וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימין הקיצוני רוצה לכבוש את בריסל: הבחירות לפרלמנט האירופי יוצאות לדרך

400 מיליון אזרחים מ-28 מדינות יבחרו את נציגיהם לפרלמנט האירופי, האחראי על חקיקה ומדיניות סחר. מנהיגי הימין הקיצוני מקווה להפוך לכוח השני בגודלו כדי "לשחרר את היבשת" ובריטניה משתתפת למרות הברקזיט. כל מה שצריך לדעת על הבחירות, שיימשכו עד ראשון

צילום: רויטרס

הבחירות לפרלמנט האירופי שיחלו היום (חמישי) מעולם לא התקבלו בציפייה רבה כל כך, בצל התחזיות המנבאות הצלחה היסטורית לימין הקיצוני היורו-סקפטי. הבחירות, שיימשכו עד יום ראשון וייקחו חלק בכל 28 המדינות החברות באיחוד, מלוות בהימורים רבים לגבי הרכבו של בית המחוקקים העתידי וההשלכות האפשרויות שעשויות להיות לכך על גורלה של היבשת.

שתי המפלגות המרכזיות שבאופן מסורתי נחשבות למוקדי הכוח העיקריים בפרלמנט - "מפלגת העם האירופי" מהמרכז-ימין ו"ברית הסוציאליסטים והדמוקרטים" מהמרכז-שמאל - צפויות לאבד חלק מעוצמתן. הן עומדות בימים אלה בפני האתגר בגדול ביותר שלהן: צמיחתן של מפלגות פופוליסטיות ולאומניות מהימין הקיצוני הנחושות להחליש את כוחו של האיחוד האירופי לטובת ממשלות לאומיות חזקות.

עוד בנושא אירופה בוואלה! NEWS:
מניעת מזון ומעצר ילדים: הונגריה מתעמרת במבקשי מקלט
מחוקקים בליווי שוטרים: הפרלמנט של ספרד התכנס מפולג מתמיד
הטלטלה באוסטריה: כל שרי הימין הקיצוני התפטרו מהממשלה

מנהיגי ימין קיצוני בהם שר הפנים האיטלקי מתאו סלביני ומארין לה פן מצרפת בכנס במילאנו לקראת הבחירות לאיחוד האירופי ב-18 במאי 2019. AP
השוליים היורו-סקפטיים מתחזקים. מנהיגי ימין קיצוני, בהם לה פן וסלביני, בכנס במילאנו בסוף השבוע/AP

התנגשות הערכים הבסיסיים ביותר - בין אירופה מאוחדת או מפולגת - מעמידה את היבשת בצומת דרכים היסטורית. נשיא צרפת עמנואל מקרון, אחד מהתומכים הבולטים בגישה הראשונה, טוען שהאתגר המרכזי העולה מהסקרים הוא "לא לוותר לקואליציה של חורבן והתפוררות", שתנסה להרוס את האחדות שנבנתה במשך יותר משישה עשורים. אל מול מקרון והמפלגות המסורתיות ניצב שר הפנים האיטלקי מתאו סלביני, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת מארין לה פן ושורת מנהיגים פופוליסטיים נוספים מהימין הקיצוני שהתחייבו לשנות מהיסוד את הנוף הפוליטי באירופה.

מנהיגים אלה, מ-11 מדינות שונות, חברו בסוף בשבוע האחרון לכנס במילאנו - בהפגנת אחדות שבעבר לא עלתה על הדעת באירופה, שבה הם נחשבו עד לפני כמה שנים לדמויות קיצוניות מהשוליים. סלביני הכריז במעמד זה כי הקיצוניים נמצאים דווקא בבריסל - העיר המארחת את מוסדות האיחוד האירופי, בגלל רצונם לשמור על הסטטוס קוו. "אנחנו צריכים לעשות כל מה שנכון כדי לשחרר את המדינות האלה ואת היבשת הזאת מהכיבוש הבלתי חוקי שמאורגן על ידי בריסל", אמר שר הפנים האיטלקי.

עוד באותו נושא

רק אל תגידו נאצים: הימין הקיצוני מנסה לכבוש את צעירי אירופה

לכתבה המלאה

מארגון חסר שיניים - לכוח עולמי רב-עוצמה

הפרלמנט האירופי מאשר חקיקה, קובע תקציבים ומפקח על מגוון מוסדות. עד כה, הבחירות לאיחוד האירופי נחשבו מנומנמות יחסית, עם שיעור הצבעה של 42.6% בלבד בשנת 2014 - אך הפעם זה עשוי להשתנות.

מאז הבחירות הראשונות לאיחוד האירופי בשנת 1979, הוא הפך בהדרגה מארגון חסר שיניים, שאליו מגיעים פוליטיקאים ותיקים שאבד עליהם הכלח לפני פרישתם - לכוח רב-עוצמה עם סמכויות משמעותיות בקבלת החלטות. למשל, בעוד שבתחילה הטיל האיחוד רגולציה על חקלאות, כיום הוא קובע את מדיניות הסחר הבינלאומית של כל המדינות ואף חוקים מוניטריים עבור 19 החברות בגוש האירו.

בית המחוקקים משפיע על חיי היומיום של האירופים באלפי דרכים: החל מקביעת התשלום על השימוש בנתונים בטלפונים חכמים במדינות השונות, דרך קביעת חוקי בטיחות ובריאות לתעשיות ממגוון תחומים - כימיקלים, אנרגיות, מכוניות ומזון, ועד לתמיכה בחקלאות, חוקי זכויות היוצרים והגנת הסביבה. בנוסף לכך, הוא משחק תפקיד מכריע בבחירת נשיא הנציבות האירופית, שנשיאה הנוכחי - ז'אן-קלוד יונקר מלוקסמבורג - איננו מתמודד על כהונה נוספת.

ליותר מ-400 מיליון בני אדם יש זכות הצבעה בבחירות, באחד מהמופעים הדמוקרטיים הגדולים בעולם - עם יותר מצביעים מאשר בבחירות בארצות הברית, אך הרבה פחות מאשר בבחירות הענק בהודו, לשם השוואה. אחרי שיחלו בהולנד ובבריטניה, הן יימשכו על פני ארבעה ימים עם שלוש שיטות הצבעה שונות, והתוצאות יישמרו בסוד עד לסיום ההצבעה.

שקלולן הסופי יקבע מי יהיו 751 חברי הפרלמנט שמתכנס בבריסל ובשטסבורג. כל חברה באיחוד מקבלת מספר מושבים בבית המחוקקים התואם לגודל אוכלוסייתה: קפריסין, לוקסמבורג ומלטה מקבלות כל אחת שישה מושבים, ואילו המדינה המאוכלסת ביותר - גרמניה - חולשת על לא פחות מ-96 מושבים.

ספר ההוראות של טראמפ

"שילוב של גורמים רבים מייצר חוסר ביטחון, שבסופו של דבר דחוף אנשים לחפש תשובות קלות"

עבור רבים מחצי מיליארד האירופים, זיכרון מלחמת העולם השנייה נמחק וכך גם תפקידו של האיחוד האירופי בשמירה על השלום ב-75 השנים האחרונות, הישג שזיכה אותו בפרס נובל לשלום. במקביל, אירופה נפגעה קשות מהמשבר הכלכלי שאירע לפני עשור ונאבקת עם משבר חוב ממושך שהותיר מדינות כמו יוון, אירלנד, פורטוגל וקפריסין במיתון שחתך את הכנסותיהן במיליונים.

המיסים הגבוהים באירופה, המשכורות התקועות במקום והפער בין העשירים לבין העניים עדיין מהווים סוגיה בוערת, במיוחד על רקע מחאת האפודים הצהובים בצרפת, שפרצה בדרישה להקל על האזרחים שעובדים קשה וכורעים תחת הנטל. האומות האירופיות לא הצליחו לגבש מכנה משותף גם בנוגע להגירה, נושא שמעורר מתחים פנימיים רבים: חוסר האונים עם ההתמודדות עם גל המהגרים בשנת 2015 הניע אזרחים רבים לתמוך במפלגות הימין הקיצוני. "יש לנו משבר באיחוד האירופי", אמר מקרון. "זו עובדה".

הפגנה בעד האיחוד האירופי בקלן שבגרמניה - לא לשנאה כן לשינוי ב-19 במאי 2019. רויטרס
"לא לשנאה, כן לשינוי". הפגנה של פרו-אירופים בקלן שבגרמניה, בתחילת השבוע/רויטרס

גם המומחים מצדיקים את עמדתו. "הרבה אנשים פוחדים מכך שהעניינים עלולים לנוע בכיוון הלא נכון - או שזה כבר קרה", הסבירה ג'אניס אמנוילדיס מהמכון למדיניות האירופית שמושבו בבריסל. "שילוב של גורמים רבים מייצר חוסר ביטחון, שבסופו של דבר דחוף אנשים לחפש תשובות קלות".

המפלגות הלאומניות באירופה מקוות ללכת בעקבות דונלד טראמפ, שרשם הצלחה בבחירות לנשיאות ב-2016, ובעקבות ה"ברקזיט" - משאל העם על יציאתה של בריטניה מהאיחוד. הן שואפות לפעול נגד עוצמתו של הגוף שאותו הם רואים כאליטה מנותקת, ומזהירות מפני גלי המהגרים המתדפקים על דלתות היבשת ומאיימים, לטענתם, לשדוד את תרבותם ופרנסתם של אזרחיה.

לצדו של סלביני, הבטיחה לה פן כי הימין הקיצוני "יציג הישג היסטורי". על פי ההערכות, גוש המרכז-ימין צפוי להיות הגדול ביותר בפרלמנט הבא, כמו בפרלמנט הנוכחי, אך מפלגות הימין הקיצוני מקוות לעקוף את המרכז-שמאל ולהפוך לכוח הפוליטי השני בגודלו.

מודעה של נשיא צרפת עמנואל מקרון לקראת הבחירות לאיחוד האירופי ב-21 במאי 2019. AP
"האיחוד האירופי במשבר, זו עובדה". מודעת בחירות של מקרון/AP

עם זאת, הסקרים מראים כי היעד שהציבה לה פן עדיין נחשב לשאפתני. התחזיות שפורסמו החודש על ידי האיחוד האירופי מראות שמפלגת המרכז-ימין "מפלגת העם האירופית" מאבדת 37 מתוך 217 המושבים שלה בפרלמנט, בעוד שברית הסוציאליסטים והדמוקרטים צונחת מ-189 מושבים ל-149 בלבד. אשר לימין הקיצוני, מפלגת "אומות החירות האירופיות" צפויה לזכות ב-62 מושבים, בהשוואה ל-37 שיש לה כיום.

מפלגת ימין קיצוני נוספת, מפלגת פידס הלאומנית של אורבן, הושעתה בשל עמדותיה נגד האיחוד האירופי והרטוריקה הפוגענית שלה כלפי מהגרים. עם זאת, ראש הממשלה ההונגרי עשוי לערוק אחרי הבחירות למפלגת ימין ראדיקלית חדשה שייתכן שתוקם על ידי סלביני, לה פן ומנהיגים לאומנים נוספים.

אירופה תישבר לרסיסים?

"אנחנו רוצים איחוד שמכבד את הממשלות הלאומיות ולא מטיף להן מוסר"

הצד הפרו-אירופי טוען כי הגברת הקשרים בין המדינות הינו חיוני עבור הישרדותן בעולם גלובלי. בעולם שבו מעצמות כמו סין, ארצות הברית ורוסיה עושות שרירים, מפציר מקרון במצביעים לחשוב על העוצמה שיש ל-28 המדינות הקטנות יותר כשהן מאוחדות. "אם נשבור את אירופה לרסיסים - אין סיכוי שנקבל אירופה חזקה יותר", אמר הנשיא הצרפתי.

מנגד, היורו-סקפטיים טוענים שההחלטות המתקבלות בדרגים הבכירים בבריסל פוגעות בזהותה הייחודית של כל מדינה. בנוסף אליהם, שמרנים מהמיינסטרים הפוליטי מביעים עמדות יורו-סקפטיות חלקיות. הפוליטיקאי הצ'כי יאן זהרדיל, המועמד המוביל ממפלגת המרכז-ימין "השמרנים והרפורמיסטים האירופים", נחשב לאחד מהמנהיגים הדורשים להפחית את התערבותו של האיחוד האירופי בכל מדינה. "אנחנו רוצים איחוד אירופי מרוסן, גמיש ומבוזר", הסביר זהרדיל. "איחוד אירופי שמכבד את הממשלות הלאומיות ומשתף איתן פעולה, שלא נלחם בהן, שלא מתנשא עליהן ושלא מטיף להן מוסר".

יאן זהרדיל מנהיג ברית השמרנים והרפורמיסטים באירופה ב-28 באפריל 2019. AP
יורו-סקפטי, אך שולל ישיבה עם הימין הקיצוני. יאן זהרדיל/AP

מנהיגים כמו זהרדיל, הנחשב לקול מתון יחסית מבין היורו-סקפטיים, צפויים לשנות את פניו של בית המחוקקים אחרי הבחירות. עם זאת, בניגוד ללה פן, הוא קורא לאיחוד אירופי גמיש יותר ולמתן "מרחב רב יותר לממשלות והפרלמנטים של כל מדינה". הוא הסביר כי "אנחנו רוצים שהאיחוד האירופי יעשה פחות - ויעשה את זה טוב יותר".

מפלגתו, שנחשב לשלישית בגודלה בפרלמנט האירופי, מקווה למלא את החלל שיותירו שתי המפלגות המרכזיות, האחת מהמרכז-ימין והשנייה מהמרכז-שמאל, עם הפגיעה הצפויה בכוחן. בריאיון לסוכנות הידיעות אי-פי הוא שלל שיתוף פעולה עם המפלגות היורו-סקפטיות הקיצוניות. "קשה לדמיין שיתוף פעולה עם היורו-סקפטיים הראדיקליים מפני שהם נגד סחר חופשי וזה משהו שאנחנו תומכים בו, ובמקביל הם בעד גישה פייסנית מול רוסיה, וזה מכשול נוסף שעשוי להיות לשיתוף פעולה בינינו".

אישה חולפת על פני שלט שמעודד הצבעה לאיחוד האירופי בתחנת רכבת בשומאן שבבריסל ב-22 במאי 2019. רויטרס
יבשת בצומת דרכים. אישה חולפת על פני שלט לעידוד הצבעה בבריסל, באזור בניין הפרלמנט/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully