וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר באוסטריה: יותר מחצי מהאזרחים לא יודעים כמה יהודים נרצחו בשואה

2.5.2019 / 12:20

הנתונים חושפים כי רבים מאזרחי המדינה, שבה נולדו היטלר ואייכמן, סבורים כי שני מיליון יהודים נספו ואינם מכירים את מחנה הריכוז מאוטהאוזן, השוכן בארצם. זאת על רקע התחזקות מפלגת הימין הקיצוני, החברה בממשלה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

יותר ממחצית מאזרחי אוסטריה לא יודעים ששישה מיליון יהודים נרצחו בשואה - כך עולה מסקר חדש, שחושף שלרבים במדינה אין ידע בסיסי על פשעי הנאצים, על אף שבין בכירי התכנית להשמדת יהדות אירופה היו אוסטרים רבים והעובדה שמחנה הריכוז הידוע לשמצה מאוטהאוזן השוכן מחוץ לעיר לינץ. הסקר פורסם היום (חמישי) על ידי ועידת התביעות, ארגון אמריקני הפועל לתשלום פיצויים לקורבנות השואה.

36% מהנשאלים ענו כי שני מיליון או פחות נרצחו, כשבקרב בני 18 עד 34 הנתון מגיע עד ל-42%. מנכ"ל הארגון גרג שניידר אמר שהמספרים דומים לאלו שעלו בשני הסקרים הראשונים שנעשו בארצות הברית ובקנדה, אך זה מפתיע יותר כשזה מגיע מאוסטריה. "המגמות המטרידות הן דומות, אבל ההבדל הוא שהשואה התרחשה באוסטריה", אמר בשיחת טלפון מניו יורק.

אדולף היטלר גרמניה 1940. ShutterStock
סגן ראש עיר הולדתו השווה לאחרונה מהגרים לנאצים. היטלר/ShutterStock

תוצאות הסקר פורסמו בצל החשש ממפלגת הימין הקיצוני במדינה, מפלגת החירות, השותפה בקואליציה של הקנצלר סבסטיאן קורץ. אחרי מלחמת העולם השנייה היא הונהגה על ידי נאצים לשעבר, ועל אף שהיא התנערה מעברה, חבריה ממשיכים להזכיר את התקופה. רק בשבוע שעבר, סגן ראש עיריית בראונו אם אין, עיר הולדתו של אדולף היטלר, עזב את המפלגה אחרי שכתב חיבור שבו השווה מהגרים לעכברושים, בדומה לדרך שבה הנאצים תיארו יהודים.

בנוסף לכך, בסוף השבוע שעבר, מנהיג המפלגה, היינץ כריסטיאן שטראכה, שגם משמש סגן הקנצלר, עורר סערה כשאמר שמפלגתו נלחמת ב"החלפת האוכלוסייה הילידית", מונח שבו משתמשים ארגוני ימין קיצוני ומזכיר את הטרמינולוגיה הנאצית.

"הפחד הגדול ביותר הוא שהשואה תחזור על עצמה, כך שאני חושב שזה צר מדי להגביל את החששות רק לאוסטריה" אמר שניידר, שהזכיר את הפיגועים במסגדים בניו זילנד, בכנסיות בסרי לנקה ובבית הכנסת בקליפורניה כדוגמה לסכנות הקיימות. "אחד הלקחים המרכזיים מהשואה הוא שהיא התחילה עם מילים, שבמהרה הובילו למעשים", הדגיש.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
סגן הקנצלר של אוסטריה היינץ כריסטיאן שטראכה, 23 באפריל 2019. רויטרס
הזהיר מפני "החלפת האוכלוסייה". סגן הקנצלר, בחודש שעבר/רויטרס

בסקר נשאלו האזרחים גם על עמדתם לגבי מפלגת החירות, והתוצאות היו חצויות. 43% רואים אותה כמשהו חיובי, ומספר דומה של משיבים באופן שלישי. 36% סבורים כי מפלגות מסוגה הן פטריוטיות, בעוד ש-42% רואים בהן מפלגות לאומניות ושונאות זרים. עם זאת, שניידר ציין נתון חיובי - 82% אמרו כי יש ללמד על השואה בבתי הספר.

אפרים זורוף, ראש מרכז שמעון ויזנטל בירושלים, אמר כי אחד הנתונים המדהימים בסקר הוא שרק 13% אמרו שלאוסטריה היה חלק בשואה, בזמן ש-68% אמרו כי היא הייתה גם אחראית וגם קורבן. 12% השיבו כי היא הייתה קורבן. זאת, לדבריו, למרות העובדה שכשליש מהאחראים לשואה היו אוסטרים. ובעוד ש-79% מהנשאלים אכן ידעו שהיטלר היה אוסטרי, רק 14% ידעו שגם אדולף אייכמן היה בן ארצם.

הסקר נערך בין 22 בפברואר ל-1 במרץ, ובו נשאלו אלף איש. אחוז סטיית התקן הוא 3.1%. הוא פורסם בזמן שישראל מציינת את יום השואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully