וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת אוסטריה תפצה את בעלי בית הולדתו של היטלר ב-1.5 מיליון אירו

בית משפט פסק לטובתה של האישה שירשה את הבעלות על המבנה בעיירה בראונאו אם אין, שהפך מוקד עלייה לרגל עבור ניאו-נאצים. זאת אחרי שקיבלה מהממשלה פחות מהסכום. עדיין לא ברור מה יעלה בגורל הבניין בן השלוש קומות

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

בית משפט באוסטריה הורה אתמול (חמישי) לממשלה לפצות את בעליה לשעבר של בית הולדתו של אדולף היטלר בכמיליון אירו וחצי. במשך שנים ארוכות פעלו הרשויות במדינה כדי להשתלט על הנכס בן שלוש הקומות בעיירה בראונאו אם אין, אחרי שהפך למוקד עלייה לרגל עבור פעילים ניאו-נאצים.

היא השתמשה בהוראת שעה ב-2016 כדי לרכוש את הבית ב-310 אלף אירו, מחיר מציאה עבור נכס היסטורי בגודל כזה. בית המשפט בריד אים אינקריס שבצפון המדינה קבע כי עליה לפצות את גרלינד פומר, צאצאית של בעלי המבנה המקוריים בדיוק בסכום שביקשה לקבל אחרי בדיקה שהעריכה את שווי הנכס.

לממשלה יש זכות לערער על הפסיקה, אולם לא ברור אם היא תעשה זאת. משרד הפנים ועורך דינה של פומר לא הגיבו להחלטה, שבכל מקרה לא תפתור את המחלוקת סביב גורלו של המבנה.

הבית שבו היטלר נולד. בראונאו אם אין, אוסטריה.. AP
המחלוקת על עתידו לא נפתרה. בית הולדתו של היטלר/AP

הצורר הנאצי נולד בבית הצהוב והגדול ב-20 באפריל 1889 וחי בו עד גיל שלוש. המקום הפך למעין מקדש עוד בימי חייו ומשך ניאו-נאצים אליו לאחר מותו. בשנות ה-70 שכר השלטון האוסטרי את הבניין ממנה, והפך את הנכס למרכז לאנשים בעלי מוגבלויות, אך הסכם השכירות נגמר בתחילת העשור, כשפומר לא הסכימה לערוך במקום שיפוצים ומאז עמד ריק.

היא סירבה למכור אותו במשך שלושה עשורים, עד שב-2014 היא ריככה את התנגדותה. ואולם, השיחות הסתיימו ללא הצלחה שנתיים לאר מכן, בשל "חוסר רצונה למכור", כפי שתיאר זאת שר הפנים דאז וולפגנג סובוטקה. ב=2016 אישר הפרלמנט את הלאמת המבנה והציע פיצויים לפומר, אך היא הגישה תביעה לבית המשפט החוקתי אחרי שהצעד נכנס רשמית לתוקף בינואר 2017. עם זאת, בית המשפט דחה את עתירתה המהותית נגד אובדן הבעלות על הבית.

למרות תכניות להרוס את המקום, הוא נותר על כנו וגם פתרון המחלוקת הכספית לא צפוי לפתור את הנושא במהרה. בין ההצעות הנוספות הן להשתמש בו כמקום למאבק באידיאולוגיה הנאצית, להרוס אותו לחלוטין והלקים מבנה ללא קשר לתקופה או לשכן בו פליטים. הסוגיה הפכה לבעייתית עוד יותר מאז הקמת הממשלה החדשה בדצמבר 2017, שבה חברה גם מפלגת החירות, שלה שורשים ניאו-נאציים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully