וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטלטלה באוסטריה: כל שרי הימין הקיצוני התפטרו מהממשלה

חברי מפלגת החירות שנותרו בקואליציה של הקנצלר קורץ פרשו בהמונים, בשל החלטתו להדיח את שר הפנים. זאת אחרי שמנהיג המפלגה וסגן הקנצלר פרש מתפקדיו בעקבות סרטון שחשף קשר רוסי חשוד. הבחירות לפרלמנט צפויות להתקיים בספטמבר

צילום: רויטרס

כל חברי ממשלת אוסטריה מטעם מפלגת החירות הימנית קיצונית התפטרו הערב (שני) בהמשך לשערורייה הפוליטית שפירקה את הקואליציה. זו החלה עם חשיפה של סרטון שבו תועד מנהיג המפלגה היינץ-כריסטיאן שטראכה, שהיה גם סגן הקנאצלר, מציע חוזים ממשלתיים לאישה שהתחזתה לבת של אוליגרך רוסי.

מפלגת החירות (FPO) איימה שחבריה יתפטרו בהמוניהם אם שר הפנים מטעמה, הרברט קיקל, יודח מתפקידו. הקנצלר ומנהיג המפלגה השמרנית, סבסטיאן קורץ, אמר כי על קיקל לשאת באחריות לסקנדל בתור מזכ"ל המפלגה.

לקריאה נוספת בנושא
תמיכה תמורת חוזים: הסרטון שהביא להתפטרות סגן קנצלר אוסטריה
אוסטריה אוסרת על חבישת כיסויי ראש בבתי ספר יסודיים
סקר באוסטריה: יותר מחצי מהאזרחים לא יודעים כמה יהודים נרצחו בשואה

קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ במסיבת עיתונאים בווינה, 20 במאי 2019. רויטרס
קורץ במסיבת עיתונאים בווינה, הערב/רויטרס

בעקבות התפרקות הממשלה, שמחצית מחבריה היו אנשי מפלגת הימין הקיצוני, קרא הקנצלר הצעיר להקדים את הבחירות. הוא יתמודד בעצמו מול הצבעת אי-אמון בתוך מפלגתו, ביום רביעי. הנשיא אלסנדר ואן דר בלן המליץ על הקדמת הבחירות לפרלמנט לספטמבר, פחות משנה אחרי הבחירות הקודמות. קורץ הודיע שאת מקומותיהם של השרים שהתפטרו ימלאו עד הבחירות מומחים או משרתי ציבור לשעבר.

שר התשתיות, נורברט הופר, שהפך למנהיג מפלגת החירות לאחר התפטרותו של שטראכה, אמר שקיקל "לא עשה שום דבר שגוי". במסיבת עיתונאים אמר הופר כי הוא "מצטער מאוד שהפרויקט הממשלתי הגדול נגמר כה מוקדם. אני חושב שהממשלה הייתה מאוד פופולרית".

עוד באותו נושא

"מר ניקיון" התלכלך: ההתרסקות של האיש שהחיה את הימין הקיצוני באוסטריה

לכתבה המלאה
היינץ כריסטיאן שטראכה, סגן נשיא אוסטריה שהוקלט מציע שוחד. רויטרס, אתר רשמי
הכל החל עם חשיפת הסרטון. שטראכה/אתר רשמי, רויטרס

הפרשה, שפורסמה בשני עיתונים בגרמניה השכנה, עשויה לפגוע במפלגת החירות בבחירות לפרלמנט האירופי, שיחלו בסוף השבוע. לפי התחזיות, מפלגות הימין הקיצוני ביבשת יתחזקו משמעותית, וה-FPO קיבלו כ-20% מהקולות בסקרים שנערכו לפני פרוץ השערוריה.

מנפרד ובר, המועמד המוביל מטעם מפלגת העם האירופית (EPP) השולטת בפרלמנט האירופי, אמר שהסקנדל הראה כי "חייבים שהקיצוניים האלה לא יהיו בעלי השפעה על אירופה שלנו". קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הזהירה גם היא מפני הסכנות של פוליטיקאים מהימין הקיצוני שמאיימים "להרוס את אירופה של הערכים שלנו".

השערוריה באוסטריה עלולה לשבש את סיכוייה בבחירות של הברית הימנית הקיצונית בהנהגת שר הפנים האיטלקי, מתאו סלביני, בה ה-FPO בעלת תפקיד משמעותי. מארין לה פן, ממפלגת האיחוד הלאומי הימנית קיצונית, הרחיקה עצמה משטראכה ואמר שהוא עשה "טעות חמורה".

מנהיג הימין הקיצוני של צרפת מארין לה פן, 9 ביולי 2018. רויטרס
"טעות חמורה". מארין לה פן/רויטרס

רוסיה, שמואשמת על ידי המערב בהתערבות בפוליטיקה הפנימית של מדינות אחרות, מכחישה מעורבות כלשהי בפרשה. "אין ולא יכולה להיות לתקרית הזאת קשר אלינו", אמר דוברו של הנשיא ולדימיר פוטין, דימיטרי פסקוב.

עם זאת, למפלגת החירות יש קשרים קרובים למוסקבה. ב-2016 היא חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מפלגת "רוסיה מאוחדת" של פוטין, שכלל מאמצים משתופים "להחדיר רוח פטריוטית לדור הצעיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully