וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של איראן: "ארה"ב משחקת משחק מסוכן מאוד"

זריף אמר בריאיון לרשת CNN כי שליחת הכוחות המתוגברים למפרץ הפרסי היא צעד מסוכן ש"עלול לגרום לתאונות". הוא הבהיר כי טהראן לא תפתח במו"מ עם ממשל טראמפ עד שלא יכבד את הסכם הגרעין. "לא נדבר עם אנשים שלא עמדו בהבטחות שלהם"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אמר כי טהראן לא תפתח במשא ומתן עם ארצות הברית עד שהיא תפגין "כבוד" דרך מימוש התחייבויותיה בהסכם הגרעין. זריף, מאדרכילי ההסכם שממנו פרש הנשיא דונלד טראמפ לפני שנה, הזהיר בריאיון לרשת CNN כי ארצות הברית "משחקת משחק מסוכן ביותר" עם הגברת הנוכחות הצבאית שלה באזור.

"הבאת כל הכוחות הצבאיים האלו לאזור קטן עלולה שלעצמה להוביל לתאונות", אמר. "יש צורך בזהירות קיצונית". לדבריו, איראן "פעלה ברוח טובה" ביחס להסכם שנחתם ב-2015. "אנחנו לא מוכנים לדבר עם אנשים שלא עמדו בהבטחות שלהם".

זריף אמר כי הרפובליקה האסלאמית "לא תיכנע לאיומים" של טראמפ, שאחרי שאמר בשבוע שעבר כי "איראן צריכה להתקשר אליי", שב לאיים עליה בימים האחרונים. "איראן לעולם תנהל משא ומתן תחת איומים. אי אפשר לאיים על איראנים ולצפות מהם להיכנס לשיחות. הדרך לעשות זאת היא דרך הפגנת כבוד, לא דרך איומים", אמר שר החוץ של איראן.

מתיחות במפרץ הפרסי | כתבות אחרונות
רוחאני: התנגדות היא הברירה היחידה; טראמפ: איראן תיתקל בכוח גדול
בעיראק חוששים מעימות: "מלחמה בין איראן לארה"ב תשרוף את המדינה"

מוחמד ג'וואד זריף שר החוץ של איראן אפריל 2015. AP
"אי אפשר לאיים על איראנים ולצפות מהם להיכנס לשיחות". זריף/AP

בנוסף לדבריו, נשיא איראן חסן רוחאני טען היום כי טראמפ נסוג מאיומי נגד איראן לאחר שעוזריו ייעצו לו לא לפתוח בעימות עם הרפובליקה האסלאמית. בנאומו, שהועבר בשידור חי, כינה רוחאני את אנשי הממשל האמריקני כ"פוליטיקאים טירונים עם רעיונות נאיביים".

הלילה אמר טראמפ כי איראן תיתקל ב"כוח גדול" אם תנסה לפעול נגד האינטרסים של ארצות הברית במזרח התיכון. לדבריו, טהראן מאוד תוקפנית כלפי וושינגטון. עוד הוסיף הנשיא כי הוא עדיין מייחל לקיים שיחות עם איראן "כשיהיו מוכנים". מאוחר יותר היום אמר שר החוץ בממשלו, מייק פומפאו, כי ייתכן שאיראן עומדת מאחורי הפגיעה במתקני הנפט במפרץ בשבועות האחרונים.

שר ההגנה האמריקני פטריק שנהאן אמר היום כי איומים פוטנציאליים מצד איראן "נבלמו" בעקבות צעדים אמריקניים. "אני חושב שהצעדים שלנו היו מחושבים מאוד ועצרנו את האפשרות של מתקפות על אמריקנים, וזה מה שחשוב מאוד", אמר.

עוד באותו נושא

רוחאני: התנגדות היא הברירה היחידה; טראמפ: איראן תיתקל בכוח גדול

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באירוע בוושינגטון, 17 במאי 2019. רויטרס
החריף את הטון נגד איראן. טראמפ/רויטרס

הדברים מגיעים לאחר פגיעת הקטיושה בסמוך לשגרירות האמריקנית בבגדאד. הרקטה, שנחתה בקרבת ה"אזור הירוק" שבו נמצאות נציגויות זרות בבירה, לא גרמה לנפגעים אך הגבירה את החשש מפגיעה בדיפלומטים אמריקניים שאת חלקם החזירה וושינגטון מחשש למתקפה איראנית. ראש ממשלת עיראק, עדל עבד אל-מהדי, הודיע היום כי ארצו תשלח משלחות לוושינגטון ולטהראן כדי "להפחית את המתח" ביניהן.

בתוך כך, בכיר המתקן הגרעיני בנתנז אמר אתמול כי איראן הגבירה פי ארבעה את קצב העשרת האורניום. ההסכם, שגובש בתקופת ממשלו של ברק אובמה, מאפשר לה להפסיק ליישם כמה מהסעיפים במקרה של החזרת הסנקציות כך שרק חצייה של רף 300 הק"ג תיחשב להפרה שלו. בהרוז קמלבנדי, דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, אמר כי "לא ייקח זמן רב עד שנחצה את רף 300 הק"ג לש אורניום מועשר".

הוא ציין כי טהראן עדכנה את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על האצת קצב העשרת האורניום. סבא"א מפקחת על יישום הסכם הגרעין ובעדכון האחרון שלה היא אמרה כי איראן ממשיכה לציית לו. "לכן, עדיף שהצד השני יעשה את מה שצריך לעשות", הוא הוסיף, ברומזו לדרישה האיראנית מיתר המדינות החתומות על ההסכם לפצות את הרפובליקה האסלאמית על הסנקציות האמריקניות.

(עדכון ראשון: 15:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully