וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמיכה תמורת חוזים: הסרטון שהביא להתפטרות סגן קנצלר אוסטריה

מנהיג מפלגת הימין הקיצוני היינץ-כריסטיאן שטראכה הודיע על התפטרותו לאחר שבסרטון שנחשף הוא נראה מציע חוזים ממשלתיים לאשת עסקים רוסייה בעבור השתלטות על עיתון משפיע. "אם תעשו זאת לפני הבחירות, אוכל לעשות הכול", הבטיח והעלה שמות של עיתונאים מהם ביקש להיפטר

צילום: אורי בנק

סגן הקנצלר של אוסטריה היינץ-כריסטיאן שטראכה הודיע היום (שבת) על התפטרותו מתפקידו לאחר פרסום סרטון שבו הוא מציע חוזים ממשלתיים תמורת סיוע פוליטי. הסרטון צולם בחשאי זמן קצר לפני הבחירות באוסטריה בשנת 2017 ובו משוחח שטראכה עם אישה שהציגה עצמה כמשקיעה מרוסיה.

שטראכה, העומד בראש מפלגת הימין הקיצוני "חירות", רומז בסרטון לאפשרות של קבלת תרומות באמצעות מערכת העברת כספים בלתי חוקית. הסרטון שפורסם אתמול, עורר ביקורת רחבת היקף באוסטריה. בינתיים, במדינה עולות ספוקלציות לגבי הנזק הפוליטי האפשרי שעשוי להיגרם לקנצלר סבסטיאן קורץ בעקבות הפרשה, בנוסף לנזק האישי שנגרם לשטראכה, ולגבי השאלה האם הוא יכריז על בחירות בזק שנה וחצי בלבד אחרי שהרכיב את ממשלתו.

לקריאה נוספת
ממשלת אוסטריה תפצה את בעלי בית הולדתו של היטלר ב-1.5 מיליון אירו
אוסטריה אוסרת על חבישת כיסויי ראש בבתי ספר יסודיים

סגן הקנצלר של אוסטריה היינץ כריסטיאן שטראכה, 23 באפריל 2019. רויטרס
שטראכה/רויטרס

הסרטון צולם בחדר פרטי באי הספרדי איביזה, ובפגישה השתתף גם יוהאן גדנס, חברו של שטראכה למפלגה. האישה המצולמת בסרטון טענה באוזני סגן הקנצלר כי היא אחייניתו של אוליגרך רוסי המבקש להשקיע באוסטריה. האישה הציעה לשטראכה כי תרכוש 50% מהבעלות של העיתון "קרונן צייטונג", ותחליף את שדרת העורכים בו כדי שהעיתון יתמוך במפלגתו של שטראכה. בתמורה, אמר שטראכה כי הוא יכול להעניק לה חוזים ציבוריים של ממשלת אוסטריה. "אני רוצה לבנות נוף תקשורתי כמו זה של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן", נשמע שטראכה אומר.

עוד העריך שטראכה כי השתלטות רוסית על עיתון הקרונן צייטונג תעלה את אחוז התמיכה במפלגה ל-34%. "אם תשתלטו על העיתון שלושה שבועות לפני מועד הבחירות, אז נוכל לדבר על הכול". סגן הקנצלר אף הציע לאישה לטשטש את פעילותה ולהקים באוסטריה חברה שתתמקד בענף הבנייה. "אני יכול להבטיח שהחברה תקבל כל פרויקט של הממשלה".

עוד באותו נושא

"זה המנכ"ל, העבירו לי את הכסף": ישראלי חשוד בהונאה באוסטריה

לכתבה המלאה
צילום מסך מתוך התיעוד של סגן קנצלר אוסטריה היינץ-כריסטיאן שטראכה. צילום מסך
צילום מתוך תיעוד פיגשתו של סגן קנצלר/צילום מסך

בהמשך, ציין שטראכה את שמותיהם של עיתונאים שאותם הוא מעוניין "לסלק" מהעיתון, ואת שמותיהם של "חמישה אנשים חדשים שנבנה אנחמו". שטראסה אמר כי שורה של תורמים עשירים הסוו את המידע על תרומותיהם בכך שעשו זאת כהתאחדות מוכרת ולא כאנשי עסקים פרטיים.

שטראכה טען כי ביצע את מעשיו תחת השפעת אלכוהול וכי פעל כמו "נער". הוא הוסיף כי מעשיו היו "טיפשיים וחסרי אחריות" ושהחליט לעזוב כדי למנוע פגיעה אפשרית נוספת בממשלה. נכון לרגע זה, הוא אמר כי שר התחבורה נורברט הופר יחליף אותו בתפקידו. על אף הודאותיו, סגן הקנצלר טען כי הוא נפל "קורבן למתקפה פוליטית ממוקדת" שכללה שימוש באמצעים בלתי חוקיים.

"עדיין יש עוד המון מה לעשות. אנו רוצים להמשיך וליישם את תכניות הממשלה ואנחנו עומדים באחריותנו בשביל אוסטריה והעם האוסטרי", אמר שטראכה. "כאדם פרטי אני לא יכול להרשות לעצמי להיות הסיבה להפסקת עבודתה של הממשלה, או תירוץ להפלתה - וזאת הייתה המטרה של קמפיין ההכפשה הבלתי חוקי הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully