וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות לפרלמנט האירופי: הימין הקיצוני והירוקים התחזקו, המרכז נחלש

לפי תוצאות חלקיות, המפלגות הלאומניות מצד אחד והמפלגות הסביבתיות מצד שני התחזקו על חשבון המפלגות המסורתיות, אם כי הפרו-אירופים ימשיכו להחזיק ברוב 751 המושבים. בבריטניה, מפלגת הברקזיט בדרך לניצחון, בצרפת לה פן עקפה את מקרון ובגרמניה הירוקים כבשו את הצמרת

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

מפלגות הימין הקיצוני והירוקים באירופה התחזקו בבחירות לפרלמנט האירופי - כך עולה הלילה (שני) מתוצאות ארבעת ימי ההצבעה ברחבי היבשת. זאת בזמן שמפלגות המרכז המסורתיות מימין ומשמאל נחלשו במערכת הבחירות האירופיות הצמודה ביותר זה עשרות שנים, שבה אחוז ההצבעה היה הגבוה ביותר זה כ-20 שנה - עם יותר מ-50% מהקולות, מה שהחליש את ההישגים המצופים מהימין הקיצוני.

בעוד שהמפלגות הפרו-אירופיות צפויות לנצח כשני שלישים מכלל 751 המושבים בפרלמנט שבבריסל, גם מועמדים אחרים רשמו הישגים משמעותיים. הבחירות היו מבחן כוח של הלאומנים והפופוליסטים ביבשת, שהתחזקו בשנים האחרונות על רקע משבר ההגירה ובבריטניה אף הכריעו בעד הפרישה מהאיחוד.

לפי התוצאות המסתמנות, שתי המפלגות הגדולות בפרלמנט - מפלגת העם האירופית והברית הפרוגרסיבית של סוציאליסטים ודמוקרטים - לא יזכו במרבית המושבים, ויסללו את הדרך לשיחות מורכבות להרכבת קואליציה. הירוקים ומפלגות הימין הקיצוני צפויות להפוך למפלגות המכריעות.

לקריאה נוספת בנושא:
הימין באירופה מתאחד לפני הבחירות: "לשנות את האיחוד מבלי להרוס אותו"
מניעת מזון ומעצר ילדים: הונגריה מתעמרת במבקשי מקלט
מחוקקים בליווי שוטרים: הפרלמנט של ספרד התכנס מפולג מתמיד

מדגמים של הבחירות לפרלמנט האירופי מוצגים בבריסל, 26 במאי 2019. AP
מדגמי התוצאות מוקרנים בפרלמנט האירופי בבריסל, הלילה/AP

לפי תוצאות חלקיות מבריטניה, מפלגת ברקזיט של נייג'ל פאראג', ממובילי קמפיין הפרישה, תסיים במקום הראשון. זאת בשל הזעם הציבורי על כישלונה של ראשת ממשלת בריטניה המתפטרת תרזה מיי להשלים את העזיבה מהגוש, כשלוש שנים אחרי משאל העם הדרמטי.

מפלגתו של פאראג' זכתה ב-29% מהקולות, הלייבור עם 20% ואילו המפלגה השמרנית בראשות מיי עם 10-12% בלבד. "נראה שזה הולך להיות ניצחון גדול עבור מפלגת הברקזיט", אמר פאראג'. מול מחנה הבקזיט ניצבת המפלגה הליברלית-דמוקרטית, התמוכת בהישארות באיחוד והגיעה למקום השני.

עוד באותו נושא

הימין הקיצוני רוצה לכבוש את בריסל: הבחירות לפרלמנט האירופי יוצאות לדרך

לכתבה המלאה
מנהיג מפלגת הברקזיט בבריטניה נייג'ל פאראג' בתום פרסום התוצאות החלקיות בבחירות לפרלמנט האירופי, 27 במאי 2019. רויטרס
מפלגתו צפויה לנצח. פאראג', הלילה/רויטרס

לפי המדגמים בצרפת, מארין לה פן, מנהיגת הימין הקיצוני, סיימה במקום הראשון עם 24%, ואחריה הגיעה מפלגתו הפרו-אירופית של הנשיא עמנואל מקרון, עם 22%. עם זאת, אל המקום השלישי הגיעו הירוקים, שגם הם מחזיקים בעמדות פרו-אירופיות.

בגרמניה, הקואליציה של הקנצלרית אנגלה מרקל, רשמה גם היא הפסדים גדולים. המפלגה הנוצרית-דמוקרטית אמנם הגיעה למקום הראשון עם 28%, אך איבדה מכוחה לטובת הירוקים שהגיעו מיד אחריה. מנהיגת המפלגה הנוצרית-דמוקרטית, אנגרט קראמפ-קארנבאואר, אמרה כי "הבחירות האלו היו מעל הכל סביב נושא האקלים והשמירה על האקלים". הסוציאל-דמוקרטים צנחו מ-27% ל-15.5%, ואילו מפלגת הימין הקיצוני, אלטרנטיבה לגרמניה (AfD), גרפה פחות קולות מהמצופה - 10.5% לפי המדגמים - אולם עדיין מדובר בשיפור בהשוואה ל-2014.

ראש המפלגה הלאומית של הימין הקיצוני בצרפת, מארין לה פן, בתום ההצבעה בבחירות לפרלמנט האירופי, 27 במאי 2019. רויטרס
עקפה את המפלגה של מקרון. לה פן, הלילה/רויטרס

שר הפנים של איטליה, מתאו סלביני, דמות מרכזית בקרב המחנה הלאומני המתנגד להגירה, אמר כי הוא חש ''שינוי באוויר'' וכי ניצחון של התנועה הימנית הקיצונית בפרלמנט ''ישנה הכל באירופה''. מסתמן כי מפלגתו של סלביני היא הגדולה ביותר באיטליה בבחירות לפרלמנט האירופי. בכך היא גברה על חברתה לקואליציה, תנועת חמשת הכוכבים, שעל פי הסקרים איבדה שליש מבוחריה במהלך השנה האחרונה.

שר הפנים האיטלקי מתאו סלביני לאחר תום ההצבעה בבחירות לפרלמנט האירופי, 27 במאי 2019. רויטרס
"חש שינוי באוויר". סלביני, הלילה/רויטרס

מספירת 99% מהקולות בספרד, הסוציאליסטים בראשות ראש הממשלה פדרו סנצ'ס זכו ב-30% מהקולות, בעוד מפלגת העם האירופי השיגה 22%. בכך הפכה מפלגתו של סנצ'ס לגדולה ביותר בגוש הסוציאליסטי בפרלמנט האירופי. לדבריו, "הבחירות אישרו שהסוציאליסטים הם ללא צל של ספק הכוח הפוליטי הראשון בספרד".

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס אחרי סיום ההצבעה בבחירות לפרלמנט האירופי, 27 במאי 2019. רויטרס
ייקרא לבחירות בשל ההפסד. ציפראס, הלילה/רויטרס

ביוון, מפלגת השמאל סיריזה בראשות ראש הממשלה אלכסיס ציפראס נחלה הפסד למפלגת הדמוקרטיה החדשה מהאופוזיציה. בעקבות זאת, אמר ציפראס כי ייפגש עם הנשיא על מנת לקרוא לקיים בחירות בהקדם. זאת אף על פי שכהונתו אמורה להסתיים בחודש אוקטובר.

מפלגת השלטון הימנית בהונגריה זכתה על פי ההערכות ב-52% מהקולות, והשיגה ניצחון גדול על האופוזיציה המפולגת. ראש הממשלה ויקטור אורבן אמר כי ישתף פעולה עם כל מי שירצה לבלום את ההגירה באירופה. "משמעות הניצחון בבחירות היא שההונגרים נתנו לנו את המשימה לעצור את ההגירה ברחבי אירופה", הכריז אורבן בפני תומכיו.

בפולין, מפלגת השלטון חוק וצדק גברה בפער קטן על מפלגת הקואליציה האירופית מהאופוזיציה. בוורשה התייחסו לבחירות לפרלמנט האירופי כמבחן לקראת הבחירות שעתידות להתקיים במדינה בהמשך השנה. על פי התוצאות החלקיות, מפלגת השלטון זכתה ב-42% מהקולות, בעוד ברית של מפלגות אופוזיציה השיגה 39%.

(עדכון ראשון: 00:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully