וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מר ניקיון" התלכלך: ההתרסקות של האיש שהחיה את הימין הקיצוני באוסטריה

אחרי שבמשך שנים פעל לניקוי תדמיתה של מפלגת החירות, מצא את עצמו היינץ כריסטיאן-שטראכה בלב פרשיית שחיתות עם סרטון שלו עם אחייניתו של אוליגרך רוסי. התקרית המשפילה ככל הנראה שמה קץ לקריירה הפוליטית שלו - ומאיימת להעיב על הימין הקיצוני האוסטרי כולו

צילום: אורי בנק

הפוליטיקאי האוסטרי שהחזיר את הימין הקיצוני לממשלה אחרי שנים באופוזיציה מצא את עצמו היום (שבת) בליבה של שערוריית שחיתות חדשה. היינץ כריסטיאן-שטראכה, סגנו בן ה-49 של הקנצלר סבסטיאן קורץ, נאלץ להתפטר אחרי שהתקשורת הגרמנית פרסמה תיעוד שלו ממצלמה נסתרת, ממקור בלתי ידוע, יחד עם אחייניתו של אוליגרך רוסי בארוחת ערב עתירת אלכוהול בווילה יוקרתית באיביזה. אחרי שנים של מאמצים לנקות את תדמיתה של "מפלגת החירות", שנוסדה אחרי מלחמת העולם השנייה על ידי נאצים לשעבר - הוא הסתבך במה שכינה "טעות טיפשית ולא אחראית".

בסרטון, האישה הציעה לשטראכה כי תרכוש 50% מהבעלות של העיתון "קרונן צייטונג", ותחליף את שדרת העורכים בו כדי שהעיתון יתמוך במפלגתו של שטראכה. בתמורה, אמר שטראכה כי הוא יכול להעניק לה חוזים ציבוריים של ממשלת אוסטריה. "אני רוצה לבנות נוף תקשורתי כמו זה של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן", נשמע שטראכה אומר.

עוד בוואלה! NEWS:
חשד לרצח בחיפה: גופת גבר נמצאה בדירה עם סימני אלימות
רק אל תגידו נאצים: הימין הקיצוני מנסה לכבוש את צעירי אירופה
ליברמן ממשיך לחדד עמדות: "חייבת להיות הסכמה עם רה"מ על עזה"

היינץ כריסטיאן שטראכה, סגן נשיא אוסטריה שהוקלט מציע שוחד. רויטרס, אתר רשמי
"טעות טיפשית ולא אחראית". סגן קנצלר אוסטריה, היינץ כריסטיאן-שטראכה/אתר רשמי, רויטרס

עבור רבים מהצופים, הסצנה המדוברת אישרה את הדעה הקדומה שהייתה על מפלגתו ושאותה הוא התאמץ לשנות במשך שנים - יותר מדי עוסקת בשיטות מפוקפקות, יותר מדי מקורבת לרוסיה ויותר מדי בזה לתקשורת החופשית.

ככל הנראה מדובר בסופה המשפיל של הקריירה הפוליטית של מי שעבר דרך ארוכה בשלושת העשורים האחרונים, מאז שנעצר על ידי משטרת גרמניה בצעדת לפידים של ארגון השואב השראה מנוער היטלר. רופא השיניים לשעבר, שגדל על ידי אם חד הורית באזור המזוהה עם מעמד הביניים הנמוך בווינה, עלה לראשות המפלגה בשנת 2005 כשהיה בן 35 כשהיא הייתה מרוסקת. ירג היידר, מנהיגה הכריזמטי אך השנוי במחלוקת של המפלגה בין השנים 1986 עד 2000, התפלג ממנה והותיר אותה קרועה לגזרים.

עוד באותו נושא

תמיכה תמורת חוזים: הסרטון שהביא להתפטרות סגן קנצלר אוסטריה

לכתבה המלאה
צילום מסך מתוך התיעוד של סגן קנצלר אוסטריה היינץ-כריסטיאן שטראכה. צילום מסך
מתוך תיעוד פגישתו של סגן קנצלר/צילום מסך

אולם, שטראכה המכונה "HC" ומזוהה עם עיניו הכחולות התואמות את צבע המפלגה, השיב את האמון בתנועת הימין הקיצוני בבחירות בשנת 2017, אז היא זכתה ב-26% - כפול מהתוצאה שאליה הגיעה מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" המקבילה במדינה השכנה. בכך קיבלה מפלגת החירות את כרטיס הכניסה לממשלה שהרכיב סבסטיאן קורץ.

כשהמפלגה נכנסה בפעם האחרונה לממשלה בשנת 2000, תחת היידר, התעוררה מהומה באירופה. הפעם זה עבר בצורה חלקה יותר, כשהיבשת כבר הייתה רגילה לעלייתם של מנהיגים פופוליסטיים במדינות שונות וכן כשהמפלגה עשתה רושם כמי שהתמתנה במרוצת השנים.

סבסטיאן קורץ, קנצלר אוסטריה. רויטרס, אתר רשמי
סגנו הצדיק את שמה המפוקפק של המפלגה. סבסטיאן קורץ, קנצלר אוסטריה/אתר רשמי, רויטרס

אף על פי שבתחילת דרכו בראשות המפלגה קראו כרזות הבחירות שלה שהבית אינו האסלאם, כיום הקו שלה נחשב לפחות בוטה. בקמפיין של שנת 2017 המסר כבר היה "הוגנות" - מושג נתון לפרשנות, וכלל הורדת מסים, הפסקת הטבות למהגרים והתנגדות ל"אסלאמיזציה". שטראכה פעל לניקוי תדמיתה של המפלגה באמצעות השעיית חבריה שהתבטאו באופן אנטישמי.

עם זאת, מאז כניסתה לממשלה, שמה עלה בהקשר לכמה פרשיות מעוררות מחלוקת. כעת, פרשנים אומרים שנסיבות התפטרותו של שטראכה מעלה שאלות לגבי עתידה של מפלגת הימין הקיצוני ולגבי היכולת לשקם את הנזק שנגרם לתדמיתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully