית מאד שיכולה לפתור הרבה בעיות, בנוסף אנחנו הרבה זמן בממשלה שלא יכולה לקבל החלטות ויש לנו אתגרים רבים בביטחון".

"גם בבחירות הבאות אני מעריך שנתניהו ייבחר שוב והימין יעלה ואפילו יתחזק, כך שאני לא רואה את התועלת בבחירות. המפלגות החרדיות עשו צעדים מרחיקי לכת לכוון ליברמן, הרבה מעבר לחמישה מנדטים שיש לו. הוא חייב לגלות אחריות, ולהתגמש ולהקים את הממשלה".

אריה דרעי בהרמת כוסית של ש"ס לפסח, מעלה החמישה, 16 באפריל 2019. צילום:יעקב כהן,
אריה דרעי/צילום:יעקב כהן

13:27

ישראל ביתנו מתנגדת לקיום הבחירות ב-27 באוגוסט. כדי להשיג רוב לפיזור הכנסת יצטרכו להסכים על תאריך חדש. במפלגה ביקשו לקיים בחירות בתחילת חודש ספטמבר.

13:14

ראשי סיעות האופוזיציה התכנסו. יו"ר מרצ תמר זנדברג אמרה בפתח הפגישה כי "כאופוזיציה יש פיתוי גדול לתמוך בפיזור הממשלה. נבדוק אם יש היתכנות להקים ממשלת שמאל-מרכז בכנסת הנוכחית. אם לא נתמוך בפיזור". לעומתה, בכחול לבן ובעבודה יש נטייה להתנגד לפיזור הכנסת.

12:54

בישיבת ראשי הקואליציה אצל נתניהו הוחלט: הבחירות יתקיימו ב-27.8, ככל שיהיו בחירות.

12:32

ראשי הסיעות הממליצות נפגשו עם נתניהו. הוחלט להמשיך לנסות למצות את האפשרויות לפתרון חוק הגיוס, במקביל להיערכות לפיזור הכנסת, שכן עלה חשש מזעם ציבורי על בחירות.

11:27

ראשי הקואליציה מתכנסים אצל נתניהו ודנים בתאריך לבחירות. אחת האפשרויות: ה-27.8. ליברמן אינו נוכח בפגישה.

10:54

שרת המשפטים איילת שקד הכחישה בכנס לשכת עורכי הדין את השמועות הפוליטיות בעניינה שהופצו אתמול: "חשבתי שזה נאום פרידה ממשרד המשפטים ושבשבוע הבא אעזוב את רחוב צלאח א-דין. אבל לפוליטיקה חוקים משלה ואי אפשר לדעת מה יהיה עד יום רביעי. מה שכן אני יכולה לומר - שהפרסומים מאתמול בענייני אינם נכונים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 26 במאי 2019. אמיל סלמן, אתר רשמי
נתניהו בישיבת הממשלה, אתמול/אתר רשמי, אמיל סלמן

9:31

נציגי הסיעות החרדיות הודיעו כי הם מתנגדים לתאריך ה-3 בספטמבר, אם אכן יוחלט על קיום בחירות.

8:44

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש בשעה 11:00 עם ראשי הסיעות הממליצות כדי לדון בהקדמת הבחירות ובהמשך הניסיונות להקים את הממשלה.

בוגי יעלון במליאת הכנסת, ירושלים 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
ח"כ משה יעלון במליאת הכנסת, היום/ראובן קסטרו
מליאת הכנסת, ירושלים 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
מליאת הכנסת, היום/ראובן קסטרו
ועדת הכנסת 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
הדיון בוועדה בכנסת, היום/ראובן קסטרו
גבי אשכנזי במליאת הכנסת, 27 במאי 2019. ראובן קסטרו
ח"כ גבי אשכנזי במליאת הכנסת, היום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully