וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: המשך הלחץ האמריקני על איראן עלול להוביל לשיגור רקטות מעזה

23.5.2019 / 6:30

בישראל מעריכים כי הג'יהאד האסלאמי עשוי לבצע פיגועים כדי למצוא חן בעיני הפטרון מטהראן, שבמשך שני העשורים האחרונים מממן את פעילותו הצבאית ומתגמל אותו על פעולותיו נגד ישראל. ארה"ב נמנעת בינתיים מעימות צבאי, אך נחושה ליטול סיכונים כדי למנוע פגיעה בבעלות בריתה

גרהאם: בכירים בממשל אישרו שאיראן עומדת מאחורי תקיפת מכליות הנפט הסעודיות/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

לפי ההערכות במערכת הביטחון, הרקטות ששיגר הג'יהאד האסלאמי בתקופה האחרונה לעבר שטח ישראל היו בעידוד איראן, אך לא תחת הנחיה מפורשת. הג'יהאד איננו בובה איראנית, אך מוגדר כארגון הפלסטיני המקורב ביותר לטהראן וצפוי לבצע פיגועים נוספים מכיוון עזה, בהם ירי צליפה או שיגור טילי נ"ט. זאת בכפוף ללחץ הצבאי שתפעיל ארצות הברית על איראן ומתוך רצון הפעילים למצוא חן בעיני משטר האייתולות, שיודע לשלם תמורת טרור.

על רקע "החורים" בסעיפי הסכם הגרעין, במערכת הביטחון המליצו לבכירי הבית הלבן לבחון את היחסים עם האיראנים ולגרור את הרפובליקה האסלאמית לשולחן המשא ומתן. זאת במטרה לשפר את עמדת המערב בכל הקשור להעשרת אורניום, פיתוח טילים ארוכי טווח וייצוא ומימון טרור, אך בשום בפנים ואופן לא לבטל את ההסכם לחלוטין ולא להידרדר למלחמה.

לקריאה נוספת בנושא
בין טראמפ לחמינאי: המשבר במפרץ חושף את חולשת רוחאני
ארה"ב: סביר שאיראן אחראית למתקפות במפרץ, אך האיום הוכל
שר החוץ של איראן: "ארה"ב משחקת משחק מסוכן מאוד"

ירי רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל ב-5 במאי 2019. רויטרס
הג'יהאד צפוי לבצע פיגועים נוספים מכיוון עזה. ירי רקטות לשטח ישראל/רויטרס

עם כניסתו לתפקיד, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אימץ חלק מההמלצות הישראליות, חזר בו מהסכם הגרעין, הטיל עוד סנקציות והודיע לאחרונה כי בכוונתו להחריף את המאבק באיראן. האיראנים מצדם מיהרו להודיע כי לא ייכנעו ללחץ האמריקני. סדרת פיגועים המיוחסת לטהראן הובילה את וושינגטון לתגבר כוחות במפרץ הפרסי ובאזור כולו במטרה להגן על האינטרסים שלה ושל בנות בריתה.

ברקע המתיחות, תקפו החות'ים בתימן את ענקית הנפט הסעודית "ארמקו", שסיימה את שנת 2018 עם רווח נקי בסך 111 מיליארד דולר. כתוצאה מהתקיפות, הממומנות על ידי טהראן, מחיר החבית עלה משמעותית.

עוד באותו נושא

נערכים להידרדרות: בצה"ל מעריכים כי הסיכויים להסדרה נמוכים

לכתבה המלאה
מתקן של סעודי ארמקו יצרנית נפט וגז טבעי. רויטרס
עליית מחירים בעקבות תקיפת הענקית הנפט. מתקן של החברת הסעודית "ארמקו"/רויטרס

וושינגטון לא מוכנה לסבול פגיעה בבנות בריתה ולא את העלייה החדה של מחיר הנפט ומתכוונת להגיב להתקפות, אך גם בתקופה זו לא ממהרת לשבור את הכלים. בישראל מעריכים כי הבית הלבן נכון ונחוש בשלב זה להפעיל לחץ כבד נוסף על איראן, כולל נטילת סיכונים עד כדי עימות ישיר במידת הצורך, אף על פי שאינו מכוון למצב של עימות צבאי רחב.

בהתאם לכך מעריכים במערכת הביטחון שהגברת הלחץ תוביל את איראן לפעול תחילה מול ארצות הברית ובנות בריתה באמצעות שליחים. לכן, הג'יהאד האסלאמי עשוי לראות את עצמו כשליח טהראן ויבצע פיגועים משטח רצועת עזה, למרות התקדמות תהליך ההסדרה בתיווך מצרים בין הפלגים הפלסטיניים לישראל.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מציג את תכנית ההגירה שלו בבית הלבן ב-16 במאי 2019. רויטרס
לא יסבול פגיעה בבנות בריתו. טראמפ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully